Bensinforbruk på G wagen 280 GE
#1
Posted 04 September 2008 - 19:41
Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#2
Posted 04 September 2008 - 19:46
Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig
virker nå ut som en ærlig selger...
ser det ligger annonser på finn.no,eks suburban ..."går på litt over literen på blandet kjøring"
#3
Posted 04 September 2008 - 20:26
ser det ligger annonser på finn.no,eks suburban ..."går på litt over literen på blandet kjøring"
subb på "litt" over litern ja 2 liter tenker jeg.
280 bensin er ganske dryg ja. vist alt er rett justert så kanskje du får den ned på 1,5.. med snill høyrefot
gammeldags sprut på disse, kombinert med automat, to tonn nazibkekk og form som ei høyblokk blir det sånn..
min "gamle" 300td gikk på 0,85 fra trondheim til oslo. da fikk jeg et sjokk! vil du ha bensin så har jo merz mer moderne motorer som et alternativ?
Stian Overland 92258329
#4
Posted 04 September 2008 - 20:32
Han spurte meg om hva slags bruk jeg skulle ha den til, og da jeg sa det kom til å bli hverdagsbilen, familiebilen, og jaktbilen, så sa han rett ut at jeg burde tenke meg om minst 2-3 ganger før jeg kjøpte den, siden forbruket var såpass høyt.
Og han viste meg alt av rust, så jeg fikk ikke en eneste overraskelse, og du verden så pent den motoren gikk, og ikke en ulyd av noe som helst. Og et drag av en annen verden for en som er vant til Pajero 2.5 TD.
Jeg har en Subb på hånda, og jeg må til BT imorgen for å sjekke div. opplysninger som eieren ikke kunne/ville svare på. Jeg kunne få se på den i helga. Også har jeg en Pajero 2.5 TD, '92 mod med superselect kassa på hånda, som jeg også kanskje skal se på i helga.
280 bensin er ganske dryg ja. vist alt er rett justert så kanskje du får den ned på 1,5.. med snill høyrefot
gammeldags sprut på disse, kombinert med automat, to tonn nazibkekk og form som ei høyblokk blir det sånn..
min "gamle" 300td gikk på 0,85 fra trondheim til oslo. da fikk jeg et sjokk! vil du ha bensin så har jo merz mer moderne motorer som et alternativ?
Men da stiger vel prisen på bilen over mitt trange budsjett ?
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#5
Posted 04 September 2008 - 20:54
#6
Posted 04 September 2008 - 21:04
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#7
Posted 04 September 2008 - 21:57
Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig
Noen mener 280 GE har "et meget fornuftig/lavt bensinforbruk"
http://www.autodb.no...l.pl?nr=1964045
#8
Posted 04 September 2008 - 22:13
#9
Posted 04 September 2008 - 22:54
Den var rå i mine øyer, og den leveres ferdig godkjent da han blir ferdig med å reparere. Nei, jeg lurer på om jeg må selge bjørneskinna mine jeg, så jeg har til bensina. 30 lapper pr. skinn. Det blir 60 lapper, og da har jeg bensin i ca. 1-3 år. Nei takk, får vel finne andre løsninger her.
Men jeg må påstå at siden det er innsprut, så var forbruket høyt. Hadde det vært 2 doble dårlige forgassere, kunne jeg forstått det. Blir det billigere å slenge på 2 store webere eller delorto istedet ?
Nå prøver jeg alle tenkelige ideer, for jeg falt pladask for den bilen azz. Det var kjærlighet ved første blikk, og jeg følte nesten det var gjensidig
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#10
Posted 05 September 2008 - 00:06
Edited by tHaWuLf, 05 September 2008 - 00:09.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#11
Posted 05 September 2008 - 01:37
Forøvrig måt de sies at jeg ble ganske paff over hva min 300 diesel klarer å gulpe i seg også, og jeg har hatt en del "drivstoffhungrige" kjøretøy. Bl.a Chevrolet G20 (van) med 6,2l Diesel og automat som veide 2700 (ombygd med rullestolheis++) - som slurpet i seg ca 1,2 på blandet kjøring. Jeg trodde ikke det var mulig å få stort dårligere aerodynamikk enn en slik van, ei heller en converter med mer slipp (ingen lock-up på den) eller mer drivstoffelskende motor. Dog må jeg si at det ser ut som om G'en slår den Jeg har også en BMW M5 på 3,6 liter og 315 hk som går på bensin, og den går på 1,0 på langkjøring og ca 1,3 på blandet kjøring. Denne veier nesten like mye som G'en (1880 kg) og er jo ikke akkurat laget for å være drivstoffeffektiv. Tross i det kjørte jeg fra Fredikshavn til Hannover på 1,21 med den - og den turen tok 4,5 timer - marsfart i Danmark var 160-180 km/t og i Tyskland 200-240 alt ettersom. Kort sagt: Jeg er imponert over hva en slapp diesel klarer å få i seg på litt lurvete lokalkjøring til sammenligning.
Jeg tror ikke det nytter å skylde på vekta, det er mange biler som er like tunge som bruker mindre. Vi kan alle være enige om at aerodynamikken ikke er så bra, men det er den da jammen ikke på en Trooper eller en Pajero heller. Jeg legger hovedskylda på at G'en ikke har frihjulsnav - man er tvungen å drasse rundt aksler og diff selv når man overhodet ikke har bruk for det. Det tar mye krefter. Jeg har også en Trooper, og den er VESENTLIG sprekere når forhjulsnavene er koblet ut. Det sier meg alt om hva det gjør med forbruket. Automat er selvfølgelig også et sluk av krefter, selv om Mercedes' convertere er av de bedre i så måte. Men til syvende og sist er det vel ingen av de "store" firehjulstrekkerne som går spesielt billig. Min 2,3l Trooper klarer da også å få i seg godt over literen, selv med fremhjulene koblet ut. Jeg har dog ikke målt den nøyaktig.
Edited by Nadar, 05 September 2008 - 14:53.
#12
Posted 05 September 2008 - 09:09
Når jeg hører 0,85 med diesel blir jeg rikitignok litt misunnelig. Hørte av en annen at dieselen var også ganske tørst. Er det med 4 eller 5 girs manuell?
Cruiser GD300stt i Akershus og omegn
#13
Posted 05 September 2008 - 12:52
Men, for å sette ting i perspektiv: Jeg har hatt 10 motorsykler, og nå senest en 650 cc scooter. Den kan jeg få ned mot 0.4 liter mila, men i praksis ligger man på 0.5. Min 125 cc scooter på 160 kg bruker 0.35. En motorsykkel veier 200+ kg omtrent, og hvis en M5 bruker 1 liter mila og en G bruker 1.4, er de begge rene sparebørsene i forhold om man sammenligner vekt og motorstørrelse. Det er nesten rart de ikke bruker mer.
Edited by tHaWuLf, 05 September 2008 - 12:54.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#14
Posted 05 September 2008 - 13:42
Den mest økonomiske farta på en 300GD er rundt 70. Noe særlig over dette, så begynner forbruket å stige nesten eksponentielt i forhold til fart. 90-soner går greit, men gamper du avgårde i 130, da ville du hørt at den drakk disel, hadde det ikke vært for det at motoren remjer så jævli på >4000 rpm.... Min 300GD bruker normalt 1/4 tank tur/retur Narvik-Salangen, men har jeg det veldig travelt (les flatt jern nesten hele veien), så går det fint å få den til å bruke 1/4 tank den ene veien...
Jeg har til og med kjørt avisrute med 300GD - da slurper den i seg neste 3n L/mil... En Suzuki XL7 diesel med manuellgir går på 1.85 på samme ruta når jeg kjører. En annen sjåfør på Skruzukien, så bruker den 2.3 på mila...
Johan-Kr
#15
Posted 05 September 2008 - 13:51
Kjører da 32" mud dekk, og kjøringen foregår stort sett fra Nittedal til Oslo.
Enig med forrige taler, 70km/t er perfekt hastighet for en diesel G.
Den går fortere, men da bråker det inni hampen, samt at forbruket øker nesten eksponensielt.
Initium
Lost in Iceland.....
#16
Posted 06 September 2008 - 13:12
Har marsjet rundt 80-90Km/h i ca 200mil. Ser ut til att bilen klarer seg med 1.2l/milen i den farten. Jeg ligger normalt på 1.4l/milen men da er det i stort sett bykjøring.
Bilen er en GD300 STT med 35"MT/R og automatgir.....
Kenneth32: Tenk på att Geländewagen, ihvertfall etter min mening, er en veldig billig bil hvis du bortser fra forbruket. Billig forsikring, minimalt verditap, mye brukte deler å få tak i, enkle å skru på(du slipper sinnsyke verkstedregninger(hvis du kan litt om biler vel og merke, kan du ikke tenke deg å skifte bremser og lignende selv eller kjenner noen som gjør det bør du heller satse på en eller annen billig japse-personbil av nyere årsmodell), det jeg mener er att det er veldig lett å se seg blind på drivstoffregningen isteden for å se til totalkostnaden.......
Jeg er veldig fornøyd med min G på alle mulige måter
Dessuten er den jo som du selv er inne på en uimotståelig sjarmerende bil med en god porsjon image
Lykke til med ditt bilvalg!
#17
Posted 06 September 2008 - 15:07
Eksemel:
Kjører ca 150 mil i måneden med min G for øyeblikket
Med et forbruk på ca 1,2l mila, gir dette en kostnad på ca 2100kr
Bruker da 12kr literen som basispris.
Jeg kunne selvsagt lånt 100 000 for å fått en bil med 4dl lavere forbruk
Sier vi at jeg hadde spart 700kr måneden, dvs 4dl mindre på mila.
Et lån på 100 000 ville kostet meg ca 3400kr pr mnd over 3 år.
Min konklusjon er at drivstoff faktisk er det billigste man kjøper. selv om bilen bruker en god del mer enn en " standardbil "
Initium
Lost in Iceland.....
#18
Posted 06 September 2008 - 19:56
Min STT med 33" og automat ligger ganske konstant på rundt 1,2 under normale omstendigheter. Når jeg hadde manuell kasse i samme bilen så lå den på 1,00. Over 100 km/t opphører naturlovene å gjelde for en G-wagen uansett så det teller ikke.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#19
Posted 07 September 2008 - 00:07
Bra sagt Tjærand
Dessuten vil man vel uansett ikke kjøre fortere en lovlig
#20
Posted 07 September 2008 - 01:25
Tror nok at 280 vil ha litt mer enn hva effekten tilsier