Gå til innhold



Foto

For tung henger?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:06

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Når du nå får BE, så vil du med din henger på 1700kg være godt under hva bilen din kan trekke og hva du har lov å føre.

Er det da ikke bare bortkastet tid å begynne med å oppgradere i vognkortet?


Jo, hvis det stemmer det du sier, men hvis det stemmer det som andre sier, at det er tillatt totalvekt på henger som gjelder hva man kan henge bakpå, da sliter jeg.

Men det er godt mulig at det er jeg som surrer nå, at jeg som du sier, blander kjøretøyforskrift med noe annet huh.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#22 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:22

Leser litt på vegvesen.no , der er det en som spør om klasse B , ut av dette svaret så virker det som om det er tillatt TOTALVEKT på henger som gjelder, uansett last, tom eller førerkort?

Sitat:

Spørsmål:
Hvor tung tilhenger kan jeg trekke med førerrett klasse B?
Svar:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, eller tyngre forutsatt at vogntogets totalvekt ikke overstiger 3500 kg og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt, sjekk vognkortene for bil og tilhenger.


Sitat slutt.

De svarer " tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt, sjekk vognkortene for bil og tilhenger."

Dette betyr jo at min Patrol med egenvekt på 2460 kg uansett ikke kan trekke hengeren med tillatt totalvekt på 2600 kg???

Nå er forvirringen total, eller kanskje man burde sove på det

cool.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:28

Totalvekten på henger sett opp i mot egenvekt på bilen gjelder kun i sertifikattypene B og C1E.

Nå har du heller ikke sagt hva egenvekten på bilen din er. Kun hva den har lov til å trekke.

En liten oppsummering:

Kjøretøysforskriften sier hva bilen din har lov å trekke. Dette står som regel i vognkortet. Du kan i tillegg ha to flaskehalser til du må ta hensyn til og det er hvis kula di tåler mindre enn hva bilen har lov å trekke, samt om det er innskrevet en totalvogntogvekt i vognkortet.

Jeg skal vise deg noen eksempler med utgangpunkt i min bil som viser at det er kombinasjonen av kjøretøysforskrifter og førerkortforskrifter som teller.

Når min bil var C1 kjøretøy var vektene slik:

Tillatt hengervekt kg 3150
Egenvekt ca kg 2510
Kroken er godkjent for kg 3000


Når jeg har C1E kunne jeg trekke henger med kg 2510 totalvekt. Dette fordi C1E har den regelen at henger sin totalvekt har ikke lov å være tyngre enn egenvekten på bilen. (slik som B )

Når kompisen min med CE kjørte samme bil kunne han trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her kommer ikke egenvektregelen inn i bildet.

Nå er bilen nedregistrert. Da har jeg med mitt BE også lov å trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her gjelder ikke dette med egenvekt heller.

Så etter at jeg satte på dårligere støtdempere bak på grunn av nedregistreringen, så kunne jeg plutselig trekke et halvt tonn mer med samme bil fordi jeg nå ble regulert etter BE.

Man kan altså trekke mer med BE enn C1E i enkelte tilfeller. Husk også at det i Norge kun er lov å ha 3500kg med påløpsbrems.

Jeg er ikke inne i reglene som gjelder for C1E når vi snakker om luftbremser.


QUOTE(blackdev @ 14 Aug 2008, 00:22) <{POST_SNAPBACK}>
Dette betyr jo at min Patrol med egenvekt på 2460 kg uansett ikke kan trekke hengeren med tillatt totalvekt på 2600 kg???

cool.gif


Det svaret er gitt på et spørsmål om B, ikke BE. Dette er to forskjellige klasser selv om begge begynner med B.

Med BE kan den det, men kun inntil 2500kg for det reguleres av hva bilen din har lov å trekke. (forutsatt at kula tåler det) For da er det aktuell vekt som gjelder på henger, (det den veier akkurat da)

Edited by Chevy-LPG, 13 August 2008 - 23:38.


