Gå til innhold



Foto

Arctic Tropy 2009


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
322 replies to this topic

#21 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 22:19

QUOTE(Svein54 @ 19 Oct 2008, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hva bli 255x70x16 Gunnar i forhold til 31"

Det tisvarer et 30" dekk.

et 255-75x16 blir 31" dekk

255 bredden tilsvarer da 10"

255-70x16 tilsvarer et 30-10x16

255-75x16 tilsvarer et 31-10x16

Om du tenker på Artic Trophy som jeg skjønner du har blitt litt hektet på vil jeg anbefale å kutte i skjermene og lage plass til 33" og sette på

Boggere 33-12,5-15. De gir godt grep og vil gjøre at sukien flyter utrolig godt på myrlendt skog. Om du trenger trene så er det masse områder i Norge som er akkurat like bedritne myrer.

Takboks kan man ikke ha noe tyngre enn soveposer i og de må pakkes vanntett i tilfelle velt i ei elv eks.

men jeg ville ikke hatt takboks bedre med andre løsninger som ikke gir like mye økning i tyngdepunktet.

Bilen min er ikke ferdig nok til høsten til en slik kjøring. neste høst igjen kan jeg ha som et mål å være med på en slik tur men ikke allerede til høsten. skal en være med bør en dra flere biler i følge og bli enige om hjemtauing om en av bilene ryker og også kanskje om å kjøre samlet og fordele utstyr mellom seg slik at ikke alle har motorsag, sveiseutstyr og andre tyngre ting som kan være nødevnidie i et knipetak. Minst to bør ha trykkluft med litt kapasitet med feks ombygd airkondkopressor som henter luft inne i snorkelen og kan sette slik som fordelerhuset under 0,5 kg overtrykk ved vading påsveisa slepefester for stag og ha med stag er også greit så en slipper taue for det er jævla slitsomt så langt på dårlig vei. Bedre å ha bilen bak festet i stag så den følger som en tilhenger.

Edited by Nöcke Gunnar, 19 October 2008 - 22:19.


#22 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 22:32

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 19 Oct 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
slik som fordelerhuset under 0,5 kg overtrykk ved vading


Enkleste til dette, er en akvariepumpe...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#23 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 22:37

Takboks blir det ikke. 33 dekk, ja. Kommer til å kjøre bilen på henger tur retur russisk grense Det hadde vært gøy om flere med suki hadde lyst til å stille opp så vi kunne fordelt utstyr. Vi trenger jo ikke å ha med det samme hvis vi kjører i sammen. Jeg må få lånt meg ett 33 dekk og felg så jeg kan finne ut hvor mye jeg må kutte. Benterud hadde du 33 dekk og felg som passet. Setter deg opp på liste over co driver. Ringer deg, hvis du er interesert og bli med en tur den 15 November til Svarstad.

#24 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 23:07

Hva var prisen på den vinsjen?

#25 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 23:11

Jeg har et sett til med aksler som jeg har tenkt til å forsterke ganske mye. Lønner det seg da og bygge dem om til spoa for å lettere få plass til 33 dekk? Hvor mye må jeg forlenge mellomaksler?Har KDh aksler på i dag. Hvordan blir kjøreegenskapene på vei (transportetappene) med spoa? Må jeg også montere Panhard rod kit?

Edited by Svein54, 19 October 2008 - 23:12.


#26 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 23:18

QUOTE(terje takras @ 20 Oct 2008, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Hva var prisen på den vinsjen?

Sender deg en PM når jeg har den. Ikke varene først nå. biggrin.gif

#27 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 10:27

QUOTE(Bergum @ 19 Oct 2008, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Enkleste til dette, er en akvariepumpe...

blir noe mikk. bygg om en airkonditionpumpe, la den suge luft fra inne i snorkelen og bygg om to 6 kilo brannslukkere til lufttanker.

ei akvariepumpe må ha 220 v og den må plasseres inne i kupeen for å sikre at den ikke suger vann, eller så må hele dritten inn i snorkelen.

det beste er ofte det beste.

Da har du også trykkluft til hjulskift og verktøy. kan raskt pumpe dekk opp etter kjøring i terreng.

#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 10:31

QUOTE(Svein54 @ 20 Oct 2008, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har et sett til med aksler som jeg har tenkt til å forsterke ganske mye. Lønner det seg da og bygge dem om til spoa for å lettere få plass til 33 dekk? Hvor mye må jeg forlenge mellomaksler?Har KDh aksler på i dag. Hvordan blir kjøreegenskapene på vei (transportetappene) med spoa? Må jeg også montere Panhard rod kit?


Du må i alle fall bygge om styringen din for styrestaget vil butte i fjærene. panhard stag vil stabilisere fjærene lateralt og det vil gjøre stor forskjell.

med spoa vil du ha løft nok for 33" men du må kappe litt hist og pist i balja også.

desto mer du hever bilen desto lettere vil den velte, det er noe å tenke på. mange ganger er stabilitet større mangelvare enn bakkeklaring.

#29 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 11:19

Styringen er ikke noe problem, jeg har styrestag som er beregnet for spoa. Spørsmålet er hvor mye mer bilen blir ustabil pga. spoa kontra bodylift eller shackle + fjær heving. Jeg har jo i dag ca. 5" lift. Uansett blir jo bilen med 33x12,5x15 og samurai aksler ganske mye breiere. Så spørsmåler er hva som lønner seg.

#30 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 15:36

QUOTE(Svein54 @ 20 Oct 2008, 12:19) <{POST_SNAPBACK}>
Styringen er ikke noe problem, jeg har styrestag som er beregnet for spoa. Spørsmålet er hvor mye mer bilen blir ustabil pga. spoa kontra bodylift eller shackle + fjær heving. Jeg har jo i dag ca. 5" lift. Uansett blir jo bilen med 33x12,5x15 og samurai aksler ganske mye breiere. Så spørsmåler er hva som lønner seg.


Se på utregningen jeg har sendt deg om reduskjon av marktrykk. Min erfaring er at spoa først og fremst er et amerikansk fenomen inspiret av at de kjører mest rock-crawling. I blautmyr er det viktigere å ikke synke nedi og være stabil. I fast underlag med myr oppå er spoa greit.

så vidt jeg har forstått er Murmansk en masse blautmyr akkurat som i Finland. Med moderat heving eks 50+50 ogkanskje litt til pluss boggers i size
33-14x15 har du med lavt dekktrykk en reduksjon ai marktrykket på nærmere 75% i forhold til originaldekk.

Tenk hva det gjør med evnen til å ta seg fram i myr. Du flyter oppå i stedet for å synke.

Jeg har gått i masse minefelt med såne minesko som rett og slett er store puter under bena der reduseres marktrykket masse og det funker.

Du kan sammenligne med å gå i dypsnø med store sko eller med små trugerpå deg. Med sko synker du hele tiden ned og brøyter veg mens med truger går du oppå snøen og kommer frem med lite bruk av krefter og raskt.

Det er en bedre løsning å bruke truger enn å gå med stylter, styltene vil bare synke enda dypere ned, helt til det blir så stor flate at det bærer. samme med bil og myr. synker dekkene først ned så synker bilen så dypt at akslinger og understell bærer en del av vekten.

poenget er å synke minst mulig ikke å ha lengst mulig stylter.

sett på skråbrett foran bilen slik at om den synker litt så sklir den opp på myra igjen og ikke begynner å bøyte og skyve myr foran seg. det bidrar bare til å synke dypere.

det er min erfaring med myrhelvete. for myr er helvete. Eneste fordelen er at det pakker seg som regel ikke like mye i dekka som klinesøle som limer fast i dekka. Har stått på flat mark og spunnet på alle seks hjula i rett type gjørme. den var bare 10 cm dyp. men når "bilen" veier 12 tonn så flyter den ikke oppå akurat.

Andre har sikkert andre ideer og det må de gjerne ha, dette er bare mine erfaringer støttet på matematiske beregninger omkring dem.

#31 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 16:48

QUOTE(Svein54 @ 19 Oct 2008, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Takboks blir det ikke. 33 dekk, ja. Kommer til å kjøre bilen på henger tur retur russisk grense Det hadde vært gøy om flere med suki hadde lyst til å stille opp så vi kunne fordelt utstyr. Vi trenger jo ikke å ha med det samme hvis vi kjører i sammen. Jeg må få lånt meg ett 33 dekk og felg så jeg kan finne ut hvor mye jeg må kutte. Benterud hadde du 33 dekk og felg som passet. Setter deg opp på liste over co driver. Ringer deg, hvis du er interesert og bli med en tur den 15 November til Svarstad.


Jeg har bare 31 og 35. Det med att bilen blir ustødig med spoa er bare noe tull hvis du har tenkt til å gå for litt brede 33 hjul. Jeg hadde spo med ome fjører og 31 10,5 hjul. Bilen gikk som en drøm den. Hadde ikke noe plunder med att den ville på sia!

#32 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 18:02

QUOTE(Benteruden @ 20 Oct 2008, 17:48) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har bare 31 og 35. Det med att bilen blir ustødig med spoa er bare noe tull hvis du har tenkt til å gå for litt brede 33 hjul. Jeg hadde spo med ome fjører og 31 10,5 hjul. Bilen gikk som en drøm den. Hadde ikke noe plunder med att den ville på sia!


Neida en SPOA bil blir ikke mindre stabil. Problemet er bare at det er ikke de fleste bilene ombygget med spoa klar over. I følge Tüv blir en bil ombygget til spoa mer utsatt for velting, mer ustabil i styringen og får redusert bremseeffekt ved harde innbremsinger.

De har til og med beregninger og tester som beviser det.

33" dekk løser noe av problemen men langt fra alle, men alle drømmer er vel litt forskjellige.

#33 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 19:46

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 20 Oct 2008, 19:02) <{POST_SNAPBACK}>
Neida en SPOA bil blir ikke mindre stabil. Problemet er bare at det er ikke de fleste bilene ombygget med spoa klar over. I følge Tüv blir en bil ombygget til spoa mer utsatt for velting, mer ustabil i styringen og får redusert bremseeffekt ved harde innbremsinger.

