Gå til innhold



Foto

Pussig..?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
67 replies to this topic

#41 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 18:26

QUOTE(izu @ 31 Jul 2008, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg gjør bare en ting når det kommer en diger lastebil bak meg og legger seg helt i ræva på meg slakker ned i 40 og håper det kommer en motbakke så den jævelen må slite for og få opp farta!!!!! Makan til hensynsløse idioter har jeg ikke vært bort i,sette seg selv og andre og ikke minst BARN (MINE BARN)ifare fordi det er "arbeidspress"!! Er der så jævla naive at dere ikke tror at det er dere som kan gjøre noe med den kjøre tiden deres med den mangelen det er på sjåfører nå så er det vel ikke noe problem og sette press på arbeidsgiver.Neste gang jeg opplever en slik kødd skal jeg stoppe bilen gå ut og spørre om dem er homser så får vi håpe jeepir at det er du så skal vi ta en god diskusjon rundt det her temaet



Å her har vi med en gentleman med å gjøre skjønner jeg. Takk for din velvilje til å hjelpe.

#42 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 20:13

" Hadde en slik en som låg på støtfangeren min når vi startet på gamle Korgenfjellet en gang. Smal vei, så forbi skulle han ikke. Jeg låg faktisk over fartsgrensen. Om han var tungt lastet, så er det ihvertfall ikke noe unnskyldning, da er han enda tyngre og trenger enda lengre bremselengde.. "

Var litt yngre og lettere å provosere da....når bakkene startet så ble det førti....så var det kickdown og byby.... såg han aldri mer på støtfangeren...

" Etter min mening burde det være "lastebil forbikjøring forbudt" på alle tofilsveier i Norge.... slik som i andre land.. "

I enkelte land er det forbudt for lastebiler med fartssperre på motorveien også.. whistle.gif Btw. jeg undres litt på om de som hakker og snakker nedlatende om yrkessjåfører i hele tatt har prøvd, eller kunne ha tenkt seg dette yrket.. Greit nok de er tyngre og lengre osv.. Men, de sitter litt høyere opp og har kanskje en smule bedre oversikt enn oss andre trafikkanter som ferdes i trafikken..

Om et vogntog kommer i motbakke og kjøredoningen legger seg opp i r**a di, er det ikke fordi føreren er i en annen legning, men han eller hun kan faktisk slippe unna en eller to nedgiringer, og om vedkommende slakker av for og gi bilen forann en lengre sikkerhets avstand, står det ingen steder at de bak må på død og liv kjøre forbi, kun for og bremse vogntoget, selv om det ofte skjer..

Når vi da snakker om E6 Gardemoen, Frogner og Kløfta mm.. Utrolig hvor mange som virkelig legger seg i selen for og overholde glidelåse regelen.. Utrolig hvor mange som på død og liv må komme først i køen, det som skjer er kun KORK og atter KORK, i stedet for og i god tid flette seg inn i køen stille og rolig.. Nope, da er det langt bedre og stresse seg fram, tute vise fingeren som må luftes og gi gass så en i allefall ikke slipper noen forann seg, og må en passere på sperrelinje eller inn-siden, spiller det noen rolle så lenge en kan kjøre forbi noen.. huh.gif

Noen nevnte noe om at om yrkessjåførene trodde de kunne ta igjen tapt tid.. Det er vel ikke det som er det essensielle i dette skulle jeg tro.. Uansett om en tror eller tenker, så tjener mann i bunn og grunn ikke mye tid, på og ligge i 70 km/t i 60 sona eller osv.. Men det er følelsen om og rekke det en skal vs: burde.. Tid har blitt usedvanelig viktig i dagens transport.. Og en skal "prøve" og huske på at vi er nyttige brikker i samfunnet alle sammen, og det eneste måte og løse de fleste konflikter er og vise forståelse og litt senke skuldre mentalitet..

God sommer alle sammen.. biggrin.gif
user posted image

#43 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 20:25

Som du selv sa.."En god diskusjon skaper stemning..".. da må man også akseptere at andre har andre meninger....selv om du gikk avsted og ble trailersjåfør....

Kjenner til dette med nedgiring og holde siget, greit med å sitte høyt og ha god oversikt. Jeg ville heller brukt den oversikten til å planlegge kjøringen og skape flyt i trafikken. Tenker nå ikke på glidelåskjøring eller bykjøring, men normal landevei og det å legge seg for tett opp mot bil foran. Fart/ masse og strekning gjelder fortsatt ved en oppbremsing selv om man sitter høyt... Hvor lang bremsestrekke har egentlig en 40 tonner fra 80km/t?

God sommer til deg også Jeepir

Edited by Chevy-LPG, 03 August 2008 - 20:27.


#44 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 20:47

Se det fra lastebilens sitteplass:du kjører på sperra(altså 89km/t)i en 80 sone,og personbilen bak MÅ forbi koste hva det koste vil...Sakker du av litt i en oppoverbakke,kjører di forbi uten sikt,med fare for å drepe seg selv,passasjerer eller møtende traffikanter.Men så snart lastebilen har fått opp farten igjen,ligger du i ræva på den idioten som på død og liv måtte forbi...Derfor blir du irritert og ligger for tett bak bilen...Blir aldri ferdig å diskutete dette,det er det eneste som er sikkert,men det er alltid bra å få si meninga si,og lese andre sine meninger.Å ikke minst respektere andres synspunkter og meninger uten at det skal slenges dritt eller at folk blir sure.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#45 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 21:01

Kan ikke se at noen blir så himmla sure i denne tråden, er vel greit og løfte litt på trykket, husker godt den gamle tiden, da hendte det titt og ofte at "vi" kranglet så busta føyk og tråder ble stengte, men når helgen kom møttes vi på treff og all uenighet forsvant som dugg for solen.. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
user posted image

#46 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 22:06

QUOTE(Chevy-LPG @ 3 Aug 2008, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor lang bremsestrekke har egentlig en 40 tonner fra 80km/t?

Ca 50M bremselengde og 80M stopplengde

#47 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 23:54

Hadde en "morsom og homofil" trailersjåfør bak meg første dagen i ferien min. Jeg og en til hadde bl.a besøkt BGnor i Oslo en tur, og vi var på vei hjem nordover på E6. Jeg kjørte Hilux, på den er speedometeret ca riktig, ut fra de fartsmålerboksene som står langs veien, sjekket senest med 80 km/t på den boksen som er på E6 ved Jessheim. Var nesten på Minnsund da denne traileren nådde igjen meg, som lå i kø, med 5-6 biler foran meg. Ut fra speedometeret mitt, lå vi imellom 85 km/t og 90 km/t i 80-sona. Da han nådde meg igjen, la han seg på hengerfestet mitt (sikkert for å spare litt drivstoff med å henge på) og blinket med lysene sine. Hyggelig som jeg er, blinket jeg tilbake med bremselysene mine 2-3 ganger. Da ble det liv bak der gitt, blunket med lys og tutet, og la fronten nesten oppi planet mitt. Jeg fikk jo ikke gjort stort, lå jo i kø som gikk over fartsgrensen, samt med jevn flyt i trafikken sørover. Han fortsatte å blinke med lysene sine med jevne mellomrom, samt lå like tett på. Nå er det en del veiarbeid og omkjøringer på denne veien, noe om sikkert irriterte denne sjåføren noe grenseløst. Køen bremset natturlig nok ned ved omkjøringene, men holdt stort sett mellom 85 km/t og 90 km/t ellers. De som har kjørt den veien i sommer, vet hvorfor det ble bremset ned ved omkjøringene. Når vi kom til Kolomoen-krysset, kjørte de siste foran meg av, og jeg fikk kjørt fra drittsekken. Jeg hadde mange ganger lyst til å stoppe midt i veien, gå ut og spørre hva fa'an det er han driver med, men da hadde han sikkert kjørt over meg...

Alle lysene på bilen min fungerer, og lasten var forsvarlig surret, med pressening og stropper, så han hadde ingen grunn til å blinke med noen lys for det.

Ikke kom med att han lå slik fordi han frakter maten min til butikkene, eller fordi han har god oversikt. Dette er en forbannet uting som sjåførene driver med! Skulle egentlig anmeldt han, men jeg så aldri noe skiltnummer, pga att han lå så tett. Forbanna drittsekker hele gjengen!! Ok, det finnes noen som er vettuge da

Lå forresten bak en skapbil med baklem som stod rett ut bak. Denne nådde jeg igjen over Dovre-fjell en sen natt, såg ikke mye baklys der gitt. Han hadde også tomt skap, håper han hadde mistet lasten sin...

Og tilslutt, jeg har selv lastebil-lappen, så jeg vet noe om hvordan det er å kjøre det, selv om jeg aldri har hatt det som jobb.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#48 izu

izu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 00:33

QUOTE(madman @ 3 Aug 2008, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Å her har vi med en gentleman med å gjøre skjønner jeg. Takk for din velvilje til å hjelpe.


Joa er egentlig kjempe grei mot yrkessjåfører,stort sett er det greie og hyggelige folk,MEN når jeg er ute og kjører så holder jeg fartsgrensa gjerne noe over og når det da kommer en tulling med en kjempe diger lastebil bak meg så tett att det eneste jeg ser i speilet er en stooor grill da blir jeg nervøs,tenk om jeg med min bil må bråbremse en svær lastebil vil aldrig greie og stoppe itide da,og som følge av det vil både jeg og de som sitter i bilen håpe han oppe i det blå passer extra godt på oss.
Skrev det innlegget for og fyre opp litt så det ble en diskusjon ut av det.
Jeepir håper ikke du ble fornærma av det homse greiene såg bare det ble nevnt tideligere og synest det var en gøy kommentar rofl.gif
Foresten vil jeg vel erfare all den frustrasjon dere yrkessjåfører har da jeg blir det selv om ikke alt så lenge whistle.gif
hæppy skvett
shut the stick upp!this is a **** upp!!!

#49 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 22:06

QUOTE(izu @ 4 Aug 2008, 00:33) <{POST_SNAPBACK}>
Joa er egentlig kjempe grei mot yrkessjåfører,stort sett er det greie og hyggelige folk,MEN når jeg er ute og kjører så holder jeg fartsgrensa gjerne noe over og når det da kommer en tulling med en kjempe diger lastebil bak meg så tett att det eneste jeg ser i speilet er en stooor grill da blir jeg nervøs,tenk om jeg med min bil må bråbremse en svær lastebil vil aldrig greie og stoppe itide da,og som følge av det vil både jeg og de som sitter i bilen håpe han oppe i det blå passer extra godt på oss.
Skrev det innlegget for og fyre opp litt så det ble en diskusjon ut av det.
Jeepir håper ikke du ble fornærma av det homse greiene såg bare det ble nevnt tideligere og synest det var en gøy kommentar rofl.gif
Foresten vil jeg vel erfare all den frustrasjon dere yrkessjåfører har da jeg blir det selv om ikke alt så lenge whistle.gif
hæppy skvett



Hehe, dette er morro, la oss forsette denne tråden.
Skal fortelle dere hvordan jeg selv er i trafikken i stor og liten bil.

Stor bil: Har stort sett drevet som sjåfør på storbil i 17 år nå, så jeg vil si jeg har litt erfaring, men langt ifra verdensmester, og det blir jeg aldri heller, lærer noe stort sett hver dag.
Er ikke feilfri og har nok gjort/gjør endel som ikke skulle vært gjort, sånn som å ligge for nær bilen foran.
Prøver så godt jeg kan å holde god avstand og følge flyten i trafikken, dette har jeg blitt bedre på med tiden.
Jeg driter i om jeg kommer 10min for sent til leveringssted så lenge jeg har gjort mitt i trafikken. Jeg går ikke på akkord med meg selv, min familie, mitt kjøretøy eller mine medtraffikkanter, den dagen jeg får krav om det slutter jeg på dagen.

Liten bil: Takket være min erfaring som storbil sjåfør har jeg blitt bedre på å observere trafikken, dermed å planlegge min kjøring samt å forutsi hva som skjer. Selvfølgelig blir både jeg å de andre bedre til dette jo lengre erfaring man har. Har mange ganger selv hatt en trailer i "ræva", i stedet for å irritere meg, bremse og gi gass igjen, venter jeg til det er en mulighet å slippe han/hun forbi, så enkelt kan det gjøres.

Jeg legger også merke til at folk tenker mer og mer på seg selv i traffikken, egoet vokser stadig, først meg selv, deretter meg selv og så de andre. Burde vært obligatorisk med en tur i storbil for alle som tar lappen.
Idioter finnes i alle grupper av traffikanter og vil alltid nok alltid være det, så fei for egen dør FØR du prøver å lære andre.

Sommer'n er snart slutt smile.gif

#50 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 23:28

Det finnes nok "outsidere" i alle leire.... Det som jeg registrere når jeg kjører langt, er at langtransportene har en helt annen kjørestil enn de "lokale heltene." En langtransport, ser når du kommer på veien, og venter med å komme på veien til du har passert. En lokal helt bruker sin største rett og stuper inn på veien, med det resultat at jeg må bremse ganske bra, selv i 60 soner for ikke å havne i ræva på han.

Verstinga som jeg ser innen lastebil er 7.5 tonnere som kjører åpne kontainere. Av og til så jeg har stusset på at de bilene faktisk går så bra....

Når jeg kjører langt, (100-120 mil) så merker man når man har med yrkessjåfører som vet at de kjører stor bil eller ikke. Er ikke få ganger at jeg ligg bak og slapper av, fordi jeg ikke kjenner veien, eller vet at det ikke er mulig å komme forbi når de drar tungt og ikke kan holde fartsgrensen. Men så snart det er en mulighet, så får jeg tegn til det. Et par blink når jeg kommer forbi som takk, blir alltid kvittert.

#51 izu

izu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 00:30

QUOTE(Chevy-LPG @ 4 Aug 2008, 23:28) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes nok "outsidere" i alle leire.... Det som jeg registrere når jeg kjører langt, er at langtransportene har en helt annen kjørestil enn de "lokale heltene." En langtransport, ser når du kommer på veien, og venter med å komme på veien til du har passert. En lokal helt bruker sin største rett og stuper inn på veien, med det resultat at jeg må bremse ganske bra, selv i 60 soner for ikke å havne i ræva på han.

Verstinga som jeg ser innen lastebil er 7.5 tonnere som kjører åpne kontainere. Av og til så jeg har stusset på at de bilene faktisk går så bra....

Når jeg kjører langt, (100-120 mil) så merker man når man har med yrkessjåfører som vet at de kjører stor bil eller ikke. Er ikke få ganger at jeg ligg bak og slapper av, fordi jeg ikke kjenner veien, eller vet at det ikke er mulig å komme forbi når de drar tungt og ikke kan holde fartsgrensen. Men så snart det er en mulighet, så får jeg tegn til det. Et par blink når jeg kommer forbi som takk, blir alltid kvittert.


Det er inntrykket mitt og.blinker og alltid ett par jeg og som takk.
Mad man Det er ikke alle som klistrer seg helt inni bilen som vil forbi blinker gjerne folk forbi jeg men av og til kommer dissa lokale heltene som Chevy-LPG skriver det er da jeg blir forbanna.Hvist du synest det er morsomt så er det vel hyggelig for deg.
P.s var akkurat ute og feia foran dørable fint det

Edited by izu, 05 August 2008 - 00:32.

shut the stick upp!this is a **** upp!!!

#52 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 16:28

QUOTE(izu @ 5 Aug 2008, 00:30) <{POST_SNAPBACK}>
Det er inntrykket mitt og.blinker og alltid ett par jeg og som takk.
Mad man Det er ikke alle som klistrer seg helt inni bilen som vil forbi blinker gjerne folk forbi jeg men av og til kommer dissa lokale heltene som Chevy-LPG skriver det er da jeg blir forbanna.Hvist du synest det er morsomt så er det vel hyggelig for deg.
P.s var akkurat ute og feia foran dørable fint det



Vel, håper jeg ikke har gitt utrykk for at jeg synes sånt er morsomt, slik umotivert kjøring som å ligge klin inntil fangeren på bilen foran er bare helt idiotiskt.
Jeg får ikke feid for egen dør i dag, har rivd trappa, men om et par dager.... smile.gif
Videre er jeg enig med både deg og Chevy-LPG i endel som er sagt over her. Husk at alle har lov til å feile, slik som nevnt over det med å svinge inn på en vei der det ikke er helt klart, har dere aldri gjort det selv?
Jeg synes vi må tåle en og annen slik sak uten å ta hevn, slapp av og tilgi. Selvfølgelig mener jeg ikke alle hendelser i traffikken, men av og til.

