Gå til innhold



Foto

Skifte mansjett, samt bremseskive


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Plomma

Plomma

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 12:20

Har et par småting som må fikses på Pajeroen. Det ene er at ytre mansjett framme er skadet og må skiftes. Jeg ser for meg at dette ikke er så altfor vanskelig? Fant en liten guide på mitsubishi-klubben:
http://forum.mitsubi...p...f=67&t=3161

Her antar jeg at jeg følger planen sånn ca fram til punkt 6?


Det andre er at ene bremseskiven tydeligvis er litt skral. Det lukter litt svidd gummi etter en stund, og jeg ser på bremseskiven at den er godt slitt ytterst. Har gnagd seg et spor der.

Bør jeg skifte calipper også? Eller kan det være bremseklossen som er utslitt? Skiven må jeg hvertfall bytte. Dette skal vel bare være å skru den av og sette på ny? Har en ok guide for dette også. Men lurer på om jeg må kjøpe calipper i samme slengen..


To ting her altså. Setter stor pris på alle svar!

#2 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 12:53

Den guiden du viser til er ikke fra en Pajero.. den har en helt annen konstruksjon på forstillinga.
Pajeroen har jo doble A-armer eller bærebruer om du vil.
Du må løsne begge bærekulene (øvre og nedre) for å få ut drivakselen.
Det er MEGET VIKTIG at du setter en jekk under nedre bærebru før du begynner å løsne øvre bærekule.
Ellers kan du få deg en overraskelse når torsjonsfjæra smeller bærebrua i bakken!
Ellers er det vel ca likt som i beskrivelsen.

Når det gjelder bremseskiva, må du løsne hjullagrene og demontere navet for å komme til boltene. Skiva er skrudd fast i navet fra baksiden. Dette er framme, bak er det enklere.. bort med kalipperen, og skru ut en skrue som holder skiva fast.

Ingen grunn til å bytte kalipperen hvis denne er i orden. Hvis begge klossene er jevnt slitt, så er vel alt ok.
Kan lønne seg å smøre opp de boltene som kalipperen skal gli på sidelengs (de har sikkert et fint navn!)
Hvis kalipperen sitter fast på disse, vil bare den ene klossen slites, og bremsene fungerer dårlig.
Sett på nye klosser også, hvis du bytter skivene.

#3 Plomma

Plomma

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 13:07

Takker for svar.

Har ikke gjort dette før, men har nå en Haynes som har hjulpet meg mang en gang. Ser ikke for meg at det er allverden til problem noe av det egentlig? Bare følge planen og være litt forsiktig.

Takk for tipset med jekken. Er det noe jeg ikke ønsker, så er det overraskelser!

#4 Plomma

Plomma

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 16:29

Ugh.. Koster det virkelig 900 kr for en bremseskive? Dette var hos Mekonomen. I tillegg så er det jo bremseklosser til nesten 500.. Blir 3000 kr det bare for deler..

Kommer vel ikke unna da, om ikke dette er priser for 2 stk av hver..



Oppdatering:

Sjekket litt priser, og det kan kanskje være interessant for andre også.

Meca.no kr 880,- per stk
Torshov kr 919,- per stk
Mekonomen kr 933,- per stk
Lokal mitsu-forhandler kr 1475,- per stk

Dette er altså for bremseskiver bak. Ligger stort sett jevnt i pris, bortsett fra merkeforhandler. Men det er vel ingen bombe.

Edited by Plomma, 28 July 2008 - 11:01.


#5 Haus

Haus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 22:57

QUOTE(Pajerosan @ 24 Jul 2008, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Den guiden du viser til er ikke fra en Pajero.. den har en helt annen konstruksjon på forstillinga.
Pajeroen har jo doble A-armer eller bærebruer om du vil.
Du må løsne begge bærekulene (øvre og nedre) for å få ut drivakselen.
Det er MEGET VIKTIG at du setter en jekk under nedre bærebru før du begynner å løsne øvre bærekule.
Ellers kan du få deg en overraskelse når torsjonsfjæra smeller bærebrua i bakken!
Ellers er det vel ca likt som i beskrivelsen.

Når det gjelder bremseskiva, må du løsne hjullagrene og demontere navet for å komme til boltene. Skiva er skrudd fast i navet fra baksiden. Dette er framme, bak er det enklere.. bort med kalipperen, og skru ut en skrue som holder skiva fast.

Ingen grunn til å bytte kalipperen hvis denne er i orden. Hvis begge klossene er jevnt slitt, så er vel alt ok.
Kan lønne seg å smøre opp de boltene som kalipperen skal gli på sidelengs (de har sikkert et fint navn!)
Hvis kalipperen sitter fast på disse, vil bare den ene klossen slites, og bremsene fungerer dårlig.
Sett på nye klosser også, hvis du bytter skivene.



Hei.

Lurte egentli bare på hvordan du skrur ut navet?


#6 Haus

Haus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 22:57

QUOTE(Pajerosan @ 24 Jul 2008, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Den guiden du viser til er ikke fra en Pajero.. den har en helt annen konstruksjon på forstillinga.
Pajeroen har jo doble A-armer eller bærebruer om du vil.
Du må løsne begge bærekulene (øvre og nedre) for å få ut drivakselen.
Det er MEGET VIKTIG at du setter en jekk under nedre bærebru før du begynner å løsne øvre bærekule.
Ellers kan du få deg en overraskelse når torsjonsfjæra smeller bærebrua i bakken!
Ellers er det vel ca likt som i beskrivelsen.

Når det gjelder bremseskiva, må du løsne hjullagrene og demontere navet for å komme til boltene. Skiva er skrudd fast i navet fra baksiden. Dette er framme, bak er det enklere.. bort med kalipperen, og skru ut en skrue som holder skiva fast.

Ingen grunn til å bytte kalipperen hvis denne er i orden. Hvis begge klossene er jevnt slitt, så er vel alt ok.
Kan lønne seg å smøre opp de boltene som kalipperen skal gli på sidelengs (de har sikkert et fint navn!)
Hvis kalipperen sitter fast på disse, vil bare den ene klossen slites, og bremsene fungerer dårlig.
Sett på nye klosser også, hvis du bytter skivene.



Hei.

Lurte egentli bare på hvordan du skrur ut navet?