De har til og med beregninger og tester som beviser det.

33" dekk løser noe av problemen men langt fra alle, men alle drømmer er vel litt forskjellige.


Det du vil frem til er med andre ord er att man ikke får godkjent det? eller?

Edited by Benteruden, 20 October 2008 - 19:47.


#34 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 20:16

Det jeg først og frems er ute etter er å få plass til 33 x14x15 hjul. Bil med spoa blir nok mer ustabil ved at man løfter all vekt på bilen opp. Jeg tror jeg kommer til å gå for 2" body lift. Har som sakt 5" lift fra før. Med litt små modifikasjoner får da dekkene plass nok. Det med skliplate som gunnar nevner tror jeg kan være en god løsning for å slippe og synke for langt ned foran der vekta er størst.
Noen andre i nærheten av Drammen som har 33" som jeg kan låne for å prøve? Roar har du fortsatt dekka?

#35 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 22:47

Enig med Gunnar her, gå for større/breiere dekk, men husk også å ha lav nok giring for å kompensere.

Det var utrulig stor forskjell på små 31"x10.5" og dei eg har no 325-60-15 som tilsvarer store 31x12.5. Bilen bærer på snø mykje bedre enn med gamledekka.

Husk også at et triks er å få snurr på hjula så dei er tomme for gjørme etter ei omdreining, og klar for et nytt tak i underlaget.
Då vinn en også publikumsprisen smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#36 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 08:16

Når jeg så hvordan bilen din tok seg frem med de dekka du hadde Arnfinn uten sperrer så er jeg overbevist om at hvis man putter på 33x14x15 + 2" bodylift så er dette løsningen til å komme seg frem hvor som helst uten en for høy bil som blir ustabil og for høyt tyngdepunkt. Jeg har t- kasse med ca. 140% reduksjon så det skulle ikke være problem. I tilegg til ca. 120 hk så tror jeg vi skal komme frem. Når det gjelder publikumsvennlig kjøring der oppe i nord så tror jeg det ikke det hjelper om vi spinner løs møkka eller tar på oss Suki "Jakka" biggrin.gif, for det eneste publikum er elg og smågnagere som vi spruter ned. tongue.gif

#37 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 08:33

QUOTE(Benteruden @ 20 Oct 2008, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det du vil frem til er med andre ord er att man ikke får godkjent det? eller?


Jo det kan godkjennes. til og med hos BT i Norge. Mye av problemene kan det kompenseres for som du er inne på.

Bredding av sporvidde, panhardstag, antitorsjonsstag.

Ved ombygging til SPOA er det en stor fordel å bytte til litt mer stabile fjærer for originalfjærene er tilpasset SPUA og ikke SPOA.

Gjør en alt dette har en vel kompensert så mye at en ikke vil merke noen forskjell bortsett fra et høyere tyngdepunkt.

Det er forskjell på hva vi reagerer på som sjåfører men jeg er veldig følsom overfor høyere tyngdepunkt, særlig etter at jeg rullet en flunk ny Landcruiser.

Jeg hadde kjørt samme sted/løype tidligere under treningen og så stroppet vi i pur latskap en sarges med en del vekt på taket og da rullet jeg jaggu. Fikk mye skryt for den. Bilen var bare lånt fra tollager.

#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 08:40

QUOTE(yakuza @ 20 Oct 2008, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Enig med Gunnar her, gå for større/breiere dekk, men husk også å ha lav nok giring for å kompensere.

Det var utrulig stor forskjell på små 31"x10.5" og dei eg har no 325-60-15 som tilsvarer store 31x12.5. Bilen bærer på snø mykje bedre enn med gamledekka.

Husk også at et triks er å få snurr på hjula så dei er tomme for gjørme etter ei omdreining, og klar for et nytt tak i underlaget.
Då vinn en også publikumsprisen smile.gif


Grunnen til at jeg er så positiv til så store dekk er at bilen vi snakker om har motor med over 100 HK, men den må ha krypekasse. Som du skriver, er dekka fulle av myrgørr er de ubrukelige på neste omdreining.

Ved dekkvalg må jeg bare støtte meg på andre sine efaringer, men jeg tror boggere fungerer godt i myrterreng.

Terje har jo kjørt mye i myr med ulike dekk, har du forsøkt boggere Terje?

#39 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 09:08

Har tittet litt på dette med skliplate under foran, Ikke lett til å få festet en plate der. Lurer litt på å sveise på " skier" under fjærfester. Sveise på en tupp foran og bak festeplata. Dette vil jo gjøre at man både beskytter støtdemperfeste og at man sklir over stein så man slipper å henge seg fast der. Hvordan blir det å kjøre uten stabstag foran med så store hjul? Noen som har erfaring med dette?

Edited by Svein54, 21 October 2008 - 09:11.


#40 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 21:45

Her er logo for 2009.
banner_eng.jpg
og her er hva som venter oss.

welcome.jpg

Gleder meg uasett.