Gå til innhold



Foto

Oljeskift på automatkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 GWagenMann

GWagenMann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 10:51

Har skiftet olje og filter på min G 280 automat, men har fått litt sluring når motoren/girkasse er kald. Er det noen som vet om man må lufte kassen, evt fremgangsmåte?

Edited by GWagenMann, 13 October 2008 - 10:55.

I Dagali har vi det litt mer moro.

#2 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 15:01

Har du fylt på nok olje da? Ska peiles med motoren igang ellers viser den ALT for mye.........
Såvitt jeg vet er det ikke nødvendig med noe lufting og har heller aldrig gjort det på min kasse

#3 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 15:27

Har aldri hørt om lufting av automatkasse - det er en pumpe som suger inn olja lavt i kassa akkurat som i en motor. Men, som Rossi sier så må bilen stå flatt, motoren være i gang og man skal også gjerne ha dratt den igjennom gira litt før man peiler slik at man er sikker på at all olja som skal være det er fordelt "rundt i systemet".

Edit: Og dersom sluringen du opplever er i clutchene i girkassa, så er du på farlig grunn. De går veldig fort i stykker dersom de slurer, dvs. om det ikke er annet feil med kassa enn lite olje i utgangspunktet så skal de ikke mye kjøring til slik før clutchene faktisk er nedslitte.

Edited by Nadar, 13 October 2008 - 15:29.


#4 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 20:52

Tømte du converteren også? Er du sikker på at du har fylt på nok olje? Sluring er primært for lite olje, i hvertfall hvis den fungerte bra før oljeskiftet. Det går MINST 6 liter olje på den etter et oljeskift og når det blir fullt ved påfylling så pipler det inn i en million hulrom. Pøs på med 6 liter og så etterfyller du i gode intervaller. Ikke bruk ATF fra Biltema, den skummer som Zalo i fontena på 17 mai! (Jeg har prøvd begge deler ja).
Du kan sjekke om luftinga på kassa di er ok ved å legge deg under bilen med hodet mot motoren. Beføl kassa di på ryggen (du får akkurat inn en hånd på hver side) og der hvor "clutchhuset" begynner skal du ha lufting. Hvis denne er tett kan du få skumming og dermed sluring.

Når jeg bygde om til automat ble jeg ganske intim med automatkassa etterhvert. Fant ut at det bare var å fylle på til det ble fullt i tuten så vil kassa gulpe opp det som er til overs gjennom luftehullene. Ikke vær redd for å fylle for mye på, det skader ikke men blir ganske grisete. Får du for hardt oljetrykk og dermed brutal giring pga mye olje så tapper du av 1 desiliter eller så om gangen. Automatkassa di er ikke så avansert som du tror ;-)

Edited by Tjærand, 13 October 2008 - 20:54.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#5 GWagenMann

GWagenMann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 17 October 2008 - 09:51

Takk for gode innspill. Jeg fyllte på litt mer olje og da var alt i orden. Manglet bare en halv liter, så det var målingen av det som ble tappet som var feil.

Nå går bilen helt fint og jeg sitter med god samvittighet ovenfor girkassen. Har god samvittighet ovenfor motoren også, da jeg skiftet olje på den også.

Godt å få gjort før vinteren.
I Dagali har vi det litt mer moro.

#6 jovo

jovo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 17 October 2008 - 18:27

QUOTE(GWagenMann @ 13 Oct 2008, 11:51) <{POST_SNAPBACK}>
Har skiftet olje og filter på min G 280 automat, men har fått litt sluring når motoren/girkasse er kald. Er det noen som vet om man må lufte kassen, evt fremgangsmåte?


På min 98 G300 W463, er det ikke peilepinne på girkassa. Hvor mye olje skal det på denne?

#7 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 18 October 2008 - 00:36

QUOTE(jovo @ 17 Oct 2008, 19:27) <{POST_SNAPBACK}>
På min 98 G300 W463, er det ikke peilepinne på girkassa. Hvor mye olje skal det på denne?

Jeg vet ikke om MB driver med det samme, men på min BMW 540 sitter det en ZF automatkasse som har såkalt "lifetime" olje. Det betyr at den ikke skal skiftes, og at det ikke finnes peilepinne. Denne "lifetime" oljen er kjempedyr og jeg måtte overtale mitt lokale BMW verksted om å få kjøpe noen liter - den er egentlig ikke for salg. Siden ZF leverer en del til MB også, så kan det godt hende det er samme løsningen på din kasse - uten at jeg VET det. I så fall må du overtale noen til å selge deg slik olje - og da kan de samtidig fortelle deg hvor mye det skal være. På BMW'en er det da heller ikke noen påfylling oventil, og kassa må fylles med pumpe fra undersiden. Kort sagt en idiotisk ide som ikke tar høyde for at tetninger kan begynne å lekke med tiden, eller at det faktisk kan oppstå feil med kassene. Jeg måtte plukke opp min fordi en av fiberkulene i sentralen var slitt ned og blitt så liten at den gikk gjennom hullet den var ment å tette.

De kaller det fremskritt...

#8 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 18 October 2008 - 10:16



Mercedes har omtrent det samme som BMW. Det kom med 210 klassen i -96 Man trenger ikke skifte olje sa de. Men etter en del kassehavari med erstatningskrav og rep, så gikk Mercedes tilbake på det og annbefaler nå oljeskift vær 60 000 km. Så JOVO, stikk innom nærmeste Mercedes forhandler og si du skal ha en peilepinne til aut kassa. Hvis de sier at det er verksted materiel og ikke kan selges, så ringer du til AUTO TRIO i Oslo og får en der. Denne peilepinnen som du da får er for lang, men den skal stikkes så langt ned at den stopper i bunnpannen på kassa. Få nytt filter og olje også vanlig ATF. Dette er en fin forsikkring mot skade på kassa. Troppen som du tar av på peilepinnen kan brukes igjen selv om du bryter plommen som er der.

Lykke til.
MB 300 GD SWB 33"