#53 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 17:34

QUOTE(izu @ 5 Aug 2008, 01:30) <{POST_SNAPBACK}>
Det er inntrykket mitt og.blinker og alltid ett par jeg og som takk.
Mad man Det er ikke alle som klistrer seg helt inni bilen som vil forbi blinker gjerne folk forbi jeg men av og til kommer dissa lokale heltene som Chevy-LPG skriver det er da jeg blir forbanna.Hvist du synest det er morsomt så er det vel hyggelig for deg.
P.s var akkurat ute og feia foran dørable fint det


Storbiler som hjelper meg forbi er alltid en befrielse. Kvitteres alltid med takk. Det verste er svingete/bratte veier med få strekninger der det går å kjøre forbi. Storbilen må kanskje ned i 40-50 i svingene og stigningene, men så snart veien retter seg ut og flater ut er det full gass, slik at når strekningen kommer holder bilen på 25(?) meter 90 km/t. Da er det tøfft å komme forbi uten å risikere å bli fotgjenger. Hvis storbilen kunne ventet noen hundre meter med å gasse, ville hele køen vært forbi på et blunk. Jeg kjører ofte E134, og der er det typisk slik. Ble en gang liggende bak en tulling fra Flatdal til Kongsberg søndag ettermiddag. Han hadde ganske lang hale etter hvert. Slik burde kvalifisere til bot, det hadde kostet ham noen få sekunder å slippe hele køen forbi. Selv synes jeg det er stressende å ha kø bak meg hvis jeg kjører med henger eller langsom bil - lettest å slippe folk forbi ved første anledning.

Veivesenet setter stadig opp skilt med 1001-1002-1003, bruk bilbelte etc. Hva med et skilt som sier "Svingete/bratt veistrekning neste XX km, slipp forbi raskere trafikk" gjerne på flere språk (tysk/nederlandsk) og kombinert med et passende forbikjøringsfelt.

#54 izu

izu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 19:16

Du har helt rett madman det handler kun om og vise litt forståelse for hverandre.Det finnes tullinger i alle biler.Hadde nisse landet Norge brukt noen kroner på og få noen ordentlige veier gjennom dette landet tror jeg mye kunne vert unngått men det er jo og håpe på at nissen skal komme på besøk i skrivende stund biggrin.gif
shut the stick upp!this is a **** upp!!!

#55 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 07:45

Hmm, var den brått død..?
user posted image

#56 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 22:03

Jeg kjører ikke vogntog, og har heller ikke all verdens tidspress på meg, men fy f..n som enkelte i trafikken irriterer meg. Hvis jeg ikke får magesår, så veit da pokker.

Hadde litt sansen for han med det vogntoget på E6 jeg, som lå etter et rasshøl 10-15 km/t under fartsgrensa, og det var bare 1 felt i hver retning, så han kom ikke forbi. Han hadde tuta og blinka i lysa, men null reaksjon fra hu tispa foran.

Da sjansen endelig åpna seg så klinte han forbi, og stoppa bilen. Tok tak i et stålrør og smadra bilen hennes. Da jeg leste det, så lo jeg så jeg skreik....helt til jeg leste at hu hadde små unger i bilen, som han selvfølgelig skremte livskiten av. Det var ikke helt bra, men hu fikk faen meg bare som fortjent. Hu kunne jo bare slippt han forbi. Hadde ikke akkurat kosta stort det. Men neida, dem har jo like stor rett til å være på veien som oss andre....og ja, dem har jo det, men da får dem for pokker holde seg minst i fartsgrensa da.

Dette er vel det minste vi kan forlange av alle som ferdes etter vei ????

Jeg kjører ca. 25k km pr.år, og ser vanvittig mye idioter i trafikken, og som lager mange farlige situasjoner, fordi vi som ligger bak disse sinkene blir irriterte, og tar store sjanser ved forbikjøringer som ikke alltid er like heldige. Jeg har sjøl vært på kanten av katastrofe pga. en tulling som ikke ville la meg passere han. Han lå 10-15 km./t under fartsgrensa. Da jeg lå bittelitt foran døra hans i forbikjøringsfasen, så begynte rasshølet å gi gass, og det kom bil imot. Og jeg hadde en gammal lat Pajero diesel. Det var jo bare full skrubb, og inn bak han igjen det. Og da satte faenskapet ned farten til 10-15 km./t under grensa igjen. Hadde jeg fått tak i det vedkommende, så hadde jeg ikke vært ansvarlig for mine handlinger etter en viss ommøblering av trynet hans.

