Gå til innhold



Foto

FAQ Sj413 bremsesylinder i Lj80


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 29 June 2008 - 20:26

Da jeg har skivebremser foran på min lj80, som originalt hadde tromler, trenger jeg nå mer volum når jeg bremser.

Dette blir en oppskrift for hvordan en kan skifte til en Sj413 hovedbremsesylinder, dette kan også overføres til en 410.

OBS --- jeg er ingen proffesjonell mekaniker ei heller er dette en modifisering som skal foretas uten at en er sikker på det er godkjent av biltilsynet. På egen risiko. OBS



Begynn med å løsne bremseslangene, bremsevæske er svært korrosivt så ha noe under.
IMG_6457__Small_.JPG


Løsne "cotter pin" inne ved bremsepedalen, dette er holderen som presser inn stempelet i sylinderen.
IMG_6459__Small_.JPG


Så sitter en igjen med dette hullet, dette skal lages større slik at 413 hovedbremsesylinderen UTEN kraftforsterkern passer inn der. Sett de to skruene tilbake slik at pedalene og oppsettet holder seg på plass.

Det er viktig at de to skrue hullene er der de skal være, det er hullet i midten som skal modifiseres. Skruene i de to hullene holder platen bak på plass slik at det blir enklere å lage hullet større.

IMG_6465__Small_.JPG

Så til de to sylinderene, Sj413 til venstre og lj80 til høyre. Den pinnen som stikker ut på lj80 sylinderen skal taes ut og tilpasses Sj413 sylinderen.

IMG_6466__Small_.JPG og IMG_6467__Small_.JPG

Her er pinnen ute den hang fast med en klips som bare vippes ut:

IMG_6470__Small_.JPG

Edited by vidar, 29 June 2008 - 22:03.

Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#2 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 29 June 2008 - 22:05

Etter litt måling fant jeg ut at det var 11,7 cm fra anleggsflaten til sylinderen og ut til festepunktet i pedalen, dette målet måtte jeg få likt med den nye sylinderen.

På 413 sylinderen var det en annen monteringsmåte da den før hadde kraftforsterker, men om en sliper ned ytternden av lj80 pinnen så passer den inn i røret på 413 sylinderen. Det mangler 0.8 cm men det skal jeg ta opp med å legge til noen shims.

IMG_6471__Small_.JPG

Så til hullet i torpedoveggen, det skal være lik avstand mellom de to monteringshullene og inn til pedalboksen. Hullet i midten skal være 41mm for at Sj413 sylinderen skal passe.

IMG_6472__Small_.JPG

For at Sj413 sylinderen skal passe må en modifisere hullene på ørene litt. Jeg brukte først 4mm borr, så 8mm for at de orginale boltene skal passe.

IMG_6477__Small_.JPG


: ) ser av teksten min at det kunne misforståes litt, det er en Sj413 smile.gif

Mer kommer ..... smile.gif

Edited by vidar, 29 June 2008 - 22:04.

Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 12 July 2008 - 06:01

Her ser en forskjellen mellom de to : Sj413 til venstre, Lj80 til høyre

IMG_6472__Small_.JPG

Så ble hullet i torpedoveggen laget større, laget en ring for å merke av hvor stort hullet måttte være. Kjøpte en slags fil fra biltema som jeg festet på drillen.

IMG_6478__Small_.JPG

Så renset jeg 413 sylinderen for alt rusk og rask, mye avleiringer fra mange år i bruk.

P080708_11.06__Small_.JPG
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#4 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 12 July 2008 - 06:12

Så litt test montering, ørene på 413 tar så vidt i en skjøt, men det ble bare brettet litt til siden.

P080708_11.37_01___Small_.JPG

Satte så væskebeholderen på, den tar litt i torpedoveggen, men ikke så mye at det er noe problem.

P080708_11.40__Small_.JPG

Pinnen som er festet i bremsepedalen ble litt modifisert. Den runde enden har akkuratt litt for stor diameter, dreide den ned ca 3mm så passet den rett inn i 413 sylinderen.

P080708_11.48_01___Small_.JPG

Skrudde så alt fast, laget meg noen shims som passet over de orgiginale ørene på 413 sylinderen. Samme koblinger inn til sylinderen.

Her ser en hvordan den ser ut fra innsiden, samme koblingen til pedalen.

P080708_12.04_01___Small_.JPG

Bremsene er nå luftet og pedalen kjennes MYE bedre. Har ikke prøvekjørt enda, men skal sjekke bakspeilet før jeg trykker pedalen i bånn. Bilde av nesa mi i frontruta kommer.

Spørsmål om denne faq? skriv her, holder emnet åpent noen dager.

Vidar
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#5 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 07:23

Ja...testet bremsene, de er helt topp, stopper som om jeg hadde et anker bak smile.gif

MEN, prøvde på glatta igår og det trengs en bremsejusteringsventil, brake bias valve, for den bremser litt for godt bak
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#6 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 July 2008 - 13:01

QUOTE(vidar @ 16 Jul 2008, 08:23) <{POST_SNAPBACK}>
Ja...testet bremsene, de er helt topp, stopper som om jeg hadde et anker bak smile.gif

MEN, prøvde på glatta igår og det trengs en bremsejusteringsventil, brake bias valve, for den bremser litt for godt bak

SJ har bremsereduksjonsventil bak, orginalt.
I allefall var det det på ramma mi.

#7 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 22:57

Ja, har funnet en som ligner ved ramma bak på min og, men har ikke funnet ut hvordan den justeres enda smile.gif

Mer kommer
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway