Gå til innhold



Foto

Sveiseapparat, hva skal en nybegynner velge?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 14:37

Har lyst til å prøve meg på sveising. Er så mye greier man kunne fått ut av hodet og på bilen hvis man kunne håndtere et sveiseapparat. Men hva er mest hensiktsmessig å kjøpe? Ser for meg både sveising av karosseriplater og litt tykkere gods. Skulle for eksempel sveiset på noen solide fester på støtfanger osv...
Forslag mottas med takk. Lavt budsjett selvfølgelig ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#2 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 14:54

QUOTE(Tjærand @ 7 Sep 2008, 15:37) <{POST_SNAPBACK}>
Har lyst til å prøve meg på sveising. Er så mye greier man kunne fått ut av hodet og på bilen hvis man kunne håndtere et sveiseapparat. Men hva er mest hensiktsmessig å kjøpe? Ser for meg både sveising av karosseriplater og litt tykkere gods. Skulle for eksempel sveiset på noen solide fester på støtfanger osv...
Forslag mottas med takk. Lavt budsjett selvfølgelig ;-)



hva med biltema sine?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#3 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 15:07

Joda, de er jo greie i pris men så er det alt det tåkepratet om mig og mag og elektrode og gass og sånt... Jeg vet bare at de lager fint blått lys.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#4 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 15:21

QUOTE(Tjærand @ 7 Sep 2008, 16:07) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, de er jo greie i pris men så er det alt det tåkepratet om mig og mag og elektrode og gass og sånt... Jeg vet bare at de lager fint blått lys.


skal du sveise i tykkt metall,så er det vel pinner som gjelder..

skal du sveise i karosseri\tynnplate så er det vel mig\mag som er tingen..(tråd + gass) mig og mag er vel samme greiene...

kansje må du kjøpe 2 apperater.. rofl.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 17:03

Dette er en diskusjon som har vært oppe utallige ganger på forumet.


For å si det slik så hadde jeg litt sveiseerfaring med et gammelt vekselsstrøm pinneapparat og så kjøpte jeg Telwin 180/2 Turbo på Torshov bilrekvisita.

Mange hevder det er dårlig og at det kun er Kempi etc som er brukbare. Mulig det. MEN

med dette apparatet var det fort gjort å få til teknikk på fine sveiser som satt skikkelig, jeg sveiser opp til 6-7 mm tykt gods og ned 0,5 mm. Har leid ei stor flaske med gass fra tess for en vettug pris.

Det jeg har merket meg er at det sveiser litt ulikt om det er plugget i en vanlig 230 V kontakt ute i garasjen enn når jeg kobler det til en grov 3-fas. Kanskje er det følsomt for mindre spenningsfall? Det kan tyde på det i og med at enkelte klager på at det ikke sveiser jevnt.

Prøv å få testet et par apparat hos venner som har sveiseutstyr. Justering av strøm/trådmating er kritisk at stemmer godt og for all del kjøp ei skikkelig maske med automatisk nedblendig som du kan justere lysstyrken i. Det er håpløst med dårlig sveisemaske uansett hva apparat du kjøper.

#6 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 21:07

Hvis noen hadde skrevet en bok der absolutt alt vedrørende sveising står skrevet ville den boken vært en meter tykk... Jeg vil anbefale deg å få en som har mye viten om sveising til å lære deg det grunnleggende. Som Nøcke sier så er strøm og trådmating viktige faktorer som må være riktig justert for å få en fin sveis. Det samme gjelder gassmengde, hverken for mye eller for lite. Det som er vanskeligst er å håntere sveisepistolen korrekt, riktig vinkel og fremføringshastighet er viktig for å få en fin og sterk sveis. Alt dette er enkelt når man først kan det, som alt annet. Lykke til!
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#7 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 23:38

Uansett hva slags apparat du kjøper, så sørg foa att det er justering for strømstyrke og trådmating på det. Brukte ett i sommer, som det ikke var noen slags justering på, og for et h.... å sveise med. Nå er jeg bare en hobbysveiser da, ikke så veldig flink.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#8 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 08:11

Ein mulighet som finnes men som ikke har blitt nevnt her er eit kombi apparat.

