Gå til innhold



Foto

Motorproblemer med Suzuki Vitara 1,6i


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 14:03

Heisann

Noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få motoren til å gå som den skal? Problemet er at så fort jeg gir gass så dør den ut, men den klarer å stå på tomgang uten særlig problemer! Jeg prøvde å bytte bensinpumpe for å se om det var årsaken, men uten hell.. Har også byttet lambasonde, plugger og pluggledninger, men historien er den samme...

Noen som kjenner til kjente feil på denne motoren med samme symtomer?
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 16:37

bare en ide....

luftmengdemåleren??

dette er motorer de fleste av oss her inne desverre ikke har skrudd så mye på enda...


#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 20:10

QUOTE(kenmood @ 24 May 2008, 15:03) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann

Noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få motoren til å gå som den skal? Problemet er at så fort jeg gir gass så dør den ut, men den klarer å stå på tomgang uten særlig problemer! Jeg prøvde å bytte bensinpumpe for å se om det var årsaken, men uten hell.. Har også byttet lambasonde, plugger og pluggledninger, men historien er den samme...

Noen som kjenner til kjente feil på denne motoren med samme symtomer?

Det første du skal gjøre er å lese av feilkoder fra motorstyringen. Finn frem manualen til bilen og så sjekker du hvilke signaler du får ut på "chek engine"-lampa. Den viser disse kodene ved at du kobler sammen i kontakten til feilmelding. Den gir deg feilkoder gjennom at den blinker ulike mønster i lange-korte da får du svar på hvor feilen ligger. Så kan du gå løs på de spesifike kretsene og måle både spenninger og motstander for å finne hvilken del som er defekt og må byttes.

Som jeg har skrevet mange ganger før: Å begynne å bytte deler før en vet hvor feilen ligger er å kaste penger ut av vinduet. Da kan du heller sende meg tusen kroner og så kan jeg sende deg en melding med beskjed om at det ikke ble noe bedre. For deg gjør det ingen forskjell om du gir pengene til meg eller Suzuki, men jeg blir mye gladere enn de på Suzuki. biggrin.gif

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 20:19

enig med du der Gunnar:)


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 20:50

Om du skal begynne å feilsøke så har jeg alle ohm og volt målinger på de ulike delene/kretsene i inj-systemt.

Jeg har balet så mye med det inj-systemet nå at jeg kan det snart utenatt.

#6 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 22:02

QUOTE
Som jeg har skrevet mange ganger før: Å begynne å bytte deler før en vet hvor feilen ligger er å kaste penger ut av vinduet. Da kan du heller sende meg tusen kroner og så kan jeg sende deg en melding med beskjed om at det ikke ble noe bedre. For deg gjør det ingen forskjell om du gir pengene til meg eller Suzuki, men jeg blir mye gladere enn de på Suzuki.


Deleselgernes hellige gral, Amen! Det er flere som deler den tankegangen. Min lærer har jobbet med bil i over 20 år og han har aldri byttet en eneste lambdasonde. De varer lengre enn bilen. Men de er lette å skylde på og vanskelige å feilsøke. Hvor mange dynamoer har vel ikke blitt byttet ut på grunn av slakk viftereim? Hvor mange batterier har vel ikke blitt skiftet på grunn av lite væskenivå? Det blir dyrt i lengden...
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#7 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 19:16

Prøv å sjekke hær. http://www.suzukiinfo.com/
Mulig du finner svaret dær, men sjekk verdien på luftmengdemåleren NG har de data du trenger

Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#8 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 14:08

Nå har det seg slik at plugger og pluggledninger var rimelig ferdig. Pluggledningene revnet med en gang, og plugger var svært misfarget etter mange års jobb tongue.gif Lambasonden hadde en skadet ledning, og ble derfor byttet.. Bensinpumpe osv kostet meg ingenting å prøve da jeg hadde liggende! Skal prøve å se litt på det dere skriver over her!

Takker så langt wink.gif
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 May 2008 - 15:10

QUOTE(kenmood @ 27 May 2008, 15:08) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har det seg slik at plugger og pluggledninger var rimelig ferdig. Pluggledningene revnet med en gang, og plugger var svært misfarget etter mange års jobb tongue.gif Lambasonden hadde en skadet ledning, og ble derfor byttet.. Bensinpumpe osv kostet meg ingenting å prøve da jeg hadde liggende! Skal prøve å se litt på det dere skriver over her!

Takker så langt wink.gif

Vi er ikke sinte på deg biggrin.gif

Vi vil bare hjelpe deg, så du tr biggrin.gif nger ikke unnskylde deg. biggrin.gif biggrin.gif

#10 Arenakat

Arenakat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 20:37

Hei gutter!

Jeg er kjempe interesert om du finner ut av dettte! dribble.gif
Jeg har samme problemet med min SV 1.6!!
Dette er den 3 SV'n jeg har hatt og alle har -med litt hjelp fra et godt verksted - kjørt som søren. Men det var i England og denne jeg nå har her i Norge var bra i starten i fjor og nå dør den i 4 og 5 gir. Bare litt putt i 3. Men opp bakker eller med en passasjer / tilhenger så blir jeg fort hønemor! Det er så skuffende når jeg vet hvordan den KAN være.

Den har akkurat vært inne til både NAF test og service på Suzuki verksted - og ble litt bedre i 2 dager - og så ble det værre!! mad.gif
Den skal tilbake om en uke men verkstedet mener å ikke sjønne hva som er feil. Jeg mener også det kan være luftmengdemåleren eller AISIN Carboretta'n (hva er det på Norsk?? forgasser??) som er vist kjent for å ha problemer som dette.
Har hatt nye tenplugger og batteri (- for andre grunner!! før jeg får kjeft for å ha kastet penger ut av vinduet!! tongue.gif)

Men her stopper det. Jeg hadde så god hjelp fra mitt lokale 4x4 verkstedet i England at nå er jeg litt lost. Og verkstedet tar meg ikke seriøst - det er tydelig de bare vil jeg skal kjøpe en ny Suzuki GV. Skikkelig "Jente på tur"! rolleyes.gif

Vet dere om et bra versted i Oslo/Akershus ?? Tror jeg må bytte det først...

mvh,
Katrina

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 21:26

QUOTE(Arenakat @ 3 Jun 2008, 21:37) <{POST_SNAPBACK}>
Hei gutter!

Jeg er kjempe interesert om du finner ut av dettte! dribble.gif
Jeg har samme problemet med min SV 1.6!!
Dette er den 3 SV'n jeg har hatt og alle har -med litt hjelp fra et godt verksted - kjørt som søren. Men det var i England og denne jeg nå har her i Norge var bra i starten i fjor og nå dør den i 4 og 5 gir. Bare litt putt i 3. Men opp bakker eller med en passasjer / tilhenger så blir jeg fort hønemor! Det er så skuffende når jeg vet hvordan den KAN være.

Den har akkurat vært inne til både NAF test og service på Suzuki verksted - og ble litt bedre i 2 dager - og så ble det værre!! mad.gif
Den skal tilbake om en uke men verkstedet mener å ikke sjønne hva som er feil. Jeg mener også det kan være luftmengdemåleren eller AISIN Carboretta'n (hva er det på Norsk?? forgasser??) som er vist kjent for å ha problemer som dette.
Har hatt nye tenplugger og batteri (- for andre grunner!! før jeg får kjeft for å ha kastet penger ut av vinduet!! tongue.gif)

Men her stopper det. Jeg hadde så god hjelp fra mitt lokale 4x4 verkstedet i England at nå er jeg litt lost. Og verkstedet tar meg ikke seriøst - det er tydelig de bare vil jeg skal kjøpe en ny Suzuki GV. Skikkelig "Jente på tur"! rolleyes.gif

Vet dere om et bra versted i Oslo/Akershus ?? Tror jeg må bytte det først...

mvh,
Katrina


Siden du har forgasser høres det litt misstenkelig ut som at den ikke får nok bensin. Har du fått sjekket at bensinslangene ikke ligger i klem. Flottørnivået?

Om du gir full gass på første-andre-tredje... Hvor langt opp i girene kommer du før den dør ut.

Når den dør ut kjennes det da ut som om den holder på å gå tom for bensin. Drar litt ujevn. Harker litt.

Om du drar den til den dør ut og så slipper gassen i fem sekunder og gir full gass igjen. Virker den ok igjen en kort stund da.

#12 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 23:15

hmmm er jo en fordel å vite her om dette er en forgasser eller en injectionmotor.....

en forgassermotor har ingen luftmengdemåler..... men 8V injectionmotoren har throttlebody, eller på godt norsk et spjeldhus med ei dyse i...


#13 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 June 2008 - 05:27

Forgasser + injection + luftmengdemåler = problemer ett sted wink.gif

Alle vet jo at + og + er -

Det lærte vi vel tidlig på skolen tongue.gif

Edited by kenmood, 04 June 2008 - 05:28.

Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 June 2008 - 10:25

QUOTE(kenmood @ 4 Jun 2008, 06:27) <{POST_SNAPBACK}>
Forgasser + injection + luftmengdemåler = problemer ett sted wink.gif

Alle vet jo at + og + er -

Det lærte vi vel tidlig på skolen tongue.gif


Tror du må be om å få igjen skolepengene + og - er minus, - og + er minus, - og - er pluss og + og + er pluss. blink.gif

en negasjon gir negativitet mens doble negasjoner gir positivitet. whistle.gif

Men at en forgasser sammen med injection gir problemer vil jeg tro på. Enten forgasser eller injection vil jeg anbefale og da helst luftmengdemåleren sammen med injection og ikke forgasseren. biggrin.gif


QUOTE(sven @ 4 Jun 2008, 00:15) <{POST_SNAPBACK}>
hmmm er jo en fordel å vite her om dette er en forgasser eller en injectionmotor.....

en forgassermotor har ingen luftmengdemåler..... men 8V injectionmotoren har throttlebody, eller på godt norsk et spjeldhus med ei dyse i...


Jeg tolket det til en forgasser i farten. Men uansett er det for lite opplysninger.

#15 Niva_Linda

Niva_Linda

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 07:51

Hadde samme problemet som beskrevet over, og her var løsningen å bytte hjernen til insprøytninga..
Kostet noen lapper (rundt 7000) men gjør du jobben selv er det overkommelig smile.gif

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 08:38

Gamle defekte hjerner kan dere gjerne sende til meg forresten. Har en kjenning som trenger chiper/hjerner å øve seg på.
han har plenty diagnose og programmeringsduppeditter som han driver og lærer seg opp på.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 14:45

QUOTE(Niva_Linda @ 11 Jun 2008, 08:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde samme problemet som beskrevet over, og her var løsningen å bytte hjernen til insprøytninga..
Kostet noen lapper (rundt 7000) men gjør du jobben selv er det overkommelig smile.gif


Mye billigere å kjøpe ecu icu tenningslås og nøkler fra en vraket bil og bare bytte rett over. Da kommer det på rundt 2-3 tusen.

QUOTE(yakuza @ 11 Jun 2008, 09:38) <{POST_SNAPBACK}>
Gamle defekte hjerner kan dere gjerne sende til meg forresten. Har en kjenning som trenger chiper/hjerner å øve seg på.
han har plenty diagnose og programmeringsduppeditter som han driver og lærer seg opp på.


Kan han flashe chipen på en bensinmotor som benytter mitshubishi hjerne.

#18 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 16:12

Jeg har fortsatt ikke funnet ut noe mer om hva denne feilen kan være.. noen som har noen flere lettvinte tips?
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 18:47

QUOTE(kenmood @ 8 Aug 2008, 17:12) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har fortsatt ikke funnet ut noe mer om hva denne feilen kan være.. noen som har noen flere lettvinte tips?


For å finne feilen må du gå målrettet trinnvis til verks.

Det jeg finner av konkrete opplysninger er at den går på tomgang men dør ut så snart du gir gass.

Spørsmål 1: Dør den ut umiddelbar etter at du gir gass eller tar det noen skunder.

Spørsmål 2: Stopper den eller fortsetter den å gå på tomgang når du slipper gassen?

Spørsmål 3: Oppfører den seg likt om du gir bare bittelitte gass og bånn raper med en gang?

Spørsmål 4: Blinker/lyser det noe i "Check engine" lampa?

Svar på disse etter nummer så skal jeg se om det går an å finne feilen sammen med deg?

#20 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 20:18

Bilen er vrangstartet, startet best om en pumper en del før jeg vrir nøkkelen. Jeg tok av forgasseren, og alt på den i dag og prøve å rengjøre og smøre, men alt så tilsynelatene egentlig bra ut. Etter jeg gjorde dette så ble den vrangere.. Det virker fortsatt som om den ikke får nok bensin, for det er kun når jeg pumper mye før jeg vrir nøkkelen at den tenner skikkelig. Men den dør fort ut..

Check engine lyser ikke mens bilen går, kun rett før motoren slokner når den ligger på 300 omdreininger tongue.gif

Så fort jeg trykker bittelitt på gass så forsvinner all respons.. Altså den slokner..
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com