Gå til innhold



Foto

hovedstrømbryter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 10:48

Okey her trenger jeg litt hjelp! jeg skal lage til hovedstrømbryter i min zuki. men er litt usikker hvordan jeg skal lage dette til. slik jeg forstår det skal denne bryte ALL strøm til biln.

men på det ene bildet som jeg har satt rød ring rundt. dette er strøm til Ekstralys,cd-spiller, wt-radio, radiator vifte bak.
Det som har blå ring rundt går videre i motor rommet til etterelleanna, vet ikke helt.

men mitt spørsmål er.
* kan jeg legge strømledning fra + batteri --->bryter---> motorn (på starter) som jeg prøvde her.
* Må jeg koble om alt slik at jeg bryter ALL strøm som cd-spiller-radiatorvifte,ekstra lys etc?

jeg vet ikke om jeg har kjøpt kraftig nok strømledning. noen anbefalinger og hvor jeg kan kjøpe det?



IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#2 Eskeland

Eskeland

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 12:44

Kommer litt an på hensikten med brytren, Er det i funksjon av hovestømbryter er det oftest enklest å bryte (-) ,men vis du vil ha strøm til minne på radio, klokke, osv. er det bedre å legge en egen kurs til dette utenom hovedbryter, og bryte pluss
Kreative løsninger på ikke eksisterende problemer.

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 13:18

De to grønne ledningene er smeltesikringer til "alt" orginalt.
Jeg ville satt inn et rele på de røde ledningene dine, og til en bryter.
Du kan og gjøre det same med de grønne, og du får da ikke start på motoren før du har slått på bryteren.
Legg strøm til radio og klokke via egen ledning med sikring på. (kraftig kabel, da den har hovedstrøm til stereoanlegget.
Den andre tynne fra stereoen er da styrestrøm, og stenges når du slår av hovedbryteren.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 13:23

QUOTE(Eskeland @ 9 Oct 2008, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer litt an på hensikten med brytren, Er det i funksjon av hovestømbryter er det oftest enklest å bryte (-) ,men vis du vil ha strøm til minne på radio, klokke, osv. er det bedre å legge en egen kurs til dette utenom hovedbryter, og bryte pluss


Nå er jeg ikke helt sikker om jeg forstod deg helt rett. men
Ja jeg vil ha strøm til radio,klokke etc så legge en egen kurs for dem "Slike jeg har gjort" ?

kabel fra batteri + ----------> -/- bryter --------> til motor(festet i starteren)

så da har jeg gjort det riktig? og det følger reglene?
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#5 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 13:32

QUOTE(Bergum @ 9 Oct 2008, 14:18) <{POST_SNAPBACK}>
De to grønne ledningene er smeltesikringer til "alt" orginalt.
Jeg ville satt inn et rele på de røde ledningene dine, og til en bryter.
Du kan og gjøre det same med de grønne, og du får da ikke start på motoren før du har slått på bryteren.
Legg strøm til radio og klokke via egen ledning med sikring på. (kraftig kabel, da den har hovedstrøm til stereoanlegget.
Den andre tynne fra stereoen er da styrestrøm, og stenges når du slår av hovedbryteren.


røde ledninger til ekstra lys har rele,sikring og bryter smile.gif

QUOTE
De to grønne ledningene er smeltesikringer til "alt" orginalt.
Du kan og gjøre det same med de grønne, og du får da ikke start på motoren før du har slått på bryteren.

ok, så dem kan bare være slik som dem er og eventuelt lage til en bryter smile.gif


QUOTE
Legg strøm til radio og klokke via egen ledning med sikring på. (kraftig kabel, da den har hovedstrøm til stereoanlegget.
Den andre tynne fra stereoen er da styrestrøm, og stenges når du slår av hovedbryteren


Dem har fått sikringer og kraftig ledning. den gule "memory/minne"
klokke cd,målere. har sikringer og brytere
en bryter for å aktivisere målere med sikring
en bryter for å gi strøm til cd/wt radio med sikring <------------- i stedet for swits så stenges den med en bryter.
en bryter for å gi strøm til radiatorvifte med sikring.

kabel fra batteri + ----------> -/- bryter --------> til motor(festet i starteren)

så da har jeg gjort det riktig? og det følger reglene?

Edited by Monster Teddy, 09 October 2008 - 13:33.

IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 19:56

svaret er nei...

om du slår av den bryteren slik du har koblet går motoren like herlig.

tenningen får fortsatt strøm igjennomde to grønne smeltesikringene....

og ladekretsen kan gi tenningen nok strøm til at bilen fortsatt tenner...


slik du har koblet den vil bryteren kun fungere som ekstra startsperre...


du må legge en FEIT plusskabel(jeg ville brukt 35 mm2)fra plusspolen og fram til bryteren.. så ville jeg kobla ladingen til den siden på bryteren som går til batteriets plusspol... samme med minne på radio og slikt, men med en bryter imellom slik at du kan bryte det, har jo skjønt det slik at du vil prøve å klasse bilen som trialbil og da er det vel greitt å kunne bryte alt dette..



videre ville jeg på den andre siden av bryteren kobla den tykke til starteren og de grønne smeltesikringene... om jeg ikke tenker feil vil da bilen stoppe når du vrir på hovedstrømsbryteren

om du skal klasse bilen skal det vel være mulighet for å betjene hovedstrømbryteren. og den betjeningen skal være merket med blå trekant med lyn i...

mulig jeg tar feil i noe her som henvender seg direkte til biltrail regelverket, men jeg tror ikke det...


#7 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 09 October 2008 - 22:26

Nå vet jeg ikke hva regelverket sier, men den vanligste løsningen på traktorer og treskere og slikt er å bryte minussiden. Da bryter du absolutt alt av strøm.

Minuspol---->bryter---->jordingspunkt (gods).

Problemet med denne løsningen er at om du skrur av bryteren med motoren i gang så vil dynamoen forsyne det bilen trenger av strøm uansett, du vil bare koble fra batteriet.



Denne løsningen bryter strømmen selv om motoren er i gang. Ufordelen er at den ikke bryter mellom batteriet og dynamoen.

Men en hovedstrømsbryter er jo vanligvis for å hindre krypstrømmer og brann når bilen ikke er i bruk, og da er den øverste løsningen best.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#8 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 10 October 2008 - 11:11

QUOTE(sven @ 9 Oct 2008, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
svaret er nei...

om du slår av den bryteren slik du har koblet går motoren like herlig.

tenningen får fortsatt strøm igjennomde to grønne smeltesikringene....

og ladekretsen kan gi tenningen nok strøm til at bilen fortsatt tenner...


slik du har koblet den vil bryteren kun fungere som ekstra startsperre...


du må legge en FEIT plusskabel(jeg ville brukt 35 mm2)fra plusspolen og fram til bryteren.. så ville jeg kobla ladingen til den siden på bryteren som går til batteriets plusspol... samme med minne på radio og slikt, men med en bryter imellom slik at du kan bryte det, har jo skjønt det slik at du vil prøve å klasse bilen som trialbil og da er det vel greitt å kunne bryte alt dette..



videre ville jeg på den andre siden av bryteren kobla den tykke til starteren og de grønne smeltesikringene... om jeg ikke tenker feil vil da bilen stoppe når du vrir på hovedstrømsbryteren

om du skal klasse bilen skal det vel være mulighet for å betjene hovedstrømbryteren. og den betjeningen skal være merket med blå trekant med lyn i...

mulig jeg tar feil i noe her som henvender seg direkte til biltrail regelverket, men jeg tror ikke det...


"yep ^^ fikk ny lærdom om grønne ledningene så det blir nesten bare som en ekstra startsperre.
kjempe greier biggrin.gif nå vet jeg hvordan jeg kan koble helle nettverket mitt av ledninger hehe "

IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"