Gå til innhold



Foto

Arctic Tropy 2009


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
322 replies to this topic

#61 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 11:43

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 11:20) <{POST_SNAPBACK}>


Noen som vet hvor man får tak i disse "8mm STEEL NUTCERT"
Litt enklere enn muttere på baksiden. Dem virker som en plugg til gipsplater.


ganske sikker på at wurth selger disse, billige NIX!

Du kan jo bare gjenge opp stålet? Mine er gjenget! smile.gif

#62 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 14:58

Det blir 128 hull å gjenge mad.gif tongue.gif for hånd, men må man så må man.

#63 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 15:05

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 14:58) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir 128 hull å gjenge mad.gif tongue.gif for hånd, men må man så må man.


Jeg hadde heldigvis en svært behjelpelig dekksjappe her i byen som jobbet gratis for meg. Så jeg slapp jobben med å montere dekkene, for det er ikke morsomt! Det er MYYYYYE etterstramming av muttre... rolleyes.gif

Har liv i runneren nå, endelig! så nå skal det testes dual-transfer oppsettet! tongue.gif

#64 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 15:26

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kommer til å kopiere bakfanger din ShuDuck, den så helt grom ut. Har bestil samme baklysa, men du nevner noe om at du måtte koble om i blinkrele?

Moro at du liker den smile.gif Ja du må enten ha en motstand som simulerer ei pære eller bytte ut relèet. det er pga. at blinklyset vil blinke for fort. Jeg kjøpte et relè på biltema, men den har feil poaritet så den passer ikke rett i. jeg bare lodda den om litt. men en får relè som er direct fit rundt om


QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 08:53) <{POST_SNAPBACK}>
Kjører du ikke med stabstag ShuDock?



nei, aldri gjort. måtte helst ha det med OMEsettet, men siden jeg har relativt stive dempere nå for å forhindre bodyroll så har det ikke noen effekt

å stramme beadlocks er vel fin peiskos i vinter

forventer noen poserbilder i byggetråden din knixen! biggrin.gif

Edited by ShuDuck, 07 November 2008 - 15:26.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#65 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 19:11

Det må bli hyttekos, 4stk 33x12,5 x15 på hyttegulvet foran peisen og en skarp en. tongue.gif
Hvordan dempere bruker du?

#66 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 20:57

bare pass på at ikke den skarpe pnkrerer dekka da tongue.gif


#67 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 21:07

QUOTE(ShuDuck @ 7 Nov 2008, 15:26) <{POST_SNAPBACK}>
Moro at du liker den smile.gif Ja du må enten ha en motstand som simulerer ei pære eller bytte ut relèet. det er pga. at blinklyset vil blinke for fort. Jeg kjøpte et relè på biltema, men den har feil poaritet så den passer ikke rett i. jeg bare lodda den om litt. men en får relè som er direct fit rundt om





nei, aldri gjort. måtte helst ha det med OMEsettet, men siden jeg har relativt stive dempere nå for å forhindre bodyroll så har det ikke noen effekt

å stramme beadlocks er vel fin peiskos i vinter

forventer noen poserbilder i byggetråden din knixen! biggrin.gif


Det kommer poserbilder senest i morgen, har litt lyst å dra ut en tur nå... men er dårlige forhold for foto, tykk tåke! Bilen fungerer supert! Kjempefornøyd!

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Det må bli hyttekos, 4stk 33x12,5 x15 på hyttegulvet foran peisen og en skarp en. tongue.gif
Hvordan dempere bruker du?


Om jeg ikke husker feil så får du borr med gjengedings i ett fra wurth? verdt å bruke noen hundrelapper på?


#68 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 22:23

Jeg har jo fagbrev som dreier freser så jeg får det nok til med den søylebormaskinen jeg har, men 128 hull er fortsatt veldig mang hull tongue.gif Venter på pris på beadlocks til 8 biler. Like greit når man først skal lage dem. Veit om flere som trenger det.

#69 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 23:06

vil gjerne og vite prisen på et sett...


#70 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 18:57

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan dempere bruker du?



DT Prerunner


Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#71 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 11:58

Det har vært mye att og frem ang dekk, et dekk som har vært snakket lite om er GoodYear MTR 33 x 12,5x15 på 8" felg med beadloock

Wrangler_20MTR_20_Small_.jpg

Janne på Norsk offroadteknikk skryter veldig av dette til Sukin, hun mener dette passer perfekt til AT,

Noen med erfaring om dette.



#72 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 12:12

QUOTE(Svein54 @ 11 Nov 2008, 11:58) <{POST_SNAPBACK}>
Det har vært mye att og frem ang dekk, et dekk som har vært snakket lite om er GoodYear MTR 33 x 12,5x15 på 8" felg med beadloock

Wrangler_20MTR_20_Small_.jpg

Janne på Norsk offroadteknikk skryter veldig av dette til Sukin, hun mener dette passer perfekt til AT,

Noen med erfaring om dette.


Til offroad bruk liker jeg det IKKE! De pakker seg svært lett. og er ikke gode på noe underlag. De er greie på mange. Det fine med de er at det er radial dekk som tåler mye juling. skal jeg ha mtr så blir det til gatebruk, aldri offroad. Det skuffer de stort i forhold til andre dekk. Så med forbehold om at vi snakker om offroad bruk så anbefaler jeg absolutt andre dekk!

Ja, har hatt de i 37" på runneren... Du ser et par bilder i garasjen min fra mauken hvor det ser ut som jeg kjører med slicks i myra... MTR...

#73 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 20:10

Har nå satt i gang å lage kompressor og tank til bilen, Har kjøpt inn ACkompressor og lufttank fra en lastebil + alt det andre. Kommer til å lage en steg for steg på garasjen min med masse bilder. Vil da ha nok luft både til ARB+fylle luft i hjula og kunne bruke blåsepistol til å fylle opp madrassen til Bergum. tongue.gif
Ellers så strømmer det på med deler, fikk i dag snorkel topp og 2" bodylift sett. Godt at man har god tid før avreise.

#74 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 14:32

Er det noe problem å bruke 10" felg på 33x12,5x15 dekk kontra 8" felg?

#75 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 14:52

QUOTE(Svein54 @ 13 Nov 2008, 14:32) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noe problem å bruke 10" felg på 33x12,5x15 dekk kontra 8" felg?


Du vil jo øke sannsynligheten for å vrenge av dekket ved lavt dekktrykk ved en smalere felg.

Nå er det dekket du tenker på anbefalt på 8,5" til 10" felg fra produsenten så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for å bruke 10" felg.
Ved en bred felg setter dessuten dekket seg mer korrekt mot underlaget slik at du får en bedre utnyttelse av dekkets egenskaper.

Men jeg vet jo at i offroadmiljøet er det mange som gjerne vil true dekket inn på så smal felg som mulig, helst 5,5".

I følge de som produserer dekket er det uheldig for dekkets egenskaper om en bruker både smalere og brdere felg enn det de oppgir, og hvor ofte er det en vrenger av dekket?

Jeg har gjort det men da var det nesten ikke luft i det og det stod klint fast i en steinkile. Om du velter med lavt trykk i dekket er du utsatt men da ryker det av om du har smal felg også.

Jeg kommer til å gå for 10" felg til mine 12,5" brede dekk. Eller om jeg får tak i det så blir det 9". Det er perfekt.

#76 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 15:05

10" felgen har 3,75 backspace, hvor mye bredere blir den i forhold til orginal felg.

#77 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 15:46

QUOTE(Svein54 @ 13 Nov 2008, 15:05) <{POST_SNAPBACK}>
10" felgen har 3,75 backspace, hvor mye bredere blir den i forhold til orginal felg.


Jeg liker ikke disse med så liten backspacing. Om den var på 5" ville den hatt en offset på 0 mm men siden den har en bacspacing på under 5" så presser den dekket tover vekk fra bilen og får en negativ offset. Den negative offseten på denne felgen er 1,25" eller 31,75 mm avrundet til 32mm.

Det vil si at senter av felgen er 32 mm lenger ut enn en originalfelg som har 0 i offset. Siden originaldekket er 195 i bredde mens ditt dekk er 12,5" som tilsvarer 317,5 mm er dekket ditt 122,5 mm bredere enn originalt. Halvparten av denne økningen går til tillegg på bredden på bilen. dvs 61,25 mm. Pluss det negative offsettet på 31,75 mm blir det en breddeøkning på hver side på 93 mm.

Bilen din øker altså bredden med 93 mm pr side totalt 186 mm ved å gå fra originaldekk med bredde 195 på felg med 0 i offset til 12,5" brede dekk på en 10" felg med 3,75" backspacing.

Økningen i sporvidden derimot er kun 31,75 mm på hver side som tilsvarer 63.5 mm.

De originale skjermbredderne bygger ca 60 mm ut fra karosseriet og de nye dekkene stikker 93 mm lenger ut slik at en ny skjermbredder som skal skjerme dekket like godt som de originale skjuler originaldekket må være 15 cm eller 6". Det er det som er standardstørrelsen på Bushwacker.

#78 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 18:55

Da trenger jeg ikke å montere hi lux aksler i vert fall. tongue.gif Jeg får forsterke samurai akslene litt mer.
Jeg vil trenge nye skjærmbreddere Gunnar når du har fått godkjent 33" dekk.

Enda en sponsor er på plass,
BGnor stiller opp med god spons av 5 stk. 33/12.50-15 TRUXUS Mud dekk og ROCK CRAWLER 10”X15” felger.

trxus_mt_07.jpg

yhst_5585594445652_2026_87248322.jpg

#79 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 19:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Nov 2008, 14:52) <{POST_SNAPBACK}>
Du vil jo øke sannsynligheten for å vrenge av dekket ved lavt dekktrykk ved en smalere felg.

Nå er det dekket du tenker på anbefalt på 8,5" til 10" felg fra produsenten så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for å bruke 10" felg.
Ved en bred felg setter dessuten dekket seg mer korrekt mot underlaget slik at du får en bedre utnyttelse av dekkets egenskaper.

Men jeg vet jo at i offroadmiljøet er det mange som gjerne vil true dekket inn på så smal felg som mulig, helst 5,5".

I følge de som produserer dekket er det uheldig for dekkets egenskaper om en bruker både smalere og brdere felg enn det de oppgir, og hvor ofte er det en vrenger av dekket?

Jeg har gjort det men da var det nesten ikke luft i det og det stod klint fast i en steinkile. Om du velter med lavt trykk i dekket er du utsatt men da ryker det av om du har smal felg også.

Jeg kommer til å gå for 10" felg til mine 12,5" brede dekk. Eller om jeg får tak i det så blir det 9". Det er perfekt.


Her tror jeg du tar litt feil Gunnar, min erfaring er at dekket sitter bedre på en smal felg en en brei felg. Men du har rett i at du ikke får utnyttet dekkets egenskap fult ut. Kjører nå med for smal felg på min Volvo 303, får ikke god effekt av å slippe luft ut, da dekket ikke har så mye felg å flyte ut på.

#80 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 20:52

Har det ikke litt å si hvor tung bilen er? Sukin vil jo veie ca.1200kg kontra en bil som veier 2-2500 kg?
Jeg ser det som en fordel at bilen blir så brei som mulig for å øke stabliteten.
Muligens jeg må sveise på beadloock?

Edited by Svein54, 13 November 2008 - 20:53.