Gå til innhold



Foto

4WD OG DIESEL, Hvilken bil skal man velge? L200, HILUX, Ranger, Navara?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 12 May 2008 - 21:44

4WD OG DIESEL, Hvilken bil skal man velge? L200, HILUX, Ranger, Navara?
Tenkt på helt ny bil, event brukt,
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#2 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 12 May 2008 - 21:48

Ta hiluxen så er du sikker på at du ikke får driftsproblemer, eller har du vurdert Isuzu D-max?
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#3 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 12 May 2008 - 21:54

Hvordan skal du bruke bilen da? Kun til veibruk? Langkjøring? Arbeidsbil? morro i skogen? Osv...

Så forresten at Isuzuen kom dårligst ut i en kolisjonstest her om dagen...

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#4 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 12 May 2008 - 22:12

Greia er at jeg kjører en vovlo v70 nå med fwd og setter meg fast overalt med den på vintern, hehe, spes her når dem brøyter, begynt å bruke mcn mere og mer på sommerstid så har ikke bruk for bil på sommern, tenkte da en 4wd bil for å komme meg frem overalt på vintern og kanskje litt lek i skogen,
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#5 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 12 May 2008 - 22:32

Egentlig et håpløst spørsmål å svare på.. på linje med hvor mye veier en fisk.. smile.gif
Men... Generelt ville jag sagt Hilux.. har tro på at Toyota har best kvalitet!
Men...
L200 hvis kjøreegenskaper er 1. pri. Dette pga Super Select system! Som er suverent mye bedre enn de andres system.
Ranger hvis praktisk nytte, og ikke utseende er 1. pri.. Den eneste "japse"- pickup som fremdeles ser ut som den er tenkt brukt til arbeid!
Hilux som sagt hvis kvalitet er 1. pri... men vær også obs på at Hilux har latterlig lav lovlig hengervekt i forhold til de andre!
Navara hvis 22" hjul med ultra lavprofildekk er 1. pri.. Litt flåsete.. men Navaraen er vel den mest "snobbete" bilen. Den som har beveget seg lengst bort fra det pickup handler om!

Forøvrig mener jeg det er blitt alt for mye motor i de fleste pickupene, i forhold til kjøreegenskaper.
De fleste er direkte skumle på glatt føre!
Og jeg har hatt både Kingcab, Hilux og L200, riktignok eldre modeller, men havnet til slutt på Pajero pga Super Select.

Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/


#6 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 13 May 2008 - 06:45

Mye bra info fra JAMA. Jeg hadde nok styrt unna mitsubishi pga delepriser. Vet de har dyre deler til de "fleste" bilene sine! Jeg ville satset på HiLux eller Navara!! Hilux pga. driftsikkerhet og høy andrehåndsverdi. Navara pga. motorkraft og utseende (usikker på hvor populære/lettsolgte de er) Tror de er lette å selge etter noen år!!
Ranger er en Mazda og det er nok ingen god butikk.. (dette er MIN mening/oppfattning. Tenker på andrehånsverdi)
Lykke til...

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 May 2008 - 06:47

Et komplett filterbytte på en 2lt e dyrere en på en mitsu 2.5td
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 13 May 2008 - 17:47

22" med lavproifl er ikke første pri,
er det jeg er lei, kjørt 18" med lav profil på volvoen, ferdig med sånt, passe på hull i veien, passe på kantstein, hehe,
Valget er ganske snervet inn Hilux Kontra L200, L200 er vel den eneste med super select 4wd og astc. Vil ha slutt på det å sette meg fast overalt på vinter, tenkte špå å montere på kufanger og større hjul, bøyle bak, osv. når dem har brøytene veiene her hos oss så brøyter dem inn bila, lei det å måke ut volvoen hver morgen brøytebilen har vært her. clue er 4wd og store hjul. hehe. så hvis valget er L200 og HILUX, Hva velger man?
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#9 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 13 May 2008 - 22:33

Om du skal bruke den som en vanlig hverdagsbil så ville jeg kanskje slått fra meg pickup. Selv hadde jeg nok gått for en volvo xc70, men det er bare fordi jeg synes den bilen ser tøff ut. For en bil kun for vinteren blir den for lav.

Men står valget mellom L200 og Hilux hadde jeg ikke spekulert ett sekund. Det hadde blitt toyotaen.

Hva med en suv? Bytraktor er jo også et alternativ...

Edited by Snømannen, 13 May 2008 - 22:35.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#10 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 11:17

reis å prøv begge to, L200 er overlegen på kjørecomfort, har et mye bedre 4wd system og har billigere deler en toyota hvis det betyr noe..L200 så sitter du mye bedre me beina i mere riktig posisjon, ihvertfall hvis du er over 160lang.. toyotaen ser litt finere ut i 2 dørs men l200 ser mye bedre ut i 4 dørs:)smile.gif

prøve kjør dem du og kjøp den du liker best, kvaliteten er overlegen god på begge to frem alt annet...
_RalliArt_

#11 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 15:24

QUOTE(Snømannen @ 13 May 2008, 23:33) <{POST_SNAPBACK}>
Om du skal bruke den som en vanlig hverdagsbil så ville jeg kanskje slått fra meg pickup. Selv hadde jeg nok gått for en volvo xc70, men det er bare fordi jeg synes den bilen ser tøff ut. For en bil kun for vinteren blir den for lav.

Men står valget mellom L200 og Hilux hadde jeg ikke spekulert ett sekund. Det hadde blitt toyotaen.

Hva med en suv? Bytraktor er jo også et alternativ...


xc 70 sin 4wd system er jo latterlig. setter deg fast så spinner den på forhjulene.
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#12 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 17:19

Jeg har aldri prøvd det, men hvis det er samme system som på V70 AWD 05-modell så kan jeg si meg enig. Den spinner jo på ett hjul?! En ny Passat med forhjulstrekk har jo bedre framkommelighet, siden ESP-systemet bremser det hjulet som spinner.

Men om du holder deg på veien så er det en kjempebil, etter det jeg har hørt og sett smile.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#13 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 17:28

QUOTE(Snømannen @ 14 May 2008, 18:19) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har aldri prøvd det, men hvis det er samme system som på V70 AWD 05-modell så kan jeg si meg enig. Den spinner jo på ett hjul?! En ny Passat med forhjulstrekk har jo bedre framkommelighet, siden ESP-systemet bremser det hjulet som spinner.

Men om du holder deg på veien så er det en kjempebil, etter det jeg har hørt og sett smile.gif


Skal vist være det samme tror jeg, var hvertfall noe programm hvor dem testa volvo 4wd vs subaru 4wd. Gjett hvem som vant overlegent alle testene og gjett hvem som stod igjen i bakken og spant?
Skal ikke holde meg så mye på veien smile.gif derav bytte ifra V70 til noe ordentlig 4wd og store hjul smile.gif
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#14 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 17:44

QUOTE(ZimSlim @ 12 May 2008, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
4WD OG DIESEL, Hvilken bil skal man velge? L200, HILUX, Ranger, Navara?
Tenkt på helt ny bil, event brukt,
Er det noe å lure på???Kjøp deg en Chevrolet Suburban.Billig i drift,stor og sikker,billige deler(om du trenger),Komfort, biggrin.gif Har ALDRI mått røre en skrue,og jeg kjører mange mil hver dag.Pass på oljeskift og rust og du har bil for livet. smile.gif

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 18:18

QUOTE(blackfeet @ 14 May 2008, 17:44) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noe å lure på???Kjøp deg en Chevrolet Suburban.Billig i drift,stor og sikker,billige deler(om du trenger),Komfort, biggrin.gif Har ALDRI mått røre en skrue,og jeg kjører mange mil hver dag.Pass på oljeskift og rust og du har bil for livet. smile.gif



Tja jo, men no særlig tell 4x4 bile e det jo ikke. Bi jo litt stor å tung.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#16 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 19:41

QUOTE(AMan @ 14 May 2008, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
Tja jo, men no særlig tell 4x4 bile e det jo ikke. Bi jo litt stor å tung.
Å joda...Om du skal bruke den langt inne i skogen blir den nok stor,hvor ofte er man lang fra veien?De fleste ALDRI smile.gif Jeg har dratt hengere flere steder i vinter,som nye 4g4 biler ikke har ORKET-KLART å dra,Da har firma ringt meg...Gamle SUBBEN har IKKE hat noe problem.Moro da de fleste bare prata dritt om SUBBEN og der sto de med den nye møkka si,ble lange i anti usa ansikta da laugh.gif

#17 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 20:27

Fordelen med L200 kontra Hilux (snakker her om 4-dørs) er at den leveres uten den gitterveggen midt i kupeen (varebilversjon).
Det gir bedre mulighet for regulering av setene, og mer praktisk i og med at man når tak i rasket man har liggende baki der uten å måtte gå ut av bilen!
Men nå sleges jo Hilux med 3liter D4D motor og automat... jeg hadde nok valgt den! Grom bil!

#18 pajo

pajo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 815 Innlegg:

Posted 14 May 2008 - 21:32

QUOTE(Pajerosan @ 14 May 2008, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Men nå sleges jo Hilux med 3liter D4D motor og automat... jeg hadde nok valgt den! Grom bil!


L200 kommer jo i Dakarutgave med 2,5 DID med 167 hester nå da, og dobbelcab kommer jo med automat. Skulle jeg kjørt mye langs vei, så ville jeg nok hatt L200'n som har stabilitetskontroll og superselect, det er helt noe annet enn å kjøre med låst senterdiff wink.gif

#19 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 16 May 2008 - 19:57

QUOTE(pajo @ 14 May 2008, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
L200 kommer jo i Dakarutgave med 2,5 DID med 167 hester nå da, og dobbelcab kommer jo med automat. Skulle jeg kjørt mye langs vei, så ville jeg nok hatt L200'n som har stabilitetskontroll og superselect, det er helt noe annet enn å kjøre med låst senterdiff wink.gif



prøvekjørte ford ranger rap cab xlt limited 2.5 tdci idag, positivt overrasket må jeg si, var veldig fin og kjøre osv. men ang låst diff, du kan låse og unlocke diffen på rangern slik jeg forstod det og den lille knappen fwl smile.gif blir i prøvekjøre resten i løpet av neste uke smile.gif
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod

#20 ZimSlim

ZimSlim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 17 May 2008 - 10:30

http://www.youtube.c...feature=related toyota fails elg testen???

ford ranger off road.

http://www.youtube.c...feature=related haha lættis, sjekk annlegget bak på en
Felles fartssynder, partner in crime, plastikk-rakkett-homo og samfunnsfiende #1 på nivå med David Toska & co :-)

Dodge Ram 2500 5.9Cummins 2005mod
Suzuki GSX-R 1000 2008mod