Gå til innhold



Foto

410\413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#1 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 20:51

hei folkens trenger litt hjelp her nå, har søkt en del og lest litt om forskjeller på 410\413 fordi jeg har lyst til å bytte te 413 motor i min, vet jeg må søke og få det godkjent men det er jeg forberedet på og gjøre.


jeg har en -86 mod suzuki 410 og lurer rett og slett på hva som er anderledes på en 413 ?

vet\trur jeg har noen likheter på mitt karosseri ved at det er stor tunnel i torpedo veggen så jeg har plass til 413 gir kasse, men hvordan er det med bremsekraft forsterker, må jeg bytte noe av torpedoveggen eller er min kansje klargjort fra fabrikk til det`? så hvis noen vet om noen forskjeller så tar jeg veldig gjerne i mot de her..

på forhånd takk.

Mvh Esben

#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 22:05

ja, torpedoveggen er forskjellig, og også ramma ved motorfesta.

Men, det absolutt enklaste og billigaste er nok å selge 410'en og kjøpe en 413.

godt mulig det er billigst/enklast å beholde 410'en som delebil og selge det du ikkje trenger også..

(jada, skjøner at dette ikkje var det du ville høre smile.gif )
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 June 2008 - 07:38

Ellers så kan du finne deg en 1.3 16V motor og hiive inn i den...
Swift har jo mange fine....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 June 2008 - 10:34

QUOTE(Bergum @ 18 Jun 2008, 08:38) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers så kan du finne deg en 1.3 16V motor og hiive inn i den...
Swift har jo mange fine....


den passer no enda dårligere..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 June 2008 - 16:57

En ting er hva en kan få lov til, men noe annet er hva som er forsvarlig med hensyn til arbeid og økonomisk kostnad.

Kanskje det enkleste er å gjøre som Yakuza skriver. Bytte bil og så heller sette inn en G16 motor i en 413. Da får du mye mer bil og mindre arbeid med motorbytte samt at det koster sikkert ikke noe særlig mer.

410 med G13 motor
413 med G16 motor

Vet hva jeg ville satset på.


Du har egentlig brukbart "gangsyn" du Yakuza. biggrin.gif biggrin.gif

Ps har et par stikkaksliger liggende innpakket.

#6 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 18 June 2008 - 21:02

hehe ja det hele her viser seg jo bare å være en vurderings sak, men uansett alle forskjeller motas med takk;)

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 23:52

jeg har akkurat sendt avgarde soknad om a bygge om min 410 der motoren har begynt krangle litt....

venter spent pa svaret fra BT...


#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 08:54

QUOTE(sven @ 20 Jun 2008, 00:52) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har akkurat sendt avgarde soknad om a bygge om min 410 der motoren har begynt krangle litt....

venter spent pa svaret fra BT...


Og jeg har anbefalt en md 410 å bytte til 413 og sette inn G16 motor i stedet for å søke om å sette inn G13 motor i en 410 på grunn av både mye jobb å gjøre ombygging og anskelig å få godkjent.

#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 17:14

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Jun 2008, 17:57) <{POST_SNAPBACK}>
En ting er hva en kan få lov til, men noe annet er hva som er forsvarlig med hensyn til arbeid og økonomisk kostnad.

Kanskje det enkleste er å gjøre som Yakuza skriver. Bytte bil og så heller sette inn en G16 motor i en 413. Da får du mye mer bil og mindre arbeid med motorbytte samt at det koster sikkert ikke noe særlig mer.

