Gå til innhold



Foto

Arctic Tropy 2009


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
322 replies to this topic

#41 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 08:50

QUOTE(Svein54 @ 3 Nov 2008, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
Her er logo for 2009.

og her er hva som venter oss.



Gleder meg uasett.



Når du ser en liten russergutt som spiller noe jævli på balalaika så er det på tide å ta til venstre. Picknic med døden, anyone? whistle.gif

Who wann`a squeel like a pig.

#42 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 14:24

hva med styrken på suzuki akslene? Tåler de 33x14,5 boggere? Husk at dette er tuuunge dekk og som krever både stor motor og sterke aksler. Vil tippe ca 40-45kg med felg per stk. Så krever de også fart for å renses i myra. Hvis du uansett må kjøpe dekkene så ville jeg heller valgt et mønster som shu har på sin... altså LTB i stedet, vil tro de er mer forenelige med en kjørestil som innbyr til å ikke havarere... Pluss at boggerne funker godt på myr, med fart. De funker dårlig på svært mye annet.

Og de er ikke laget for å flyte oppå myren, de er laget for å bryte overflaten og greve seg fram. Og det gjør de også.

De er også svært stive i sideveggene slik at de flyter dårlig ut med en så lett bil. Det betyr at et annet dekk sannsynligvis vil sørge for lavere marktrykk til tross for mindre dimmensjon.

Til en suzuki ville jeg mye heller valgt 33x12,5 trxus mt... Og er bra sikkert på at jeg setter en god del penger på at det fungerer bedre på alle områder! (bortsett fra at du må ha reservehjul pga radial kontra diagonal...)

#43 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 November 2008 - 17:27

Roar fortalte meg også at Boggere var veldig stive i kantene. Heller mer til trexus jeg også når jeg ser hva mange anbefaler.
HK på motoren er ikke noe problem, vil ha ca 150HK før jeg starter der borte. Akslingene skal også forsterkes en god del.

#44 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 05 November 2008 - 23:27

QUOTE(Svein54 @ 5 Nov 2008, 18:27) <{POST_SNAPBACK}>
Roar fortalte meg også at Boggere var veldig stive i kantene. Heller mer til trexus jeg også når jeg ser hva mange anbefaler.
HK på motoren er ikke noe problem, vil ha ca 150HK før jeg starter der borte. Akslingene skal også forsterkes en god del.


Boggere er jo bias med 6 lag over alt, og en suzuki veier kanskje 1200-1400 ferdig rigget? Selv min toyota på drøyt to tonn er ikke tung nok til boggerne. Pluss at på endurance løp som dette så innbyr de til en kjørestil som ikke har noe med det å gjøre...

Det er ikke bare effekt det går på, det er moment ute på hjulene og dermed en kombinasjon av giring i differ og transfer kassen. Jeg vet ikke hvor mye suzukiaksler tåler, men tror nok trxus mt er et perfekt valg på en slik bil.

Når jeg valgte irok til runneren så var det for å ha et åpent mønster som ikke trenger for mye fart for å renses, noe som passer min kjørestil veldig bra. Det er viktig å tenke godt igjennom dette før man handler dekk... gjerne teste noen hvis man har mulighet.

Jeg har kjøpt et sett trxus mt til den bilen jeg nå holder på å kjøpe. Og jeg gleder meg til å teste de! Kan legge ut rapport når jeg er kommet så langt!



#45 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 09:14

Trexus 33x12,5x15 med beadlocks må bli konklusjonen. Jeg har gearet ned t -kasse med 137% så effekten ut på hjula burde holde.
Var inne på Rocky Road i går å tittet på ett nytt forsterker sett for bakaksel, er litt usikker på hvordan dette virker, noen som vet?
truss.jpg

Her ser dere på dette bildet hvordan han har gjort med beskyttelse av diffen.
Me_26Sammy3.jpg

Jeg tenker på å bruke noe tilsvarende for å beskytte fjærfestene. Noen som har forslag til hvordan dette kan festes uten at det stikker ut skruer og muttere?

Edited by Svein54, 06 November 2008 - 09:20.


#46 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 12:10

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 09:14) <{POST_SNAPBACK}>
Trexus 33x12,5x15 med beadlocks må bli konklusjonen. Jeg har gearet ned t -kasse med 137% så effekten ut på hjula burde holde.
Var inne på Rocky Road i går å tittet på ett nytt forsterker sett for bakaksel, er litt usikker på hvordan dette virker, noen som vet?
truss.jpg

Her ser dere på dette bildet hvordan han har gjort med beskyttelse av diffen.
Me_26Sammy3.jpg

Jeg tenker på å bruke noe tilsvarende for å beskytte fjærfestene. Noen som har forslag til hvordan dette kan festes uten at det stikker ut skruer og muttere?


Man trenger jo bare noen stålbiter for å forsterke akslingene. Jonny trøen (hilux) har bygd sine selv. Ingen stor sak. Til toyota som jeg har er de så billige at jeg ikke gidder å lage.

Rock sliders er noe jeg ville hatt på en bil, da holder du trær o.l. unna bilen og unngår de værste bulkene. Samt at du har noe å skli på hvis du trenger.

Jeg har forsterket akslinger innvendig og utvendig
Må lage meg ny fanger foran
har 2x winch
skal montere rock sliders når de kommer
montert dual transfer kasser
sperrer foran og bak
har montert bur nylig.
Har noen modifikasjoner på dieselpumpe og styring (hydroassist) som må på plass... Må også kjøpe meg noen mindre dekk, da det er maks 38 i AT...

Det kan være verdt å sjekke ut tråden vår fra lapland i fjor http://pirate4x4.no/...ead.php?t=15609.

#47 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 21:02

Da var første sponsor i havn.
AVIS Drammen Bilutleie låner ut transportbil for å slippe å kjøre med bilen opp/ned. Må parkere på grensa da forsikringa ikke gjalt i Russland. tongue.gif

#48 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 21:28

Hvilken vei har du tenkt til å kjøre da da... til kirkenes og over, eller gjelder AVIS forsikringen i Sverige/Finland og...

for det er MYE kortere å kjøre den veien...


#49 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 21:31

Gjelder i Sverige og Finnland. tongue.gif

#50 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 21:33

Har du noe bilde av rock sliders til bilen din?

#51 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 22:04

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Har du noe bilde av rock sliders til bilen din?

her har du rockslidersene jeg har bestilt.

#52 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 22:06

Det er nok greiest å kjøre finland, over rovaniemi. Kirkenes så er du alt for langt nord! Les tråden på nlck!

#53 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 22:40

du burde sveise forsterkning direkte i akslingen, sveis på en 2-3mm plate formet etter diffen, så mister du ikke klaring og det tåler en støyt. ellers klarer du ikke å bøye akslingene så lenge du ikke skal hoppe, men en avstiver på framakslingen er ikke dumt, og avstivning ute med knokkelhuset framme og ved trommelen bak er god forsikring
rocksliders er vel et must, og kraftig bakfanger som beskytter hjørnene bak burde man ha. bekyttelse til tanken også

Oppgraderte fester tiltransfer må man ha, gjerne til girkassa og motoren også så er man sikker. transferfeste som sprer kreftene over et større område på kassa må en også ha, en kløyvd kasse mindt i skogen er en smule upraktisk

slik gjorde jeg akslingen min, med påsveist 2mm plate på diffen og en avstiver laget av noe skrapstål
P1010354034.JPG

det ligger også detaljerte bilder av hvordan jeg laga rocksliders i linken i signaturen, på side 1 og 2

og jeg tror trxus er et godt valgt, men de kan være litt vanskelige å få tømt for gjørme,dvs mye hjulspinn. Selv tror jeg at jeg hadde valgt LTB for slikt terreng, letter å tømme for gjørme, men mulig de vil grave litt mer enn trxus.


godt jobba med å få sponsor



Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#54 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 23:06

Mine forberedelser består av;

Teknisk;
Rocksliders
ny framfanger, håper jeg kan produsere den i helgen
hydro-assist styring, ekstra kjøling på servo-oljen
(muligens portal-aksler, vi får se...)
Må ha nye dekk da de som står på er for store, 37" irok bias er planen.

Ellers er det meste gjort, har selvfølgelig litt service på motor og dieselpumpe igjen. Men erfaringer etter årets lapland trophy har rustet meg ganske godt med tanke på hva som måtte endres. Har bygd om til dual transfer og bladfjærer bak nylig. Bladfjærer for å få en balansert fjæring, noe jeg ikke hadde med spiraler selv om flexen var helt utrolig bra. Så det meste er på plass!

Av reservedeler jeg skal ta med så blir det ekstra diff, ekstra cv-ledd (tviler på at jeg får bruk for de), ekstra stikkaksler foran og bak, diverse småting utenom. Oljer og sånt, noen filter også, diverse slangeklemmer og verktøy.

Bilen er rigget med kompressor, 2 x wincher med tau. Blir muligens en ekstra winch i bilen jeg bruker som trekkvogn i tilfelle. Snorkel, innvendig bur, data, cb-radio, 220v, og en hel del annet... Hi-lift, løftestropper til å fikse felgslipp, kjørebruer, startmotor...

Attached Thumbnails

  • flexministeren.jpg


#55 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 00:37

Ser ut som jeg må skaffe meg en rørbøyer snart. tongue.gif
Jeg kommer til å kopiere bakfanger din ShuDuck, den så helt grom ut. Har bestil samme baklysa, men du nevner noe om at du måtte koble om i blinkrele?

#56 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 08:32

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ut som jeg må skaffe meg en rørbøyer snart. tongue.gif
Jeg kommer til å kopiere bakfanger din ShuDuck, den så helt grom ut. Har bestil samme baklysa, men du nevner noe om at du måtte koble om i blinkrele?


Jada, nå må du slutte å mase biggrin.gif Hadde du husket å nevne det i sommer kunne du tatt med den jeg har på Lillehammer. Men jeg tar den med nedover før jul.

Klart en mer avansert bøyer kunne vært ok,men de er relativt mye dyrere så da måtte en gått sammen og spleiset på en.



#57 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 08:53

Alt Biltema bøyern ikke klarer å bøye tar jeg med til Svendsen Eksos og får bøyd, dem har rørbøyer som bøyer opp til 100mm rustfritt + dem har også maskin til å utvide rør i enden så 2 rør passer i sammen.
Da var AC kompressor kommet på påsten så det blir artig å se hvor mye arbeid det blir for å få den montert.
Er det noen som har et par ringer med beadlocks liggende som jeg kan tegne av?

Kjører du ikke med stabstag ShuDock?

#58 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 09:20

Knixen, jeg ser i garasjen din at du har skiftet ut det meste av slanger til radiator med helsveisa rør. Hvordan går det med flex mellom motor og radiator?
Dette er jo veldig førnuftig med tanke på å stå ute i ødemarka med en sprekt slange som du selfølgelig ikke har med. cool.gif

#59 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 10:20

Beadlock1_9.jpg

Noen som vet hvor man får tak i disse "8mm STEEL NUTCERT"
Litt enklere enn muttere på baksiden. Dem virker som en plugg til gipsplater.

#60 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 11:42

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 10:20) <{POST_SNAPBACK}>
Knixen, jeg ser i garasjen din at du har skiftet ut det meste av slanger til radiator med helsveisa rør. Hvordan går det med flex mellom motor og radiator?
Dette er jo veldig førnuftig med tanke på å stå ute i ødemarka med en sprekt slange som du selfølgelig ikke har med. cool.gif


Det er ikke korrekt, har helsvesiede rør til intercooleren som er plassert rett foran radiator. Slangene til radiator er nye original slanger til ca 700kr stk dry.gif

Jeg bytter nå til en ny original radiator til nyerer hilux som også har oljekjøler i seg, slik at jeg får kjølt oljen til servoen.