svarte skilt
Posted 18 May 2008 - 19:29
93289602
Posted 18 May 2008 - 19:39
Desse kan ikkje brukes på veg, kun krysse en veg innenfor x antall meter.
I prinsippet kan du la vere å registrer den på svarte skilt, men da får man ikkje vel forsikring på kjøretøyet...
Det som gjør at dei som er regga med kvite skilt er så dyre, er motorsykkelavgiftene....
Der er også endel ATV'er som er registrert som traktor på kvite skilt... Desse kan skjøres på veg.
Posted 20 May 2008 - 07:18
I prinsippet kan du la vere å registrer den på svarte skilt, men da får man ikkje vel forsikring på kjøretøyet...
Det som gjør at dei som er regga med kvite skilt er så dyre, er motorsykkelavgiftene....
Der er også endel ATV'er som er registrert som traktor på kvite skilt... Desse kan skjøres på veg.
Du kan forsikre på chassisnr.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
Posted 20 July 2008 - 06:29
Posted 18 January 2009 - 22:06
Ka vil det evt koste?
Posted 19 January 2009 - 00:39
Ka vil det evt koste?
Det e ikke lov å kjør uregistrert ATV nån plass i norge, hverken på vei, i utmark, innmark, etc etc... du har faktisk ikke lov tell kjør den opp å ned i oppkjørselen din. Utaket e lovlige bana, men da må du løys vogn å førerlisens.
Svarte skilta e bare før at den ska bi registrert og at du har lov tell å kjør den på feks gården din, utmarka etc, du har lov å kryss offentlig vei me den, men du kan ikke kjør en meter me den på veien.
Dersom den e registrert på svarte skilta e det umulig å registrer den på kvite. så enkelt:( Så klart kan du enkelt godkjenn den sjøl, men før prisen av det kan du sekkert kjøp 10 atva på kvite skilta.
På kvite skilta får du dem som MC å som traktor. Traktor e mye billigere, utgjør vel i underkant av ca 30 tusen på en grizzly 700. Dette pga at du ikke betal HK avgift osv osv, samme gjeld før alle andre ATVa som kan reg som traktor/MC. Traktor har lavere tillatt hastighet, å så kan du kjør bare 1 på den. (det som e litt artig me de her reglan e at på feks en grizzly 700, så e det kun tillatt me 1 på, fra yamaha, men på MC reg så får du lov å kjør 2, Ja norge e et rart land)
Ska du kjøp ATV å noen sinne bi å kjør på vei me den, kjøp en traktor på kvite skilta. Gjærne grizzly 700, det e vel den beste BB atven som e å oppdriv før tia.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Posted 19 January 2009 - 00:45
du har engrunnen ikke lov til å kjøre i utmark hverken med svarte eller hvite skilter, men du har lov å kjøre på skogsveier med hvite skiler, men ikek svarte. forstå det den som kan.
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee
Posted 19 January 2009 - 21:44
Posted 20 January 2009 - 14:28
Men ATV'r som er registrert som traktor på sorte skilt, kan som oftest registreres som MC på hvite, for å kjøres med førerkort klasse B.
Sorte skilt er for næringsdrivende. DVS. samer, alpintanlegg, elverk, vannverket osv. Altså ikke noe å satse på.
Traktor-registrert ATV er faktisk ganske greit. Jeg betaler 1300kr i året for full kasko på en ATV som kostet over 80.000 ny. Hvis jeg idag omregistrerer den til MC må jeg betale fra 6.000 og opp. Siden jeg ikke er over 24år (eller hva grensen står på) blir vel årsprisen noe over 10.000.
Omregistreringsavgift finnes ikke. Årsavgift finnes ikke, men du må betale veiavgift (som alle registrerte kjøretøy betaler) på 370kr.
Når du kjører MC er det PÅBUDT å kjøre med refleksvest, hvilket ikke er en uting, men dette slipper du altså på en traktor.
På en traktor kan du dra tilhengervekt på atv's tillate total vekt x 2 = 800-900kg (hvis jeg husker riktig, skyt meg om jeg tar feil), mens en MC kan dra hengervekt på atv's tillatte vekt x 0,5 = 225kg. Dessuten er det enklere krav til traktor-hengere.
Du kan også kjøre uten hjelm, siden det ikke foreligger påbud om hjelm når du kjører traktor.
På vinter har du lov til å kjøre med kjetting på traktor, dette er langt strengere på MC.
Også har jeg en anelse som sier meg at det er strengere med tanke på ekstralys på en MC kontra Traktor, men dette er jeg ikke sikker på.
Ikke at jeg orker å diskutere merkevalg noe serlig, vet at det ikke fører til noen konklusjon men;
Samtlige ATV-magasin og tester gjort med profesjonelle viser at Can-Am er overlegen i (også) bigbore-klassen. Snakker da om Outlander og Renegade 800, som forresten har kommet med en ny motor 800R med økt effekt. Du får også alle Can-Am i Sort plast i 2009.
