G en har trekt litt til en side.
Ikke veldig, men nok til at det var plagsomt.
Bestemte meg for å se på saken. Der var det garasjen special som hadde gått over bremser.
En stor bit var regelrett borte fra caliper. Mao er denne vrak.
I tillegg satt indre stempler børr fast.
Så til saken.
Jeg trenger en caliper som er bra, ASAP. Antageligvis er det Perrot, men sikker er jeg ikke.
Byttes calipere normalt i par ? Sålenge den andre virker bra, kan den vel sitte der den vil jeg tro ?
Setter man på nye klosser når man bytter caliper ? De er gode og jeg vil anslå at minst 80% av livslengden er igjen, hvis ikke mer. Ser litt grisete ut på ene baksiden, men totalt sett ser det bra ut.
Skivene er ikke 119% strøkne, men de har ikke rust, og ser ellers nogenlunde greie ut.
Så noen som veit om hvor jeg får fatt i en caliper nå i helga i Oslo regionen ? Gammal utslitt dritt vil jeg ikke ha, men en pent brukt som er helt i orden kan jeg selvsagt sette på. Bilen er jo brukt ellers også
Initium
Bremsecaliper - må byttes
Started by
Initium
, Aug 29 2008 17:28
5 replies to this topic
#1
Posted 29 August 2008 - 17:28
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....
Lost in Iceland.....
#2
Posted 29 August 2008 - 18:21
QUOTE(Initium @ 29 Aug 2008, 17:28) <{POST_SNAPBACK}>
G en har trekt litt til en side.
Ikke veldig, men nok til at det var plagsomt.
Bestemte meg for å se på saken. Der var det garasjen special som hadde gått over bremser.
En stor bit var regelrett borte fra caliper. Mao er denne vrak.
I tillegg satt indre stempler børr fast.
Så til saken.
Jeg trenger en caliper som er bra, ASAP. Antageligvis er det Perrot, men sikker er jeg ikke.
Byttes calipere normalt i par ? Sålenge den andre virker bra, kan den vel sitte der den vil jeg tro ?
Setter man på nye klosser når man bytter caliper ? De er gode og jeg vil anslå at minst 80% av livslengden er igjen, hvis ikke mer. Ser litt grisete ut på ene baksiden, men totalt sett ser det bra ut.
Skivene er ikke 119% strøkne, men de har ikke rust, og ser ellers nogenlunde greie ut.
Så noen som veit om hvor jeg får fatt i en caliper nå i helga i Oslo regionen ? Gammal utslitt dritt vil jeg ikke ha, men en pent brukt som er helt i orden kan jeg selvsagt sette på. Bilen er jo brukt ellers også
Initium
Ikke veldig, men nok til at det var plagsomt.
Bestemte meg for å se på saken. Der var det garasjen special som hadde gått over bremser.
En stor bit var regelrett borte fra caliper. Mao er denne vrak.
I tillegg satt indre stempler børr fast.
Så til saken.
Jeg trenger en caliper som er bra, ASAP. Antageligvis er det Perrot, men sikker er jeg ikke.
Byttes calipere normalt i par ? Sålenge den andre virker bra, kan den vel sitte der den vil jeg tro ?
Setter man på nye klosser når man bytter caliper ? De er gode og jeg vil anslå at minst 80% av livslengden er igjen, hvis ikke mer. Ser litt grisete ut på ene baksiden, men totalt sett ser det bra ut.
Skivene er ikke 119% strøkne, men de har ikke rust, og ser ellers nogenlunde greie ut.
Så noen som veit om hvor jeg får fatt i en caliper nå i helga i Oslo regionen ? Gammal utslitt dritt vil jeg ikke ha, men en pent brukt som er helt i orden kan jeg selvsagt sette på. Bilen er jo brukt ellers også
Initium
Jeg kjøpte en byttekaliper fra VTP. Fant ingen billigere. Tror faktisk det satt i bremseklosser i den. Men er klossene bra er det ingen vits i å bytte dem. På mine kalipere stod det Perrot .
Edited by Nilsh, 29 August 2008 - 18:22.
Power windows are a great convenience, but if they're not working, it's like having no windows at all.
#3
Posted 29 August 2008 - 18:33
har tatt ut mine. Står ingen tekst på de.
