QUOTE(Jeepir @ 18 Jul 2008, 21:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hørt om fem sek regelen, også at en skal kjøre etter forholdene, men har bare litt vondt for og forstå nødvendigheten med og ligge fem kilometer under fartsgrensen..
Mye skyldes vel at de fleste personbiler har en fryktelig drug sikkerhetsmargin på speedometeret. Som oftest er det kalibrert til å vise snaue 10% mer enn aktuell hastighet (for å ta høyde for alternative dekkdimmensjoner etc, samt at bilprodusenten holder ryggen fri for søksmål fra folk som blir tatt i fartskontroll). Skriveren i lastebil er som regel kalibrert veldig nøyaktig, så når speedometeret ditt viser 80 km/t (som er det forteste du har lov til å kjøre), så viser gjerne speedometertet i personbilen foran deg 85-90km/t.
QUOTE
Jeg bruker i allefall min GPS titt og ofte, disse fotoboksene har en lei uvane i og blunke, og jeg som hater og bli fotografert..
Ehhh.... ? javel? De bliker KUN hvis du har en reell hastighet på mer enn ca 5km/t OVER den aktuelle fartsgrensen.
Vi kan jo være enige eller uenige i fatrsgrensene, men enhver fartsgrense viser altså øvre tillatte øyeblikkshastighet på strekningen. Så når man legger seg tett oppi hekken på bilen foran og hastigheten er lik fartsgrensen, så er ikke det bare arrogant og rspektløst, men direkte lumpent!
Vel, når jeg ligger på 82km/t i 80-sone (GPS-hastighet og cruise-control) så må jeg få si at de aller fleste legger seg med fin avstand, og svært få kjører forbi. Dette gjelder både vogntog og personbiler. Ser vi på drosjer og varebiler (altså transportfirmaer med biler under 3,5t) så er saken noe annerledes.
mvh
HC
Edited by hc, 24 September 2008 - 09:00.