410 med G13 motor
413 med G16 motor

Vet hva jeg ville satset på.
Du har egentlig brukbart "gangsyn" du Yakuza. biggrin.gif biggrin.gif

Ps har et par stikkaksliger liggende innpakket.


er ikkje sikkert det er så mykje gangsyn her.. vi holder no tross alt på å legger kriminelt mykje både tid og penger i biler som aldri har kosta meir enn 50-60000, ikkje en gong når ny..

plukker opp stikkere ved høve Gunnar smile.gif mest sannsynlig rundt 14-15 juli, eller på returen rundt to veker seinere.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 21:34

QUOTE(yakuza @ 20 Jun 2008, 18:14) <{POST_SNAPBACK}>
er ikkje sikkert det er så mykje gangsyn her.. vi holder no tross alt på å legger kriminelt mykje både tid og penger i biler som aldri har kosta meir enn 50-60000, ikkje en gong når ny..

plukker opp stikkere ved høve Gunnar smile.gif mest sannsynlig rundt 14-15 juli, eller på returen rundt to veker seinere.


Gangsyn og gangsyn I Matrix hevdes det at mennesket ikke er en rase men et virus.

Kan et destruktiv vesen ha gangsyn? Kan gangsyn være områdespesifikt? Jeg tror det.

Kjenner en matematiker som er ravende gal. Han ser mye som ingen andre ser og mottar meldinger fra en hemmelig sentral via plater som sendes i lufta.

Men er matematikken hans feil? Nei. Galskapen er områdespesifik.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#11 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 23:16

jaja men en litt anna ting som handler fortsatt om forskjeller her da:P 410 karosseri over på 413 ramme=? passer alt av fester der=? er vel bare to fester i planet mindere eller hvordan er det... er snakk om 86- 410 karosseri og 85- 413 ramme...

#12 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 00:12

det skulle nok gå bra. '86 410 har vel bremsekraftforsterker også så torpedoveggen er lik (?).
413 motor er en smule høgare enn 410 så pansera er ikkje like, 413 panser er litt høgare.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#13 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 08:16

QUOTE(yakuza @ 21 Jun 2008, 01:12) <{POST_SNAPBACK}>
det skulle nok gå bra. '86 410 har vel bremsekraftforsterker også så torpedoveggen er lik (?).
413 motor er en smule høgare enn 410 så pansera er ikkje like, 413 panser er litt høgare.


å ja stemmer.. :S får jo det problemet.. nei har ikkje bremse kraft forsterker... er jo også litt derfor jeg må ha en 413 for og kunne få satt inn en g16 motor.. men hvis torpedoveggen er lik går det jo å flytte over bremsekraft forsterkeren så lenge jeg ikkje må te å kappe å styre i torpedoveggen...

#14 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 16:14

dersom det ikkje er bremsekraftforstekrer på 410 frå før, passer denne ikkje over.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#15 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:03

QUOTE(yakuza @ 21 Jun 2008, 17:14) <{POST_SNAPBACK}>
dersom det ikkje er bremsekraftforstekrer på 410 frå før, passer denne ikkje over.



snakka med en som har litt peil på akuratt dette i dag, og det er lite forskjeller i 413 torpedo veggen og ramma, i ramma er det to ekstra karosseri fester, og i torpedo veggen er det snakk om å borre to tre nye hull så passer bremsekraft forsterkeren over, men må jo flytte rattstammen og pedalene over fra en 413, men blir ikkje noe problem etter som det passer om en ann.. biggrin.gif

#16 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:52

Er ikke forskjell i antall karosserifester. Og det er en del jobb å sette over pedalsett og bremsekraftforsterker fra 413.. har gjort samme jobben på mitt karosseri. Mulig det er større likheter etter 85 og det passer rett over, om det er likt som på 84 så er alt noen cm forskjellig. Men hvis det er så likt vil det vel ikke vøre nødvendig å bytte over, da rattstamme osv på 413 er flytta for å få plass til bremsekraftforsterker

Edited by ShuDuck, 21 June 2008 - 22:53.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#17 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:54

eg var igrunn nokså sikker på at '86 410 hadde bremsekraftforstekrer eg also... noken andre?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#18 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 23:25

er kansje noe skille akkurat i 86? eller åssen e det? men har hvertfall ikkje noe BKF i min:P

#19 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 06:40

I min -86 modell 410 er det heller ikke bremsekraftforsterker.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#20 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 06:53

Her er et bilde av torpedoveggen i min -86 mod 410.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356