Motorproblemer med Suzuki Vitara 1,6i
#1
Posted 24 May 2008 - 14:03
Noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få motoren til å gå som den skal? Problemet er at så fort jeg gir gass så dør den ut, men den klarer å stå på tomgang uten særlig problemer! Jeg prøvde å bytte bensinpumpe for å se om det var årsaken, men uten hell.. Har også byttet lambasonde, plugger og pluggledninger, men historien er den samme...
Noen som kjenner til kjente feil på denne motoren med samme symtomer?
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com
#2
Posted 24 May 2008 - 16:37
luftmengdemåleren??
dette er motorer de fleste av oss her inne desverre ikke har skrudd så mye på enda...
#3
Posted 24 May 2008 - 20:10
Noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få motoren til å gå som den skal? Problemet er at så fort jeg gir gass så dør den ut, men den klarer å stå på tomgang uten særlig problemer! Jeg prøvde å bytte bensinpumpe for å se om det var årsaken, men uten hell.. Har også byttet lambasonde, plugger og pluggledninger, men historien er den samme...
Noen som kjenner til kjente feil på denne motoren med samme symtomer?
Det første du skal gjøre er å lese av feilkoder fra motorstyringen. Finn frem manualen til bilen og så sjekker du hvilke signaler du får ut på "chek engine"-lampa. Den viser disse kodene ved at du kobler sammen i kontakten til feilmelding. Den gir deg feilkoder gjennom at den blinker ulike mønster i lange-korte da får du svar på hvor feilen ligger. Så kan du gå løs på de spesifike kretsene og måle både spenninger og motstander for å finne hvilken del som er defekt og må byttes.
Som jeg har skrevet mange ganger før: Å begynne å bytte deler før en vet hvor feilen ligger er å kaste penger ut av vinduet. Da kan du heller sende meg tusen kroner og så kan jeg sende deg en melding med beskjed om at det ikke ble noe bedre. For deg gjør det ingen forskjell om du gir pengene til meg eller Suzuki, men jeg blir mye gladere enn de på Suzuki.
#4
Posted 24 May 2008 - 20:19
#5
Posted 24 May 2008 - 20:50
Jeg har balet så mye med det inj-systemet nå at jeg kan det snart utenatt.
#6
Posted 24 May 2008 - 22:02
Deleselgernes hellige gral, Amen! Det er flere som deler den tankegangen. Min lærer har jobbet med bil i over 20 år og han har aldri byttet en eneste lambdasonde. De varer lengre enn bilen. Men de er lette å skylde på og vanskelige å feilsøke. Hvor mange dynamoer har vel ikke blitt byttet ut på grunn av slakk viftereim? Hvor mange batterier har vel ikke blitt skiftet på grunn av lite væskenivå? Det blir dyrt i lengden...
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#7
Posted 25 May 2008 - 19:16
Mulig du finner svaret dær, men sjekk verdien på luftmengdemåleren NG har de data du trenger
Harald
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#8
Posted 27 May 2008 - 14:08
Takker så langt
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com
#9
Posted 28 May 2008 - 15:10
Takker så langt
Vi er ikke sinte på deg
Vi vil bare hjelpe deg, så du tr nger ikke unnskylde deg.
#10
Posted 03 June 2008 - 20:37
Jeg er kjempe interesert om du finner ut av dettte!
Jeg har samme problemet med min SV 1.6!!
Dette er den 3 SV'n jeg har hatt og alle har -med litt hjelp fra et godt verksted - kjørt som søren. Men det var i England og denne jeg nå har her i Norge var bra i starten i fjor og nå dør den i 4 og 5 gir. Bare litt putt i 3. Men opp bakker eller med en passasjer / tilhenger så blir jeg fort hønemor! Det er så skuffende når jeg vet hvordan den KAN være.
Den har akkurat vært inne til både NAF test og service på Suzuki verksted - og ble litt bedre i 2 dager - og så ble det værre!!
Den skal tilbake om en uke men verkstedet mener å ikke sjønne hva som er feil. Jeg mener også det kan være luftmengdemåleren eller AISIN Carboretta'n (hva er det på Norsk?? forgasser??) som er vist kjent for å ha problemer som dette.
Har hatt nye tenplugger og batteri (- for andre grunner!! før jeg får kjeft for å ha kastet penger ut av vinduet!! )
Men her stopper det. Jeg hadde så god hjelp fra mitt lokale 4x4 verkstedet i England at nå er jeg litt lost. Og verkstedet tar meg ikke seriøst - det er tydelig de bare vil jeg skal kjøpe en ny Suzuki GV. Skikkelig "Jente på tur"!
Vet dere om et bra versted i Oslo/Akershus ?? Tror jeg må bytte det først...
mvh,
Katrina
#11
Posted 03 June 2008 - 21:26
Jeg er kjempe interesert om du finner ut av dettte!
Jeg har samme problemet med min SV 1.6!!
Dette er den 3 SV'n jeg har hatt og alle har -med litt hjelp fra et godt verksted - kjørt som søren. Men det var i England og denne jeg nå har her i Norge var bra i starten i fjor og nå dør den i 4 og 5 gir. Bare litt putt i 3. Men opp bakker eller med en passasjer / tilhenger så blir jeg fort hønemor! Det er så skuffende når jeg vet hvordan den KAN være.
Den har akkurat vært inne til både NAF test og service på Suzuki verksted - og ble litt bedre i 2 dager - og så ble det værre!!
Den skal tilbake om en uke men verkstedet mener å ikke sjønne hva som er feil. Jeg mener også det kan være luftmengdemåleren eller AISIN Carboretta'n (hva er det på Norsk?? forgasser??) som er vist kjent for å ha problemer som dette.
Har hatt nye tenplugger og batteri (- for andre grunner!! før jeg får kjeft for å ha kastet penger ut av vinduet!! )
Men her stopper det. Jeg hadde så god hjelp fra mitt lokale 4x4 verkstedet i England at nå er jeg litt lost. Og verkstedet tar meg ikke seriøst - det er tydelig de bare vil jeg skal kjøpe en ny Suzuki GV. Skikkelig "Jente på tur"!
Vet dere om et bra versted i Oslo/Akershus ?? Tror jeg må bytte det først...
mvh,
Katrina
Siden du har forgasser høres det litt misstenkelig ut som at den ikke får nok bensin. Har du fått sjekket at bensinslangene ikke ligger i klem. Flottørnivået?
Om du gir full gass på første-andre-tredje... Hvor langt opp i girene kommer du før den dør ut.
Når den dør ut kjennes det da ut som om den holder på å gå tom for bensin. Drar litt ujevn. Harker litt.
Om du drar den til den dør ut og så slipper gassen i fem sekunder og gir full gass igjen. Virker den ok igjen en kort stund da.
#12
Posted 03 June 2008 - 23:15
en forgassermotor har ingen luftmengdemåler..... men 8V injectionmotoren har throttlebody, eller på godt norsk et spjeldhus med ei dyse i...
#13
Posted 04 June 2008 - 05:27
Alle vet jo at + og + er -
Det lærte vi vel tidlig på skolen
Edited by kenmood, 04 June 2008 - 05:28.
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com
#14
Posted 04 June 2008 - 10:25
Alle vet jo at + og + er -
Det lærte vi vel tidlig på skolen
Tror du må be om å få igjen skolepengene + og - er minus, - og + er minus, - og - er pluss og + og + er pluss.
en negasjon gir negativitet mens doble negasjoner gir positivitet.
Men at en forgasser sammen med injection gir problemer vil jeg tro på. Enten forgasser eller injection vil jeg anbefale og da helst luftmengdemåleren sammen med injection og ikke forgasseren.
en forgassermotor har ingen luftmengdemåler..... men 8V injectionmotoren har throttlebody, eller på godt norsk et spjeldhus med ei dyse i...
Jeg tolket det til en forgasser i farten. Men uansett er det for lite opplysninger.
#15
Posted 11 June 2008 - 07:51
Kostet noen lapper (rundt 7000) men gjør du jobben selv er det overkommelig
#16
Posted 11 June 2008 - 08:38
han har plenty diagnose og programmeringsduppeditter som han driver og lærer seg opp på.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#17
Posted 11 June 2008 - 14:45
Kostet noen lapper (rundt 7000) men gjør du jobben selv er det overkommelig
Mye billigere å kjøpe ecu icu tenningslås og nøkler fra en vraket bil og bare bytte rett over. Da kommer det på rundt 2-3 tusen.
han har plenty diagnose og programmeringsduppeditter som han driver og lærer seg opp på.
Kan han flashe chipen på en bensinmotor som benytter mitshubishi hjerne.
#18
Posted 08 August 2008 - 16:12
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com
#19
Posted 08 August 2008 - 18:47
For å finne feilen må du gå målrettet trinnvis til verks.
Det jeg finner av konkrete opplysninger er at den går på tomgang men dør ut så snart du gir gass.
Spørsmål 1: Dør den ut umiddelbar etter at du gir gass eller tar det noen skunder.
Spørsmål 2: Stopper den eller fortsetter den å gå på tomgang når du slipper gassen?
Spørsmål 3: Oppfører den seg likt om du gir bare bittelitte gass og bånn raper med en gang?
Spørsmål 4: Blinker/lyser det noe i "Check engine" lampa?
Svar på disse etter nummer så skal jeg se om det går an å finne feilen sammen med deg?
#20
Posted 08 August 2008 - 20:18
Check engine lyser ikke mens bilen går, kun rett før motoren slokner når den ligger på 300 omdreininger
Så fort jeg trykker bittelitt på gass så forsvinner all respons.. Altså den slokner..
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com