Gå til innhold



Foto

Slepetau


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 cruiser1

cruiser1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 07 October 2008 - 12:35

Tenkte å kjøpe meg et tau eller en stropp å ha i bilen til å slepe folk som står fast i løpet av vinteren.
Noe enkelt som er å anbefale for "onroad" bruk?

#2 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 07 October 2008 - 21:28

QUOTE(cruiser1 @ 7 Oct 2008, 12:35) <{POST_SNAPBACK}>
Tenkte å kjøpe meg et tau eller en stropp å ha i bilen til å slepe folk som står fast i løpet av vinteren.
Noe enkelt som er å anbefale for "onroad" bruk?


Ikke finn på å kjøpe det greien som Biltema har. Da henger bilen i en tynn tråd... (hmm poetisk av meg.. rolleyes.gif )

Kjenner du en lastebilsjåfør, evt noen på et lastebilverksted, så kan du sikkert få en skikkelig stropp med løkke i begge neder som tar mange tonn.

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#3 teddjak

teddjak

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 00:12

I pajeroen min har æ et tau som tåle 4 tonn, med shakkel i begge ender, fine me det e at du ikke træng å lag knuta som du ikke får opp.
Kjøpte det på statoil.


#4 xerc

xerc

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 06:36

Stikk på biltema å kjøp en slik fiberstropp.. De tåler endel. Tror du får kjøpt sjakler eller kroker å bruke med de og

#5 cruiser1

cruiser1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 13:02

Ok, takk for svar! Er det risky business å bruke sjakler - og hvordan gjør man det? Løkka rundt hengerfestet og sjakkel gjennom slepefestet på bilen man skal trekke opp? Er det ikke en viss risiko for å få sjakkelen gjennom bakruta hvis noe ryker?
Mulig jeg er i overkant forsiktig men jeg har lite slepeerfaring. Nå som første vinteren med Landcruiseren kommer håper jeg på å måtte trekke opp en del biler smile.gif

#6 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 16:16

Jeg har en rundslings som jeg legger over kroken på min bil og hadde en karbinkrok som jeg hekta i slepeøyet.Største kroken på biltema tålte ikke caravelle forran og sprinter bak på glatta...Så nå trer jeg gjennom øyet og legger over kroken på bilen.Tror slingsen er 3 meter lang og tåler 2-3 tonn.Stropper er ikke å annbefale.Di ryker lettere og strekker seg noe,så du får lettere enn smekk.Er iallefall min erfaring.Slepetauet på biltema er vel laget for mopedbiler ol.??
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#7 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 16:22

dra på torshov, å kjøp ett av de slepetaua de har der, er vel 2-3 forskjellige typer som tåler fra 4 til 10 tonn. Hvis du også kjøper med ett par sjakler å bruker dem som du foreslo selv, så er nok det første som ryker bilen du drar opp, eller hengerfestet ditt. Menn da var det vell egentlig ikke noe å begynne å dra på i utgangspungtet.
Uansett hva du kjøper så pass på at det tåler 3-4 tonn, da skal det mye til å dra av under vanlig bruk.
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#8 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 17:00

QUOTE(cruiser1 @ 8 Oct 2008, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, takk for svar! Er det risky business å bruke sjakler - og hvordan gjør man det? Løkka rundt hengerfestet og sjakkel gjennom slepefestet på bilen man skal trekke opp? Er det ikke en viss risiko for å få sjakkelen gjennom bakruta hvis noe ryker?
Mulig jeg er i overkant forsiktig men jeg har lite slepeerfaring. Nå som første vinteren med Landcruiseren kommer håper jeg på å måtte trekke opp en del biler smile.gif



Jeg har alltid en sjakkel hengende klar i slepekroken foran jeg, så vet jeg hvor jeg har den. Tror ikke det er noe spes risiko med at du får noe "strikk" effekt med mindre du bruker vaier. Har røket endel tau og stropper opp igjennom i jobbsammenheng, og aldri vært borti at noe har gått gjennom lufta...

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#9 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 20:29

QUOTE
Tror ikke det er noe spes risiko med at du får noe "strikk" effekt med mindre du bruker vaier


Ikke bruk jekkstropp, for guds skyld. Ryker stroppa så kommer jekkstrammeren og hilser på. Jeg har selv vært med på å dra en rundball ut av en bekk med en slitt 5 tonns jekkstropp (Ikke min ide). Da røk stroppa, og strammeren slo i stykker det ene baklyset og ødela baksjermen.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#10 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 20:56

Eg bestillte meg slepetau/tropp og sjakler hos Larsenvinsj. Mener stroppa var 10m.

Det kommer an på kva man skal bruke den til, men eg ville nok ha hatt ei med litt lengde på.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#11 cruiser1

cruiser1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 07:16

Flott! Takk for gode svar. Skjønner at Biltemasjakkler ikke er tingen. Har faktisk noen liggende av de og de ser rimelig solide ut, men skjønner at de ikke er like solide i bruk:) Hvor får man kjøpt sjakler av bedre kvalitet?

#12 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 08:02

Det er greit å hjelpe andre uheldige bilister med slepe hjelp. Men vær for all del obs på at hvis "den andre" bilen blir påført skader, så er det DITT ansvar. Jeg har ved enkelte anledninger takket nei til forespørsler om å hjelpe til, men da har situasjonen sett vanskelig ut. Men dette er jo en vurderingssak fra situasjon til situasjon.

Har lest tidligere her på forumet at noen har et skjema liggende i bilen sin, som den som har behov for assistanse må underskrive. Der står det noe slikt som at den som sleper fraskriver seg ansvaret hvis det oppstår skader på den andre bilen.

Det er jo unektelig surt å bli avkrevd erstatning når den andre bilen blir skadet, bare fordi man ville være snill og taue vedkommede løs.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#13 cruiser1

cruiser1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 08:49

Godt poeng!

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 10:55

QUOTE(FrankWS @ 9 Oct 2008, 08:02) <{POST_SNAPBACK}>
Det er greit å hjelpe andre uheldige bilister med slepe hjelp. Men vær for all del obs på at hvis "den andre" bilen blir påført skader, så er det DITT ansvar. Jeg har ved enkelte anledninger takket nei til forespørsler om å hjelpe til, men da har situasjonen sett vanskelig ut. Men dette er jo en vurderingssak fra situasjon til situasjon.

Har lest tidligere her på forumet at noen har et skjema liggende i bilen sin, som den som har behov for assistanse må underskrive. Der står det noe slikt som at den som sleper fraskriver seg ansvaret hvis det oppstår skader på den andre bilen.

Det er jo unektelig surt å bli avkrevd erstatning når den andre bilen blir skadet, bare fordi man ville være snill og taue vedkommede løs.


Så jævli har verden blitt at vennlighet straffes med erstatningsansvar. Nekter du å hjelpe og vedkommende setter seg i bilen og fryser seg skakk i løpet av natta kan du bli straffet for at du unnlot å hjelpe og skader du bilen til vedkommende når du drar den løs risikerer du å måtte erstatte skaden.

Hvor har fornuften blitt av. Har ingen ansvar for seg selv lenger. Vi er i ferd med å bli amerikanisert hvor alt handler om å saksøke seg til velstand.

Slå ihjel alle jurister med engang så er problemet løst. Jurister og økonomer er kjernen i all verdens elendighet. Sammen med prestene da for de bruker religionen som unnskyldning for hva det enn handler om. Vekk med dem også. Og campingvognfolket, som ligger der og gnur med de svære jævli vognene så det er umulig for andre å komme frem. For ikke å snakke om de forvridde naturvernerne. Ikke kjør på traktorveger for det kan bli hjulspor. Du kan skremme en elg om den hører motorlyd. Herregud for et folk. Samme ulla er poitikere. De vetar all verdens galskap bare for å få sikret plassen sin på tinget. Lar det gå ut over den eneste fornuftige gruppen med mennesker i dette samfunnet. Den gruppa som alle andre forsøker plage og ødelegge for. Offroaderne. biggrin.gif

#15 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 08:52

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Nov 2008, 10:55) <{POST_SNAPBACK}>
Så jævli har verden blitt at vennlighet straffes med erstatningsansvar. Nekter du å hjelpe og vedkommende setter seg i bilen og fryser seg skakk i løpet av natta kan du bli straffet for at du unnlot å hjelpe og skader du bilen til vedkommende når du drar den løs risikerer du å måtte erstatte skaden.

Hvor har fornuften blitt av. Har ingen ansvar for seg selv lenger. Vi er i ferd med å bli amerikanisert hvor alt handler om å saksøke seg til velstand.

Slå ihjel alle jurister med engang så er problemet løst. Jurister og økonomer er kjernen i all verdens elendighet. Sammen med prestene da for de bruker religionen som unnskyldning for hva det enn handler om. Vekk med dem også. Og campingvognfolket, som ligger der og gnur med de svære jævli vognene så det er umulig for andre å komme frem. For ikke å snakke om de forvridde naturvernerne. Ikke kjør på traktorveger for det kan bli hjulspor. Du kan skremme en elg om den hører motorlyd. Herregud for et folk. Samme ulla er poitikere. De vetar all verdens galskap bare for å få sikret plassen sin på tinget. Lar det gå ut over den eneste fornuftige gruppen med mennesker i dette samfunnet. Den gruppa som alle andre forsøker plage og ødelegge for. Offroaderne. biggrin.gif


Årets innlegg på offroad.no biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Edited by Tombra, 19 November 2008 - 08:53.

Pajero "Tassen"

#16 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 23:20

Jeg har 4 stk breie løftestropper for kran liggende i volvo'en. Nå som det er vinter er det på tide å flytte en over i Sub'en også. Stroppene jeg har tåler løft på 3 tonn. Så di har nok det dobbelte før di ryker. Veldig fine å bruke som trestropper også, fikk prøvd dem på Lapland Trophy i sommer.

Jeg bruker sjakler for å koble stropp og bil sammen. Bruker du 3/4" sjakler eller større får du dem ikke til å ryke.

#17 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 09:46

kjetting....enkelt og greit og tåler mye smile.gif
og litt ekstra kilo bak på bilen er ikke dumt på vinteren wink.gif

#18 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 10:22

QUOTE(terje takras @ 23 Nov 2008, 09:46) <{POST_SNAPBACK}>
kjetting....enkelt og greit og tåler mye smile.gif
og litt ekstra kilo bak på bilen er ikke dumt på vinteren wink.gif



Håper den kjettingen er beregnet for løft da, sidekjetting til for eksempel lastebil ryker på sia av sveisene når du får den typen belastning.

#19 Christian-navara

Christian-navara

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 13:46

QUOTE(1911 @ 23 Nov 2008, 10:22) <{POST_SNAPBACK}>
Håper den kjettingen er beregnet for løft da, sidekjetting til for eksempel lastebil ryker på sia av sveisene når du får den typen belastning.

Også strekker dem seg vel fort.
Offroad amatør!

#20 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 23:46

Jeg har en grov slings med låsekrok i ene enden som går fint rundt et hengerfeste uten å hoppe over. I andre enden bruker jeg sjakkel. Har også en lang waier med løkke og innlegg i begge ender som jeg bruker sjakkel i. funker som faan, ikke strekker det seg og ikke ryker det for alt i verden... litt hardt for bilen, men den er til for å brukes ;P
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries