Gå til innhold



Foto

The French mod.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 11:10

http://translate.goo...t...sl=fr&tl=en

http://translate.goo...t...sl=fr&tl=en


40% dribble.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 16:09

JEG VET!!!! hehe dribble.gif
kom borti denne sia for et halvt år siden, og har samlet isammen noen mellomdiffkasser og to 5-trinns kasser som skal gå til pers! rolleyes2.gif
men har bare ennå ikke hatt tid til å begynne på det. mellow.gif

#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 17:50

QUOTE(vladimir @ 18 Aug 2008, 16:09) <{POST_SNAPBACK}>
JEG VET!!!! hehe dribble.gif
kom borti denne sia for et halvt år siden, og har samlet isammen noen mellomdiffkasser og to 5-trinns kasser som skal gå til pers! rolleyes2.gif
men har bare ennå ikke hatt tid til å begynne på det. mellow.gif



Har litt sånnt smådela ligganes å sleng æ også, så det bi smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 18:54

Kun et lite tips...

Største problemet med denne modifikasjonen, er vel kostnade og/eller å finne noen som har en "trådgnist", og som kan justere tannhjulet.
Et tips her, er å ta kontakt med en stansemaker. Alle som lager stanseverktøy har trådginstemaskiner...

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 19:51

QUOTE(origo @ 18 Aug 2008, 18:54) <{POST_SNAPBACK}>
Kun et lite tips...

Største problemet med denne modifikasjonen, er vel kostnade og/eller å finne noen som har en "trådgnist", og som kan justere tannhjulet.
Et tips her, er å ta kontakt med en stansemaker. Alle som lager stanseverktøy har trådginstemaskiner...



Kan du førklar dæ litt bedre??

E ikke heilt med hær....
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 18:34

QUOTE(AMan @ 18 Aug 2008, 19:51) <{POST_SNAPBACK}>
Kan du førklar dæ litt bedre??

E ikke heilt med hær....


Skal prøve:

Først litt innfformasjon om EDM teknikken:
http://en.wikipedia....harge_machining

For å få det nye tannhjulet til å passe, så bruker han en "trådgnist" til å kutte vekk tennene på det orginale tannhjulet. Han velger å bruke trådgnisten, fordi den ikke ødelegger herdingen i orginalhjulet (metallet blir ikke varmt under bearbeidingen) , samt at den kutter/brenner like lett i herdet stål som i bløtt. Diameteren på skiven som han lar bli igjen, antar jeg at stemmer med navhullet på det nye tannhjulet. (Har ikke fått kona til å oversette hele orginalversjonen. Mulig at han justerer opp hullet i det nye tannhjulet også.) Tilslutt presser han på det nye tannhjulet på skiven som stod igjen etter det gamle. (presspassning,varmet tannhjul, kald aksel prinsippet...)

Han fraråder å løsne orginalhjulet, da det er presset på plass med en kraft av 200kg. Hvis man prøver å demontere orginalhjulet er sjansen stor for at ting blir ødelagt, samt at monteringen i ettertid også er en tricky operasjon.

Siden det ikke akkurat tusser av EDM maskiner her til lands, tenkte jeg at et lite tips kunne være til hjelp.
whistle.gif

Håper at dette var litt mer oppklarende...

Edited by origo, 19 August 2008 - 18:37.


#7 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 20:20

QUOTE(origo @ 19 Aug 2008, 18:34) <{POST_SNAPBACK}>
Skal prøve:

Først litt innfformasjon om EDM teknikken:
http://en.wikipedia....harge_machining

For å få det nye tannhjulet til å passe, så bruker han en "trådgnist" til å kutte vekk tennene på det orginale tannhjulet. Han velger å bruke trådgnisten, fordi den ikke ødelegger herdingen i orginalhjulet (metallet blir ikke varmt under bearbeidingen) , samt at den kutter/brenner like lett i herdet stål som i bløtt. Diameteren på skiven som han lar bli igjen, antar jeg at stemmer med navhullet på det nye tannhjulet. (Har ikke fått kona til å oversette hele orginalversjonen. Mulig at han justerer opp hullet i det nye tannhjulet også.) Tilslutt presser han på det nye tannhjulet på skiven som stod igjen etter det gamle. (presspassning,varmet tannhjul, kald aksel prinsippet...)

Han fraråder å løsne orginalhjulet, da det er presset på plass med en kraft av 200kg. Hvis man prøver å demontere orginalhjulet er sjansen stor for at ting blir ødelagt, samt at monteringen i ettertid også er en tricky operasjon.

Siden det ikke akkurat tusser av EDM maskiner her til lands, tenkte jeg at et lite tips kunne være til hjelp.
whistle.gif

Håper at dette var litt mer oppklarende...



hmm... hadde igrunn tenkt til å spenne tannhjulene opp i en dreibenk og dreie de ned der jeg, men da risikerer jeg med andre ord å ødelegge dreistålet og svekke herdingen på tannhjulene?

