Gå til innhold



Foto

For tung henger?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 01:44

Har nå bestemt meg for å ta meg av vinteropplaget på daycruiseren selv fremover, for å være sikker på at jeg fikk stor nok henger og i tilfelle senere kjøp av tyngre båter, så har jeg handlet en Tysse boggihenger 6384 med tillatt totalvekt på 2600kg.

Nå lurer jeg på om dette var så lurt, har en 2001 Patrol 3.0 GR automat, så vidt jeg vet kan den trekke hengere opp til 2500 totalvekt?

Betyr dette at jeg nå har svært få biler å velge i mellom? Mener å huske at den eldre 2,8 liters utgaven med manuell kasse kan trekke opp til 3500 kg?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 04:25

Hvilket sertifikat har du?
Står det tillat vogntogvekt i vognkortet ditt?
Hva blir aktuell vekt når du har båten på?

#3 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 05:39

Hei

Går helt fint det.
Men du må ha BE sertifikat som minimum. Da har du lov til å trekke henger med totalvekt som er større enn det som er tillatt med bilen såfremt du ikke laster mer enn du har lov til å trekke.
Dvs at båten og hengeren din ikke må veie mer enn 2500 kg.

Det er riktig at patrol med både 2,8 og 3,0 liters motor og manuell kasse kan trekke 3500 kg.

Har du derimot bare B sertifikat har du et problem.... Da får ikke hengerens totalvekt overstige bilens egenvekt og ikke over 3500kg totalvekt tilsammen.
Så med en slik bil MÅ du ha BE eller C1E førekort.
tab

#4 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 07:11

Jeg har laget inn et pdf dok som forteller hvor mye man kan dra med sin bil, det er det tredje innelegget neden fra.
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#5 Hjul

Hjul

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 14:20

http://www.offroad.n...=...ost&id=1222

=)
Mvh Anders
-----------------------------
BMW e39
Ford Sierra 3dørs 86 mod
xNissan Patrol Super Roof 86 mod 3,3 Turbo
xNissan Patrol Super Roof 85 mod 3,3 Turbo
xNissan King Cab 86mod 2,5 Turbo
xFord Sierra Cosworth stv 92 mod

#6 3.3patrol

3.3patrol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 18:26

[font=Arial][font=Arial]
QUOTE(Hjul @ 13 Aug 2008, 15:20) <{POST_SNAPBACK}>
DETTE ER SITAT FRA STATENS VEGVESEN. smile.gif

Bil og henger

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger
Statens vegvesen har sammenfattet de viktigste regler som du må kjenne til når du skal ut å kjøre med bil og tilhenger. [02.07.2008 08:49]

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Det er også viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for iflg. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt med fører» er den vekten bilen veier uten last pluss en gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.

Campingvogn-regelen
Du trenger ikke alltid førerkortklasse BE for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. Vilkårene er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Selv om du med klasse B kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell tilhengervekt. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens samlede aktuelle totalvekter. noexpression.gif

#7 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 20:14

QUOTE(3.3patrol @ 13 Aug 2008, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
[font=Arial][font=Arial]DETTE ER SITAT FRA STATENS VEGVESEN. smile.gif Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens samlede aktuelle totalvekter. noexpression.gif



Først og fremst, takk til dere som har svart meg, meget opplysende!

Men jeg lurer alikevel på om jeg kan trekke en tom henger med tillatt totalvekt på 2600 kg når bilens max hengervekt er 2500 kg?

Hvis man leser det som jeg har limt inn ovenfor så tyder jo det på at det ikke er lov? Selv om egenvekten på hengeren er kun 500 kg? blink.gif

QUOTE(ingos @ 13 Aug 2008, 07:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har laget inn et pdf dok som forteller hvor mye man kan dra med sin bil, det er det tredje innelegget neden fra.



Hvor finner jeg det? Det som Hjul la inn? Finner jeg min bil der da mon tro? 3.0 GR automat, 2001 mod?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:03

Du må starte med å fortelle oss hvilket førerkort du har.

Du må skille mellom kjøretøysforskrifter som forteller hva bilen har lov til å trekke, og førerkortforskrifter som forteller hva sjåfør har lov til å føre.

Dvs, en sjåfør kan ha lov til å trekke den, men ikke en annen. Har du BE kan du gjøre det. Har du ikke BE så kan du ikke.

Når man snakker om vogntogvekt så er det aktuell vekt. Dvs hva de veier når du kjører inn på vekta. Det forutsetter BE igjen.

#9 Hjul

Hjul

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:04

Det spiller ingen rolle hvor mye den lastet hengeren veier eller om den er tom. Er den tilatt toralvekten som avgjør! Så nei du har ikke lov å trekke den med patrolen med mindre du får oppjustert vognkortet.

Tar du å snakker med nissan norge kan de sikkert hjelpe deg med det. Bilen din kan garantert trekke 3500kg!!

Var det dokumentet ingos tenkte på ja!
Mvh Anders
-----------------------------
BMW e39
Ford Sierra 3dørs 86 mod
xNissan Patrol Super Roof 86 mod 3,3 Turbo
xNissan Patrol Super Roof 85 mod 3,3 Turbo
xNissan King Cab 86mod 2,5 Turbo
xFord Sierra Cosworth stv 92 mod

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:13

Hvordan kan du si det når du ikke vet hvilket sertifikat vedkommende har? - har han BE kan han selvsagt trekke den hengeren. Da er det aktuell vekt som gjelder, ikke totalvekt.

#11 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:59

Hei igjen, jeg har klasse B og C1, den saken er grei, jeg har ikke lov til å kjøre hengeren etter førerkortet, men skal ta C1E lappen i nærmeste fremtid, man får da automatisk BE også. Problemet er vel at Patrolen har maks hengervekt på 2500 kg og at de regner hengerens tillatte totalvekt uansett om man kjører tom eller lastet? Båten veier forøvrig 1200 kg og hengeren har en nyttelast på 2100 kg

QUOTE(Hjul @ 13 Aug 2008, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det spiller ingen rolle hvor mye den lastet hengeren veier eller om den er tom. Er den tilatt toralvekten som avgjør! Så nei du har ikke lov å trekke den med patrolen med mindre du får oppjustert vognkortet.

Tar du å snakker med nissan norge kan de sikkert hjelpe deg med det. Bilen din kan garantert trekke 3500kg!!

Var det dokumentet ingos tenkte på ja!



Flott, men jeg finner ikke min Y61 automat der?

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan kan du si det når du ikke vet hvilket sertifikat vedkommende har? - har han BE kan han selvsagt trekke den hengeren. Da er det aktuell vekt som gjelder, ikke totalvekt.



Hadde jo håpet at du har rett, men tar jeg altså feil når jeg sier at man ikke kan kjøre en tom henger med tillatt totalvekt over maks hengervekt i vognkortet? noexpression.gif

Edited by blackdev, 13 August 2008 - 21:56.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#12 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:07

Du har lov å dra en henger med tillat totalvekt på 3500kg, uansett, om du har BE, berre aktuell vekt ikkje overstiger 2500kg som bilen er godkjent for...

En henger på tillat totalvekt på 3500kg, kan du også hekte bakpå en Fiesta...

Det med at tillate totalvekter ikkje kan overstige 3500kg, gjelder kun viss du ha B lappen!
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#13 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:12

QUOTE(Jeeps @ 13 Aug 2008, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
Du har lov å dra en henger med tillat totalvekt på 3500kg, uansett, om du har BE, berre aktuell vekt ikkje overstiger 2500kg som bilen er godkjent for...


Takk for det, da må jeg altså kjøpe større bil hvis jeg vil kjøre lovlig... Hmmm.... Gassdrevet Tahoe klasse B med 6 seter hadde vært tingen, fruen har ikke C1 lappen cool.gif

Men det du sier er kort og godt at tillatt totalvekt på henger ikke har noe med hvor tung henger bilen kan trekke iflg vognkortet? Trodde de gikk ut fra totalvekt på henger, uansett om den var tom , ikke egenvekt pluss last?

Edited by blackdev, 13 August 2008 - 22:14.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:16

Mulig jeg ikke har fått med meg alt her...

Hva vil hengeren veie AKTUELL vekt når båten står på?

QUOTE(blackdev @ 13 Aug 2008, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for det, da må jeg altså kjøpe større bil hvis jeg vil kjøre lovlig... Hmmm.... Gassdrevet Tahoe klasse B med 6 seter hadde vært tingen, fruen har ikke C1 lappen cool.gif

Men det du sier er kort og godt at tillatt totalvekt på henger ikke har noe med hvor tung henger bilen kan trekke iflg vognkortet? Trodde de gikk ut fra totalvekt på henger, uansett om den var tom , ikke egenvekt pluss last?


Med kun B er det ikke mye du kan legge bakpå en slik bil med henger. I hovedsak 750kg.

#15 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:22

Noen som har e-post adressen til Geir Skretteberg i Nissan Nordic? Tror jeg prøver veien om ham jeg, deretter til BT for å få innført ny hengervekt i vognkortet biggrin.gif

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig jeg ikke har fått med meg alt her...

