Var på Eu-kontroll i dag med min Suzuki Samurai 1988 , og fikk merknad om slakk i hjullagerene. I How to har jeg funnet ut hvordan man kan skifte og/eller stramme hjullagerene foran. Men hvordan går man fram hvis man skal skifte, eventuelt stramme etter hjullagerene på bakhjulene. Finnes det noen How to... som bekriver framgangsmåten???? Håper at noen kan hjelpe meg.
Med vennlig hilsen
Fourweel
Stramming, eventuelt bytte av hjullager
Started by
fourweel
, Jul 15 2008 13:15
3 replies to this topic
#1
Posted 15 July 2008 - 13:15
#2
Posted 15 July 2008 - 20:20
Hjullager bak er ikke til å atramme, er disse slakke må de byttes.
Det er litt mer avansert enn å skifte foran siden man må demontere stikkakslene bak, slipe av en krympering, og trekke av lageret, evt slipe av det og om det sitter for godt, så må nytt lager monteres, og nu krympering varmes opp til den blir blå, og settes på plass...
Ikke noen ren amatørjobb dette, men heller ikke noen umulig oppgave om man er litt teknisk anlagt, eller har en kamerat som har gjort samme før:)
Det er litt mer avansert enn å skifte foran siden man må demontere stikkakslene bak, slipe av en krympering, og trekke av lageret, evt slipe av det og om det sitter for godt, så må nytt lager monteres, og nu krympering varmes opp til den blir blå, og settes på plass...
Ikke noen ren amatørjobb dette, men heller ikke noen umulig oppgave om man er litt teknisk anlagt, eller har en kamerat som har gjort samme før:)
#3
Posted 16 July 2008 - 23:07
Vil si at det er vanskelig å bytte lager på bak stikkaksling...spesielt nå man monterer feile lager
Vær hundre % sikker på at du får riktige lager
Vær hundre % sikker på at du får riktige lager
Garasjen min: http://www.offroad.n...showtopic=74062
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#4
Posted 17 July 2008 - 08:10
Forstår ikke hva som er så vanskelig å med å bytte bakjulslagre....
Du demonterer"alt" så du kommer til med vinkelsliper på hjullageret og krymperingen.
Slip av begge så mye du trø, uten å slipåe helt neddi akselen. bruk meisel til å slå av den siste mm av lageret og krymperingen.
Varm opp lageret med en varmluftspistol. Men ikke var for mye. Du skal kunne ta på det.
Bruk kjølespray på akselen til det blir is på denne.
Ha klart et røyr med innvendig diameter litt større en lagerets innerdiameter, men ikke bredere en inneringen på lageret.
Slipp på lageret, og dunk det med røyret forsiktig på plass.
Kjøl akselen, og varm krymperingen, men bruk mye mere varme på krymperingen, MEN IKKE VARM DEN BLÅ!
Slipp på krympringen og hjelp den helt inntill lageret med røyret, og eventuellt en stor hammer.
Er det åpent lager, pakk det godt med fett av god kvalitet.
Monter alt du har plukket av, og skift ev bremserør samtidig.
Du demonterer"alt" så du kommer til med vinkelsliper på hjullageret og krymperingen.
Slip av begge så mye du trø, uten å slipåe helt neddi akselen. bruk meisel til å slå av den siste mm av lageret og krymperingen.
Varm opp lageret med en varmluftspistol. Men ikke var for mye. Du skal kunne ta på det.
Bruk kjølespray på akselen til det blir is på denne.
Ha klart et røyr med innvendig diameter litt større en lagerets innerdiameter, men ikke bredere en inneringen på lageret.
Slipp på lageret, og dunk det med røyret forsiktig på plass.
Kjøl akselen, og varm krymperingen, men bruk mye mere varme på krymperingen, MEN IKKE VARM DEN BLÅ!
Slipp på krympringen og hjelp den helt inntill lageret med røyret, og eventuellt en stor hammer.
Er det åpent lager, pakk det godt med fett av god kvalitet.
Monter alt du har plukket av, og skift ev bremserør samtidig.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway