Gå til innhold



Foto

Grand Cherokee 4.0


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 22:17

Hadde meg en tur med bilen til Kimeline her om dagen. Denne har fulltime 4x4 / N / LO serie.

Kan dere fortelle meg litt om denne bilen? - hva slags sperre/brems er det på den? Låser den av enda mer når du har den i LO?

Edited by Chevy-LPG, 08 August 2008 - 22:27.


#2 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 23:03

Hei.

Hvilken årsmodell er det på den da?
Her er ei side med masse info: Wjjeeps.com

Mvh
Rocker

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 23:08

1993

#4 basZJ

basZJ

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 23:39

Hei

Hvis det er en ZJ (Grand Cherokee) 1993 modell, så har denne en transferkasse som heter 249. Kun 4x4 og Low. Dana 30 framaksel og Dana 35 bakaksel. De fleste har diffbrems bak, men sperre (dif.loc) kom ikke før på 1996 modellen.

Kan tenkes jeg tar feil... ikke arrester meg..

basZJ whistle.gif

Edited by basZJ, 08 August 2008 - 23:46.


#5 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 09 August 2008 - 08:38

På 249 fra før 1996 er det ikke low-lock. Det er viskosekoblingen som gjør hele jobben. Dvs du kan kjøre med lavserie også på vei. Det er 50/50-fordeling foran-bak og denne kassa er suveren på is/snødekte veier. Du kan heller ikke kjøre med demontert mellomaksel foran.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i 31x10.50

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 23:27

I dag kjørte jeg meg egentlig ganske kraftig fast med mercen... kimeline kom for å trekke meg løs. Men mercen bare fulte grøften og ville ikke opp. Mye diagonalt slepetrosse, tung mercedes som satt fast resulterte i hjulspinn i lavserie på tre hjul. Venstre forhjul spant ikke. De andre gjorde det.

Hva er grunnen til at dette skjer? Hvorfor overføres ikke kraft til det hjulet som ikke spinner?

Fortsatt jeep grand cherokee, 93 modell. 4.0 liter.

Edited by Chevy-LPG, 18 December 2008 - 23:48.


#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 23:34

QUOTE(Chevy-LPG @ 18 Dec 2008, 23:27) <{POST_SNAPBACK}>
I dag kjørte jeg meg egentlig ganske kraftig fast med mercen... kimeline kom for å trekke meg løs. Men mercen bare fulte grøften og ville ikke opp. Mye diagonalt slepetrosse, tung mercedes som satt fast resulterte i hjulspinn i lavserie på tre hjul. Venstre forhjul spant ikke. De andre gjorde det.

Hva er grunnen til at dette skjer? Hvorfor overføres ikke kraft til det hjulet som ikke spinner?

Fortsatt jeep grand cherokee, 93 modell. 4.0 liter.



Førdi at transfern send kraft 50/50 forran å bak, mens bremsen/sperra i bakdiffen send 50/50 tell hvert hjul bak. I framakslingen derimot e det en åpen diff, denne send all krafta tell det hjulet me minst motstand. Ergo du spinn på 2 hjul bak å 1 hjul forran.

Edited by Chevy-LPG, 18 December 2008 - 23:48.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 23:36

Ok, og hva kunne jeg ha gjort annerledes?

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 23:41

Hva er egentlig forskjellen på HI og LO på denne bilen? Noe mer sperre som slår inn?

#10 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 00:14

Kun lavere gearing i transfer. Det er ingen mekanisk forbindelse som slår inn mellom transfer i lavserie og diffen.

Hva du kunne gjot anderledes for å få opp en godt sneplantet Daimler? Tja, spinner det så spinner det, og da er det hjulenes friksjon mot underlaget som må til pers. Kjetting er sikkert bra, eller du kan bruke sanden i sekken du har bak i Daimleren ;-)

Et annet forslag er selvsagt å lære seg å kjøre Daimler på vinterføre wink.gif For øvrig en artig kunstart når man lærer knepene tongue.gif

mvh

Bie

Sjølberging er alfa og omega.


#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 00:22

jarrra.......da blir det kjettinger på jeepen..... ingen sandsekker i Daimleren.....alt skar seg når sperre slo inn og den kom med rompa når den gravde seg ned i sørpa i den bratteste bakken jeg fant..

#12 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 08:51

Riktig så velkommen i "foreningen". :-)

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#13 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 21 December 2008 - 13:52

Gi gass og pump med bremsen. Det virker som en diffbrems.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i 31x10.50

#14 Gponkt

Gponkt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 15:53

Grand Cherokee med Quadra-drive, spinne IKKE på 1 hjul forann. Den har limited Slipp klokke både forann og bak. Min 2001 mod spinner på alle fire når jeg har sommerhjul på isen. Hydraulisk styrt 4x4. Se på 4x4 skolen på Jeep.com om dette!