Gå til innhold



Foto

Lurer på en Dodge ram 2500


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#1 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 01 September 2008 - 19:11

Hva bør jeg se etter, svakheter, hvilket utstyr er det å få på disse bilene og hva bør jeg ha av utstyr? Hadde helst sett at jeg kom over en 6 seter, men den jeg har sett meg ut er det bare 3 seter i. Det er en 2001 mod. Men det virker ikke på meg som det er noen prisforskjell på disse bilene avhengig om det er 3 elelr 6 seter? Kan det stemme? Hva vil det koste å sette inn bakseter?

Hvordan er drivstoff utgiftene på disse bilene og hvor har dere forsikring hen? Hørte hos gjensidige og de skulle ha ca 13000,- med 8000,- i egenandel (naf-medlem) og 12000 i kjørelengde.. Synes den var drøy, men...

Takker for alle svar! biggrin.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#2 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 01 September 2008 - 20:20

QUOTE(El Duce @ 1 Sep 2008, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hva bør jeg se etter, svakheter, hvilket utstyr er det å få på disse bilene og hva bør jeg ha av utstyr? Hadde helst sett at jeg kom over en 6 seter, men den jeg har sett meg ut er det bare 3 seter i. Det er en 2001 mod. Men det virker ikke på meg som det er noen prisforskjell på disse bilene avhengig om det er 3 elelr 6 seter? Kan det stemme? Hva vil det koste å sette inn bakseter?

Hvordan er drivstoff utgiftene på disse bilene og hvor har dere forsikring hen? Hørte hos gjensidige og de skulle ha ca 13000,- med 8000,- i egenandel (naf-medlem) og 12000 i kjørelengde.. Synes den var drøy, men...

Takker for alle svar! biggrin.gif


Har en 01 mod. Om ikke du har hatt Ram før, bør du se etter en annen bil. Tøff å se på men ellers er det meste med bilen rævva. Bare min personlige mening. Men lykke til.

#3 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 01 September 2008 - 20:33

hmm... kan du begrunne dette litt?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#4 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 01 September 2008 - 22:43

QUOTE(El Duce @ 1 Sep 2008, 20:33) <{POST_SNAPBACK}>
hmm... kan du begrunne dette litt?


...om du søker på forumet på mine innlegg, så står det endel om mine problemer med bilen, føler det er mye det samme som går igjen. Vet fra tidligere ang Dodge, så er delene veldig dyre i forhold til GM. Min er nå gått 117000 miles, å girkassen har allerede måtte overhales, noe som kom på 43000.-. Men netthandel er jo en fin ting.

Bilen er veldig framtung, å virker på meg som om at framskslingen er underdimmensjonert. Mye støy, vinglete å kjøre, går på høyt turtall, svært dårlige hovedlykter mm. Kan unnskylde mye med at det er en lastebil, men får være måte på. Sikkert suveren som arbeidsbil, men som privatbil til/fra jobb, håpløst.

Ellers er jeg vel en av de få som ikke legger skjul på at bilen er en skranglekasse. Tøff å se på, godt frermiljø, men der stopper det for min del...

Sikkert mange som bare har godt å si om bilen, for all del smile.gif

#5 pajero v6

pajero v6

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 01 September 2008 - 23:22

Jeg har forsikring i sparebank 1 på min ram 1500 (bensin) 5000 i året med full kasko og 75% bonus
(2003 mod)

#6 summit1100

summit1100

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 02 September 2008 - 02:49

QUOTE(El Duce @ 1 Sep 2008, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hva bør jeg se etter, svakheter, hvilket utstyr er det å få på disse bilene og hva bør jeg ha av utstyr? Hadde helst sett at jeg kom over en 6 seter, men den jeg har sett meg ut er det bare 3 seter i. Det er en 2001 mod. Men det virker ikke på meg som det er noen prisforskjell på disse bilene avhengig om det er 3 elelr 6 seter? Kan det stemme? Hva vil det koste å sette inn bakseter?

Hvordan er drivstoff utgiftene på disse bilene og hvor har dere forsikring hen? Hørte hos gjensidige og de skulle ha ca 13000,- med 8000,- i egenandel (naf-medlem) og 12000 i kjørelengde.. Synes den var drøy, men...

Takker for alle svar! biggrin.gif



http://www.autodb.no...l.pl?nr=1972670

#7 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 22:06

http://www.autodb.no...72535;username=

Var å så på denne i helga. Ble egentlig litt skuffet.. Veldig sliten i lakken, spesielt på framskjermene. Det var mye steinsprut som var behandlet med lakkstift. Bilen hadde skjermbreddere som hadde løsnet fra karrosseriet (Dobbeltsidig teip), men det er jo en bagatell. Bilen var litt ustabil synes jeg, den hadde dårlig retnongsstabilitet. Vandret lett fra side til side på veien (Slitte foringer?) Det som bekymret meg mest var at den svettet olje fra Bunnpanne og girkasse/converter.. Både ny og gammel olje. Ellers var bilen tøff å se på og med 20" felger med 35"x13,5" hjul.. Hevet en tomme fremme på gummiforingen i topp av fjær og den hadde bøyle fremme, stigtrinn, "nye" lykter rundt om, AEM-filter, edge juice boks, 4" eksosanlegg, rulletypen plancover, etc.

Vi ble enige om at han skulle eu-godkjenne bilen og sjekke opp det med den oljesvettinga før jeg eventuelt kjøper bilen. Kunne tenkt meg å ha bilen på en naf-test også, men..

Hva tror dere karer?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#8 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 23:07

Jeg har Sparebank 1 forsikring, -04 3500 diesel, fullkasko, 80% bonus, 12k kjøring... 3500,- i året.

De 2 største svakhetene ved disse bilene er hjuloppheng og girkasse.

Girkasse fra Goerend kommer på rundt 20k, da har du noe som varer evig.
Hjuloppheng får du fra KORE i forskjellige prisklasser.

Noe mer negativt har ikke jeg å si, men så har jeg en -04.
Road Warrior

#9 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 23:21

Er du helt sikker på at den lakk olje fra bunnpanne og converter? Cummins har nemlig en liten flaske i enden av veivhusventilasjonen som sitter foran på registeret som samler opp olje. Den skal tømmes på hvert oljeskift, og hvis det blir glemt så blir den så klart full og søler olje under hele motoren. Har nok blitt byttet en del simmeringer og slikt helt unødvendig ja whistle.gif Vanligvis så er disse motorene merklig tette til å være amerikansk.

Vandrer den i veien så er det mest sannsynligvis ikke slitte foringer, men alt fra slitte endeledd, slitte bærekuler, eller så vedder jeg en femmer på at det er kula som sitter i enden av reaksjonstaget som holder framakselen sideveis. Kan jo være slitt styresnekke også.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#10 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 08 September 2008 - 23:25

QUOTE(RamDodge @ 8 Sep 2008, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
Er du helt sikker på at den lakk olje fra bunnpanne og converter? Cummins har nemlig en liten flaske i enden av veivhusventilasjonen som sitter foran på registeret som samler opp olje. Den skal tømmes på hvert oljeskift, og hvis det blir glemt så blir den så klart full og søler olje under hele motoren. Har nok blitt byttet en del simmeringer og slikt helt unødvendig ja whistle.gif Vanligvis så er disse motorene merklig tette til å være amerikansk.

Vandrer den i veien så er det mest sannsynligvis ikke slitte foringer, men alt fra slitte endeledd, slitte bærekuler, eller så vedder jeg en femmer på at det er kula som sitter i enden av reaksjonstaget som holder framakselen sideveis. Kan jo være slitt styresnekke også.



....stemmer det med den lille "oljeflasken", var endel søl under min og, fikk vasket rent under, å tømt oljeflasken, ikke en dråpe å se etter det. Bemerkelsesverdig tett maskin biggrin.gif Der må jeg gi terningkast : : : +

#11 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 23:41

Den org. styredemperen er som forbruksvare å regne, litt slitt og ei sykkelpumpe hadde gjort jobben bedre.
Road Warrior

#12 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 05:22

ok, det var ikke jeg klar over, det var bare det at det ikke var søl lenger opp på motoren, kun på flensen til bunnpanna osv.. eier hadde nemlig skiftet olje på hele drivlinja og motor for et par mnd siden, men han nevnte ikke noe om noe oppsamler.. Mulig han ikke er klar over det selv da smile.gif

Det med styringa er vel mest sannsynlig noe som er slitt ja. Har jo hørt rykter om at det er ei kule som blir byttet på hver eu-kontroll..

Styredemperen var byttet til en uorginal en, husker ikke navnet, men..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#13 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 09 September 2008 - 13:56

QUOTE(El Duce @ 9 Sep 2008, 05:22) <{POST_SNAPBACK}>
ok, det var ikke jeg klar over, det var bare det at det ikke var søl lenger opp på motoren, kun på flensen til bunnpanna osv.. eier hadde nemlig skiftet olje på hele drivlinja og motor for et par mnd siden, men han nevnte ikke noe om noe oppsamler.. Mulig han ikke er klar over det selv da smile.gif

Det med styringa er vel mest sannsynlig noe som er slitt ja. Har jo hørt rykter om at det er ei kule som blir byttet på hver eu-kontroll..

Styredemperen var byttet til en uorginal en, husker ikke navnet, men..


Ang styredemper, om du skal skifte, så bruk penger på en kvalitetsdemper, jeg måtte skifte på min etter en svært ubehagelig "wobble", like før hele bilen gikk i fjellveggen, i 80 sone, en syk opplevelse.