Må ha de 2 korte bremserøra fra caliperen og til slangen også, da disse var dårlig bøyd og kneip når de ble demontert
Initium
Må ha de 2 korte bremserøra fra caliperen og til slangen også, da disse var dårlig bøyd og kneip når de ble demontert
Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....
Lost in Iceland.....
#4
Posted 29 August 2008 - 22:29
QUOTE(Initium @ 29 Aug 2008, 18:33) <{POST_SNAPBACK}>
har tatt ut mine. Står ingen tekst på de.
Må ha de 2 korte bremserøra fra caliperen og til slangen også, da disse var dårlig bøyd og kneip når de ble demontert
Initium
Må ha de 2 korte bremserøra fra caliperen og til slangen også, da disse var dårlig bøyd og kneip når de ble demontert
Initium
Sto tydelig perrot på mine. Jeg brukte bremserør fra volvo 240, de som går fra kaliper til fjærbein på de er passe i lengde.
Power windows are a great convenience, but if they're not working, it's like having no windows at all.
#5
Posted 30 August 2008 - 10:11
QUOTE(Initium @ 29 Aug 2008, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Må ha de 2 korte bremserøra fra caliperen og til slangen også, da disse var dårlig bøyd og kneip når de ble demontert
Ellers så har de flensesett og 3/16" kobberrør på Biltema. Rørbøyertang har de også, selv om den passer best på 1/4" rør . Det eneste de "mangler" er 1/4" rør i løssalg, men det er vel sikkert ikke så store rør på G'en uansett. Da har du neste gang du må bytte et rør også
#6
Posted 02 September 2008 - 07:55
Sjekket med mekonomen, og caliperen kostet der 3684,-
Dette var for en PERROT.
De hadde ikke bremserør, så jeg måtte uansett få fatt i dette. Bestemte meg for å vente, og heller kontakte VTP.
Som sagt, så gjordt, ringte først å sjekke, og joda, de hadde alle delene på lager.
2000kr for byttecaliper, og ca 500 i 4 nye bremserør til fjørbein ( klok av skade tok jeg med 2 ekstra, 2 ekstra luftenipler, og monteringssett for bremser.
I går kveld ble caliperen montert, rør ble strekt, klosser pusset, vasket og satt på plass og bremsevæske ble påfyllt.
Etter en tur til naboen ( bonden ) for å haie en 7mm langpipe til bremseniplene bak, ble kjerra luftet etter alle kunstens regler.
( Dette er forresten et bra tips til alle som skal lufte, bruk langpiper, så er sjansen for at niplene blir runde minimal. Pipene må være av typen 6 kant, og helst ikke " roundcorner ".
Biltema har sett til en 50lapp )
Slangen til sperrepumpa, som lakk som ei sil, ble også byttet. ( all bremsevæska jeg helte på 2 minutter før, rant selvsagt rett i knollen på meg, og ned langs kjeledressen.. )
Status 2130 i går kveld, bilen er tilbake på veien. Denne gangen med ENDA bedre bremser.
Initium
Dette var for en PERROT.
De hadde ikke bremserør, så jeg måtte uansett få fatt i dette. Bestemte meg for å vente, og heller kontakte VTP.
Som sagt, så gjordt, ringte først å sjekke, og joda, de hadde alle delene på lager.
2000kr for byttecaliper, og ca 500 i 4 nye bremserør til fjørbein ( klok av skade tok jeg med 2 ekstra, 2 ekstra luftenipler, og monteringssett for bremser.
I går kveld ble caliperen montert, rør ble strekt, klosser pusset, vasket og satt på plass og bremsevæske ble påfyllt.
Etter en tur til naboen ( bonden ) for å haie en 7mm langpipe til bremseniplene bak, ble kjerra luftet etter alle kunstens regler.
( Dette er forresten et bra tips til alle som skal lufte, bruk langpiper, så er sjansen for at niplene blir runde minimal. Pipene må være av typen 6 kant, og helst ikke " roundcorner ".
Biltema har sett til en 50lapp )
Slangen til sperrepumpa, som lakk som ei sil, ble også byttet. ( all bremsevæska jeg helte på 2 minutter før, rant selvsagt rett i knollen på meg, og ned langs kjeledressen.. )
Status 2130 i går kveld, bilen er tilbake på veien. Denne gangen med ENDA bedre bremser.
Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....
Lost in Iceland.....