Gå til innhold



Foto

Ford Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Tiopet

Tiopet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 17:28

Kom med noen utspill folkens!

Hvem av excursion motorene er mest drivstoffgjerrig?

7.3 V8 turbo diesel? 6.0 V8 turbo diesel? eller 6.8 V10 bensin?

Skal selge Range Rover'n og kjøpe tilbake en Excursion. Savner den så fryktelig dribble.gif

Hadde 2001 7.3 turbo.

1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"


#2 Fox

Fox

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 19:01

Får man 6,0 v8 i excursion?
Jeg har det i min f 250 og er veldig fornøyd med dieselforbruket.
Kjørte fra oslo til narvik for ett par uker siden og hadde 1,1 på mila i snitt.
Vet ikke hva den bruker på normal blandet kjøring da jeg ikke kjører normalt tongue.gif
Ligger under 2 liter på mila sånn som jeg kjører, så jeg synes ikke det er så verst.
2002 Silverado 2500HD Crew Cab

Fueled by diesel, powered by bullydog.

#3 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 19:46

6.0 literen er gjerrigst.

Men med dagens prisnivå er V10 ingen dum ide. Særlig en med gassanlegg.

Du vet man får disse med 5.4 liter også?

Edited by Kenny_g, 19 June 2008 - 19:55.


#4 Tiopet

Tiopet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 10:51

Får dem med 5.4 bensin og men ikke her til lands. Det blir vel et sparebluss med et forbruk som ikke ligner grisen laugh.gif

Må jo være litt futt i motor får å dytte bilen fremover.
Hadde 5.0 EFI i pick-up'en, brukte 2.5 på mila uansett kjøring (1991 F-150). Den lille motoren fungerte best på flate rette veier i usa, ikke i norske opp og ned veier.

Her hvor jeg bor er det over 14 kr liter for diesel så jeg kunne faktisk tenkt meg V10 med gass ja.
Nesten så jeg må lage drivstoff selv snart.
Er knott fyring på vei inn igjen snart eller laugh.gif Eller hva med damp og ved fyring.

Når jeg kjørte til danmark i Excursion 7.3 turbo var forbruket på 1.0 med cruisectrl i 97 km/h. Var i den hastighet den brukte minst og kjørte mest økonomisk med tanke på det turtallet motoren var optimalisert for.




Hvilken årsmodell kan jeg kjøpe for å unngå fartsperre?

Husker det var snakk om ettermontering av dette rundt den tiden jeg solgte min.

1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"


#5 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 13:37

Når du sier du hadde et forbruk på 1 liter/mil, var det avlest innstrumentet i taket eller målt nøyaktig???
Grunnen til at jeg spør slik er at jeg også leste under en liter på innstr. i bilen, og ble overlykkelig. Men den måler nok bare den ene sylinder rekka for reelt forbruk er 1.8 - 2.0 på min Excursion.
Fartssperre skal monteres i dieselbiler regisrert etter 01.10.01.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#6 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 13:38

QUOTE(Tiopet @ 20 Jun 2008, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken årsmodell kan jeg kjøpe for å unngå fartsperre?

Husker det var snakk om ettermontering av dette rundt den tiden jeg solgte min.


http://www.offroad.n...howtopic=87338#
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#7 Fox

Fox

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 14:25

1,1 liter per mil er reelt, målt ut ifra antall kjørte mil og antall liter fylt på tanken.
2002 Silverado 2500HD Crew Cab

Fueled by diesel, powered by bullydog.

#8 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 14:43

Diesel må være registrert før 01.10.01 og bensin før 01.01.05.

#9 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 14:59

Noe som stadig forundrer meg er all denne måling av forbruk på langkjøring.
Hvorfor gjør man det?
Er dette forbruket relevant?
Sett ut i fra mine øyne....Nei!

Jeg måler hver uke.... eller hver gang jeg tanker da.
På de hundre literne jeg fyller har jeg kjørt et visst antall km...eller mil om man vil, gjerne med gasspedalen helt i bånn på vei ut av et lyskryss eller på norsk landevei i 80-90 på vei opp til hytta.
Det er jo gjennomsnittet som er interresant, er det ikke?

Og en annen ting, nå som jeg er i gang.
Spiller det egentlig noen rolle hvor mye disse svære beista våre bruker?
Er det sånn at man må vri på krona før man bruker'n, da bør man heller ikke kjøre diger bil med diger motor.... noexpression.gif

#10 Tiopet

Tiopet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 13:22

Forbruket målt ved å fylle full tank ved begynnelsen av motorvei i sverige og fylt igjen når jeg svingte av motorveien til fergekai i helsingborg. Leste av km kjørt sammenlignet med gps km.
Så dette skulle være nøyaktig nok som motorveikjøring 1.0 l/mil.

For meg er det relevant siden jeg kjører mye og lange strekk på motorvei.

Min 2000 Range Rover 2.5 turbodiesel bruker 0.98 på samme kjøring. Så bare det å få en så stor bil til nesten samme forbruk med masse masse plass i tillegg er interesant.

Kjørekomputer i Range Rover'n viser faktisk riktig, men så er det bare en rekkesekser. På Ford'en viste komputeren feil ja, sikkert som dere sier, den måler nok bare en sylinder rekke.

1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"


#11 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 11:18

litt off-topic kanskje, men selger i disse dager min 2000 mod F-250 V10 bensin+gass.
Svært gunstig å kjøre på gass når bensinprisen ligger på 13,-.
Vet ikke om dette er et alternativ siden du egentlig jakter på Excursion, men du kan jo sende meg en PM hvis du er interessert.
Forøvrig en strøken og meget velholdt bil.
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#12 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 00:12

Fyrer med LPG her og gjennomsnittlig forbruk er 2,8 l/mil. Dvs kr 14,50 pr mil. Helt i orden, etter mitt syn.
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.