#24 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 08:19

Regelverket rundt tilhengervekt er jæææævlig komplisert. Dette fikk jeg en bekreftelse på i sommer. Vi var på helgetur med campingvogn, hadde stoppet med en bensinstasjon for å tanke.
På andre siden av pumpen sto det en bil med trafikkskole reklame på. Jeg spurte vedkommede litt ang tilhengervekt. Jeg kunne nesten se frustrasjonen lyse av han, ikke pga meg og mine spørsmål, men pga et utrolig innviklet regelverk ang dette. "Man må jo nesten være hobbyjurist for å skjønne dette, det er og endel feiltolkning av regelverket både blandt politi og biltilsyn" var svaret jeg fikk.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#25 palm

palm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 08:35

Ett enkelt regneark bare legg inn tallen fra bil og hengers vognkort


http://www.norskcara...ognbilvekt3.xls

#26 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 08:53

QUOTE(FrankWS @ 14 Aug 2008, 09:19) <{POST_SNAPBACK}>
Regelverket rundt tilhengervekt er jæææævlig komplisert. Dette fikk jeg en bekreftelse på i sommer. Vi var på helgetur med campingvogn, hadde stoppet med en bensinstasjon for å tanke.
På andre siden av pumpen sto det en bil med trafikkskole reklame på. Jeg spurte vedkommede litt ang tilhengervekt. Jeg kunne nesten se frustrasjonen lyse av han, ikke pga meg og mine spørsmål, men pga et utrolig innviklet regelverk ang dette. "Man må jo nesten være hobbyjurist for å skjønne dette, det er og endel feiltolkning av regelverket både blandt politi og biltilsyn" var svaret jeg fikk.


Neida, dette er ikke komplisert, det er bare det at bergrensninger kan følge av flere bestemmelser slik at man må se det i sammenheng.

Som en tommelfingerregel:

Førerkortreglene: Maks tillatt totalvekt er avgjørende
Kjøretøyforskriftene (vognkort etc): Aktuell totalvekt er avgjørende.

Med BE kan en kjøre hva som helst av henger så lenge aktuelle totalvekter er innenfor vognkort til bil og henger (og skiltet på hengerfetstet).

Med bare B vil som oftest førerkortforskriftene sette strengere negrensninger enn kjøretøyforskriftene/vognkort.

Det er skuffende at sjåførlærere/politi/biltilsyn stadig blingser på dette når det er jobben deres.

Edited by Lettrus, 14 August 2008 - 08:55.


#27 ivar_

ivar_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 21 August 2008 - 18:12

har står det ganske greit da

http://www.tysse.no/...4dcebce9e8952bb
fart er tingen, kommer seg frem da

#28 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 21 August 2008 - 18:32

Der sto det rimelig greit ja, håper tilsynet kan ansette noen som kan skrive regelverket like lettfattelig som Tysse gjør på sine sider! mad.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#29 3.3patrol

3.3patrol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 06:44

QUOTE(Chevy-LPG @ 14 Aug 2008, 00:03) <{POST_SNAPBACK}>
Når du nå får BE, så vil du med din henger på 1700kg være godt under hva bilen din kan trekke og hva du har lov å føre.

Er det da ikke bare bortkastet tid å begynne med å oppgradere i vognkortet?

HJELPES meg skulle ønske at det var slik at har du c1 kan du kjøre lastebil 7500kg max og eller bil med henger som ikke må overstige 7500kg totalt , hørtes ikke det lurt ut så veit ikke jeg . kansje sende det inn til byrokratene som et nytt forslag til endring av regel. biggrin.gif

#30 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 17:02

...(dette ble bare vas fra meg)...

Edited by FrankWS, 22 August 2008 - 17:06.

Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#31 sverrery

sverrery

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 23 August 2008 - 12:49

Det enkleste du kan gjøre er å nedregistrere hengeren til 2500 kg.