Gå til innhold



Foto

Motoren ryker som ein dekk brann.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 18:24

Heisan.

Nå har jeg fått rydda opp i heile det elektriske, og topppakning er bytta, og jeg har ny bensinpumpe.

Ein skulle nesten tru at da måtte alt værra bra vel.

NEIDA!!!

Jeg har eksos som ein dekkbrann. Det ryker værre enn ein austblokk fabrikk.
Jeg tipper det er ventil tettningene, men jeg veit jo ikke, så det er vel kanskje best å spørre.
Jeg hadde og nok på for mye olje ved oppstart og, sikkert 0,5l for mye. Kan det være det som gjør at den ryker så innmari?

MVH
Daniel
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:17

Jeg mener en halvliter olje ikke er nok til å gjøre dette. Men er eksosen blå, så du veit at det er olje det er snakk om ?

Ventiltetningene blir jo slitt med åra dem også, så det er ikke sikkert det er dumt å bytte dem. Jeg har ihvertfall ingen andre ideer.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:30

QUOTE(Kenneth32 @ 15 Aug 2008, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener en halvliter olje ikke er nok til å gjøre dette. Men er eksosen blå, så du veit at det er olje det er snakk om ?

Ventiltetningene blir jo slitt med åra dem også, så det er ikke sikkert det er dumt å bytte dem. Jeg har ihvertfall ingen andre ideer.


ja, det vekker minner fra den gang man burna moped på skolen, så det må deff være olje.

Får nok prøve meg på ventil tettningene jeg da.
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:44

setter en finger på de selv.... om det ikke hjelper er det vel nesten bare skraperingene igjen...


ventiltetningene kan du skifte uten å ta av toppen med riktig verktøy...


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:49

Er det mørk/blåaktig røyk er det olje men er det hvitt er det vann.

Du kan få problemer med for mye olje. Ikke en halvliter men om du overfyller skikkelig kan motoren brenne ut det som er for mye.

Stiller meg tvilende til at det er bare ventilparaplyene om det "velter" ut mørk røyk. Det er begrenset hvor mye olje som renner ned på ventilstammen.

Jeg får mase på det jeg alltid maser om: Kompresjonstest.

Du kan ha fått feil topp-pakning og den lager problemer. Det viser seg i såfall på komptesten.

#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 22:28

Jeg byttet ventiltetteringer på min forje motor....hjalp ikke det.
Viste seg at sylindran var ovale sån at olja kom imellom stempel og sylinder.
Har du skjørtebank?(kakkle/bankelyder)
Hvilken olje kjører du på?
Prøv med vanlig tykk olje(10-40) mineralolje.
Har du for tynn olje(5-50) så smyger olja seg lettere imellom tetteringene og ventilene

#7 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 22:40

det ryker i grunn ikke når den går på tomgang, derimot så ryker det godt når jeg gir gass.
Den klakker jo litt, så da kan det jo være skjørtebank... hvordan kan jeg finne ut om det er det det er? Går det ann å gjørra noe med skjørtebanken, eller er det bare å bytte stempler?

MVH
Daniel
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 06:11

Kompresjonstest er morsomt.

Kan være oljeringen på stemplene som er klar for utskifting.

Kan være motoren som er klar for utskifting. For å ta noen beslutninger basert på slutninger som ikke bare tas ut fra løse lufta er det lurt å måle det som måles kan.

Om du tar av toppen så kan du både se tilstanden på sylindre, måle om de er ovale, overhale toppen.

Det er også et spørsmål hvor mye du er villig til å gjøre med motoren? Er du villig til å overhale den, eller er det bare et spørsmål om å få den til å rusle lengst mulig uten å koste på den mer enn noen hundrelapper max?

Som Terje skriver, tykkere olje smyger seg ikke så lett gjennom alle glipper og slitasjeåpninger.

Ellers så er ikke honing av sylindre, bytting av stempelringer og ventilparaplyer all verdens jobb.

#9 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 12:31

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Aug 2008, 06:11) <{POST_SNAPBACK}>
Kompresjonstest er morsomt.

Kan være oljeringen på stemplene som er klar for utskifting.

Kan være motoren som er klar for utskifting. For å ta noen beslutninger basert på slutninger som ikke bare tas ut fra løse lufta er det lurt å måle det som måles kan.

