Gå til innhold



Foto

Lakkering av deler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 07:46

Hei, etter at jeg lakkerte og shina opp akslinger mm da jeg satte på OMe settet, er det nå blitt rustent og stygt igjen.

Hva kan jeg lakkere bladfjærer med for at det skal holde, samt akslinger og annet under?

Noen forslag? Pulverlakkering?
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#2 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 11:09

QUOTE(vidar @ 17 Aug 2008, 08:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, etter at jeg lakkerte og shina opp akslinger mm da jeg satte på OMe settet, er det nå blitt rustent og stygt igjen.

Hva kan jeg lakkere bladfjærer med for at det skal holde, samt akslinger og annet under?

Noen forslag? Pulverlakkering?

Noen sier at pulverlakk ser veldig bra ut....en stund, men plutselig bare slipper det i store flak og flasser... og da det har flasset av viser det seg at det har rustet godt under i en god stund før det begynner å synes utenfra.

Dette er noe jeg har hørt av en som før var veldig tilhenger av pulverlakk, men han har nå skiftet mening.

Jeg vet ikke om det er forarbeidet som har vært for dårlig i hans tilfelle, eller om dette er generellt.

Ut over dette er det vel ikke annet å si at tokomponent lakk ofte har best levetid. F.eks. lakk som brukes på annleggsmaskiner ol.

Lakken jeg har på Sukien er 2-komp. lakk for Nissan gaffeltrucks og den synes jeg har vært overraskende bra enda jeg ikke gjorde annet enn å tørke over hele karosseriet med tynner og mattet lakken litt med sandpapir.

#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 12:09

QUOTE(ZukiJack @ 17 Aug 2008, 12:09) <{POST_SNAPBACK}>
Noen sier at pulverlakk ser veldig bra ut....en stund, men plutselig bare slipper det i store flak og flasser... og da det har flasset av viser det seg at det har rustet godt under i en god stund før det begynner å synes utenfra.

Dette er noe jeg har hørt av en som før var veldig tilhenger av pulverlakk, men han har nå skiftet mening.

Jeg vet ikke om det er forarbeidet som har vært for dårlig i hans tilfelle, eller om dette er generellt.

Ut over dette er det vel ikke annet å si at tokomponent lakk ofte har best levetid. F.eks. lakk som brukes på annleggsmaskiner ol.

Lakken jeg har på Sukien er 2-komp. lakk for Nissan gaffeltrucks og den synes jeg har vært overraskende bra enda jeg ikke gjorde annet enn å tørke over hele karosseriet med tynner og mattet lakken litt med sandpapir.


Det at det ruster under pulverlakk har jeg sett flere ganger. På en Volvo 850 jeg hadde lå pulverlakken som store løse flak på taklista.

Jeg har sandblåst rene akslingene mine og så sprøytet 2 tykke lag med skikkelig zinkspray, ikke sånt skvip som Biltema selger, på det har jeg tenkt å sprøyte på tokomponent, gjett, epoxy. Kjøper epoxy og blander selv.

Epoxyen beskytter og er utrolig sterk. Der den får sår som resultat av stor steinsprut og nærkontakt av tredje grad vil zinken motvirke rust i en viss grad. Nok til at jeg kan flekkbehandle og legge på ny zink og dekke med epoxy på nytt.

Det er tanken og andre har benyttet det tidligere med stort hell.

På en del stag og ting jeg monterer under bilen er det pulverlakk og det skal bli spennende å se hvor lenge det holder.

#4 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 14:30

Jeg brukte hammerite...funke som bare det og løsner heller ikke så lett.

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 15:29

QUOTE(terje takras @ 17 Aug 2008, 15:30) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg brukte hammerite...funke som bare det og løsner heller ikke så lett.

Jeg holder på å teste den som toppstrøk på to gode strøk med atomisert zink. Problemet er bare at første strøk bare forsvant. Det ble sugd 90% inn i zinken. Og det lover egentlig godt.

Jeg putter på tre fire ulike metoder rundt om på bilen så det blir spennende å se hva som holder.

Epoxy, galvanisering, sprayet zink med hammerite og pulverlakk.

Så skal jeg legge MetalDefence på noen deler også og se hva det går for.

Men ingen Tectyl tykkstoff. Det er noe skit. Har funnet så mange eksempler på biler med rust under tykkstoffet og dessuten er det noe griseri å ta igjen ved ombygging.

Tectyl tynnstoff inne i hulrom kan jeg forstå, men tykkstoff. BLÆÆÆ
(nåer det sikkert mange som ble hissig)

#6 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 19:15

Problemet med å lakkere fjærer eller deler som flexer mye er at lakken løsner der stålet bøyer seg.
Det eneste som jeg tror holder lengst er en epoxy lakk som er flexibel.

#7 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 19:21

pulverlakk er supert så lenge det ikke sprekker. sprekker det så skjer det som dere beskriver

har brukt hammerite jeg og, holder bra så lenge du ikke kjører i salt. er enkelt å flekke siden akslingene mine merkelig nok blir slipt blanke under smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 20:10

QUOTE(ShuDuck @ 17 Aug 2008, 19:21) <{POST_SNAPBACK}>
er enkelt å flekke siden akslingene mine merkelig nok blir slipt blanke under smile.gif


Sånn blir det når du kjører med lavprofildekk biggrin.gif
Tlf: 98883546

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 20:31

går ann å bruke 2 komp lakk med lakkmykner og på fjærer o.l...

uansett, så må vel fjærene plukkes fra hverandre, om man lakkerer hele pakka vil man jo fort få sprekker mellom bladene, og da går det nok fort.


#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 August 2008 - 20:58

QUOTE(sven @ 17 Aug 2008, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
går ann å bruke 2 komp lakk med lakkmykner og på fjærer o.l...

uansett, så må vel fjærene plukkes fra hverandre, om man lakkerer hele pakka vil man jo fort få sprekker mellom bladene, og da går det nok fort.

Fjærene ville jeg brennlakkert ett og ett blad for seg.

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 21:37

Sidan ingen andre har nevnt det: Olje!

Alle her har nok sett for en strålande rustbeskyttelse olje har rundt i bilen der det har det med å lekke. Der finner du aldri noko rust.

Eg bruker owatrol penetrerande som grunning, deretter arcanol/owatrol blandings, og så arcanol øverst. holder heilt greit ei stund, men et toppstrøk med 2-komp er utvilsom å foretrekke.

Under bilen og i hulrom her og der har eg brukt diverse oljer og foreløpig med hell. Kanaler er fylt med girolje/sagkjedeolje for 4-5 år sidan, og ingen rust der enn så lenge.
Har også hørt om folk som bruker diverse andre oljer ca. kvart tredje år under bilen. Oljer trekker godt inn i dritten som du ikkje får bort skikkelig likavel, og dritten blir med på å binde olja så den ikkje dunster av så fort.

Når det gjelder pulverlakk er det vel en ting som virkelig holder som grunnarbeid og det er varmgalving. Dette fins det firma som tilbyr og er noko eg skal bruke på deler der det passer seg slik på nyprosjektet.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)