Gå til innhold



Foto

Framdiff frorsterkning 1.9D


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 18:38

Her e ombyggingan som e bidd gjort på innfestinga tell framdiffen smile.gif

Må unskyld at bildan e så stor, men Offroadbilder.no en no orntlig dritt vis det sæ!!!!!


Nytt og gammelt bunnlokk






Førsterkninga på kvær side














Montert i hop å grunna












Førsterka også de orginale sveisan







Ekstra plate som ska hinder at vangan flexa i innfestingan







Undersida som vis det nye lokket å festan på det







Å her e versjon 2 av innfestingan, høyre vange måtte omarbeides litt da den mildt sagt slo i bunnpanna, slepp kanskje unna dette på en bensiner. dær står nemmelig ikke motorn skråstillt.








Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 20:14

Det ser jo veldig solid ut;-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 23:07

Sku tru det ja!!


Lura fælt på ka som ryk nu tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 23:44

Dette så bra ut!
Tipper at framdiffen blir det siste som løsner nå... biggrin.gif

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 14 July 2008 - 07:13

Håpa det!

Føresten så demonterte æ nettopp en delebil, en 1.6 bensiner, å det va første gang æ har skura bensin Niva. Å nu når æ tok ned diffen på min, så slo det mæ at det verka som at diffen e montert litt lavare på diesel i forhold tell bensin??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 22 May 2012 - 18:20

har du tegninger til den konstruksjonen der og kor vanskelig er det å få ut stikkakslene hver for seg (til bytte av simmerring ved lekkasje)?

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 May 2012 - 22:15

QUOTE(stekus @ 22 May 2012, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
har du tegninger til den konstruksjonen der og kor vanskelig er det å få ut stikkakslene hver for seg (til bytte av simmerring ved lekkasje)?



Har ikke tegninga nei, det e gjort etter øyemål i garagen på en kveld.

Stikkakslingan e ok å få ut, men det enkleste e å ta ned heile diffen med begge stikkakslingan. På diesel i alle fall.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 24 May 2012 - 14:15

Ta ned hele diffen? Hva må til for å få det til? Er i den kjedelige situasjonen, at jeg har lekkasje fra den ene siden av diffen og må bytte simmerring. Kladang (som hadde bilen før meg) har sveiset de to festbrakketten fast i hverandre (og i lokket på diffhuset) så jeg må kappe for å få dem fra hverandre. Lurer litt på om jeg skal fornye hans sveis etterpå eller finne på noen annen løsning.

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 May 2012 - 23:12

QUOTE(stekus @ 24 May 2012, 15:15) <{POST_SNAPBACK}>
Ta ned hele diffen? Hva må til for å få det til? Er i den kjedelige situasjonen, at jeg har lekkasje fra den ene siden av diffen og må bytte simmerring. Kladang (som hadde bilen før meg) har sveiset de to festbrakketten fast i hverandre (og i lokket på diffhuset) så jeg må kappe for å få dem fra hverandre. Lurer litt på om jeg skal fornye hans sveis etterpå eller finne på noen annen løsning.



Så han har laga et lokk i stål? Kan ikke du bare kapp det av, å så sveis på øra sånn at du kan bolt.

Det e ganske enkelt å ta ned hele diffen.


Det første du må gjør (trur æ) e å ta av eksosanlegget. Æ mein å husk at orginalt eksosanlegg på lada diesel bi i veien, men æ har aldri tatt den av mens æ hadde orginalt eksosanlegg.

Når du evt har fådd fjærna eksosanlegget så skrur du løs stabbstaget i fra diffen og i fra de nedre A-arman. Du kan også vuder å kapp bort heile stabstaget,men la den biten som heng fast i bilen vær igjen, sånn at diffen har noe å heng i. kapp sånn at litt av bøye nedover mot A-arman bi igjen, da fær det ingen vei. Du får da bedre akselvandring offroad å merka egentlig ingeteng onroad.

Så skrur du av demperan nede å dytta dem opp, lås de me ei strips om du har gassdempera soma automatisk går ut.

Skru av nav muttran sånn at stikkakslingan e løs.

skru av de 3 skruan på nedre bærekula på kvær side å slepp ned nedre A-arman å ta av fjæra.

så tar du å dytta stikkakslingan inn på kvær side å bekka ut navet sånn at stikkakslingan e fri fra navan.

Så tar du å vippa fram fram navan å strippsa eller bind dem fast sånn at de e ute av veien.

Så tar du å skyv den lange enda av diffen så langt ut tell høyre sida som du får den, å så tar du den korte sida å vippa bakover sånn at den e fri før bolten som hold A-arma, å så drar du diffen ut. å vips så ligg den på magen din mens du ligg under bilen.

Alt dette burde ikke ta meir enn 1-2 tima smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!