Gå til innhold



Foto

Godkjenning vinsj, storehjul Wrangler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 07:45

Har endelig kjøpt meg en Wrangler igjen. 99 modell 2,5 sport. Litt kjedelig med halvmotor men ellers en grei bil.
Men hjulene og vinsjen samt heving er anmerket på EU og bilen må vises på tilsynet.
Har prøvd å søke litt på gamle tråder men fant ikke noe som var oppdatert. Har jo skjedd mye spesielt på vinsj området.

- Bilen har orginal fjæring men bodylift. Ligger noe TUV papirer på tysk i bilen som jeg tror gjelder dette.Men tyske papirer er vel ikke godt nok heller. Ren bodylift burde jo være uintresant for biltilsynet og unødvendig å få inn i vognkortet spør du meg. Hva er praksis på de enkelte stasjoner for dette?

- Bilen har 33/12.5-15 . De tar borti ved fullsving og stikker utforbi de orginale skjermbredderne. Løsningen her blir nok å låne noen hjul for visning. Speedometeret stemmer og er nok kalibrert til hjulene og man får vel dokumentasjon på større hjul, men jeg gidder ikke lage til skjerming av hjul og slikt tror jeg.

- Bilen har Warn vinsj festet på den orginale fangeren. Er dette blitt håpløst å få godkjent? Er jo kommet så mye nye regler rundt dette. Personbil registrert.

Tenkte å ringe tilsynet i morgen, men det er jo greit å sjekke litt rundt først. Kan jo ikke ta svarene fra tilsynet for god fisk alltid...

Takker for svar eller henvisning til linker/tråder.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#2 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 19:17

Tror ikke det er noe vits for deg å prøve å få den godkjent med de modifikasjonene uten at du gjør langt mer enn det du ønsker i dette tilfellet....

Hvis du leser denne linken: FAQ på Jeep klubbens side

Og denne linken : Min garasje på Jeep klubbens forum

Her får du all den info du trenger. Men du må nok belage deg på mye mer jobb en du gir utrykk for her! Eller så kan du nok bare glemme hele greia...
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#3 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 19:17

Tror ikke det er noe vits for deg å prøve å få den godkjent med de modifikasjonene uten at du gjør langt mer enn det du ønsker i dette tilfellet....

Hvis du leser denne linken: FAQ på Jeep klubbens side

Og denne linken : Min garasje på Jeep klubbens forum

Her får du all den info du trenger. Men du må nok belage deg på mye mer jobb en du gir utrykk for her! Eller så kan du nok bare glemme hele greia...
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#4 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 23:51

Takker for linker.

Får studere TUV papirene, er de for bodyliftet er jo den delen grei. (Hvis jeg treffer noen som vil godta tyske papirer vel og merke)

Hvis det er nok å enten heve body eller fjæring for å få plass til 33 er jeg jo i rute når det gjelder akkurat det. Speedometert er nok drevet om, viser riktig ihvertfall.Men jeg må begrense svingen slik at de ikke tar borti og ha større breddere. Tror derfor jeg dropper å godkjenne med de hjulene. Viser den med lånte sko. Med en stor porsjon velvilje kunne man kansje sagt at hjulene omtrent var innenfor skjermene, men tilsynet er jo ikke kjent for å ha for mye av det.

Men fant ingen svar på vinsjen? Mulig å få godkjent eller bare å plukke av for anledningen? Varierer fra tilsyn til tilsyn kansje? Er jo mye nye regler rundt vinsjer/kufangere osv.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#5 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 11:40

Enkleste er vel å få den EU godkjent et annet sted (snakk med dem først) slik at du slipper å stresse. Ingen grunn til å oppsøke BT før en absolutt må !
Stopper bare for tog og elefanter !

#6 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 17:37

QUOTE(Buhund @ 16 Sep 2008, 11:40) <{POST_SNAPBACK}>
Enkleste er vel å få den EU godkjent et annet sted (snakk med dem først) slik at du slipper å stresse. Ingen grunn til å oppsøke BT før en absolutt må !



Sant nok. Den gamle mangellappen fra i fjor ligger i bilen og der er det anmerket 9'er, altså at bilen skal vises tilsynet. Men når jeg ringte vegvesenet i dag sa de det holdt med vanlig EU kontroll. Spurte to ganger tilog med. Låner meg noen hjul og satser på at resten går gjennom på et lite verksted.

Har fått litt forskjellige svar når det gjelder vinsjen. Den blir visst godtatt mangen steder hvis den er dekket over med det orginale trekket. Da er det visst ikke farlige kanter lengre! Høres inteligent ut men greit for meg. Får pakke den inn i en gammel madrass hvis ikke biggrin.gif
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!