Gå til innhold



Foto

Bensinforbruk på G wagen 280 GE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 19:41

Eieren sa at forbruket på den ligger på 1.7 på langkjøring, og over 2 på bykjøring.

Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig blink.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#2 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 19:46

QUOTE(Kenneth32 @ 4 Sep 2008, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
Eieren sa at forbruket på den ligger på 1.7 på langkjøring, og over 2 på bykjøring.

Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig blink.gif


virker nå ut som en ærlig selger...

ser det ligger annonser på finn.no,eks suburban ..."går på litt over literen på blandet kjøring"
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#3 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 20:26

QUOTE(svk @ 4 Sep 2008, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
virker nå ut som en ærlig selger...

ser det ligger annonser på finn.no,eks suburban ..."går på litt over literen på blandet kjøring"


subb på "litt" over litern ja iiam.gif 2 liter tenker jeg.

280 bensin er ganske dryg ja. vist alt er rett justert så kanskje du får den ned på 1,5.. med snill høyrefot smile.gif
gammeldags sprut på disse, kombinert med automat, to tonn nazibkekk og form som ei høyblokk blir det sånn..
min "gamle" 300td gikk på 0,85 fra trondheim til oslo. da fikk jeg et sjokk! vil du ha bensin så har jo merz mer moderne motorer som et alternativ?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#4 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 20:32

Jeg har seriøst aldri vært ute for en mer ærlig selger i hele mitt liv, og så tvert igjennom koselig. Hadde ikke vært redd for å kjøpe noenting av han gitt.

Han spurte meg om hva slags bruk jeg skulle ha den til, og da jeg sa det kom til å bli hverdagsbilen, familiebilen, og jaktbilen, så sa han rett ut at jeg burde tenke meg om minst 2-3 ganger før jeg kjøpte den, siden forbruket var såpass høyt.

Og han viste meg alt av rust, så jeg fikk ikke en eneste overraskelse, og du verden så pent den motoren gikk, og ikke en ulyd av noe som helst. Og et drag av en annen verden for en som er vant til Pajero 2.5 TD.

Jeg har en Subb på hånda, og jeg må til BT imorgen for å sjekke div. opplysninger som eieren ikke kunne/ville svare på. Jeg kunne få se på den i helga. Også har jeg en Pajero 2.5 TD, '92 mod med superselect kassa på hånda, som jeg også kanskje skal se på i helga.

QUOTE(Bilkar @ 4 Sep 2008, 21:26) <{POST_SNAPBACK}>
subb på "litt" over litern ja iiam.gif 2 liter tenker jeg.

280 bensin er ganske dryg ja. vist alt er rett justert så kanskje du får den ned på 1,5.. med snill høyrefot smile.gif
gammeldags sprut på disse, kombinert med automat, to tonn nazibkekk og form som ei høyblokk blir det sånn..
min "gamle" 300td gikk på 0,85 fra trondheim til oslo. da fikk jeg et sjokk! vil du ha bensin så har jo merz mer moderne motorer som et alternativ?



Men da stiger vel prisen på bilen over mitt trange budsjett ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#5 californiaman

californiaman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 224 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 20:54

är detta en av de 280`n på finn? vilken?

#6 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 21:04

http://www.finn.no/f...amp;WT.svl=Link
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#7 halset

halset

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 21:57

QUOTE(Kenneth32 @ 4 Sep 2008, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
Eieren sa at forbruket på den ligger på 1.7 på langkjøring, og over 2 på bykjøring.

Dette var motor med innsprut og automatkasse. Kan dette forbruket være riktig blink.gif


Noen mener 280 GE har "et meget fornuftig/lavt bensinforbruk" biggrin.gif

http://www.autodb.no...l.pl?nr=1964045

#8 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 22:13

....og noen av oss har aldri kjørt 280 GE Automat under 1,44 l/mil.

#9 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 04 September 2008 - 22:54

Jeg gjorde ihvertfall ei generaltabbe med den G wagen idag gitt. Hadde jeg visst hvor tørst en innsprutmotor i 2.8 liter kunne være, så hadde jeg ikke dratt dit. Men den bilen ble jeg så sjuk på at jeg veit neimen ikke hvor jeg skal gjøre av meg jeg.

Den var rå i mine øyer, og den leveres ferdig godkjent da han blir ferdig med å reparere. Nei, jeg lurer på om jeg må selge bjørneskinna mine jeg, så jeg har til bensina. 30 lapper pr. skinn. Det blir 60 lapper, og da har jeg bensin i ca. 1-3 år. Nei takk, får vel finne andre løsninger her.

Men jeg må påstå at siden det er innsprut, så var forbruket høyt. Hadde det vært 2 doble dårlige forgassere, kunne jeg forstått det. Blir det billigere å slenge på 2 store webere eller delorto istedet ?

Nå prøver jeg alle tenkelige ideer, for jeg falt pladask for den bilen azz. Det var kjærlighet ved første blikk, og jeg følte nesten det var gjensidig laugh.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 00:06

Jeg har vært nede i 1.4 liter mila på veldig snill kjøring, og min har automat. Da snakker vi max 60 km/h, flatmark og ingen bremsing noe sted, slik at man sklir igjennom rundkjøringene osv. I praksis kan man greie 1.5, men i hendene på broren min bruker den glatt 2 liter mila, så det er veldig sjåføravhengig ja smile.gif

Edited by tHaWuLf, 05 September 2008 - 00:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 01:37

Nå kan det også nevnes at min 300GD er oppgitt fra Mercedes i følge WIS (WerkstattInformationsSystem) til å bruke 1,44 ved bykjøring. I følge samme info skal 280 GE bruke 1,81 på bykjøring og 1,45 ved konstant 90 km/t. Jeg har kopiert og lagt ut "forbrukstabellen" for G under:


Forøvrig måt de sies at jeg ble ganske paff over hva min 300 diesel klarer å gulpe i seg også, og jeg har hatt en del "drivstoffhungrige" kjøretøy. Bl.a Chevrolet G20 (van) med 6,2l Diesel og automat som veide 2700 (ombygd med rullestolheis++) - som slurpet i seg ca 1,2 på blandet kjøring. Jeg trodde ikke det var mulig å få stort dårligere aerodynamikk enn en slik van, ei heller en converter med mer slipp (ingen lock-up på den) eller mer drivstoffelskende motor. Dog må jeg si at det ser ut som om G'en slår den sad.gif Jeg har også en BMW M5 på 3,6 liter og 315 hk som går på bensin, og den går på 1,0 på langkjøring og ca 1,3 på blandet kjøring. Denne veier nesten like mye som G'en (1880 kg) og er jo ikke akkurat laget for å være drivstoffeffektiv. Tross i det kjørte jeg fra Fredikshavn til Hannover på 1,21 med den - og den turen tok 4,5 timer - marsfart i Danmark var 160-180 km/t og i Tyskland 200-240 alt ettersom. Kort sagt: Jeg er imponert over hva en slapp diesel klarer å få i seg på litt lurvete lokalkjøring til sammenligning.

Jeg tror ikke det nytter å skylde på vekta, det er mange biler som er like tunge som bruker mindre. Vi kan alle være enige om at aerodynamikken ikke er så bra, men det er den da jammen ikke på en Trooper eller en Pajero heller. Jeg legger hovedskylda på at G'en ikke har frihjulsnav - man er tvungen å drasse rundt aksler og diff selv når man overhodet ikke har bruk for det. Det tar mye krefter. Jeg har også en Trooper, og den er VESENTLIG sprekere når forhjulsnavene er koblet ut. Det sier meg alt om hva det gjør med forbruket. Automat er selvfølgelig også et sluk av krefter, selv om Mercedes' convertere er av de bedre i så måte. Men til syvende og sist er det vel ingen av de "store" firehjulstrekkerne som går spesielt billig. Min 2,3l Trooper klarer da også å få i seg godt over literen, selv med fremhjulene koblet ut. Jeg har dog ikke målt den nøyaktig.

Edited by Nadar, 05 September 2008 - 14:53.


#12 N9585

N9585

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 09:09

Nå kan det hende at bensinmåleren er litt unøyaktig på min 280, men jeg kom frem til 20 liter på ca 155 km. Tanken var nesten tom og fylte opp 20 liter. Noe som tilsvarer ca. 1,3 liter/mil. Da kjørte jeg til Larkollen utenfor Moss fra oslo og tilbake med meget snill fot. Lot den bare jobbe seg av gårde, minst mulig gass i nedoverbakker og holdt en jevn snitthastighet.

Når jeg hører 0,85 med diesel blir jeg rikitignok litt misunnelig. Hørte av en annen at dieselen var også ganske tørst. Er det med 4 eller 5 girs manuell?
-Nils-
Cruiser GD300stt i Akershus og omegn

#13 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 12:52

Jeg har en 300 TD 123 som bruker 0.9 liter mila uansett, og det er omtrentlig den samme motoren som vel sitter i gamle G, med tillegg av turbo. Den veier 1600 kg, så hvis man legger på 700 kg++ er det ikke så rart at en 300GE slurper i seg 1.2. Det er ikke så veldig oppsiktsvekkende. De er nok relativt tørste i utgangspunktet de motorene der. De ble laget i en tid hvor man ikke diskuterte forbruk like heftig som i dag muligens.

Men, for å sette ting i perspektiv: Jeg har hatt 10 motorsykler, og nå senest en 650 cc scooter. Den kan jeg få ned mot 0.4 liter mila, men i praksis ligger man på 0.5. Min 125 cc scooter på 160 kg bruker 0.35. En motorsykkel veier 200+ kg omtrent, og hvis en M5 bruker 1 liter mila og en G bruker 1.4, er de begge rene sparebørsene i forhold om man sammenligner vekt og motorstørrelse. Det er nesten rart de ikke bruker mer.

Edited by tHaWuLf, 05 September 2008 - 12:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#14 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 13:42

Forbruket er veeeldig avhenging av kjørestil.

Den mest økonomiske farta på en 300GD er rundt 70. Noe særlig over dette, så begynner forbruket å stige nesten eksponentielt i forhold til fart. 90-soner går greit, men gamper du avgårde i 130, da ville du hørt at den drakk disel, hadde det ikke vært for det at motoren remjer så jævli på >4000 rpm.... biggrin.gif Min 300GD bruker normalt 1/4 tank tur/retur Narvik-Salangen, men har jeg det veldig travelt (les flatt jern nesten hele veien), så går det fint å få den til å bruke 1/4 tank den ene veien...

Jeg har til og med kjørt avisrute med 300GD - da slurper den i seg neste 3n L/mil... En Suzuki XL7 diesel med manuellgir går på 1.85 på samme ruta når jeg kjører. En annen sjåfør på Skruzukien, så bruker den 2.3 på mila...

Johan-Kr
MB 300GD '86

#15 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 13:51

Jeg ligger steady på 1,2.
Kjører da 32" mud dekk, og kjøringen foregår stort sett fra Nittedal til Oslo.
Enig med forrige taler, 70km/t er perfekt hastighet for en diesel G.
Den går fortere, men da bråker det inni hampen, samt at forbruket øker nesten eksponensielt.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#16 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 06 September 2008 - 13:12

Nettop kommet hjem etter en langkjøring gjennom Norges fantastiske land biggrin.gif
Har marsjet rundt 80-90Km/h i ca 200mil. Ser ut til att bilen klarer seg med 1.2l/milen i den farten. Jeg ligger normalt på 1.4l/milen men da er det i stort sett bykjøring.

Bilen er en GD300 STT med 35"MT/R og automatgir..... smile.gif

Kenneth32: Tenk på att Geländewagen, ihvertfall etter min mening, er en veldig billig bil hvis du bortser fra forbruket. Billig forsikring, minimalt verditap, mye brukte deler å få tak i, enkle å skru på(du slipper sinnsyke verkstedregninger(hvis du kan litt om biler vel og merke, kan du ikke tenke deg å skifte bremser og lignende selv eller kjenner noen som gjør det bør du heller satse på en eller annen billig japse-personbil av nyere årsmodell), det jeg mener er att det er veldig lett å se seg blind på drivstoffregningen isteden for å se til totalkostnaden....... smile.gif
Jeg er veldig fornøyd med min G på alle mulige måter biggrin.gif

Dessuten er den jo som du selv er inne på en uimotståelig sjarmerende bil med en god porsjon image smile.gif


Lykke til med ditt bilvalg!

#17 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 September 2008 - 15:07

||0% enig med siste taler

Eksemel:
Kjører ca 150 mil i måneden med min G for øyeblikket

Med et forbruk på ca 1,2l mila, gir dette en kostnad på ca 2100kr
Bruker da 12kr literen som basispris.

Jeg kunne selvsagt lånt 100 000 for å fått en bil med 4dl lavere forbruk
Sier vi at jeg hadde spart 700kr måneden, dvs 4dl mindre på mila.
Et lån på 100 000 ville kostet meg ca 3400kr pr mnd over 3 år.

Min konklusjon er at drivstoff faktisk er det billigste man kjøper. selv om bilen bruker en god del mer enn en " standardbil "

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#18 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 06 September 2008 - 19:56

En Mercedes bruker kun det den trenger. Verken mer eller mindre ;-)

Min STT med 33" og automat ligger ganske konstant på rundt 1,2 under normale omstendigheter. Når jeg hadde manuell kasse i samme bilen så lå den på 1,00. Over 100 km/t opphører naturlovene å gjelde for en G-wagen uansett så det teller ikke.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#19 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 00:07

QUOTE(Tjærand @ 6 Sep 2008, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Over 100 km/t opphører naturlovene å gjelde for en G-wagen uansett så det teller ikke.

Bra sagt Tjærand biggrin.gif

Dessuten vil man vel uansett ikke kjøre fortere en lovlig wink.gif

#20 Subbman

Subbman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 01:25

Jeg sparte drivstoff ved å sette i chevy V8..... blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Tror nok at 280 vil ha litt mer enn hva effekten tilsier whistle.gif