Hva har du gjort med Jeepen din i dag?
Started by
Oseberg
, May 18 2008 16:34
516 replies to this topic
#501
Posted 05 December 2011 - 11:06
Idag skal jeg sveise rust på min nyinnkjøpte 2000mod. Cherokee 2,5td. Rusten (hullet) sitter i bakre del av kanal, under bakdørene.
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
#502
Posted 06 December 2011 - 17:32
QUOTE(Plu2 @ 5 Dec 2011, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Idag skal jeg sveise rust på min nyinnkjøpte 2000mod. Cherokee 2,5td. Rusten (hullet) sitter i bakre del av kanal, under bakdørene.
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
1. At utløserlageret til clutchen lager ulyd bør ikke vekke bekymring. Jeg ville tatt dette i forbindelse med annet, viktigere arbeid i de regioner (det medfører splitting av motor/girkasse!).
2. Det kan godt være at oljelekkasje skjer i forbindelse med noen foringer i bakkant av svinghjul, men jeg ville sjekket alt annet grundig først. Det kan også lekke fra toppdeksel slik at det kommer ut i bakkant. Men hvis det skulle vise seg å være i forbindelse med svinghjul, så be om fastpris på skifte av pakninger (og utløserlager i samme slengen) hvis du setter bort jobben. Er det mye olje som forsvinner.
3. Oljeskift skader i alle fall ikke. Men ikke fyll på GL4- eller 5-olje, har jeg hørt. Undersøk litt i tidligere tråder om dette på offroad.no og jeepcluben sine sider. Hvis det står GL4 eller 5 i manualen, så er det feil.
4. Dette må du nok leve med... slik har det i alle fall vært på alle 2.5td-XJene jeg har vært borti, i varierende grad.
#503
Posted 19 January 2012 - 09:22
Da var Jeepen EU godkjent . Uten en eneste anmerkning. Bra for en 20 år gammel bil som brukes mye.
#504
Posted 23 January 2012 - 17:53
I dag har jeg starta Jeepen etter flere år ute av drift. Mye nytt i understellet, "alt" nytt av bremsedeler, overhalt topp, nye drivreimer og de fleste pakningene på og rundt motoren...
Var spent før jeg vred om nøkkelen! Men gikk strålende, sto å puttra en stund på garasjegulvet før de siste delene blir montert.
Var spent før jeg vred om nøkkelen! Men gikk strålende, sto å puttra en stund på garasjegulvet før de siste delene blir montert.
#505
Posted 25 January 2012 - 22:12
QUOTE(stea889 @ 23 Jan 2012, 18:53) <{POST_SNAPBACK}>
I dag har jeg starta Jeepen etter flere år ute av drift. Mye nytt i understellet, "alt" nytt av bremsedeler, overhalt topp, nye drivreimer og de fleste pakningene på og rundt motoren...
Var spent før jeg vred om nøkkelen! Men gikk strålende, sto å puttra en stund på garasjegulvet før de siste delene blir montert.
Var spent før jeg vred om nøkkelen! Men gikk strålende, sto å puttra en stund på garasjegulvet før de siste delene blir montert.
Og i dag prøvekjørte jeg, kjørte 5 mil og ingenting tok fyr, eksploderte og heller ingen lekkasjer! Da er eu-kontroll neste.
#506
Posted 21 March 2012 - 12:25
Skifta motorolje og filter i dag. Tidligere har jeg brukt mineralolje i 2 forskjellige viskositeter, 5W-30 om vinteren og 10W-40 om sommeren. Valgte nå å gå over til helsyntetisk 5W-40 og tror det blir gode greier.
Stopper bare for tog og elefanter !
#507
Posted 21 June 2012 - 22:44
I dag fikk XJen Bushwacker cut out breddere. Bækken monterte og det ble meget bra.
Stopper bare for tog og elefanter !
#508
Posted 22 June 2012 - 13:30
Bilder?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#509
Posted 22 June 2012 - 13:30
QUOTE(Plu2 @ 5 Dec 2011, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Idag skal jeg sveise rust på min nyinnkjøpte 2000mod. Cherokee 2,5td. Rusten (hullet) sitter i bakre del av kanal, under bakdørene.
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
Dette er første stepp for å få bilen i stand. Bilder vil komme.
Men den har noen få bekymringer på motor og drivverk også, som kanskje noen her har erfaring med.
* clutch-lager lager ulyd, d.v.s. at når clutch er ute (og i fri) så kommer det en skranglelyd fra clutch'n, men når jeg trykker pedalen inn så blir det stilt.
Jeg vet lageret på disse bilene kan løsne og vil renne litt frem og tilbake på centerakslingen og vil lage lyd, men bør den skiftes?
* Har en olje lekkasje som jeg ikke helt har fått plassert, feilen sitter kanskje i bakkant av motor, men det drypper rundt deling gearboks og motor.
* Vet at gearboksene på disse kan være grove, men føler jeg hører jeg hører stål -gnisse lyder i 1 og litt ut i 2gir. Hva kan gjøres her? - hva med oljeskifte, en noe tykkere girolje kanskje?
* Likeledes under oppstart på en kald dag, skal si det kakler og banker hardt i diesel motor'n. Noen med erfaring og evt. haker ved dette? Og har dette kanskje en sammenheng med oljelekkasjen?
Anyone ...?
slitte støtstenger på 2,5 td er vanlig feil,mye kakling speselt på kald motor
tetteringen bak svinghjul bruker å lekke,da kommer oljen ut mellom motor og girkasse
#510
Posted 26 June 2012 - 18:34
La om til nyoppussa 8" Rock Crawler felger med 0 i innpress i dag. Det ser riktig ut i forhold til cut out bredderne. De gamle 7" med ET 10 ble litt puslete.
Må slite litt mer på de 31" dekka jeg har men håper å få på 32" etterhvert. Tok også av "spoileren" for litt mer aggresiv look foran
Må slite litt mer på de 31" dekka jeg har men håper å få på 32" etterhvert. Tok også av "spoileren" for litt mer aggresiv look foran
Stopper bare for tog og elefanter !
#511
Posted 28 June 2012 - 09:54
2000 WJ Grand Cherokee, bytta til polyrethane foringer i alle kontrollarmer (utenom øvre bak) pluss foringer i panhard stag, med bilstein dempere og stabstag fra eibech så ligger bilen på i svingene som aldri før. Etter å ha koblet manuelt inslag på Lock-Up så er bilen veldig behagelig å kjøre 1500 rpm ved 80 km/h
#512
Posted 30 June 2012 - 23:50
I dag har jeg hevet min JK med et 4" Procomp hevesett fra Tyskland. Det har justerbare MX6 støtdempere, som jeg skal teste ut i morgen:) Settet kom med et fint rødt papir, så om kun kort tid (forhåpentligvis) har BT godkjent dette, sammen med 35" dekka på duratrail felger. En del tilpassing av quick disconnect måtte til, og jeg som ikke har dreiebenk, måtte til med vinkelslip og benkesliper, men det passet da til slutt.. Merkelig at ikke delene er tilpasset hverandre
#513
Posted 02 July 2012 - 23:31
Lagt om til nye MT felger
This is my Jeep. There are many like it, but this one is MINE!
#514
Posted 02 July 2012 - 23:33
This is my Jeep. There are many like it, but this one is MINE!
#515
Posted 13 July 2012 - 17:24
Var hos Bækken i dag for bytte av vannpumpe og serpentinreim. Vannpumpa er Hescos High Flow utgave og reima en GoodYear Gatorback. Gode greier begge deler
Stopper bare for tog og elefanter !
#517 Guest_Oseberg1_*
Posted 11 November 2012 - 03:14
Wow...jeg hadde ikke trodd at dette skulle bli den mest aktive tråden på dette forumet. over 500 innlegg.... siden jeg postet første innlegg i mai 2008.
Veldig mange gode innlegg fra medlemmer er nok grunnen til det.
Nå er jeg snart Jeep eier igjen.....
Veldig mange gode innlegg fra medlemmer er nok grunnen til det.
Nå er jeg snart Jeep eier igjen.....