Det finnes mange flotte likeretter apparater der ute på markedet, fleire av dei er gode og kraftige nok i massevis for oss bil folk, vinsjkrybber, rammer osv... du overstiger sjeldent 25-30mm gods. Bruk av pinner gjer at du ikke treng gass, og eit hav av alternative pinner gir muligheter for sveis av alu, støyp, rustfritt, herding osv...

De kule med eit likeretter apparat er at du kan kjøpe ein tilleggssats, så får du tig apparat. da sveiser du de tynneste tynnplatene. Til tig trenger du jo gass, det kan du sef leie ein større flaske for, Eit annet alternativ er å kjøpe ein mindre flaske, man får vel fremdeles kjøpt 10L flasker og betaler da senere kun for påfyll. Da kan du med god samvittighet la apparatet stå eit år eller to og ikke tenke på leie. Det einaste ein bør huske når det gjelder tig, er reinslighet, det er det store ordet når du sveiser tig. gjør rent, rent og RENT!!!

Biltemas apparater duger i god stil om du ikke sveiser profft. I tillegg har du da råd til å drite deg ut eit par ganger, svi av masser av tråd på opplæring, og glemme å slå av gassen noen ganger.

MVH
Daniel
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#9 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 22:49

Det er vel igrunnen bare folks aversjoner mot Bilema som sådan, som gjør at sveiseapparatene deres går for å ikke være noe særlig... rolleyes2.gif
De har et til 3.999.- som har adekvate innstillingsmuligheter. 180 E tror jeg det heter. Lillebror på 150 Amp har litt for få innstillingsmuligheter.
Lei deg ei flaske med skikkelig gass fra TESS, og gi det 3-fas strøm, eller annen "kraftig" 220-250 volt, som Nöcke sier, så har du et apparat du kan sveise både tykt og tynt med.
Her i gården er akkurat en gaaaaaammel TIG gått på dynga, og Biltemas 180 E skal kjøpes inn så snart budsjettet tillater det. Har prøvd det hos en kompis, og det var meget godt å sveise karosseri og opp til 2mm med vaffal. Noe mer fikk jeg ikke prøvd desverre.
Mulig jeg kjøper et billig pinneapparat i tillegg til de virkelig grove dimensjonene, i den grad jeg vil få behov for det... whistle.gif

Mvh


Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#10 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 07 October 2008 - 21:52

Har ett eldre biltema apparat som tilsvarer 180E med tanke på innstillingsmuligheter.



Er meget fornøyd ja.

Attached Thumbnails

  • 53__739645178.jpg

Edited by ballder, 07 October 2008 - 21:54.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#11 cowby

cowby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 492 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 19:57

Mye fornuftig over her...
det kommer helt an på din økonomi og hvor mye du tenker å bruke sveiseapparatet. Til sveising på bil-karroseri er det kun MIG/MAG eller såkalte "trådmatere" som duger. TIG apparat er fint til mye men ikke til å lappe sammen gammel bil...

Jeg har et Migatronic 180Amp apparat jeg ga rundt 10.000kr for som jeg er veldig fornøyd med! De forhandles av bla. av Industrisenteret.

LYKKE TIL MED SVEISINGEN

Edited by cowby, 16 October 2008 - 19:58.

"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

#12 chevyjenta

chevyjenta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 20:36

QUOTE(Tjærand @ 7 Sep 2008, 16:07) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, de er jo greie i pris men så er det alt det tåkepratet om mig og mag og elektrode og gass og sånt... Jeg vet bare at de lager fint blått lys.


Da kan jeg fortelle deg at du ikke burde se noe serlig mer inn i det fine blå lyset, men skaffe deg en bra maske med automatisk nedblending så ikke du blir sveiseblind før du har begynt
Slik som andre har sagt før meg er det veldig lurt å prøve de forskjellige måtene å sveise på og lære av noen hvordan du får "flyt" i "sveisebadet" både med mig og tig før du bestemmer deg for hva du vil kjøpe. Hvis ikke du lærer dette risikerer du bare å legge en sveiselarve i overflaten og så knekker det opp med en gang igjen. Smarte ting som å rense overflaten, lage en renne for sveisen osv. er fint å haå lære før man kjøper apparat...
Jeg syns personlig mig er lettere å jobbe med, men med tig har du flere muligheter til å sveise sammen forskjellige materialer (hvet ikke hvor mye det brukes på bil akkurat, men jeg sveiser f.eks sammen kobber og stål og klarer dette kun med tig)
Lykke til! Det er kjempegøy å sveise!!!

#13 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 20:46

Jeg har apparatet fra Torshov bilrekvisita. Telmig til ca. 5800,-

Det funker helt fint til mitt bruk, så langt. Mulig jeg møter på ting etterhvert, for jeg kjøpte mitt i sommer. Jeg har sveisa opp til 3 mm, men jeg får litt liten gjennomsveis, sjøl om jeg har 1 mm åpning mellom platene. Men det duger. Jeg har tatt en test av det. Brukt slegge på det sveiste stålet mens det står i skrustikka. Det ryker utafor sveisesømmen, så da vil jeg påstå at det er godt nok.

Apparatet mitt krangler litt med høyeste strømstyrke og fastbrenning av tråden i munnstykket. Jeg har prøvd å justere trådmatinga, men jeg får ikke hånd om de problema. Jeg merker også at jordingsledningen blir ganske varm, så kvadratet på den er litt snau. Mulig jeg skrur ifra hverandre apparatet neste år og setter på grøvre kabel. Jeg orker bare ikke å tulle med dette i den årstida vi nå går inn i.

Men på litt lavere strømstyrke, så er det sjelden problemer.

Men til slutt vil jeg si....har du råd, så kjøp et større apparat. Du kommer aldrio til å angre på det. Det lover jeg. Gjerne et Kempii apparat. Vi hadde det på jobben, og det krangla aldri. Hadde jeg visst i sommer, at jeg måtte ta opp et lån nå, så hadde jeg ikke kjøpt Telmig fra Torshov. For oppi så stort lån, så spiller ikke 10-15 lapper noen stor rolle. Og da hadde det blitt et stort og solid apparat fra et anerkjent merke.

Men Telmigen var alt jeg klarte å få spart opp til før jeg måtte/ville ha det, så da ble det det apparatet. Og jeg angrer ikke direkte, for det funker fint, men mye vil ha mer.....
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#14 chevyjenta

chevyjenta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 20:51

QUOTE(Kenneth32 @ 16 Oct 2008, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Apparatet mitt krangler litt med høyeste strømstyrke og fastbrenning av tråden i munnstykket.


Kjøp deg sveisespray mot det siste problemet

Funker kjempebra syns jeg!!!



#15 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 21:11

QUOTE(chevyjenta @ 16 Oct 2008, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp deg sveisespray mot det siste problemet

Funker kjempebra syns jeg!!!




Jeg har prøvd Biltema sin. Har fått tips om Tess sin. Den må jeg jaggu få tak i en dag. Har prøvd, men da stengte dem sjappa rett før jeg kom sad.gif

Men hvor kjøper du denne, siden det står på svensk ? Jeg er stadig hos søta bror i Charlottenberg, så det er ikke noe pes.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#16 chevyjenta

chevyjenta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 21:32

QUOTE(Kenneth32 @ 16 Oct 2008, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har prøvd Biltema sin. Har fått tips om Tess sin. Den må jeg jaggu få tak i en dag. Har prøvd, men da stengte dem sjappa rett før jeg kom sad.gif

Men hvor kjøper du denne, siden det står på svensk ? Jeg er stadig hos søta bror i Charlottenberg, så det er ikke noe pes.


Vi har denne og andre på skolen. (Vi har en kopp med noe blå "voks" som vi putter munnstykket nedi også...men det vet jeg helt ærlig ikke hva er...kan finne ut smile.gif Er ikke helt sikker på hvor verksmester kjøper fra, men når jeg googlet den opp fikk jeg denne webadressen http://www.idg-tools.as Norskt firma, men ser ut som de kanskje bare selger til firma.
Jeg har aldri brukt den fra biltema men tidligere har jeg brukt fra Würth. Google sveisespray, så tror jeg du får opp alle mulige produsenter og steder du kan kjøpe over net regner jeg med smile.gif


#17 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 18 October 2008 - 23:41

Biltema sin fungerer fint den.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#18 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 22:56

QUOTE(pajeroskru @ 19 Oct 2008, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
Biltema sin fungerer fint den.


gasssveis uten sveisepasta eller sveisespray er å be om problemer.

Det er visse ting en skal holde seg unna og en av de tingene er å sveise i aluminium med rimelige apparater. tråden bretter seg inne i slangepakka og da er det bare å bytte den slangepakka.

skal du sveise alu må du kjøpe apparat som virkelig er beregnet på det.

Biltema sin sveisespray fungerer helt fint for meg, ikke problemer med fastbrenning men en må bruke rikelig og ofte.

#19 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 07:23

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 19 Oct 2008, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
gasssveis uten sveisepasta eller sveisespray er å be om problemer.

Det er visse ting en skal holde seg unna og en av de tingene er å sveise i aluminium med rimelige apparater. tråden bretter seg inne i slangepakka og da er det bare å bytte den slangepakka.

skal du sveise alu må du kjøpe apparat som virkelig er beregnet på det.

Biltema sin sveisespray fungerer helt fint for meg, ikke problemer med fastbrenning men en må bruke rikelig og ofte.



Det kan tyde på at det er her jeg driter meg ut whistle.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 19:40

QUOTE(Kenneth32 @ 20 Oct 2008, 08:23) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan tyde på at det er her jeg driter meg ut whistle.gif

du driter deg ikke ut men du trenger å teste ut litt kanskje du burde bruke spray oftere. jeg har hatt en skikkelig fastbrenning. holdt på å legge på metall på et stykke og så klarte jeg å sette hele gasshylsa ned i det glødende metallet så hylsa satt fast i sveisen. det er å drite seg ut. måtte knekke gasshylsa for å komme løs og slipe vekk det meste av sveisen og begyne på nytt.

men bruk godt med spray og gjør rent inne i gasshylsa så det ikke gror igjen der for da får du problemer og gass-strømmen blir feil også.

en må prøve og feile litt, jeg hadde kun sveiset med pinner før så jeg brant og herjet litt med justeringer for å bli kjent med apparatet. satte på for mye strøm, for lite strøm, matet for mye matet for lite. da blir det lettere å kjenne igjen tegn på at noe er feil stilt inn og så lærer du å kjenne igjen den gode lyden når alt er rett stillt inn.
når strømstyrke, matehastighet og gass macher perfekt får en en ånn veldig fin god lyd fra sveisen.

Prøv å holde munnstykket i litt forskjellige vinkler og avstander så ser du fort hvilken forskjell det gir. test litt ulike tykkelser av plater og noter deg gode innstillinger når du finner dem så er det lettere å stille inn igjen siden.

jo mer rust og dritt du fjerner før sveisng desto bedre blir sveisen og desto mindre spruter det. er det rent så spruter det ikke i det hele tatt. avhenger litt av gass du bruker da, det er noen gasser som hindrer spruting bedre enn andre.

det tar ikke lang tid før du lager ganske så fine sveiser.