Gå til innhold



Foto

Ford f-250 1989


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Ford 4x4 v8

Ford 4x4 v8

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 29 September 2008 - 00:36

Heisan.

Har kjøpt en Ford F-250 4x4 7,3 XLT liarat 1989mod og har ett par spørsmål noen her inne kansje kan svare på.

Noen som vet om e4od kassen passer rett i denne bilen? er en 3 trinns C6 kasse nå. Er e4od kassen like lang?
Eller kan man bytte travers og drivaksler frem og bak fra fordelingskassen? passer borg werner fordelingskassen på både C6 og e4od.?
Er annen giroverføring og på de 2 kassene, hvor mye må byttes for og få det til og virke?

Noen som har prøvd turbokitt fra Hypermax, eller banks på 7,3l dieselen?

Går 255/85-16 dekk på bilen uten heving?

Holder på og fikse bilen til eu ok nå, sveise en del rust og bremser må ha litt pleie osv. generell service.
Prøver og få tak i panser, begge dører, og venstre forskjerm. Noen som vet om en delerbil eller noe sånt så er det bare og gi en lyd smile.gif

Her er ett bilde av den

Hva er det først en blondine gjør om morgenen?
-Hun kler på seg og går hjem......

#2 ola1234

ola1234

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 19:46

Grattis med ny bil. Har ein -91 ext. cab sjøl. Når det gjelder dekka så har eg 285-75-16 på min. Det går heilt greit. Original fjæring. Det einaste eg har gjort er å bytta foringar i bladfjærer og sjaklar. Når det gjeld girkassene er eg meir usikker. Har sjøl ein E4OD, som eg på eit eller anna tidspunkt kjem til å bytta til manuell ZF-5. Har allerede skaffa meg delebil. Dette finn du mykje om på Thedieselstop og Fordtruckenthusiastforum (FTE). Registrer deg der og få tilgang til søkefunksjonane.
aa

#3 Ford 4x4 v8

Ford 4x4 v8

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 06:12

QUOTE(ola1234 @ 4 Oct 2008, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis med ny bil. Har ein -91 ext. cab sjøl. Når det gjelder dekka så har eg 285-75-16 på min. Det går heilt greit. Original fjæring. Det einaste eg har gjort er å bytta foringar i bladfjærer og sjaklar. Når det gjeld girkassene er eg meir usikker. Har sjøl ein E4OD, som eg på eit eller anna tidspunkt kjem til å bytta til manuell ZF-5. Har allerede skaffa meg delebil. Dette finn du mykje om på Thedieselstop og Fordtruckenthusiastforum (FTE). Registrer deg der og få tilgang til søkefunksjonane.



Takk for tips.
Skal regge meg der og se om jeg finner noe. Har kjøpt 35" dekk nå. Så ser ut som om det blir heving. hehehe..
Fått tak i nye bremser slitedeler osv, og glassfibertopp og gangstercap. smile.gif

Den delebilen du har, skal ikke selge panser og begge dørene fra den?
Hva er det først en blondine gjør om morgenen?
-Hun kler på seg og går hjem......

#4 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 07:51

QUOTE(Ford 4x4 v8 @ 29 Sep 2008, 01:36) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet om e4od kassen passer rett i denne bilen? er en 3 trinns C6 kasse nå. Er e4od kassen like lang?
Eller kan man bytte travers og drivaksler frem og bak fra fordelingskassen? passer borg werner fordelingskassen på både C6 og e4od.?
Er annen giroverføring og på de 2 kassene, hvor mye må byttes for og få det til og virke?

Noen som har prøvd turbokitt fra Hypermax, eller banks på 7,3l dieselen?

Går 255/85-16 dekk på bilen uten heving?


Trur det blir meget vanskelig å få en e4od på plass, er visst en stor jobb med å få den til å fungere med alt det elektroniske som må på plass. Vil anbefale oilburners.net. Synes det er lettere å få skikkelige svar der enn thedieselstop og ikke minst fte. spesielt på drivverksspørsmål.

Turbo funker bra, spørsmålet er bare om det er verdt pengene og arbeidet? Hvis du først sørger for at motoren er tipp topp; at dysene er bra og fortenninga rett så er det masse krefter i motoren uansett. Den e seig og gjør jobben, selv om den kanskje ikke er noen racerbil.

Har hatt 305/70-16, 33"x13,5" og 285/75-16 på uten problemer, med utslitte framfjære. Antagelig går 35" på uten større problemer, med rett innpress på felgene.

Er gode, pålitelige og enkle biler, får bare håpe du har mindre rust enn det jeg hadde: http://www.bilbyggin...=...sc&start=75

Edited by bucholzi, 05 October 2008 - 08:04.


#5 Ford 4x4 v8

Ford 4x4 v8

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 14:44

bucholzi:

Leste tråden din ja, har llagt ned en del jobb du. Men den ble fin nå når den nesten er ferdig.

Turbo skal jeg ha, så det er snart påvei fra usa. kunne laget alt selv osv. men har nokk andre prosjekter og bruke tid på sånsett... Satser på att alt passer sån ca. med det kittet og at det er komt på på ett par kvelder.

Viss jeg får på 35" dekk så vill vell kansje det hjelpe en del på turtall i 80km/t er det som er litt drit.. ligger på ca. 2500rpm der. med 265/75-16 dekk.. Og det er jo enormt mye.
Hva impress bør jeg ha på felgene da?

har begynt på karroseriet nå. Broddern hjelper en del siden han er oppretter og har full kontroll. smile.gif

Her var den verste rusten. Men laget til en plate og profilene ble lik som på andre siden. Ikke helt ferdig her på bilde, men sån ca.