#14 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 19:35

Mener det skulle vare en kvalitetsdemper ja, men usikker på navnet..
ikke interresert i å deise inn i fjellveggen i 80 nei, må vare en trist opplevelse :S

Men hva synes dere om pris i forhold til utstyr på den jeg linket til da? Er det en grei pris om jeg får den til 250000,- med det utstyret der? Tatt i betraktning at det var litt oljesøl som mest sannsynlig er en bagatell og at den var temmelig sliten i lakken og at styringen ikke var helt 100%?

Er også en annen med lite utstyr og som er gått forholdsvis langt, men til en overkommelig pris jeg lurer på. Noen synspunkter på denne?: http://www.autodb.no...55625;username=
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#15 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 11 September 2008 - 15:34

Ville satsa på den siste jeg. Eneste forskjell på bilen er vel skinn.
Resten står ikke iforhold til prisen, vertfall ikke uten oppgradert girkasse.
Tuningbox, eksos og filter får du fra USA levert på døra til 7.5-15k avhengig av hva og hvor du kjøper.
Dieselpumper kommer du uansett til å måtte skifte engang, slitedel.
Som sagt, kjøpe den billigste og oppgrader det DU måtte syns trenger å oppgraderes. Får mye morro for 70k.
Om bilen har gått langt gjør ingenting, motor er bortimot uslitelig om det blir bytta olje til rette tider.
Kasse, org. og oppgradert får du i USA.
Bare å søke her på forumet og google.
Road Warrior

#16 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 11 September 2008 - 19:56

Ok, takk for utfyllende svar smile.gif

Jeg har ikke ringt på den siste der, men vurderer å gjøre det nå. Er jo stor prisforskjell. Litt dumt at det er såpass langt å reise for å se på en bil, men.. Hvordan er interiøret på denne da mon tro? Siden det ikke står at det er skinn? Er det stoffinteriøret som sitter i disse bilene greit eller? Dette er vel mest sannsynlig en importbil, siden det er UStrucks.no som selger den. Fordeler/Ulemper med det?

edit: http://ustrucks.no/s...kst.asp?side=91

Edited by El Duce, 11 September 2008 - 19:58.

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#17 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 11 September 2008 - 20:13

QUOTE(El Duce @ 11 Sep 2008, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, takk for utfyllende svar smile.gif

Jeg har ikke ringt på den siste der, men vurderer å gjøre det nå. Er jo stor prisforskjell. Litt dumt at det er såpass langt å reise for å se på en bil, men.. Hvordan er interiøret på denne da mon tro? Siden det ikke står at det er skinn? Er det stoffinteriøret som sitter i disse bilene greit eller? Dette er vel mest sannsynlig en importbil, siden det er UStrucks.no som selger den. Fordeler/Ulemper med det?

edit: http://ustrucks.no/s...kst.asp?side=91



ang seter, jeg har stoff å det er ikke antydninger til slitasje, bilen er gått 117000. Min oppfatning er at skinnsetene har en tendens til å rakne på v siden av førersetet. Min brors Taho å en kamerats Subb har skinnseter, å de har store rifter i førersetet. Min er importbil.

#18 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 11 September 2008 - 20:31

En ting: Hva er definisjonen på disse betegnelsene. Heavy Duty, Laramie, Sport, SLT osv.

Hva beskriver de? Erdet noe spesifikt eller er det individuelt?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#19 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 September 2008 - 22:02

QUOTE(El Duce @ 11 Sep 2008, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
En ting: Hva er definisjonen på disse betegnelsene. Heavy Duty, Laramie, Sport, SLT osv.

Hva beskriver de? Erdet noe spesifikt eller er det individuelt?

Heavy duty er bare en betegnelse de bruker på 2500 og 3500. Laramie, SLT og Sport er utstyrsnivået. Er ikke helt logisk, men Laramie er som regel toppmodellen, og SLT er den mest vanlige. At det er en Laramie betyr merklig nok ikke at det er skinninteriør, det kalles SLT+ og da følger det med skinnseter, oppvarmede seter og imitert treverk på dasjen . SLT betyr el. vinduer, og sentralås, ac og slikt. På Laramie så kommer kjørecomputer, skyvbart vindu i bakvinduet og el førersete mener jeg.
Sport går kun på utseendet. Annen støtfanger, grill, hovedlys og klistremerker i steden for emblemer. Og støtfangere, grill og baklys er lakka i samme farge som resten av bilen.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#20 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 12 September 2008 - 15:35

Lakka baklys høres svært ut tongue.gif

Mitt skinninteriør fra 04 som har gått 80k km har begynt å få småsprekker, noe som er naturlig på skinn, er fargen i sprekkene som forsvinner.
Derfor satser jeg på å prøve Swisswax Leather Healer iløpet av vinteren. Ref. her
Road Warrior