EDM-maskin, er det det samme som en plasma-skjærer eller er dette noe annet igjen?

#8 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 21:02

QUOTE(vladimir @ 19 Aug 2008, 20:20) <{POST_SNAPBACK}>
hmm... hadde igrunn tenkt til å spenne tannhjulene opp i en dreibenk og dreie de ned der jeg, men da risikerer jeg med andre ord å ødelegge dreistålet og svekke herdingen på tannhjulene?

EDM-maskin, er det det samme som en plasma-skjærer eller er dette noe annet igjen?


Ligg langt unna plasmaskjæreren, da er det mye bedre å bruke dreibenken...

Trådgnisten fungerer omtrent som en båndsag, der sagbladet er byttet med en tynn kobbertråd.
Ved hjelp av kontrollerte kortsluttninger brenner kobbertråden gjennom stålet. Prosessen foregår i et oljebad...

Kan godt hende at dreibenken funker. Det spørs naturligvis på herdingen av tannhjulet. (gjennomherdet/settherdet/nitrert osv)

Har du tilgang på en dreibenk så er jo det den desidert billigste metoden å prøve først...

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 20 August 2008 - 06:51

QUOTE(origo @ 19 Aug 2008, 21:02) <{POST_SNAPBACK}>
Ligg langt unna plasmaskjæreren, da er det mye bedre å bruke dreibenken...

Trådgnisten fungerer omtrent som en båndsag, der sagbladet er byttet med en tynn kobbertråd.
Ved hjelp av kontrollerte kortsluttninger brenner kobbertråden gjennom stålet. Prosessen foregår i et oljebad...

Kan godt hende at dreibenken funker. Det spørs naturligvis på herdingen av tannhjulet. (gjennomherdet/settherdet/nitrert osv)

Har du tilgang på en dreibenk så er jo det den desidert billigste metoden å prøve først...



Aha, nu e æ me smile.gif

Da bi det dreibenk smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 August 2008 - 07:42

Vi suzukigutta har dreid tannhjul og sveisa sammen i årevis. Det er absolutt ingen herdeproblemer knytt til forsiktig dreiing, og sveisevarmen er også heilt ok så lenge en en forvarmer før sveising og lar det avkjøle seg sakte.
Når det gjelder presspasning og tannkrans derimot ville eg være forsiktig dersom det er lagringer i senter av akselen? Her kan det bli uønskede endringer pga oppvarmingen og presset i pasninga.
bilder og tekst her: http://terrengbil.co...yper/index.html

Husk på at reduksjon av giring fører til ditto økning av momentet så oppheng og girhus får like mange prosent økning i momentbelastning som giringa er endra.

Edited by yakuza, 26 August 2008 - 07:46.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#11 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 21:50

Har partert den ene girkassa og transferkassa mi og funnet fram drevene jeg trenger...
Men lurer litt på det største drevet som må dreies av og krympes på...
hvor mange mm forskjell skal det dreies på inner-ringen på treet i forhold til ytterringen med tennene på? slik at jeg får et godt nok spenn imellom de begge når de er satt isammen... og er det evt en mulighet å punktsveise i de 6 hullene, eller vil da alt bare vri seg?

#12 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 24 September 2008 - 19:01

Yup! en liten oppdatering: FRENCH MOD FULFILLED! biggrin.gif

Fikk montert den nye transferkassa på bilen igår. Den maler ennå som en metall-kvern, men den fungerer ihvertfall! tongue.gif
Sliter med at drevene "kniper" på et punkt, men det går seg mere og mere til etterhvert som jeg kjører den inn.

Men litt facts på den nye utvekslinga: (NB: i lavserie, da høyseriedrevene ennå er som de er)

Den gamle transferkassa måtte rotere ca 2 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.

Den modifiserte transferkassa må rotere ca 3 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.


I tillegg har jeg tatt tiden når jeg lot bilen tusle på tomgang i 1 lav opp en bakke på en gitt avstand med stoppeklokke: rolleyes.gif

Med den gamle transferkassa så brukte jeg 68 sekunder opp bakken.

Med den modifiserte transferkassa så brukte jeg nå 210 sekunder opp den samme bakken.

Dette da med dieselmotor og 32" dekk.

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 24 September 2008 - 20:24

QUOTE(vladimir @ 24 Sep 2008, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Yup! en liten oppdatering: FRENCH MOD FULFILLED! biggrin.gif

Fikk montert den nye transferkassa på bilen igår. Den maler ennå som en metall-kvern, men den fungerer ihvertfall! tongue.gif
Sliter med at drevene "kniper" på et punkt, men det går seg mere og mere til etterhvert som jeg kjører den inn.

Men litt facts på den nye utvekslinga: (NB: i lavserie, da høyseriedrevene ennå er som de er)

Den gamle transferkassa måtte rotere ca 2 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.

Den modifiserte transferkassa må rotere ca 3 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.


I tillegg har jeg tatt tiden når jeg lot bilen tusle på tomgang i 1 lav opp en bakke på en gitt avstand med stoppeklokke: rolleyes.gif

Med den gamle transferkassa så brukte jeg 68 sekunder opp bakken.

Med den modifiserte transferkassa så brukte jeg nå 210 sekunder opp den samme bakken.

Dette da med dieselmotor og 32" dekk.





NAJS!!!!


har du bilda i fra når du laga??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 10:11

sliter litt med vedlegg-størrelsene (maks 1.02mb plass igjen) ohmy.gif
så jeg legger de ut på en ny tråd wink.gif

Edited by vladimir, 04 October 2008 - 10:41.


#15 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 10:59

QUOTE(vladimir @ 4 Oct 2008, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
sliter litt med vedlegg-størrelsene (maks 1.02mb plass igjen) ohmy.gif
så jeg legger de ut på en ny tråd wink.gif



hmm.... selv om jeg åpner en ny tråd så får jeg kun tildelt ca 1mb til filvedlegg.... (og jeg har 16 bilder å legge ut) ohmy.gif
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her? huh.gif

#16 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 12:51

QUOTE(vladimir @ 4 Oct 2008, 10:59) <{POST_SNAPBACK}>
hmm.... selv om jeg åpner en ny tråd så får jeg kun tildelt ca 1mb til filvedlegg.... (og jeg har 16 bilder å legge ut) ohmy.gif
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her? huh.gif



Du må bli supermeldem, da får du mere plass, evt så kan du vel legg det ut på ei anna sie, å så link tell dem.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#17 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 12:51

QUOTE(vladimir @ 4 Oct 2008, 10:59) <{POST_SNAPBACK}>
hmm.... selv om jeg åpner en ny tråd så får jeg kun tildelt ca 1mb til filvedlegg.... (og jeg har 16 bilder å legge ut) ohmy.gif
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her? huh.gif



Du må bli supermeldem, da får du mere plass, evt så kan du vel legg det ut på ei anna sie, å så link tell dem.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#18 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 22:00

resized_transfer13.jpg
Dette er bilde fra girkassa, drevet fra 3 giret skal tas ut herifra.

resized_transfer14.jpg
...og byttes ut med det minste drevet på den øvere stammen.
her ser du den orginale stammen til venstre, og stammen med det nye drevet til høyere.
som du ser så er tennen på det nye drevet feil vei.

resized_transfer15.jpg

resized_trans03.jpg
dette er difrensialen m/diffsperre og "solhjul" ifra transferkassa.
dette må demonteres for å brukes i den midtere stammen hvor det skal presses på.

resized_trans01.jpg
dette er bilder av den midtere stammen. den orginale stammen til høyere, og den modifiserte til venstre.
Denne stammen har jeg dreid ned, mens "solhjulet" har hatt sin orginale inner-ring (for å beholde mest mulig styrke i drevet) for deretter å bli varmet/presset på den neddreide stammen.
Bare det å dreie av denne stammen tok 2 timer pga herdinga....

resized_trans02.jpg
Dette er baksiden. har her dreid et spor og sveiset hele veien rundt i små omganger mens den har kjølt seg ned mellom hver omgang for å være sikker.
MEN! til å begynne med "kneip" disse drevene på et punkt når kassa ble varm, og regner med at det har blitt no vridning etter sveisinga likevel.
Mitt forslag er å legge den på gassgrillen en stund så den blir god og gjennomvarm, for så å sveise for å slippe det ekstreme varmesjokket.

resized_trans04.jpg
her ser vi det nye drevet som skal presses på vedsiden av det gamle. det nye er mye tykkere, og må dreies tynnere, så det ikke vil subbe i diff-huset eller i veggene på transferkassa.
du ser også at disse nye tennene er motsatt vinklet.

resized_trans05.jpg
gammel stamme, løst drev ("solhjul fra transferdiffen") og ferdig neddreid og påsveiset på stamme

resized_trans06.jpg
dette er huset til transferkassa. den må freses ned der hvor det nye drevet i den midtere stammen vil treffe. her er den ferdig utfrest.

resized_trans11.jpg
dette er huset til diffrensialen på den nedere stammen. denne må dreies ned så den ikke går imot det nye drevet som er sveiset på den midtere stammen.
her ser dere hvor mye som er dreid av i omkrets...

resized_trans12.jpg
og i dybden.

resized_trans07.jpg
Her ser du alle de 3 stammene satt isammen, og utifa bildene ser du hvorfor vi må dreie det store drevet tynnere, og dreie av huset til difrensialen på den nedre stammen.

resized_trans08.jpg

resized_trans09.jpg

resized_trans10.jpg
ferdig montert!
her er det store drevet på den midtere stammen rett over der jeg måtte frese ut i huset.



#19 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 22:25

Kuuult! biggrin.gif

Var tannhjulet gjennomherdet, eller var det det bare det ytre sjiktet som var hardt?



#20 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 16:00

ÅÅÅ Sikkle!!!! trur e må beynn å sank dela i garagen!! smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!