Har du en LPG bil som ikke er godkjent på biltilsynet?
#1
Posted 21 June 2008 - 22:14
Da må få den godkjent før 1. oktober 2008. Fra denne datoen implementeres ett nytt godkjenningssystem for gassmonteringer. Etter dette vil regulativ 115 gjelde med tilbakevirkende kraft for kjøretøy som ikke har LPG anlegget skrevet inn i vognkortet . Det nye regelverket som heter ECE R115 krever ett eget sertifikat for at gassystemet er tilpasset hver enkelt bilmodell fra fabrikk. Dette betyr i praksis at ikke alle biler kan bygges om til gass etter denne datoen. Biler fra ca.2000 EUR3-4 og eldre kan ikke bygges om uten regulativ 115.
Vegdirektoratet har i flere år jobbet med dette for å få på plass ett nytt regelverk som fjerner usikkerheten rundt godkjenning på Biltilsynet. De reglene som har vært frem til nå har vært til dels særnorske og har blitt tolket ulikt på forskjellige trafikkstasjoner. Med det nye regelverket fjerner man muligheten for å "synse" om gassombyggingen skal godkjennes eller ikke. Da får vi det samme godkjenningssystemet som resten av Europa også etterhvert vil begynne å bruke. (Norge er ett av de første landene i Europa som implementerer dette regelverket). For deg som kunde betyr det at du er sikkret ett gassystem som gjør bilen din mere miljøvennlig enn på bensin, og at systemet fungerer opptimalt med din bil. Ikke alle systemer på det Norske markedet kan i dag skryte av dette.
Det er både fordeler og ulemper med dette nye regelverket. Den største ulempen er at ikke alle biler kan bygge om etter 1. oktober 2008. Man kan bare bygge om de bilene som har ett sertifikat fra produsent.
Vurderer du på å bygge om bilen din kan det derfor være lurt å få dette gjort i god tid før 1. oktober slik at du er sikker på å få bilen godkjent.
Lykke til
#2
Posted 21 June 2008 - 22:44
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 21 June 2008 - 22:45
Ojda....dette var MEGET nyttig informasjon...
I hverfall for slike som meg......... grønne når det gjelder gassanlegg men har tenkt framtid med det i bilen...
Egentlig så har man ikke så veldig god tid på seg heller nå da... blir sikkert det røøøøøøssjet....
Takk for super info!!
Skal ha dette i bakhue når det gjelder bil heretter ..
#4
Posted 23 June 2008 - 10:45
Det beviser bare hvor gjennomtenkt detm norske avgiftssystemet er: Vi har ikke råd til å kjøpe nye miljøvennlige biler, fordi de er så tungt beskattet. Dermed må vi kjøre rundt i gamle beist fra forrige årtusen som sluker bensin/diesel. Dersom noen er så fårutseende at de ønsker å gjøre sitt gamle monster mer miljøvennlig, ja nei så går ikke det heller...
For ikke snakke om vektavgifta på nye biler som gjør at en TRAFIKKSIKKER familiebil med airbagger i huet og rævva og stålbjelker og ABS og SPS og ASS og hele helv** alfabetet koster over dobbelt så mye som en papp-bil fra Kina...
Legg på avgiften på diesel, så slutter folk å kjøre bil. Hva med det uforutsette problemet at går dieselprisen opp går bussprisene også opp?? Og frekvensen på bussavgangene går NED for å spare penger siden enda færre kjører buss... Dermed blir det STEIKE umulig å kjøre med buss... Så får vi begynne forfra igjen: Hva med å øke dieselprisen, så begynner folk å kjøre mer buss???
Sårry, ble litt OT det innrømmer jeg...
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 10:45.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#5
Posted 23 June 2008 - 15:13
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#6
Posted 16 July 2008 - 11:59
Bare nysgjerrig selvfølgelig
#7
Posted 16 July 2008 - 20:57
Bare nysgjerrig selvfølgelig
Ja.
#8
Posted 13 August 2008 - 21:41
Bare nysgjerrig selvfølgelig
JAPP...i dag....2êr feil
Edited by Chevy-LPG, 13 August 2008 - 21:42.
#9
Posted 14 August 2008 - 12:54
.... Biler fra ca.2000 EUR3-4 og eldre kan ikke bygges om uten regulativ 115....
Er du sikker på dette? Er det ikke slik at bare biler nyere enn ca. 2000 blir berørt av dette regelverket? Dvs. at ettermontering på eldre biler bør kunne godkjennes som før?
Xj V6 2,8l -86
#10
Posted 14 August 2008 - 15:40
#11
Posted 14 August 2008 - 16:14
Forstår det likevel slik at det nye regulativet omhandler kjøretøyer som tilfredstiller Euro 3 og 4 ... i praksis rundt årsmodeller 2000? Fant dette i et svar fra samferdslelsministeren på stortinget.no:
[i]Vegdirektoratet opplyser at dagens regler for montering av anlegg for gassdrift med LPG på kjøretøy er klare og at det ikke er vanskelig å få godkjent denne type ombygginger etter gjeldende alminnelige regler.
Ved ettermontering av LPG-anlegg på biler som oppfyller Euro 3 og 4 avgasskrav skal kravene i ECE-regulativ 115 være oppfylt, jf. kjøretøyforskriften § 22-5. Settene er merket og en typegodkjent installasjonsanvisning skal følges. Enkeltgodkjenning ved trafikkstasjonen er da en formalitet. For ettermontering av gassanlegg på biler eldre enn Euro 3 avgasskrav, det vil si biler eldre enn fra ca 2000, gjelder nasjonale krav som ble utarbeidet før etablering av ECE –regulativ 115, jf. kjøretøyforskriften § 22-6.[/i]
Det er vel flere enn meg som holder seg til biler eldre enn 2000 mod.?
Xj V6 2,8l -86
#12
Posted 30 August 2008 - 03:32
gjelder da seff. USA biler
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#13
Posted 04 September 2008 - 21:10
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#14
Posted 04 September 2008 - 21:19
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#15
Posted 30 September 2008 - 00:44
Er d fortsatt lønnsomt å bygge om en 02 chevy pickup til gass, med hensyn til d som skjer med nye regler og framtiden for gass drift??
Har lenge vurdert gass konvertering men aldri klart å bestemt meg..
#16
Posted 30 September 2008 - 08:29