Om du tar av toppen så kan du både se tilstanden på sylindre, måle om de er ovale, overhale toppen.

Det er også et spørsmål hvor mye du er villig til å gjøre med motoren? Er du villig til å overhale den, eller er det bare et spørsmål om å få den til å rusle lengst mulig uten å koste på den mer enn noen hundrelapper max?

Som Terje skriver, tykkere olje smyger seg ikke så lett gjennom alle glipper og slitasjeåpninger.

Ellers så er ikke honing av sylindre, bytting av stempelringer og ventilparaplyer all verdens jobb.


Ja, komp test må gjennomføres, men det jeg lurer på, er hvordan blir jeg kvitt skjørtebanken?
MVH
Daniel
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#10 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 13:13

Men det jeg lurer på, er hvordan blir jeg kvitt skjørtebanken?
MVH
Daniel


Da må du ut med stempla og se hva som er skadd. Er det bare stempla, så holder det med honing av sylindrene, og nye stempler. Er sylindrene veldig ripete og slitt, kan det hende du må borre dem opp også.

Blir jo en del jobb, men etter en sånn full overhaling, så har du jo en ny motor da.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#11 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 13:26

Sjekk garasjen min smile.gif
Der har jeg overhalt motornr1 min med honing og bytte av stempelringer osv.
Gikk bare 3000 km så røyk det blått igjen.
Plukket moteren i småbiter og der ser jeg at 2 av sidene på sylindran var blanke og 2 av dem var det enda honemerker....dvs at sylindran var ovale.
Sendte inn motoren til borring(0,5mm)nye stempel,ringer,planet topp med nye ventiltetteringer veivlager osv.
Ettermonterte turbo....går enda etter 4000km uten en eneste tegn på oljeforbruk eller blårøyk.
koster ca 14 000,- å gjøre alt uten turbo hvist du bygger motoren selv.
Lett er det og smile.gif

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 16:13

Spørsmålet er om det lønner seg å bestille en shortblock fra USA.

#13 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 16:17

veldig sant
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#14 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 17:01

Jeg fant ein film, her kan dere selv se hvordan det ryker.



MVH
Daniel
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 18:25

QUOTE(båbbærn @ 16 Aug 2008, 17:17) <{POST_SNAPBACK}>
veldig sant

http://www.22re.com/...uki/hiprosb.htm

http://www.petrowork...rain-motors.php

Noen muligheter som er like fristende som å putte 14 tusen i ett norsk firma.

Men tror jeg ville satset på å sette bort selve boringen av sylinderne og gjort all monteringen selv.

Da får du jo en ny motor som resultat. Med gode stempel og godt vedlikehold så holder den i 25 år.

Edited by Nöcke Gunnar, 16 August 2008 - 18:42.


#16 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 21:11

Det var det jeg gjore monterte alt sammen...fikk bare borra slipt og pusset.
Hørte at det er skjørtebank....sjekk min film
Sånn høres skjørte bank når det virkelig begynner å bli ille

http://video.google....942713943144352

#17 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 00:20

ville plukka opp og målt jeg....

tror ikke det er vanlig med ovale sylindre på disse motorene....

i svært mange av tilfellene der stemplene både har banket og sprekt har det vært tilstrekkelig med nye stempler... dette ifølge en gammel suzukimekaniker.... og det er kun G13motorene som har hatt det problemet, altså i hovedsak swift og SJ413...

han fortalte også at det var en ganske vanlig reparasjon på disse bilene


#18 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 21:52

Det går vel tilogmed an å berre dra ut stempelet nedover uten å ta ut motor eller løsne toppen, trykke inn et brukt frå en anna motor og kjøre til lyden blir fæl igjen, eller en finner seg en baleno/vitara/liana/swiftmotor?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#19 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 21:56

Går ikke å ta semplene nedenfra og ut...har prøvd det og det gikk ikke på min motor ...kan hende motorene er forskjelig.
Du må av med veiva skal du kunne(hvist du kan)ta ut stempla,da er det like så greit å ta ut motoren

#20 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 22:04

jepp, klart veiva må ut, men då går det vel??
(hmm no vart eg usikker....)

Uansett lettare å plukke ned veiva og remontere, enn toppen..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)