Se på Rally Dakar, Bombardier DS650 er mestvinnende i flere år på rad i 2x4 klassen, og Outlander 800 vinner stort i 4x4 klassen.
Og sist må jeg nevnte utseendet, som viker klossete og barnlig på flere modeller til konkurenter til Can-am.
Men så må det også nevnes at Can-am ikke kom med 800 før i 2006, altså ett år etter Traktor-ATV ikke ble lov lengre.
Du kan gjøre som AMan over her, å kjøpe en EU-traktor med enda strengere bestemmelser enn før, for eksempel "bøttesete" og lastebilspeil, men Can-am har ikke kommet med slike versjoner enda.
Edited by notrecordable, 20 January 2009 - 14:29.
Posted 20 January 2009 - 17:06
Men ATV'r som er registrert som traktor på sorte skilt, kan som oftest registreres som MC på hvite, for å kjøres med førerkort klasse B.
Sorte skilt er for næringsdrivende. DVS. samer, alpintanlegg, elverk, vannverket osv. Altså ikke noe å satse på.
Traktor-registrert ATV er faktisk ganske greit. Jeg betaler 1300kr i året for full kasko på en ATV som kostet over 80.000 ny. Hvis jeg idag omregistrerer den til MC må jeg betale fra 6.000 og opp. Siden jeg ikke er over 24år (eller hva grensen står på) blir vel årsprisen noe over 10.000.
Omregistreringsavgift finnes ikke. Årsavgift finnes ikke, men du må betale veiavgift (som alle registrerte kjøretøy betaler) på 370kr.
Når du kjører MC er det PÅBUDT å kjøre med refleksvest, hvilket ikke er en uting, men dette slipper du altså på en traktor.
På en traktor kan du dra tilhengervekt på atv's tillate total vekt x 2 = 800-900kg (hvis jeg husker riktig, skyt meg om jeg tar feil), mens en MC kan dra hengervekt på atv's tillatte vekt x 0,5 = 225kg. Dessuten er det enklere krav til traktor-hengere.
Du kan også kjøre uten hjelm, siden det ikke foreligger påbud om hjelm når du kjører traktor.
På vinter har du lov til å kjøre med kjetting på traktor, dette er langt strengere på MC.
Også har jeg en anelse som sier meg at det er strengere med tanke på ekstralys på en MC kontra Traktor, men dette er jeg ikke sikker på.
Ikke at jeg orker å diskutere merkevalg noe serlig, vet at det ikke fører til noen konklusjon men;
Samtlige ATV-magasin og tester gjort med profesjonelle viser at Can-Am er overlegen i (også) bigbore-klassen. Snakker da om Outlander og Renegade 800, som forresten har kommet med en ny motor 800R med økt effekt. Du får også alle Can-Am i Sort plast i 2009.
Se på Rally Dakar, Bombardier DS650 er mestvinnende i flere år på rad i 2x4 klassen, og Outlander 800 vinner stort i 4x4 klassen.
Og sist må jeg nevnte utseendet, som viker klossete og barnlig på flere modeller til konkurenter til Can-am.
Men så må det også nevnes at Can-am ikke kom med 800 før i 2006, altså ett år etter Traktor-ATV ikke ble lov lengre.
Du kan gjøre som AMan over her, å kjøpe en EU-traktor med enda strengere bestemmelser enn før, for eksempel "bøttesete" og lastebilspeil, men Can-am har ikke kommet med slike versjoner enda.
Vess du klar å få omregistrert en Svartskilta ATV tell MC kommer du tell å bi bært rundt som en gud av alle i ATV miljøet i norge. Som æ har skreve før, det går med enkeltgodkjenning men i praksis e det mye billigere å bare kjøp en ny.
Sorte skilt kan kem som helst få, det e førdi at du ska kunne registrer kjøretøyet å bruk det, dvs alle plassa det e lov å kjør, untatt på offentlig vei. Pluss at du må betal litt avgifta. Har du en uregistrert ATV har du faktisk ikke lov å kjør den en meter nån plass. anna en på lokka bane me lisens etc. Men æ e enig, ikke nåkka å sats på.
EU traktor e vel ikke no spesiellt strengere en anna??? Traktorsete skrudde æ aldri på, å Yamaha/Dressel jobba me å få fritak før sete på bakgrunn av at det e direkte farlig. Traktorspeil e det ikke påbud om, fulgte 1 speil med min, å det va overhode ikke så stort som nån som sto på de første modellan. Bortsett fra det så e vel eineste ulempen at hastigheta e 40km i timen, men dette kan ordnes, ja æ veit det e ulovelig, men nu e nu en gang også MC registrerte atva også nedplombert å sperra på hastighet. Å om den e plomba på 40 eller 60 spella vel ingen rolle, kan ikke tenk mæ tell at nån bi å kjør rundt me det.
Kan ikke husk å ha lest en eineste test, kor nye Grissly 700EPS har tapt i forhold tell canam. Men som sagt, merkediskusjona føra lite me sæ.
Grizzly 700EPs '08
Posted 20 January 2009 - 19:16
har du i det hele tatt lest regler ang, dette?

