Gå til innhold



Foto

Motorproblemer med Suzuki Vitara 1,6i


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#21 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 21:41

QUOTE(kenmood @ 8 Aug 2008, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen er vrangstartet, startet best om en pumper en del før jeg vrir nøkkelen. Jeg tok av forgasseren, og alt på den i dag og prøve å rengjøre og smøre, men alt så tilsynelatene egentlig bra ut. Etter jeg gjorde dette så ble den vrangere.. Det virker fortsatt som om den ikke får nok bensin, for det er kun når jeg pumper mye før jeg vrir nøkkelen at den tenner skikkelig. Men den dør fort ut..

Check engine lyser ikke mens bilen går, kun rett før motoren slokner når den ligger på 300 omdreininger tongue.gif

Så fort jeg trykker bittelitt på gass så forsvinner all respons.. Altså den slokner..


Du har egentlig ikke noen forgasser. Du har et kammer som det sitter en inj-dyse i.Det er veldig stor forskjell.

Nye spørsmål:

Spørsmål 1: Når du vrir om nøkkelen hører du da at bensinpumpa starter, går litt og så stopper?

Dersom det høres ut som beskrevet i spørsmål 1 kan du gjøre følgende.

Koble av bensinslangen som går inn på "forgassehuset" ditt. Sette slangen ned i en liten beholder. Få noen til å slå på tenningen.

Nå skal det komme en jevn strøm av bensin og den skal bare fortsette. La pumpa stå og gå i 15 sekunder og mål hvor mye bensin som har kommet. Gi meg resultatet. Det bør ha kommet mellom 3 og 6 desiliter på denne tiden. Det er også viktig at det er noenlunde jevn flyt hele tiden.

Ikke sett fyr på hele skiten nå da biggrin.gif biggrin.gif Bensin brenner jo fryktelig godt så ikke søl.

#22 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 10:11

Denne tråden kan nå stenges. Bilen har blitt delebil uten at feil er funnet tongue.gif

Tråd på deler ligger her: http://www.offroad.n...showtopic=95370
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#23 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 12:02

Da har jeg fått et problem.
Jeg var ikke klar over denne tråden, og nå har jeg kjøpt motoren.
Hvor stor kjangs er det for at jernen er død?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 14:04

QUOTE(Bergum @ 4 Sep 2008, 13:02) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg fått et problem.
Jeg var ikke klar over denne tråden, og nå har jeg kjøpt motoren.
Hvor stor kjangs er det for at jernen er død?

Hjernene er ikke død i og med at det er forskjell på hvordan bilen starter når han har pumpet på gassen og uten dette.

Det betyr at ECU får signaler fra TPS som videreformidles til dysa som skvetter inn bensin. Jeg tipper på at enten er selve dysa skadet eller så er det bensintilførselen som svikter. Tett filter eller slange i klem .

Det er egentlig ikke annet enn en systematisk gjennomgang av systemet som kan gi et fullstendg svar.

MEN at selger legger ut motoren til salg og sier at det er et rusk i dysa det synes jeg er useriøst gjort av selger.

han burde gjort en kjøper oppmerksom på at han ikke klarte få motoren til å fungere og at han ikke hadde peiling på hva som var feil.

SHAME ON HIM.

#25 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 14:35

Til mitt forsvar så skrev jeg at det -sannsynligvis- er noe rusk i innsprøytninga et sted, og det har kommet klart frem at jeg ikke vet hva feilen er, noe jeg så står for! Kjøper har også sett hva jeg har skrevet der, og vet like mye som meg om dette!
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 15:52

QUOTE(kenmood @ 4 Sep 2008, 15:35) <{POST_SNAPBACK}>
Til mitt forsvar så skrev jeg at det -sannsynligvis- er noe rusk i innsprøytninga et sted, og det har kommet klart frem at jeg ikke vet hva feilen er, noe jeg så står for! Kjøper har også sett hva jeg har skrevet der, og vet like mye som meg om dette!


Hvordan du kunne si at det sannsynligvis var noe rusk noe sted forundrer meg. Du hadde ikke peiling på hva som var feil.

Et av de innleggene som du fikk var fra en som hadde hatt samme problem hvor det viste seg at hjernen var kaputt. Hos deg ble det til rusk.


Bagatellisering er noen ganger værre enn åpenhet. Hadde vært bedre å si at du ikke hadde peiling. Å hevde at det er sannsynlig at det er et rusk dekker over at det er en mulighet for at hele styringen er kaputt. Noe som ville gitt motoren en mye lavere verdi.

Kjøper ante ikke dette når han kjøpte motoren. Det er helt tydelig på kommentaren hans:Jeg var ikke klar over denne tråden, og nå har jeg kjøpt motoren.


Høres ikke ut som om du har helt rent mel i posen. Kanskje litt rusk i det. ??

#27 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 16:10

Jeg har snakket med flere i området her (utenom forumet), bl.a verksted hvor de selger Suzuki, og alle mener det antageligvis er noe rusk siden bilen har stått såpass lenge, og at den tenner når man pumper gassen, men fort dør ut. Klemmene som holder bensinslangene mot gulvet inni bilen (uoriginalt) er ganske stramme, og var en stor sannsynlighet for å kunne være feilen, uten at det kan sier sikkert. Det at kjøper ikke visste om denne tråden, har etter min mening ikke så mye å si da jeg ikke har kommet frem til noe som helst, og han visste det var noe galt!

Du burde ha litt mer klare fakta før du slenger med ordene her. Jeg vet ingenting om hva som opprinnelig er feilen, men i følge mange forskjellige så er det altså noe rusk. Derfor har jeg skrevet det. Skal jeg liksom si at det -kanskje- kan være defekt ECU når jeg ikke vet? Eller kanskje jeg skal nevne absolutt alt som det -kan- være, for det er ganske mye forskjellig! Det står ingenting sikkert om at det er rusk som ER feilen!

En annen ting kan også være vann i bensin, da påfyllingslokket er oppå "planet" og muligens ikke 100% tett. Men hvorfor nevne absolutt alt det kan være når jeg rett og slett IKKE VET!
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com

#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 18:18

QUOTE(kenmood @ 4 Sep 2008, 17:10) <{POST_SNAPBACK}>
Skal jeg liksom si at det -kanskje- kan være defekt ECU når jeg ikke vet?

Men hvorfor nevne absolutt alt det kan være når jeg rett og slett IKKE VET!

Det er jo akkurat det jeg sier er litt dårlig i denne saken. Du aner ikke hva det er som er feil. Det kan være rusk, men du har ingen garanti for at det ikke er ECU som er kaputt.

Likevel velger du å snakke om rusket og ikke en kaputt ECU selv om folk med erfaring med samme problem har fortalt et det handlet om en defekt ECU.


Jeg ser meg ferdig med denne saken og har ikke noe mer å si om den, det er jo ikke noen stor sak heller. Jeg ville ikke hatt noe problem med å kjøpe deler av deg siden en gang ( om du ville solgt til meg da) dry.gif

#29 kenmood

kenmood

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 20:06

Vel, grunnen til at jeg valgte å nevne rusk var vel fordi det er det alle mente det var, eller eventuellt bensinslange i klem, men det ville uansett ikke fulgt motor..Hvilken erfaring personen som nevnte noe med ECU har, aner jeg ikke, og siden verkstedet mente at det meget trolig ikke var feilen så valgte jeg heller ikke å si noe på det, da det ikke lå i tankene mine da jeg skrev..

Sier meg gjerne enig med at denne saken nå er over. For den prisen motoren ble solgt for så mener jeg den er verdt uansett om ECU skulle ha vært ødelagt, men håper selvfølgelig ikke det er saken!

Selger mer enn gjerne til deg, har ingenting personlig mot deg, og alle har rett til sine egne meninger wink.gif
Kenneth
TLF: 40 45 42 42
kenny@kenmood.com