Gå til innhold



Foto

VW Passat syncro G60


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 11:59

Jeg skifta plugger for ei uke siden pga. at den fjuska litt og ikke var så sprek som den burde være. Dem så ut som dem hadde vært i krigen. Etter det gikk motoren tålig greit igjen. Men de siste dagene har den vært helt umulig. Fjuska ved jevn fart, og gått som ei bøtte møkk på tomgang.

Nå sjekka jeg nettopp fordelerlokk og rotor. Så jaggu ut som det hadde vært i krigen også. Har skrapa rein alle 4 kontaktene, rotoren + oppå rotoren til kullstiften. Men det var i tillegg svarte brennmerker på veggen i fordelerlokket. Hva sier dette dere bilguruer ?

Tok så en prøvetur, og den dro som aldri før, og fjuska ikke i det hele tatt, men på tomgang går den fortsatt som ei bøtte møkk. Pendler opp og ned mellom ca. 600rpm. og 900 rpm. Føles som det er rett før den stopper.

Kan det fortsatt være problemer med rotor eller fordelerlokk + evt. pluggledninger ?

Jeg skal uansett skifte dette, for det ser jo ikke pent ut, men kan det være noe annet ? Jeg blir litt urolig, siden vi kjøpte bilen for 1 mnd. siden.

Jeg er vant til å kjøpe drittbiler, så det forundrer meg ikke om motoren er bare søppel.

Håper på litt hjelp og moralsk støtte her nå rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#2 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 12:27

Hmm.Regner med det er innsprut motor,men hvordan innsprut er det?? ser den ut som en forgasser med el,dyse eller er det galleri på den med en dyse for hver sylinder???

Selv har jeg en Golf II 1.8i med førstnevnte innsprut system å den er dritt innemellom,plutserlig fusker den å golder på å stoppe å etter det kan den gå bra,må nok ta den opp å rense litt...

Men sjekk hvordan system du har.....

#3 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 12:44

g60 har 1dyse pr sylinder..ville bytta rotor\fordelelokk og sjekket pluggkablene\hettene...før evt videre feilsøk...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#4 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 12:52

Chevy: åssen renser du dette ?

Svk: jepp, det stemmer. 1 dyse pr. sylinder. Oki, da starter jeg med å bytte resten av tenningsanlegget.

Takk for svar folkens rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#5 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 11 August 2008 - 08:42

QUOTE(Kenneth32 @ 10 Aug 2008, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Chevy: åssen renser du dette ?

Svk: jepp, det stemmer. 1 dyse pr. sylinder. Oki, da starter jeg med å bytte resten av tenningsanlegget.

Takk for svar folkens rofl.gif


Jagende tomgang kan være symptom på en rekke ting. Sjekk f.eks. falsk luft og lambdasonde (hvis bilen har katalysator, årsmodell stod ikke). Ellers kan tomgangsventilen ha satt seg (motorisert lite spjeld som justerer tomgangshastighet etter belastning) - burde være en enkel sak å demontere og rengjøre med litt 5-56.

QUOTE(Chev_G30 @ 10 Aug 2008, 13:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm.Regner med det er innsprut motor,men hvordan innsprut er det?? ser den ut som en forgasser med el,dyse eller er det galleri på den med en dyse for hver sylinder???

Selv har jeg en Golf II 1.8i med førstnevnte innsprut system å den er dritt innemellom,plutserlig fusker den å golder på å stoppe å etter det kan den gå bra,må nok ta den opp å rense litt...

Men sjekk hvordan system du har.....


RP-motor med Mono-Jetronic. Been there done that. Dette blir aldri bra når ting begynner å bli slitt. Noen bytter hele dritten med en vanlig forgasser, men da sliter man med utslipp på eu-kontroll hvis bilen er '89 eller nyere.

Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.

Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen

#6 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 11 August 2008 - 21:24

QUOTE(Lettrus @ 11 Aug 2008, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
RP-motor med Mono-Jetronic. Been there done that. Dette blir aldri bra når ting begynner å bli slitt. Noen bytter hele dritten med en vanlig forgasser, men da sliter man med utslipp på eu-kontroll hvis bilen er '89 eller nyere.

Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.

Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen

Ja har byttet denne pakningen da den revnet nesten rundt hehe...Ja jeg får rengjøre litt diverse smile.gif

QUOTE(Kenneth32 @ 10 Aug 2008, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Chevy: åssen renser du dette ?

Ja med 1 dyse pr.sylinder er det ikke så mye å rense uten om å kjøre igjennom dyse rens da...

#7 patrolkåre

patrolkåre

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 00:37

pass på så du får riktige plugger hvis det er g60 du har..er no spes plugger som koster over 500kr som skal på disse motorene

#8 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 09:23

QUOTE(Lettrus @ 11 Aug 2008, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
Jagende tomgang kan være symptom på en rekke ting. Sjekk f.eks. falsk luft og lambdasonde (hvis bilen har katalysator, årsmodell stod ikke). Ellers kan tomgangsventilen ha satt seg (motorisert lite spjeld som justerer tomgangshastighet etter belastning) - burde være en enkel sak å demontere og rengjøre med litt 5-56.
RP-motor med Mono-Jetronic. Been there done that. Dette blir aldri bra når ting begynner å bli slitt. Noen bytter hele dritten med en vanlig forgasser, men da sliter man med utslipp på eu-kontroll hvis bilen er '89 eller nyere.

Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.

Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen



Jeg kan begynne med at det er 1.8 liters '92 mod. Jeg kan null om disse bilene da det er 1. VW jeg har hatt. Hvor sitter tomgangsregulatoren ? Hvor er den trippelkontakten ? Jeg kjøper startspray og sprayer rundt alt av innsug osv. idag. Og jeg må på EU straks, så det blir ikke satt på noen forgasser før det evt. er over.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#9 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 13:25

QUOTE(Kenneth32 @ 12 Aug 2008, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan begynne med at det er 1.8 liters '92 mod. Jeg kan null om disse bilene da det er 1. VW jeg har hatt. Hvor sitter tomgangsregulatoren ? Hvor er den trippelkontakten ? Jeg kjøper startspray og sprayer rundt alt av innsug osv. idag. Og jeg må på EU straks, så det blir ikke satt på noen forgasser før det evt. er over.


De rådene jeg gav om trippelkontakt og forgasser gjelder 1,8 uten kompressor (motorkode RP). G60 er en helt annen motor.

Jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men vanligvis sitter tomgangregulatoren et sted i innsuget nær gasspjeldet (den leder luft rundt gasspjeldet). Ellers burde du avlese feilminnet, det sier kanskje noe om lambdasonden din eller andre feil.

http://www.vwaudi-club.no/ burde det finnes noen som kan hjelpe deg.

#10 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 13:35

Oki. Thank you, lettrus biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 16:17

tomgangsregulator:
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#12 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 19:39

Er jo en VW det er snakk om...Er født syke di bilene iiam.gif Har selv to sånne... smile.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#13 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 19:45

QUOTE(dibben @ 13 Aug 2008, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
Er jo en VW det er snakk om...Er født syke di bilene iiam.gif Har selv to sånne... smile.gif



stakkar... biggrin.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#14 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 20:38

Jo,men en må jo ha noe å sulle med på kveldene... blush.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#15 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 18:12

En liten oppdatering her.

Nå har jeg bytta alle plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Bilen ble merkbart bedre, og går tålig greit. Tidvis litt urolig tomgang fortsatt, men mye bedre.

Men nå har det skjedd andre ting her. I fart, så plutselig dør motoren. Ingen lamper lyser i dashbordet før bilen står rolig. Da lyser de vanlige lampene. Når jeg kjørte bilen starta den igjen med en gang etter dette, og jeg fikk kjørt ca. 300 meter, før det samme skjedde igjen. Motoren starta så igjen med en gang.

Men litt før idag skjedde dette samboern min, og hu måtte bruke 7 forsøk på å starte den, før motoren ville gå.

Hva i all verden er det jeg står ovenfor her ? Jeg har lest Haynes boka side opp og side ned, uten å bli noe klokere av det.

Og det ser ut til at jeg faktisk har en tomgangsregulator, men det står ikke noe om åpssen jeg skal gjøre rein den. På min Opel Calibra, så brukte jeg tynner til den var helt rein, og 5-56 til å smøre den opp igjen. Men åssen det er på Passat, aner jeg ikke. For det er som sagt 1. VW jeg har hatt.

Kan jeg se tusenlappa fly rundt her, eller er dette enkle greier ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#16 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:06

QUOTE(Kenneth32 @ 15 Aug 2008, 19:12) <{POST_SNAPBACK}>
En liten oppdatering her.

Nå har jeg bytta alle plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Bilen ble merkbart bedre, og går tålig greit. Tidvis litt urolig tomgang fortsatt, men mye bedre.

Men nå har det skjedd andre ting her. I fart, så plutselig dør motoren. Ingen lamper lyser i dashbordet før bilen står rolig. Da lyser de vanlige lampene. Når jeg kjørte bilen starta den igjen med en gang etter dette, og jeg fikk kjørt ca. 300 meter, før det samme skjedde igjen. Motoren starta så igjen med en gang.

Men litt før idag skjedde dette samboern min, og hu måtte bruke 7 forsøk på å starte den, før motoren ville gå.

Hva i all verden er det jeg står ovenfor her ? Jeg har lest Haynes boka side opp og side ned, uten å bli noe klokere av det.

Og det ser ut til at jeg faktisk har en tomgangsregulator, men det står ikke noe om åpssen jeg skal gjøre rein den. På min Opel Calibra, så brukte jeg tynner til den var helt rein, og 5-56 til å smøre den opp igjen. Men åssen det er på Passat, aner jeg ikke. For det er som sagt 1. VW jeg har hatt.

Kan jeg se tusenlappa fly rundt her, eller er dette enkle greier ?


høres ut som om et eller annet rele tuller,tennigsbryter eller hallgiver i fordeler..
virker varmapperatsvifta når dette skjer?-hvis nei,sannsyneligvis tenningsbryter
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#17 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:14

Det med varmeapp, skal jeg teste ut om funker imorgen da dette fenomenet oppstår. Jeg trenger neppe kjøre langt før den stopper.

Takk, så langt, men åssen skifter jeg hallgiver i fordelern, og hva er en hallgiver, åssen ser den ut ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#18 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:23

QUOTE(Kenneth32 @ 15 Aug 2008, 20:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det med varmeapp, skal jeg teste ut om funker imorgen da dette fenomenet oppstår. Jeg trenger neppe kjøre langt før den stopper.

Takk, så langt, men åssen skifter jeg hallgiver i fordelern, og hva er en hallgiver, åssen ser den ut ?


hallgiveren gir signal til tenningsmodulen,går 3 ledninger til fordeleren, pluss og minus og en grønn,den grønne er signalledningen ,som da skal gi variabel likestrøm til tenningsmodulen.
er ikke alltid denne kan byttes..
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....