Gå til innhold



Foto

dieselpumpe justering


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 puslingen

puslingen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 12:54

Hei. lurer på hvordan jeg justerer ned dieseltrykket litt på pumpen, dette fordi bilen er litt for høg på avgass målt på eu- kontroll. Målingen viser 4,03 og dette er en Patrol 3,3. Dysene er i 100% rett da de er sjekket av verkested, har og kjørt en renserunde på motoroljen så det er fersk olje som er på, og ca 2 tanker med diesel med noe slags rensestoff er og brukt men avgassen er den samme. Dieselpumpen er oppjustert en gang i tiden men ikke av meg og det er ikke mulig å få tak i han som gjorde det heller, turbotrykk er og justert opp en gang i tiden

#2 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 15:51

Jeg vet ikke hvordan en justerer dieseltrykk på patrol, men jeg vet at du får en renere forbrenning ved å justere opp ladetrykket. En varmere motor vil også gi en renere forbrenning, dvs en annen termostat. Men det enkleste er kanskje som du sier, å justere ned på pumpa.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 19:05

Hei, velkommen til forumet smile.gif

Du kan skru ned set-punktet på boost-compensatoren bakpå pumpa, mulig det hjelper.. Skruen står i bakkant av pumpa under en 6-kanta hette som må skrues ut.. Når hetta er av vil du se en skrue med ei kontramutter. For å få NED mengden skrues denne mot klokka, altså utover.. Prøv ei halv omdreining i gangen..



Forøvrig ser jeg at du er ny. Jeg har laget en tråd med ofte stilte spørsmål om denne bilen. Anbefaler deg å sjekke den ut.

http://www.offroad.n...showtopic=92074
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 puslingen

puslingen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 10:49

QUOTE(wazzza @ 29 May 2008, 20:05) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, velkommen til forumet smile.gif

Du kan skru ned set-punktet på boost-compensatoren bakpå pumpa, mulig det hjelper.. Skruen står i bakkant av pumpa under en 6-kanta hette som må skrues ut.. Når hetta er av vil du se en skrue med ei kontramutter. For å få NED mengden skrues denne mot klokka, altså utover.. Prøv ei halv omdreining i gangen..



Forøvrig ser jeg at du er ny. Jeg har laget en tråd med ofte stilte spørsmål om denne bilen. Anbefaler deg å sjekke den ut.

http://www.offroad.n...showtopic=92074



Hei og takk for det.
Jeg kan ikke finne den skruen mulig den hetten mangler men finner ikke noe som ligner heller på pumpen.
Var innom denne linken: http://www.offroad.n...showtopic=83959 og etter hva som står der er det da den skruen på siden av pumpen jeg skal juster litt inn for å redusere dieseltrykket?

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 11:22

Den skruen på siden som vrir en slags kam skal skrus UT for mere diesel.. Hvordan den vil påvirke mengden/trykket når den skrues INN kan jeg ikke svare på...

Hvis pumpa er justert opp fra før av er sikkert ikke den hetten på nei.. Skruen er bare ~5mm tykk og har ett flatt spor i enden...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 puslingen

puslingen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 12:13

Hei igjen. så da er vi enige om at skruen bak med hette justerer trykket og den på siden justerer mengden diesel, vis jeg skrur den inn blir det mindre diesel. Da er det mulig det kan løse mitt problem vis jeg skrur den på siden inn en 1/2 eller 1 omdreining. Det som er mitt problem er at bilen er på ca 4.03 i avgass. Det finnes ikke røyk etter bilen verken ved normal eller hard kjøring men når han mekkern skal ta avgass testen så kommer det litt svart røyk vær gang han trykker pedalen i "bunn" så jeg har forstått det slik at når det er svart røyk så er det uforbrent diesel, og at det da skulle lønne seg å justere ned på mengden inn. Eller er det noen som har andre gode tips.

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 14:32

Beklager, men jeg vet ikke hvilken av skruene som justerer trykk og mengde, MEN: Den skruen på sia ga mere futt på høyere turtall.. Synes den røyk mere når jeg justerte INN skruen bakpå..

Noen bruker å kjøre med Jet A1, eller fylle på kondensfjerner på tanken..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363