Hva vil hengeren veie AKTUELL vekt når båten står på?
Med kun B er det ikke mye du kan legge bakpå en slik bil med henger. I hovedsak 750kg.



Ja, skal ta C1E lappen i de nærmeste dager, var kun snakk om noen timer kjøring pluss en praktisk prøve med sensor. Da fikk jeg samtidig BE også, det pussige er at man slipper lastsikringskurset når man tar C1E, tar man BE er det påbudt! jaja....

Aktuell vekt av båt og henger er 1700 kg.

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Med kun B er det ikke mye du kan legge bakpå en slik bil med henger. I hovedsak 750kg.


Ja, men jeg kan kjøre stort trygt og "billig", fruen får da ikke fraktet båten selvsagt, men det er jo en hyggelig jobb for far også det biggrin.gif

Edited by blackdev, 13 August 2008 - 22:19.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#16 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:24

Da skal vi se. Du kan ikke trekke denne henger med B, på grunn av at totalvekt på henger overskrider egenvekt på kjøretøy, og i tillegg kommer over 3.5t

Du kan når du får BE trekke denne henger med den bilen du har. Dette forutsetter at bilens aktuelle vekt + henger og båt aktuell vekt 1700kg ikke overskrider evt innskrevet total vogntogvekt i vognkortet.

Hvis selve slepekroken din ikke er godkjent for 1700kg så kan du heller ikke trekke dette.

Lykke til

Edited by Chevy-LPG, 13 August 2008 - 22:28.


#17 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:26

2t kjøring + oppkjøring er obligatorisk ja...

No veit eg ikkje kor lenge du har hatt C1, men man må jo ha lastsikringskurs når man tar den lappen, da er det smør på flesk med nytt kurs...

Ved B lappen er kurset ikkje obligatorisk (Det burde det være) Derav man må ha det ved utviding til BE:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#18 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:44

Jeg har ikke mail adressen til Skretteberg, men telefon nummeret til Nissan Nordic er 66 98 39 00.

Jeg kontaktet Mr. Skretteberg ang tilhengervekt på min Y60, -95 mod. i fjor. Vognkortet sa tilhengervekt 3500 kg, mens tilhengerfestet kun var godkjent for 2250 kg, om jeg ikke husker helt feil.
Skretteberg fikk den infoen som sto på (det originale) tilhengerfestet mitt. Etter noen dager fikk jeg en liten aluminiums plate som jeg poppet fast på tilhengerfestet, dermed var også dette oppgradert til 3500 kg.

Når det gjelder lastesikringskurs, så er vel dette litt avhengig av når man kjørte opp til kl. B.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#19 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:47

QUOTE(Jeeps @ 13 Aug 2008, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
2t kjøring + oppkjøring er obligatorisk ja...

No veit eg ikkje kor lenge du har hatt C1, men man må jo ha lastsikringskurs når man tar den lappen, da er det smør på flesk med nytt kurs...

Ved B lappen er kurset ikkje obligatorisk (Det burde det være) Derav man må ha det ved utviding til BE:)



Jeg fikk C1 automatisk da det gamle kortet med påstemplet 7500 kg ble byttet ut i 2001? Har aldri vært på noe lastsikringskurs i den forbindelse, måtte ta legesjekk og møte opp på BT for å få nytt kort. Dette gjelder vel alle som hadde det gamle førerkortet tror jeg.

QUOTE(FrankWS @ 13 Aug 2008, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ikke mail adressen til Skretteberg, men telefon nummeret til Nissan Nordic er 66 98 39 00.

Jeg kontaktet Mr. Skretteberg ang tilhengervekt på min Y60, -95 mod. i fjor. Vognkortet sa tilhengervekt 3500 kg, mens tilhengerfestet kun var godkjent for 2250 kg, om jeg ikke husker helt feil.
Skretteberg fikk den infoen som sto på (det originale) tilhengerfestet mitt. Etter noen dager fikk jeg en liten aluminiums plate som jeg poppet fast på tilhengerfestet, dermed var også dette oppgradert til 3500 kg.

Når det gjelder lastesikringskurs, så er vel dette litt avhengig av når man kjørte opp til kl. B.


Så det er en liten plate på kroken sier du? Men siden "alle" Y61 med automat er godkjent for 2500 kg i vognkortet, så er det vel ikke sikkert at han skriver ut noen dispans kun for meg?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:03

Når du nå får BE, så vil du med din henger på 1700kg være godt under hva bilen din kan trekke og hva du har lov å føre.

Er det da ikke bare bortkastet tid å begynne med å oppgradere i vognkortet?