Jeg synes UP tar altfor lett på sånne folk. Du er mer trafikkfarlig ved å kjøre for sakte, enn for fort. Det er nå min mening etter 16 år bak rattet. Og når vogntog kommer helt oppi ræva på bilen min, og jeg ikke har noen foran meg, så øker jeg farten, så er jeg kvitt problemet. Har jeg biler foran meg, så kjører jeg inn i en busslomme osv., så kan neste bil slite med 50 tonn oppi hekken.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#57 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 23:27

Jeg synes det er så inmari frustrerende at politiet ikke bryr seg om slike som du beskriver, Kenneth. I vegfartsloven så står det jo at man skal ferdes hensynsfult, og etter min mening er det lite hensynsfult å hindre trafikken bak seg. Her trenger det ikke å være snakk om bøter og straff, bare ett enkelt tilsnakk slik at de skjønte hvilken irritasjon de forårsaker. For denne unødige irritasjonen skaper farlige situasjoner. Hvis alle hadde vært flinke og sluppet forbi de som vil så hadde det så og si vært slutt på farlige forbikjøringer.

Jeg har en kjenning av meg som kjører post. Hun hadde postruta utover mot Stokksund, og veien dit er nesten av samme kvalitet som Trollstigen. Smal og fæl. På tur tilbake tok hun igjen en bil som kjørte sakte. Veien har for det meste 50 og 60 soner, men han var sjelden over 30. Men pytt, tenkte hun, det er plenty med møteplasser. Men ettersom han passerte møteplasser og innkjøringer uten å vise tegn til samarbeid måtte hun ty til horn og blinking. Til slutt stoppet han, midt på veien i en sving, gikk ut av bilen og spaserte til postbilen bak. Han var illsint, og sa enkelt "RO DÆ NE!" -Roe meg ned? svarte hun. "Jeg har da vel ikke tid til dette, kan du ikke bare slippe meg forbi?" -RO DÆ NE! var svaret, så gikk han tilbake og kjørte videre på samme viset. Og hun fikk kjeft fordi hun var sen.
Åh, hadde det bare vært meg! Vi skulle sannsynligvis fått oss en livlig samtale i den venstersvingen. Slike mennesker skal vi tillate i trafikken? Og hvis de hadde passert UP'en, hvem hadde de stoppet? Han som "overholder" fartsgrensen, eller hun som tuter og blinker med lysene?

Edited by Snømannen, 20 September 2008 - 23:33.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#58 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 02:05

Hei.

På veien mellom Voss og Bergen( ulykkesstrekning) er det sinnsykt mye tullinger som driver å kjører hazard.
Synes de fleste trailere kjører pent på denne strekka, men det finnes selvfølgelig unntak her som ellers.
En annen ting er alle de IDIOTENE som kjører LANGT over fartsgrensa her, gjerne i dyre, feite bmw-er, audi-er og andre flatpakka doninger wtf2.gif

Før ble jeg forbanna på alle sinnsyke forbikjøringer, men nå gidder jeg ikke mere...
Som regel henger flere seg på disse toskene, så jeg har lagt meg til en vane å kjøre ut på ledige bussholdeplasser og slippe dem forbi.
Så kjører jeg videre med cruise-controllen på, i rett fart.
Resultat = Ingen irritasjon, behagelig fart og fin utsikt ( og som regel i ensom majestet langs veien)

Kanskje noe til ettertanke.....?

Mvh
Rocker

#59 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 18:45

Er måten å gjøre det på det,ja.Men det kjekkeste jeg var ute for var i en 80 sone.Jeg lå på sperra,og to biler plystra forbi,tett fulgt av en hvit litt mistenkelig bil...Det var sivilen laugh.gif .Over sperrefelt og i høy fart,det ble sikkert dyrt,men jeg koste meg smile.gif Visst et vogntog kjører seint og ikke slipper forbi biler,får di bot.Visst det er en personbil,gidder ikke onkel med den lange armen gjøre noenting,desverre.Som jeg sier skulle di fleste som irriterer seg over vogntog blitt med en gang og sett hvordan livet på veien er.Må og huske at det er lastebilen som frakter det det daglige brød....og dasspapir...Så var det disse syklistene da.Skuddpremie burde vært lov...
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#60 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 23 September 2008 - 19:39

Spør dere selv, finnes det noe annet yrke med så mange idioter innom arbeidsplassen? Har du en så si gjerne fra...
Snakke i telefon, lese avisa, styre med snørrunga i baksetet, vingle rundt, ligge 10 km under grensa på fin vei/føre, tro du kan så mye mer enn om å kjøre bil enn han bak deg som kjører 500k i året, leke politi, irritere andre traffikanter, osv, kan du gjøre andre tider enn i arbeidstida mi.
Kan godt komme innom jobben din en dag og tråkke foran deg hele tida, fikle med telefonen din, rote i papira di, si hva du skal gjøre, etc. alt etter hva du jobber med.
Road Warrior