Gå til innhold



Foto

Trakasering på arbeidsplass


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:19

Hei folkens . Visst man føler seg verbalt trakasert , personangrep , på arbeidsplassen hvor skal en henvende seg ? Arbeidgiver ? arbeidstilsynet ? verneombud...politiet....flere muligheter ? Vold kan jo også brukes .... biggrin.gif

#2 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:24

tja.... sånn skyte episode som på skolene i USA er jo ett alternativ.

Eller du kan snakke med tillitsmannen. Om det ikke går, så kan du snakke med en arbeidstaker organisasjon (type LO- selv om jeg hater akkurat den organisasjonen).........

Så har du iallefall et par valg shifty.gif
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:34

Kommer jo litt an på om det er underordnet, sideordnet, overordnet.....men verneombud er jo en start. dette går jo under psykososiale forhold, altså HMS, har du bedrifthelsetjeneste så er jo det også en mulighet.

Blir du ikke hørt så kan du ta en egenmeldingsdag, holder med det. Da skal du fylle ut eg skjema hvor du har mulighet til å si at dette har med forhold på arbeidsplassen å gjøre.... da er ballen begynt å rulle.....

#4 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:57

Kommer jo an på størrelse bedrift...
Store bedrifter har egne folk, HMS eller tillitsvalgt..
Små bedrifter er det ofte sjefen sjøl som er rett mann. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvem som er synderen også..
IPB Image

www.terrengbil.com

#5 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 03:46

Dette står på en lapp ved siden av meg:

7. Ta opp mobbingen med ditt verneombud og bedriftshelsetjenesten.


mobbere fortjener rundjuling og lemlestelse smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 06:41

Du kan avtale et møte med vedkommende på fritiden. Si du vil snakke med han......så er det tyve -tretti offroadere der som sier hva de mener om saken.......

#7 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 16:12

I første omgang verneombud eller nærmeste leder. En annen mulighet er å ta det opp med den som "mobber". Si hvordan en føler det, og evt at hvis det ikke slutter så går du videre med det. Pleier å funke..

Suzuki'n min er tilsalgs......


#8 Omen

Omen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 20:16

QUOTE(L200 man @ 12 Jun 2008, 17:12) <{POST_SNAPBACK}>
I første omgang verneombud eller nærmeste leder. En annen mulighet er å ta det opp med den som "mobber". Si hvordan en føler det, og evt at hvis det ikke slutter så går du videre med det. Pleier å funke..


Hvis det er alvorlig så finnes det folk du kan betale for og "prate" med mobberen devil.gif

#9 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 20:48

QUOTE(Omen @ 12 Jun 2008, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er alvorlig så finnes det folk du kan betale for og "prate" med mobberen devil.gif


Noen gjør det gratis tongue.gif shiftyninja.gif whistle.gif

Suzuki'n min er tilsalgs......


#10 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 21:13

Det første en bør gjøre er å ta saken opp med mobberen som nevnt over. Dette pga personen som mobber kan oppfatte det han/hun gjør som en spøk selv en den som blir mobbet føler seg trakassert.

Når en person blir mobbet er det sinnsykt tungt å gå på jobb og det går ut over arbeid og privat liv pga mistrivsel.

Visst du føler at det å snakke med mobberen ikke hjelper går det an å gå til verneombud eller en annen person du stoler på som du kan rådføre deg med og forklare situasjonen.

Jeg har vært på en arbeidsplass der 2 personer ikke klarte å jobbe sammen og en av de måtte bytte skift for å få arbeisdagene til å gå, aner ikke hvilken arbeidsplass du jobber på men det må være surt å forlate en arbeidsplass der alt annet er greit bortsett fra en person.

Mobbing er noe som må bli tatt på alvor på enhver arbeidsplass liter og stor og det er viktig at ledere tar dette seriøst og slår hardt ned på mobbing.

Jeg er akkurat blitt verneombud på min arbeidsplass og skal på kurs fra mandag av, og visst en kollega kom til meg og sa at han følte seg trakassert/mobbet så ville jeg tatt dette opp med mobberen med beskjed om at ting ikke bedrer seg så vil jeg gå til Hans nærmeste overordnede og forklare situasjonen men jeg ville også latt den som mobber få en sjangs til og forklare seg og forbedre seg.

Håper dette hjalp (Viktig tema for meg og)
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#11 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 21:25

Joda det er mange muligheter , ser av responsen at dette er et viktig tema . Er blitt rådet til å la saken ligge pga vedkommende er ustabil ( er en stor utfordring for profosjonelle ) og har vært det i mange år uten at jeg hadde den informasjonen .

#12 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 21:40

det skal ikke gå utver deg at han har problemer fra før.. ta det opp.
_RalliArt_

#13 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 21:40

Jeg opplevde trakassering på arb. plassen sjøl for 8 år siden. Det var en kollega + sjefen for firmaet. Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon ?

Jeg ba begge 2 om å dra til et sted sola ikke skinner, og gikk på dagen. Fikk meg ny jobb noen dager etterpå.

Voksne folk som mobber skulle man tru at ikke fantes, men det jaggu like mye av dem som det er av unger.

Det gjør hverdagen til et helvete, og man tar det selvfølgelig med seg hjem også, for man gruer seg jo til å dra på jobb.

Nei, jeg ville i ditt tilfelle tatt det opp med tillitsmann/verneombud. Er du tøff nok i trynet, så tar du det opp med mobberen først. Om han er psykisk ustabil, så skal han jo ikke mobbe. Og føler du deg trua av han, så må du jo ta affære.

Hadde jeg fått problemer med han utenom arbeidstida pga. at jeg har klaga på han til tillitsmann/verneombud, så hadde han fått seg en smell han aldri ville glemt, så hadde saken vært ute av verden.

Ønsker deg lykke til. Håper det ordner seg for deg.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#14 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 07:34

Det skal ikke bety noe for deg om han er physisk ustabil han har ikke lov til å trakkasere deg og visst arbeidsgiver ber deg om å la være så sier han indirekte at han er mer verd enn deg. De andre rundt deg har og plikt til å melde i fra visst de ser mobbingen. Ikke la deg mobbe du har loven og verneapparatet på din side husk at du sikkert skal være i bedriften i mange år til. Lykke til hilsen han som er på kurs he he.
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado