Gå til innhold



Foto
- - - - -

Roger`s suzuki 2,3l Turbo prosjekt.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
89 replies to this topic

#1 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 21 August 2008 - 22:42

her er mitt lille prosjekt.

kjøpte bilen 19.8 av en nabo som ikke kjører mer så bilen har stått stille i ett halvt år ca uten tak så blitt en del rust. starta rask med demontering for å se etter litt rust, fant en del så blir litt kapping og sveising.

planer:

Volvo b230fk turbo motor (kjøpt)
hilux akslinger (kjøpt)
bøtteseter
nytt bur
båttank og radiator bak
fjerne rust
rette ut bulker
kutte dørene.
nye dekk og felg.
Krypekasse
++++++

ting som er gjort til nå:

ribba bilen for unødvendige ting.
spadd vekk jord (2x10L bøtte)
pluss en del annet småting.
alt av rust er tatt.
montert bøttestoler
SPOA heving
krypekasse
halvdører
satt på 30mm spacere forann og bak
lakka bilen blå
+++

hiver inn litt bilder det er sikkert populært. ( glemte å ta før jeg starta med skruinga)














Edited by rogerbakken, 08 June 2011 - 11:44.

Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 10:01

Gratulerer med prosjekt.

Du har litt å holde på med. Volvomotor er lett å få tak i men litt tung så når du bytter akslinger så bytter du vel fjærer samtidig.
Med lengre fjærer får du bedre fleks også.

Det er enkelt å ta av balja og da er det mye lettere å bygge.

Vet ikke hvor dreven du er med sveising men mange synes det er enklest å reparere en del skader i balja med glassfiber. Bare kutte vekk rusten og bygge opp med glassfiber. Da ruster det ikke på nytt i alle fall.

Det så ut til å være mye rust så det lønner seg kanskje å gjøre noen litt redikale grep for å forenkle jobben litt.

Edited by Nöcke Gunnar, 22 August 2008 - 10:04.


#3 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 14:37

Jo takk for det.

ja det er litt rust her ja men ikke alt for mye egentlig.
kommer til å kappe vekk masse rust først og bygge det opp på ett vis etterpå vurdert litt glassfiber. bryr meg ikke alt for mye åssen det blir seende ut. sveise ferdighetene vet jeg ikke åssen er ennå for har ikke gjort det før.......

ja kommer til å bytte fjærer også da. men motor bytte er ikke første prioritering.
kommer bare til å lage SPOA på de akslingene som er på nå i starten.

bare få bilen kjørbar for vil kjøre litt og motoren i bilen funker bra.

vet ikke om det er mulig å se på bildene av buret men ser det lovlig ut?
den på tvers over planet har to stolper ned på ramma.
må nok gå over sveisene litt, ser ut som det bare er hivd i sammen noen steder..
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#4 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 19:11

Hei.


Flere som har prosjekt på gang ser jeg.. smile.gif

Rørene skal vel egentlig være uten skjøter. I alle fall hoved bøylen etter det jeg har fått med meg. Det er heller ikke lov å slipe i sveisene som er gjort på buret.

Jeg har satt inn volvo motor med automatkasse som gjør att det blir veldig tungt, derfor har jeg byttet ut fjørene mine til Jeep yj fjører forran og bak. Disse gir bra med flex og er veldig myke.

#5 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 19:57

QUOTE(Benteruden @ 22 Aug 2008, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Flere som har prosjekt på gang ser jeg.. smile.gif

Rørene skal vel egentlig være uten skjøter. I alle fall hoved bøylen etter det jeg har fått med meg. Det er heller ikke lov å slipe i sveisene som er gjort på buret.

Jeg har satt inn volvo motor med automatkasse som gjør att det blir veldig tungt, derfor har jeg byttet ut fjørene mine til Jeep yj fjører forran og bak. Disse gir bra med flex og er veldig myke.



ja derfor jeg skal lage nytt bur.

er det mye tilpassinger for å få plass til volvo motor?
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#6 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 25 August 2008 - 21:20

har fått kutta litt rusrt, blir mest jobbing på kveldene for har en liten valp som tar sin tid.

noen bilder:






Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 August 2008 - 10:26

QUOTE(rogerbakken @ 25 Aug 2008, 22:20) <{POST_SNAPBACK}>
har fått kutta litt rusrt, blir mest jobbing på kveldene for har en liten valp som tar sin tid.


Nå skal jo ikke denne på vegen igjen, men vær litt forsiktig med å kutte bort for store deler før du sveiser inn metall igjen for det vrir seg fryktelig fort ut av stilling slik at ting ikke passer.

Det ser ut til å kunne bli skikkelig bra det der. Pass bare på at du får vekk rusten i skjøtene før du sveiser.

#8 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 26 August 2008 - 22:09

jada kuttinga går greit den men spent på sveiseferdigheten:D

noen som har erfaring med sveiseapparatene fra biltema? tenkte på 150 typa.



vært ute å pussa litt lakk der det skal sveises og litt annet puslejobbing.

Edited by rogerbakken, 26 August 2008 - 22:18.

Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#9 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 30 August 2008 - 08:41

Hei.

Det er en del tilpassninger for å få i volvo motor. Det kommer litt ann på hvordan girkasse du skal ha. Siden din er kort ville jeg ikke gått for automat tror jeg. Du får ikke plass til noe mellomaksel mellom transfer og gir. Du kan heller ikke flytte transfer noe serlig bakover for da blir mellomakslen bak for kort. Hvis du setter på ett boddy lift ungår du mye problemer. Jeg satte i motoren min med karosseriet på, da er det enklere å se klaring til karosseriet. Da kan du få den ganske nær torpedoveggen. Motor og girkasse fester må lages nytt. Så er det å få på gass og klutch. Radiatoren har jeg valgt å sette bak for å få bedre plass for og for å få mere tyngde bak. Bilen blir ganske fremtung med volvo motor.

#10 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 31 August 2008 - 08:30

QUOTE(Benteruden @ 30 Aug 2008, 09:41) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Det er en del tilpassninger for å få i volvo motor. Det kommer litt ann på hvordan girkasse du skal ha. Siden din er kort ville jeg ikke gått for automat tror jeg. Du får ikke plass til noe mellomaksel mellom transfer og gir. Du kan heller ikke flytte transfer noe serlig bakover for da blir mellomakslen bak for kort. Hvis du setter på ett boddy lift ungår du mye problemer. Jeg satte i motoren min med karosseriet på, da er det enklere å se klaring til karosseriet. Da kan du få den ganske nær torpedoveggen. Motor og girkasse fester må lages nytt. Så er det å få på gass og klutch. Radiatoren har jeg valgt å sette bak for å få bedre plass for og for å få mere tyngde bak. Bilen blir ganske fremtung med volvo motor.




ok kjekt å vite.

kommer sikkert til å sette radioator bak eter hvert jeg også.

starter med sveisinga på mandag, fått tak i apparat kanskje.

legger inn litt bilder da.
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#11 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 11:27

har starta med å ta av aklingene bak i dag så ser som jeg får tatt noen bilder litt seinere.
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#12 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 20:52

ja lenge siden update her nå...

har ikke skjedd stort men bakakslingen er av og gjort rein og lagt på grunning , klar for å sveise sperre.

ellers har jeg tusla litt med å pusse rust og fiksa litt på bremser og litt annet sur.

har venta på ett sveiseapprat som fatter`n fikk på jobben men det fikk man ikke deler til lengere så var på Biltemaog kjøpte den største apparatet der men ingen av de to jeg har henta har TENT??? prøver på nytt i morra og håper de har ett til på lager...........


Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#13 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 17:44

passer 413 bladfjærer på en 410?
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#14 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 03 October 2008 - 21:34

da har jeg gjort litt mer siden jeg har kjøpt sveiseapparat etter mye tid og venting ved å prøve å få til ett gammelt Kemppi apparat.
Hatt litt hjelp av noen kamerater..

har sveist sperre på bakakslingenn og tatt vekk litt mer asfaltgørr på gulvet.

starter på å lappe igjen gulv på førersiden i morra.

bakaksling.


klar for sveising..

og der var den sveisa.

klar for sveis

sveist.



Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#15 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 October 2008 - 22:15

ja, 410 og 413 fjærer passer overens...


kult prosjekt forresten:) kan bli bra bil av dette smile.gif


#16 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 03 October 2008 - 22:34

jada får håpe det blir noe bil igjen etterhvert.

har planer om å bare kjøre en stundpå orginal akslinger men kommer til å bytte til enten hilux eller gelenderwager.
og bytte motor når jeg har tid og lyst. se åssen bilen funker orginalt først var planen.

bestiller snart nye dekk og fleger.
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#17 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 16:19

skal du ha gelandewagen aksler bør du ha med trnsferen og.... ellers risikerer du å ha en bil der fram og bakakselen prøver å kjøre hver sin vei....

ikke videre kult cool.gif


#18 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 17:10

hehe det vet jeg.

har vært å fått tak i bladfjær til til førersiden bak i nå. den var knekt.

starter kanskje med montering av bakaksel i kveld.

Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#19 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 21:27

er godt i gang med å plate igjen kanalen på førersiden. tar jammen tid det her når det bare blir litt jobbing på kveldene når bikkja har sovna.....(blir litt utenom også da..)
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..

#20 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 21:26

vært ute litt i kveld også. litt smålapping for å få festa nye plater bra. prøve å ta noen bilder når kanalen er ferdig.
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..