Biltransporthenger
#1
Posted 19 May 2008 - 19:22
En vanlig henger kan tross alt kjøpes for rundt 20 høvdinger, og kan brukes til jord, grus og alt mulig rart, i tillegg til å transportere biler.
Er det noen som har erfaringer med dette ?
Hengeren vil være av denne typen, med ca 2500kg totalvekt.
Planstørrelse ca 170x300cm
Bilens hjul går fint innenfor karmene. Bilens vekt er bare ca 1200kg.
Noen med erfaringer ?
Initium
Lost in Iceland.....
#3
Posted 19 May 2008 - 20:19
Skal man frakte biler på slike hengere, ville eg ha studert kor solid ramma er under treplata. Bl.a Tysse, så er det ikkje så innmari mykje stål under plata.
Samt at surrekrokene er mulingens svake. Mener Gaupen opererer med ca 250kg pr stk krok....
#4
Posted 19 May 2008 - 20:24
En biltransporthenger blir lite anvendelig. Kan ikke kjøre et lass grus med bestselgeren ( Tysse ) engang...
En Ifor Williams / Brian James el. l er selvsagt en mulighet, men de koster jo en formue.
Initium
Lost in Iceland.....
#5
Posted 19 May 2008 - 20:32
Bare sørg for å ha mange og solide surrekroker. Hvis du strammer over karmene blir de etterhvert skjeive.
Edited by Snømannen, 19 May 2008 - 22:18.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#6
Posted 19 May 2008 - 21:34
men likevel, ikke noen problem om man sikrer skikkelig, og viktigst av alt, kjører deretter....
#7
Posted 19 May 2008 - 22:24
En biltransporthenger blir lite anvendelig. Kan ikke kjøre et lass grus med bestselgeren ( Tysse ) engang...
En Ifor Williams / Brian James el. l er selvsagt en mulighet, men de koster jo en formue.
Initium
Ifor Williams ser veldig solid og bra ut. Jeg var under en stor henger fra de, og på den var det også med kjørebruer, og det var tett gulv. Samt hjulene på siden.
Hvis du har sett på Gaupen-henger, så finnes det en konkurent der, som lagde delene til Gaupen-henger før: http://www.ghippe.no/index.asp. Direktelink: http://www.ghippe.no...asp?menuItem=50. Disse skal ifølge Hippe være solidere. Det skal også være flere hengere under planlegning, bl.a. bilhengere
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 20 May 2008 - 10:50
Så selv om en klarer å få plassert en slik bil oppe på en liten varehenger og man har nyttelast nok så er det dermed ikke sagt at man har lov allikevel. En annen ting er jo at vanlig varehengere er ikke beregnet for punktbelastninger slik det blir her. En får all belastning helt ute i hjørna på kassa, og når en da spenner fast bilen blir det ennå mer belastning på bunnen.
Hvorfor kan en ikke kjøre noe annet på en Tysse biltrasporter Initium? For det første får man de med tett bunn uten tillegg i prisen, og skal man kjøre et lass gruss i standardhengeren (lik min) så er det jo bare å kaste inn et par finerplater så har man tett og slett bunn. Og ellers så er den jo brukende til å kjøre nærmest hva som helst på den.
Nei, kjøp deg heller en henger som er beregnet for bruken din.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#9
Posted 20 May 2008 - 16:14
Jeg får tenke litt på saken. Påenget er at det blir noen kompromisser.
Finnes det forresten hengere med hjula på siden somhar bremser på siden også ?
Initium
Lost in Iceland.....
#10
Posted 20 May 2008 - 19:15
#11
Posted 23 May 2008 - 10:44
http://www.tysse.no/...;showproduct=36
#12
Posted 23 May 2008 - 17:47
http://www.fogelsta....dell,Flakvagnar
Tror den duger bra til mitt bruk. Kanskje litt stor, men shitt au...
Initium
Lost in Iceland.....
#13
Posted 23 May 2008 - 18:34
#14
Posted 23 May 2008 - 18:58
Og det syns jeg blir for ekstremt. Endel tyngre er den også, ikke heldig med tanke på at trekkbilen er alvorlig undermotorisert. ( GD300 )
Initium
Lost in Iceland.....
#15
Posted 23 May 2008 - 20:01
Lykke til
#16
Posted 23 May 2008 - 21:46
Edited by RamDodge, 23 May 2008 - 21:48.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#17
Posted 24 May 2008 - 01:27
Dem tåler mye men har sine svakheter.
Fikk inn over hundre hengere (750-950 kilo) der draget knak/bristet etter noen år.
Måtte bytte alle drag på hengerene
Vanlige hengere bør du ikke kjøre på ramper(legger skinnene på kanten bak)
Vi hadde et tilfelle da en skulle kjøre en gressklipper på(sån stor jævel på 1 tonn)Han knakk kantene på hengeren.
Hvis du absolutt skal ha vanlig henger(boggy) så kan du få den spesiallaget hos tysse.
Dem forsterker det du måtte trenge med godkjenning.
Brendrup er gode hengere men dem har tynnere stål en tysse
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#18
Posted 24 May 2008 - 20:44
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#19
Posted 25 May 2008 - 22:25
Gaupen hadde før et par modeller, men de er utgått.
Initium
Lost in Iceland.....