Motoren ryker som ein dekk brann.
#1
Posted 15 August 2008 - 18:24
Nå har jeg fått rydda opp i heile det elektriske, og topppakning er bytta, og jeg har ny bensinpumpe.
Ein skulle nesten tru at da måtte alt værra bra vel.
NEIDA!!!
Jeg har eksos som ein dekkbrann. Det ryker værre enn ein austblokk fabrikk.
Jeg tipper det er ventil tettningene, men jeg veit jo ikke, så det er vel kanskje best å spørre.
Jeg hadde og nok på for mye olje ved oppstart og, sikkert 0,5l for mye. Kan det være det som gjør at den ryker så innmari?
MVH
Daniel
#2
Posted 15 August 2008 - 19:17
Ventiltetningene blir jo slitt med åra dem også, så det er ikke sikkert det er dumt å bytte dem. Jeg har ihvertfall ingen andre ideer.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 15 August 2008 - 19:30
Ventiltetningene blir jo slitt med åra dem også, så det er ikke sikkert det er dumt å bytte dem. Jeg har ihvertfall ingen andre ideer.
ja, det vekker minner fra den gang man burna moped på skolen, så det må deff være olje.
Får nok prøve meg på ventil tettningene jeg da.
#4
Posted 15 August 2008 - 19:44
ventiltetningene kan du skifte uten å ta av toppen med riktig verktøy...
#5
Posted 15 August 2008 - 19:49
Du kan få problemer med for mye olje. Ikke en halvliter men om du overfyller skikkelig kan motoren brenne ut det som er for mye.
Stiller meg tvilende til at det er bare ventilparaplyene om det "velter" ut mørk røyk. Det er begrenset hvor mye olje som renner ned på ventilstammen.
Jeg får mase på det jeg alltid maser om: Kompresjonstest.
Du kan ha fått feil topp-pakning og den lager problemer. Det viser seg i såfall på komptesten.
#6
Posted 15 August 2008 - 22:28
Viste seg at sylindran var ovale sån at olja kom imellom stempel og sylinder.
Har du skjørtebank?(kakkle/bankelyder)
Hvilken olje kjører du på?
Prøv med vanlig tykk olje(10-40) mineralolje.
Har du for tynn olje(5-50) så smyger olja seg lettere imellom tetteringene og ventilene
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#7
Posted 15 August 2008 - 22:40
Den klakker jo litt, så da kan det jo være skjørtebank... hvordan kan jeg finne ut om det er det det er? Går det ann å gjørra noe med skjørtebanken, eller er det bare å bytte stempler?
MVH
Daniel
#8
Posted 16 August 2008 - 06:11
Kan være oljeringen på stemplene som er klar for utskifting.
Kan være motoren som er klar for utskifting. For å ta noen beslutninger basert på slutninger som ikke bare tas ut fra løse lufta er det lurt å måle det som måles kan.
Om du tar av toppen så kan du både se tilstanden på sylindre, måle om de er ovale, overhale toppen.
Det er også et spørsmål hvor mye du er villig til å gjøre med motoren? Er du villig til å overhale den, eller er det bare et spørsmål om å få den til å rusle lengst mulig uten å koste på den mer enn noen hundrelapper max?
Som Terje skriver, tykkere olje smyger seg ikke så lett gjennom alle glipper og slitasjeåpninger.
Ellers så er ikke honing av sylindre, bytting av stempelringer og ventilparaplyer all verdens jobb.
#9
Posted 16 August 2008 - 12:31
Kan være oljeringen på stemplene som er klar for utskifting.
Kan være motoren som er klar for utskifting. For å ta noen beslutninger basert på slutninger som ikke bare tas ut fra løse lufta er det lurt å måle det som måles kan.
Om du tar av toppen så kan du både se tilstanden på sylindre, måle om de er ovale, overhale toppen.
Det er også et spørsmål hvor mye du er villig til å gjøre med motoren? Er du villig til å overhale den, eller er det bare et spørsmål om å få den til å rusle lengst mulig uten å koste på den mer enn noen hundrelapper max?
Som Terje skriver, tykkere olje smyger seg ikke så lett gjennom alle glipper og slitasjeåpninger.
Ellers så er ikke honing av sylindre, bytting av stempelringer og ventilparaplyer all verdens jobb.
Ja, komp test må gjennomføres, men det jeg lurer på, er hvordan blir jeg kvitt skjørtebanken?
MVH
Daniel
#10
Posted 16 August 2008 - 13:13
MVH
Daniel
Da må du ut med stempla og se hva som er skadd. Er det bare stempla, så holder det med honing av sylindrene, og nye stempler. Er sylindrene veldig ripete og slitt, kan det hende du må borre dem opp også.
Blir jo en del jobb, men etter en sånn full overhaling, så har du jo en ny motor da.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#11
Posted 16 August 2008 - 13:26
Der har jeg overhalt motornr1 min med honing og bytte av stempelringer osv.
Gikk bare 3000 km så røyk det blått igjen.
Plukket moteren i småbiter og der ser jeg at 2 av sidene på sylindran var blanke og 2 av dem var det enda honemerker....dvs at sylindran var ovale.
Sendte inn motoren til borring(0,5mm)nye stempel,ringer,planet topp med nye ventiltetteringer veivlager osv.
Ettermonterte turbo....går enda etter 4000km uten en eneste tegn på oljeforbruk eller blårøyk.
koster ca 14 000,- å gjøre alt uten turbo hvist du bygger motoren selv.
Lett er det og
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#12
Posted 16 August 2008 - 16:13
#13
Posted 16 August 2008 - 16:17
#14
Posted 16 August 2008 - 17:01
MVH
Daniel
#15
Posted 16 August 2008 - 18:25
http://www.22re.com/...uki/hiprosb.htm
http://www.petrowork...rain-motors.php
Noen muligheter som er like fristende som å putte 14 tusen i ett norsk firma.
Men tror jeg ville satset på å sette bort selve boringen av sylinderne og gjort all monteringen selv.
Da får du jo en ny motor som resultat. Med gode stempel og godt vedlikehold så holder den i 25 år.
Edited by Nöcke Gunnar, 16 August 2008 - 18:42.
#16
Posted 16 August 2008 - 21:11
Hørte at det er skjørtebank....sjekk min film
Sånn høres skjørte bank når det virkelig begynner å bli ille
http://video.google....942713943144352
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#17
Posted 17 August 2008 - 00:20
tror ikke det er vanlig med ovale sylindre på disse motorene....
i svært mange av tilfellene der stemplene både har banket og sprekt har det vært tilstrekkelig med nye stempler... dette ifølge en gammel suzukimekaniker.... og det er kun G13motorene som har hatt det problemet, altså i hovedsak swift og SJ413...
han fortalte også at det var en ganske vanlig reparasjon på disse bilene
#18
Posted 18 August 2008 - 21:52
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#19
Posted 18 August 2008 - 21:56
Du må av med veiva skal du kunne(hvist du kan)ta ut stempla,da er det like så greit å ta ut motoren
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#20
Posted 18 August 2008 - 22:04
(hmm no vart eg usikker....)
Uansett lettare å plukke ned veiva og remontere, enn toppen..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost