Er det noen som har koblingsskjemaet på tenningssystemet på sj413?
koblings skjema 413
Started by
Øyvind Dotsetsveen
, Oct 01 2008 16:52
6 replies to this topic
#1
Posted 01 October 2008 - 16:52
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#2
Posted 01 October 2008 - 18:43
QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 1 Oct 2008, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som har koblingsskjemaet på tenningssystemet på sj413?
Her er det du trenger som jpeg fil for det er et format de fleste kan se og åpne i sine pc.
Om det er vifta du skal fikse så går det en sort/blå ledning fra IG på tenninga opp til 5 sikringer. Ut av en sikring kommer det en Lysegrønn som går til bryteren for vifta og ut av viftebryteren kommer det en blå/hvit, en blå/gul og en blå. Det er respektive trinn 1, 2 og 3.
Disse går inn på viftemotoren sammen med en sort som er jord.
Dette er oppsett for samurai men jeg mener det er likt på 413. I alle fall ikke annet enn at en ledning kan ha annen farge.
Men begynn på tenningslåsen og sett multimeteret med en ledning på pluss på batteriet og så setter du den andre på IG på tenninga med tenninga på, så flytter du opp til sikringsboksen, deretter opp på bhtyteren til vifta og vrir på den og måler alle de tre utledningene samt innledningen, til sist ned på selve vifta. Når multimeteret plutselig viser 11-12 volt så har du bruddet mellom siste målested og der du måler nå.
Edited by Nöcke Gunnar, 01 October 2008 - 18:59.
#3
Posted 01 October 2008 - 19:49
Takker!
Det er ikke vifta nei, men det er ikke gnist på plugga, og det var noe hekk mekk med noen ledninger på coilen så jeg må sjekke om det er coilen eller noe feilkoblinger etter at "elektrikker Bekkmørkt" har vært der
Det er ikke vifta nei, men det er ikke gnist på plugga, og det var noe hekk mekk med noen ledninger på coilen så jeg må sjekke om det er coilen eller noe feilkoblinger etter at "elektrikker Bekkmørkt" har vært der
Edited by Øyvind Dotsetsveen, 01 October 2008 - 20:09.
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#4
Posted 01 October 2008 - 22:37
QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 1 Oct 2008, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Takker!
Det er ikke vifta nei, men det er ikke gnist på plugga, og det var noe hekk mekk med noen ledninger på coilen så jeg må sjekke om det er coilen eller noe feilkoblinger etter at "elektrikker Bekkmørkt" har vært der
Det er ikke vifta nei, men det er ikke gnist på plugga, og det var noe hekk mekk med noen ledninger på coilen så jeg må sjekke om det er coilen eller noe feilkoblinger etter at "elektrikker Bekkmørkt" har vært der
Nei, jeg tenkte på en annen som sliter med å få liv i vifta. Jeg skal legge inn resten av skjemaet for det der er ikke hele.
#5
Posted 01 October 2008 - 22:40
Woohoo! hva er det du ikke kan
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#6
Posted 01 October 2008 - 23:01
går det en svart og hvit kabel inn på coilens plusstilkobling?
om det gjør det mål mellom denne og jord(ikke coilens minus...men batteriets minus...) mens tenninga står på
har du da 12 V der?? har du det har du tenningsstrøm til coilen... har du ikke det sjekker du i sikringsboksen, der skal det være en sikring som heter "IG coil" mener den skal være på 15A...
fra fordeleren kommer det også to kabler, den gule skal inn på coilens pluss, den svarte skal inn på coilens minus...
Disse kablene går til tenningsmodulen inne i fordeleren som erstatter stiftene og kondensatoren...
det er forresten kun den svarte som trenger å være på coilens minus for at bilen skal gå... er det en brun der går den til turtelleren. Ta evt bort den for å eliminere at den ligger til konstant jord
Når det gjelder rene skogsbiler... så pleier jeg å røske vekk ALT elektrisk, og legge opp en enkel tenning og ladekrets...
enkelt å feilsøke på, og ikke minst... svært lite som kan gå galt
om det gjør det mål mellom denne og jord(ikke coilens minus...men batteriets minus...) mens tenninga står på
har du da 12 V der?? har du det har du tenningsstrøm til coilen... har du ikke det sjekker du i sikringsboksen, der skal det være en sikring som heter "IG coil" mener den skal være på 15A...
fra fordeleren kommer det også to kabler, den gule skal inn på coilens pluss, den svarte skal inn på coilens minus...
Disse kablene går til tenningsmodulen inne i fordeleren som erstatter stiftene og kondensatoren...
det er forresten kun den svarte som trenger å være på coilens minus for at bilen skal gå... er det en brun der går den til turtelleren. Ta evt bort den for å eliminere at den ligger til konstant jord
Når det gjelder rene skogsbiler... så pleier jeg å røske vekk ALT elektrisk, og legge opp en enkel tenning og ladekrets...
enkelt å feilsøke på, og ikke minst... svært lite som kan gå galt
Edited by sven, 01 October 2008 - 23:03.
#7
Posted 02 October 2008 - 21:23
QUOTE(sven @ 2 Oct 2008, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
går det en svart og hvit kabel inn på coilens plusstilkobling?
om det gjør det mål mellom denne og jord(ikke coilens minus...men batteriets minus...) mens tenninga står på
har du da 12 V der?? har du det har du tenningsstrøm til coilen... har du ikke det sjekker du i sikringsboksen, der skal det være en sikring som heter "IG coil" mener den skal være på 15A...
fra fordeleren kommer det også to kabler, den gule skal inn på coilens pluss, den svarte skal inn på coilens minus...
Disse kablene går til tenningsmodulen inne i fordeleren som erstatter stiftene og kondensatoren...
det er forresten kun den svarte som trenger å være på coilens minus for at bilen skal gå... er det en brun der går den til turtelleren. Ta evt bort den for å eliminere at den ligger til konstant jord
Når det gjelder rene skogsbiler... så pleier jeg å røske vekk ALT elektrisk, og legge opp en enkel tenning og ladekrets...
enkelt å feilsøke på, og ikke minst... svært lite som kan gå galt
om det gjør det mål mellom denne og jord(ikke coilens minus...men batteriets minus...) mens tenninga står på
har du da 12 V der?? har du det har du tenningsstrøm til coilen... har du ikke det sjekker du i sikringsboksen, der skal det være en sikring som heter "IG coil" mener den skal være på 15A...
fra fordeleren kommer det også to kabler, den gule skal inn på coilens pluss, den svarte skal inn på coilens minus...
Disse kablene går til tenningsmodulen inne i fordeleren som erstatter stiftene og kondensatoren...
det er forresten kun den svarte som trenger å være på coilens minus for at bilen skal gå... er det en brun der går den til turtelleren. Ta evt bort den for å eliminere at den ligger til konstant jord
Når det gjelder rene skogsbiler... så pleier jeg å røske vekk ALT elektrisk, og legge opp en enkel tenning og ladekrets...
enkelt å feilsøke på, og ikke minst... svært lite som kan gå galt
Fant ut hva problemet var! Det var en kaputski fordeler. var en tur på høggern og fikk tak i en "ny", så nå virker den!
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge