Gå til innhold



Foto

Arctic Tropy 2009


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
322 replies to this topic

#81 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 03:37

QUOTE(1911 @ 13 Nov 2008, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
Her tror jeg du tar litt feil Gunnar, min erfaring er at dekket sitter bedre på en smal felg en en brei felg. Men du har rett i at du ikke får utnyttet dekkets egenskap fult ut. Kjører nå med for smal felg på min Volvo 303, får ikke god effekt av å slippe luft ut, da dekket ikke har så mye felg å flyte ut på.


Egentlig burde det sitte bedre på en smal felg, helt enig, men jeg har nesten aldri kjørt av dekket fra felgen enda jeg har kjørt nesten uten luft mange ganger. Flere ganger har jeg sett de med veldig smale felger vrenger dekket. Jeg lurer på om det sitter dårligere om felgen er veldig mye for smal. Som om en presser en 12,5" dekk inn på originalfelgen på 5,5".

Som du er inne på er det veldig viktig for et dekk å ha nok bredde å flyte ut på for å få ut alle egenskapene i dekket. Hjelper lite at dekket sitter som faan hvis en bare står og slurer på det.

Hva med å sette inn en slange? På landeveier det jo livsfarlig med slange i slangeløse dekk pga varmgang men offroad spiller det ingen rolle.

Om en vrenger av dekket da så vil det kanskje smette på plass igjen.

#82 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 09:24

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Nov 2008, 03:37) <{POST_SNAPBACK}>
Egentlig burde det sitte bedre på en smal felg, helt enig, men jeg har nesten aldri kjørt av dekket fra felgen enda jeg har kjørt nesten uten luft mange ganger. Flere ganger har jeg sett de med veldig smale felger vrenger dekket. Jeg lurer på om det sitter dårligere om felgen er veldig mye for smal. Som om en presser en 12,5" dekk inn på originalfelgen på 5,5".

Som du er inne på er det veldig viktig for et dekk å ha nok bredde å flyte ut på for å få ut alle egenskapene i dekket. Hjelper lite at dekket sitter som faan hvis en bare står og slurer på det.

Hva med å sette inn en slange? På landeveier det jo livsfarlig med slange i slangeløse dekk pga varmgang men offroad spiller det ingen rolle.

Om en vrenger av dekket da så vil det kanskje smette på plass igjen.


Er felgen veldig mye for smal er det nok som du sier lettere å vrenge dekket. Men på f.eks. 12,5" bredde sitter nok dekket bedre på en 8" felg en 10".

På Volvo'en min har jeg slanger i dekkene, det vil fungere som en innvendig beadlock.Staun har jo også en innvendig beadlock som bruker slange. Flere som kjører bilcross bruker slanger i dekkene for at dekkene ikke skal slippe fra felgen.

Grunnen til at jeg bruker slanger på Volvo'en er at di orginale felgene ikke er laget for slangeløs bruk. Mangler forhøyningen på ytterkansten av felgen. Slipper veldig lett fra felgen om det blir sideveis påkjenning.

#83 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 11:24

QUOTE(1911 @ 16 Nov 2008, 09:24) <{POST_SNAPBACK}>
Staun har jo også en innvendig beadlock som bruker slange. Flere som kjører bilcross bruker slanger i dekkene for at dekkene ikke skal slippe fra felgen.



Har du noen erfaring med den? Jeg har bare sett den på bilde.

#84 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 12:07

Nitteberg har det på sin Pajero. Vurderte et sett til Patrol'en da jeg hadde den. Har ingen erfaring selv. Det ligger en del info om Nitteberg sine beadlock på www.nofear.no

#85 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 12:48

eneste problemet med slange i dekket er at vist du har lite luft og spinner dekket på felger(som man kan gjøre hvist dekket har godt feste i myr) river man av ventilen og poff så er du fri for luft ganske kjapt.
Og så må du av med dekket for å ta ut den slangen og sette inn ny ventil eller slange.

Dette skjer på traktorer som vi får inn på dekkservice.
Men seff hjelper slange mot at dekke vrenges av wink.gif

Man får jo også lim(ikke sikaflex) som kan limes mellom dekk og felg.

#86 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 12:55

QUOTE(terje takras @ 16 Nov 2008, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
eneste problemet med slange i dekket er at vist du har lite luft og spinner dekket på felger(som man kan gjøre hvist dekket har godt feste i myr) river man av ventilen og poff så er du fri for luft ganske kjapt.
Og så må du av med dekket for å ta ut den slangen og sette inn ny ventil eller slange.

Dette skjer på traktorer som vi får inn på dekkservice.
Men seff hjelper slange mot at dekke vrenges av wink.gif

Man får jo også lim(ikke sikaflex) som kan limes mellom dekk og felg.


Det er en av grunnene til at jeg gjerne skulle kjørt slangeløst, du har heller ikke muligheten til å plugge dekket om du punkterer. Får heller ikke slippe ut så mye luft som jeg skulle ønske. Men det blir vel spacere på Volvo'en snart og noen andre offroad dekk med di nye 10" felgene som ligger i garasjen... Da blir det slangeløst!

#87 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 13:14

Hvordan er den beadloocken som heter tec7. rolleyes.gif

#88 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 13:24

QUOTE(Svein54 @ 16 Nov 2008, 13:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan er den beadloocken som heter tec7. rolleyes.gif


Har ikke prøvd den enda... minus med å lime er at det blir muliggens trøbbel den dagen du vil ha dekket løst fra felgen.

#89 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 16:33

limet aleine holder ikke likevel....

tenk deg den påkjenningen overgangen bead/dekk har når du har kjørt dekket med lite luft inn mot en stein eller noe, og dekket blir vrengt innover på felgen...

når du da samtidig gir gass for å komme løs begynnet dekket å spinne inne i felgen.... det er ganske ttore krefter man snakker om da...


Jeg hadde ikke lurt engang... hadde hatt med dekk med beadlock, helst innvendig pga balanseringen, om ikke det gikk i orden hadde jeg tatt med med vanlig beadlock på en henger og byttet de i finland


#90 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 16:48

Når du sier innvendig beadloock, mener du vanlig påsveiset, eller mener du Staun? Hvis Staun så har jeg lest at problemet er hvis bilen er for lett, du får liten effekt med å tappe ut luft.
Skal kjøre bilen på henger til russergrensa, så bilen kommer ikke på veien før da, er så dårlige veier der oppe at litt ubalanse er ikke noe problem tror jeg.

#91 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 19:19

QUOTE(terje takras @ 16 Nov 2008, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
eneste problemet med slange i dekket er at vist du har lite luft og spinner dekket på felger(som man kan gjøre hvist dekket har godt feste i myr) river man av ventilen og poff så er du fri for luft ganske kjapt.
Og så må du av med dekket for å ta ut den slangen og sette inn ny ventil eller slange.

Dette skjer på traktorer som vi får inn på dekkservice.
Men seff hjelper slange mot at dekke vrenges av wink.gif

Man får jo også lim(ikke sikaflex) som kan limes mellom dekk og felg.


Jeg kjørte cross en gang i tiden. Husquarna 490 og der var det slange i dekket men for å unngå å rive av ventilen så var det klammer inne i felgen som en skrudde fast dekket til felgen med. Omtrent som en topunkt beadlock på begge sider samtidig. Rett og slett en bøyle tvers over felgen innvendig som klemte fast dekket via en bolt som gikk inn gjennom midten av felgen. 2 stk sånne på hvert dekk.

Kunne den vært videreført på noe vis til slangedekk på offroad?

#92 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 17:49

Innvendig beadlocks fra staun funker godt, men det er jo jævlig dyrt! 180-200usd per stk... Da kjøper jeg heller et ekstra reservedekk...

Jeg bruker beadlocksfelger i 15x10, som i praksis blir nærmere 15x11 med dekket utenpå ringen... Jeg ønsker meg 17x9 med beadlocks til mitt drømmeoppsett.

Det er verken bra å ha for smale eller for brede felger. Rundt 7-9 tommer avhengig av dekkbredde er optimalt for kjøring på sommerstid. Bredere for optimal overflate på snø. Men det krever en annen kjørestil også. Økningen i bredde på felgen øker bare overflaten minimalt, halvparten av den økte bredden er vel teorien. Du utsetter også dekksidene for kutt skader ved for brede felger, JA HAR GJORT DET... KOSTET MEG 2500 for et nytt dekk... og det var etter 10 min i en 24timers konkurranse... mad.gif

Jeg har limt dekkene med sikaflex i tillegg til beadlocksene.

#93 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 18:08

Hadde vært artig å fått noen inspill fra noen som har kjørt i AT før. Etter som jeg har skjønt er det veldig mye skog/myr der oppe. Hvor mye luft trenger man i hjulene? 33x12.5x15 med 10x15" felg burde kunne funke uten å slippe ut alt for mye luft. Er veldig usikker på om man trenger beadloock. Skal ha med reservehjul.

#94 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 18:37

QUOTE(Svein54 @ 18 Nov 2008, 18:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde vært artig å fått noen inspill fra noen som har kjørt i AT før. Etter som jeg har skjønt er det veldig mye skog/myr der oppe. Hvor mye luft trenger man i hjulene? 33x12.5x15 med 10x15" felg burde kunne funke uten å slippe ut alt for mye luft. Er veldig usikker på om man trenger beadloock. Skal ha med reservehjul.


Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt litt i myr og krysset noen bekker med litt forskjellig lufttrykk og så senket det så lavt at du kjører av dekket en tre fire ganger. Da vet du akkurat hva som trengs.

Problemet med å basere seg på hva andre har kjørt på av trykk er at du må avpasse trykket til bilens vekt. Og din bil blir tyngre enn de fleste 413 som brukes til vanlig. Last opp bilen og kjør.

Jeg tror du kan drite i beadlock når jeg har gnudd og tenkt litt på det en stund.


Søren så sjuk jeg blir på å være med. Men det får bli i 2010 for min del. 2009 blir jeg ikke klar til med bilen. Men neste år igjen serdu.

#95 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 19:48

Blir med deg som co driver i 2010. cool.gif

#96 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 21:47

Her er den nye hardtoppen etter ombygging som skal sitte på bilen under AT.
IMG_4926.jpg

#97 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 22:22

Stilig. Har du et før bilde og?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#98 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 01:03

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Nov 2008, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt litt i myr og krysset noen bekker med litt forskjellig lufttrykk og så senket det så lavt at du kjører av dekket en tre fire ganger. Da vet du akkurat hva som trengs.

Problemet med å basere seg på hva andre har kjørt på av trykk er at du må avpasse trykket til bilens vekt. Og din bil blir tyngre enn de fleste 413 som brukes til vanlig. Last opp bilen og kjør.

Jeg tror du kan drite i beadlock når jeg har gnudd og tenkt litt på det en stund.


Søren så sjuk jeg blir på å være med. Men det får bli i 2010 for min del. 2009 blir jeg ikke klar til med bilen. Men neste år igjen serdu.


Saken med for lavt lufttrykk er jo at du mister høyde under bilen... pluss at jeg har forstått at skal man hevde seg i AT så kjører man mye i høy hastighet og det setter begrensninger på hvor lite luft du kan ha i dekkene. Så det er vel litt snakk om ambisjonsnivå også. Fordelen med bias dekk er jo i tillegg til styrke at de holder høyden. whistle.gif

Nå blir nok min bil kanskje så mye som 2800kg ferdig rigget.... Så jeg har jo et vekt problem... Men jeg slanker meg jo så det skal hjelpe litt! dribble.gif

#99 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 02:14

Her har du hvordan den så ut på bilen til Bernt. (lånt bilde fra Bernt's garasje)

DSCN1113.jpg

tror at mitt mål i første omgang er å prøve og fullføre alle etapper, noe hardkjør blir det ikke med lite eller mye luft. cool.gif
De fleste som prøver på å komme fortest i mål ryker som regel et eller annet på bilen.
2,8 t, da måtte jeg putta på belter fra en russisk tanks og appotil lakt på oss. tongue.gif

#100 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 02:57

ser dere snakket litt om beadlock og dekkslipp og sånt..

har dere sett billig måten de gjør det i drag racing?
de skrur rett og slett fast dekket til felgen med skruer igjennom felgen....

De yterste skruene på denne felgen er der for å hindre dekket å spinne på felgen
noen som har prøvd dette på offroad biler?