tror du er grundig lurt av det forsikringsselskapet dit også. mener å huske en kamerat som har traktorregistrert atv betaler 700kr i året for foriskringa. en annen kamerat med med ltd modellen til can-am altså en atv til 170.000. betaler rett over 2000kr og den er mc-registrert.
hva med tester utført av amatører da? altså størstedelen av folk som kjøper disse maskinene. betyr ikke det noe at noen av dem ikke er fornøyd med sin atv? folk har forskjelig smak, og vil kjøpe det de liker best, om det er brp, yamaha, polaris, arctic cat, eller lada for den saks skyld. da har det ingenting å si at den og den vant den og den testen.
kan ikke skjønne at du skal begynne å kritisere andre atver for deres utseende heller. de er akkurat like topp moderne i design som den råeste can-am. grunnen til at de ikke er prikk like har jo noe med copyright og slikt noe. hadde jo ikke vøært noe gøy om alle var kliss like.
Posted 20 January 2009 - 22:06
kommer helt ann på hva slags kina atv.
Posted 21 January 2009 - 11:59

tror du er grundig lurt av det forsikringsselskapet dit også. mener å huske en kamerat som har traktorregistrert atv betaler 700kr i året for foriskringa. en annen kamerat med med ltd modellen til can-am altså en atv til 170.000. betaler rett over 2000kr og den er mc-registrert.
hva med tester utført av amatører da? altså størstedelen av folk som kjøper disse maskinene. betyr ikke det noe at noen av dem ikke er fornøyd med sin atv? folk har forskjelig smak, og vil kjøpe det de liker best, om det er brp, yamaha, polaris, arctic cat, eller lada for den saks skyld. da har det ingenting å si at den og den vant den og den testen.
kan ikke skjønne at du skal begynne å kritisere andre atver for deres utseende heller. de er akkurat like topp moderne i design som den råeste can-am. grunnen til at de ikke er prikk like har jo noe med copyright og slikt noe. hadde jo ikke vøært noe gøy om alle var kliss like.
Laga Lada ATV??? æ vil ha

Grizzly 700EPs '08
Posted 21 January 2009 - 18:06

enkleste sak av verden mann! pels karosseriet av en niva og vips, du har jo alt et objekt!

