Gå til innhold



Foto

Antirust


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 17 September 2008 - 20:23

Hei, ser ut som om jeg blir niva eier!

Bilen har meget lite rust og jeg er derfor interresert i hvordan jeg kan besytte bilen mot rust.

Har hørt at tectyl ikke er bra med mindre det er helt rustfritt, har hørt om div. oljer, og noe som heter rustbullet, mange mener mye on temaet!

Kan også være aktuelt å levere inn bilen dersom jeg finner noen som er flinke.

Håper på mange tips fra dere!

Mvh Ketil

#2 Lada2103

Lada2103

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 17 September 2008 - 21:14

QUOTE(FM^Ketil @ 17 Sep 2008, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, ser ut som om jeg blir niva eier!

Bilen har meget lite rust og jeg er derfor interresert i hvordan jeg kan besytte bilen mot rust.

Har hørt at tectyl ikke er bra med mindre det er helt rustfritt, har hørt om div. oljer, og noe som heter rustbullet, mange mener mye on temaet!

Kan også være aktuelt å levere inn bilen dersom jeg finner noen som er flinke.

Håper på mange tips fra dere!

Mvh Ketil


Her er løsningen:

http://www.mb-garasje.no/mike-sander/

Edited by Lada2103, 17 September 2008 - 21:19.


#3 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 17 September 2008 - 21:43

QUOTE(Lada2103 @ 17 Sep 2008, 22:14) <{POST_SNAPBACK}>




Takk skal du ha, vurderer også dette http://www.vestfoldantirust.no/, meget billig, virker som det er noe ordentlig griseri å gjøre det selv..........

Mvh Ketil


#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 17 September 2008 - 22:25

Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.

SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 Lada2103

Lada2103

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 21:03

QUOTE(AMan @ 17 Sep 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.

SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.


Liker ikke tectyl lenger, den er voksbasert og stivner/tørker når de flyktige løsemidlene fordunster. Kapsler inne fuktighet, har selv hatt ubehagelige overraskelser med min egen bil. Fettbasert hulromsbeskyttelse fornyer seg selv hver gang det blir varmt og fettet blir mykt og medgjørlig. Jeg har selv ikke prøvd fettet, men en venn i Tyskland (som er leder i Lada-klubben) foretar rustbeskyttelse med Mike Sanders og lovpriser det.


#6 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 22:06

QUOTE(AMan @ 17 Sep 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.

SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.




En tectylbehandling kan vel bli dyr? Jeg må si det frister å prøve http://www.vestfoldantirust.no/ (samme firma i østfold http://antirust.no/page/17573/ ) kun 1090,- og et par timers vent å reise hjem etterpå.
¨

Ketil

#7 st07472

st07472

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 19 September 2008 - 09:09

Det kan være lurt å fått sandblåst litt under også, så smører du ikke olje oppå rust. Jeg leverte min inn og de sandblåste ganske mye og sprøytet mercasol antirust under og i hulrom. da er den godt preservert. Det har holdt veldig bra. kostet 3500.

thor
Lada niva 1,7 1996

#8 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 19 September 2008 - 17:58

Jeg har brukt ny 10w/40 olje i alle år. Både til hulrom og under bilen. Da jeg begynte på scratch med en flunkende ny bil, så var olja råbra. Var ikke antydning til rustflekker da jeg solgte bilen etter 4 år. Etter dette, så har jeg bare hatt biler som allerede har vært rustne, så jeg har fortsatt med olje på dem, for den kryper inn alle steder, og kapsler ikke inn fuktigheta.

Min framgangsmåte er som følger:

Spyl bilen helt rein under. La dette tørke helt opp. Sprøyt så helt ny olje under hele bilen, og kjør på en tørr og støvete grusvei. Dra hjem og sprøyt på mer olje, og kjør igjen. Gjenta dette 3-4 ganger etter hverandre.

Gjør dette hvert eneste år, gjerne 2 ganger. 1 på vårparten og 1 på seinsommern, og husk å spyle bilen under innimellom om vintern også, så du får av den værste saltlaken. Da får du et godt utgangspunkt for å holde bilen fin. Rusta kommer uansett, men det er mulig å kunne bremse det ned litt.

Men på opprettingsverkstedet jeg jobba ei stund, så fikk vi inn biler som var 0-2 år gamle, som allerede var godt rustne i hulrom osv.

Så jeg vil påstå at en bil er rusten allerede når den kommer fra fabrikk.



'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#9 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 19 September 2008 - 20:03

Enig med siste utsagn. Det finnes ikke rustfrie biler, det bare ser sånn ut...

En fin olje som er laget for å smøres på rust, er Owatrol. Den er tyntflytende og trenger inn i rusta slik at spredningen stoppes/ forsinkes.
Har hatt gode erfaringer med owatrolen. Bakdelen er at behandlingen må gjentas for å holde beskyttelsen ved like.




#10 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 06:03

Jeg brukte denne teksten; Så å si rust fri:-) Rust finner man alltid på en bil.
Billøs, men ikke hjelpeløs!