Pungtsandblåst og grunnet smårusten rundtom. Må svese inn litt stål i hjulbuene:


Ellers så har jeg kjøpt:
venstre forskjerm
skiver fremme
repp kitt til calippere fremme
klosser fremme
oljefilter, dieselfilter, og olje har jeg byttet.

Glassfibertopp:


Og gangsetercap med lys her jeg og kjøpt

Her er fargen jeg lakker den i. Men panser og glassfibertoppen, inni planet. og bokstavene i luken bak. de blir blank sort



Har fått tak på noen 35" dekk som jeg sikkert kjøper. Satser på de går på uten store ommbygginger.

Viss ikke kan jeg like godt kjøpe disse 38" hehehe....

Hva er det først en blondine gjør om morgenen?
-Hun kler på seg og går hjem......

#6 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 16:12

QUOTE(Ford 4x4 v8 @ 5 Oct 2008, 15:44) <{POST_SNAPBACK}>
Viss jeg får på 35" dekk så vill vell kansje det hjelpe en del på turtall i 80km/t er det som er litt drit.. ligger på ca. 2500rpm der. med 265/75-16 dekk.. Og det er jo enormt mye.
Hva impress bør jeg ha på felgene da?


Satser på 37" dekk (325/80-16 mener jeg det var), burde kompensere for det manglende giret på C6'en. Trur det er en høvelig kompromiss for veibruk og burde være overkommelig for framaxelen så lenge jeg er litt forsiktig med gassen.

33"x13,5" gikk fint med -6 mm innpress på 8 toms felg og burde gå greit på 35"x12" (315/75-16). Problemet er subbing mot bladfjærene ved sving, men blir innpresset for lite så begynner det å subbe mot hjulbrønnen. Jeg må på -35 mm på 37" for å gå klar av bladfjærene, men har laget meg mye ekstra plass og hever den i tillegg.

Edited by bucholzi, 05 October 2008 - 16:22.


#7 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 16:22

Har panser og dører ++++ liggende.
Send meg en pm hvis du fortsatt skal ha. biggrin.gif

#8 Ford 4x4 v8

Ford 4x4 v8

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 17:03

QUOTE(bucholzi @ 5 Oct 2008, 17:12) <{POST_SNAPBACK}>
Satser på 37" dekk (325/80-16 mener jeg det var), burde kompensere for det manglende giret på C6'en. Trur det er en høvelig kompromiss for veibruk og burde være overkommelig for framaxelen så lenge jeg er litt forsiktig med gassen.

33"x13,5" gikk fint med -6 mm innpress på 8 toms felg og burde gå greit på 35"x12" (315/75-16). Problemet er subbing mot bladfjærene ved sving, men blir innpresset for lite så begynner det å subbe mot hjulbrønnen. Jeg må på -35 mm på 37" for å gå klar av bladfjærene, men har laget meg mye ekstra plass og hever den i tillegg.


Ok.
Får nesten bare prøve jeg da, med de 35" og se om det går... Kappe litt viss det blir trangt. hehe



QUOTE(Bronx @ 5 Oct 2008, 17:22) <{POST_SNAPBACK}>
Har panser og dører ++++ liggende.
Send meg en pm hvis du fortsatt skal ha. biggrin.gif



Pm sendt wink.gif
Hva er det først en blondine gjør om morgenen?
-Hun kler på seg og går hjem......

#9 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 19:30

QUOTE(Ford 4x4 v8 @ 5 Oct 2008, 18:03) <{POST_SNAPBACK}>
Ok.
Får nesten bare prøve jeg da, med de 35" og se om det går... Kappe litt viss det blir trangt. hehe


Denne rullet på 35", var visst bare satt på uten noe tilpassing, uten noen problemer. Vet ikke innpress, men det var visst 16,5"x9,75" felg.

http://www.offroad.n...GES-t93756.html

#10 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 16:04

Denne strengen startet visst nå, da får du nok svar på det du trenger å vite om girkassebytte.

http://oilburners.ne...ead.php?t=25980

#11 Ford 4x4 v8

Ford 4x4 v8

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 07 October 2008 - 08:02

QUOTE(bucholzi @ 6 Oct 2008, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Denne strengen startet visst nå, da får du nok svar på det du trenger å vite om girkassebytte.

http://oilburners.ne...ead.php?t=25980



Jepp.
Får registrere meg der og se hva de skriver..
Fikk svar inne på fte og.

"Norwegian F-250,
Welcome to FTE and the IDI diesel forum.

The one of the two easiest manuals to swap in would be either a T19 4 speed manual, they need a bell housing to mate the tranny to the engine.
The bell housing must be from a IDI diesel, 6.9 or 7.3.

The second one would be a ZF 5, it has an intergral bell housing on the transmission.
It must also be from behind a diesel engine. The ZF 5 was offered from 87 to 97, yes the ones behind Power Stroke will bolt up.

The reason I say they are the easiest is they will both work with the stock transfer case."

Er jo litt greier med og bytte om til e4od, så tengte kansje det var like greit og bare bygge om til den ZF 5 kassen smile.gif
Hva er det først en blondine gjør om morgenen?
-Hun kler på seg og går hjem......