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 21 January 2009 - 18:09.
Posted 21 January 2009 - 22:15

Jammen, Lada har jo ikke ramme, så da sett æ igjenn me ei drivlinje, en turbodiesel å et ratt

Men æ veit av en fyr i søramerika som ska lag et rørramme "KIT" tilpassa lada, det hadde vært kult å hadd fengran i.
Såg faktisk ikke så ulikt en crosscart eller shortcar

Grizzly 700EPs '08
Posted 22 January 2009 - 10:12

Som jeg sa, vi skal ikke begynne å diskutere utseende, da havner vi virkelig på jordet. JEG synes DETTE er penere enn DETTE
. Og jeg respekterer at andre ikke mener det samme. Håper dere gjør dette i gjengjeld.
Og JA, jeg har lest bestemellesene. Dog mest for traktor på hvite skilt. Vil tro det er få på dette forumet som har lest mer en meg om dette.
Og når det gjelder forsikringsselskap så har jeg ikke sjekket priser på MC av den enkle grunn at jeg ikke har en! Jeg har kun snakket med andre om dette. Og som jeg sa i innlegget mitt, er det MYE dyrere dersom du er ung å betale forsikring på en MC-registrert ATV.
Føler meg ikke lurt når jeg sier "omkring 1000-lappen", og du sier at det var jævelsk mye i forhold til 700kr. Håper du fikk med deg at alle prisene jeg oppga var for full kasko.
Posted 22 January 2009 - 11:27

Som jeg sa, vi skal ikke begynne å diskutere utseende, da havner vi virkelig på jordet. JEG synes DETTE er penere enn DETTE
. Og jeg respekterer at andre ikke mener det samme. Håper dere gjør dette i gjengjeld.
Og JA, jeg har lest bestemellesene. Dog mest for traktor på hvite skilt. Vil tro det er få på dette forumet som har lest mer en meg om dette.
Og når det gjelder forsikringsselskap så har jeg ikke sjekket priser på MC av den enkle grunn at jeg ikke har en! Jeg har kun snakket med andre om dette. Og som jeg sa i innlegget mitt, er det MYE dyrere dersom du er ung å betale forsikring på en MC-registrert ATV.
Føler meg ikke lurt når jeg sier "omkring 1000-lappen", og du sier at det var jævelsk mye i forhold til 700kr. Håper du fikk med deg at alle prisene jeg oppga var for full kasko.
Du kan kjøp MC å Traktor godkjent ATV å så reg dem på svarte skilt. Da kan dem så klart registreres om tell kvite seinere. men før stort sett alle svartskilta ATVa så e det desverre umulig.
Grizzly 700EPs '08
Posted 22 January 2009 - 15:02

de som blir levert svartskiltet og de som blir levert med hvite skilter er så og si 2 forskjellige atver. for å få hvite skilter.(på de fleste) så er lykter byttet, det er montert blinklys, bremser er ombygd slik at de bremser på alle 4hjul.+++ så ser ikke helt den at det bare er å vise papirer og betale avgiften å vips hvite skilter.
sa ikke at det var mye, men når du sier at det er så fryktelig billig så blei det helt feil for meg. jeg snakket også omm full kasko, men må beklage skrev feil han betaler 2700 for den dyreste atveen til salgs. og som mc.
men er ikke noe poeng i å diskutere det da det komemr ann på hvor en bor osv osv som du nevner.