Gå til innhold



Foto

CJ'n krangler når den er varm....... trenger råd og tips!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 16:27

Hei
Har en 1985 mod. cj7 4,2l (258cid.) automat. Bilen har gått ca. 160.000 km.
Jeg har hatt problemer med at den har brukt alt for mye suppe. Og da snakker vi ikke vanlig Jeep forbruk, men mellom 2,5 og 3 liter per mil. Tok dermed av forgasseren, sendt den til koking for å rense alle kanaler og slikt, og kjøpt nytt rep. sett til den. Har montert den sammen og satt den på bilen. Startet kværna og alt virket helt fint.
Det var nå det store problemet startet...... Kjørte den en runde og alt virket flott, men da jeg kom hjem og lot den stå på tomgang mens jeg skulle åpne panseret så begynte den sakte å kvele seg. Åpnet panseret og da stoppet den. Fyrte den opp igjen men den surner til og vil kvele seg. Den begynner også å sote mye selv på tomgang.
Jeg kjørte den i garasjen, og tok kvelden. Neste dag tok jeg komp test på den, men resultatet var ikke så værst. Startet bilen og sjekket tenningen. Den var utenfor skalaen. Noe rundt 30 tenker jeg (skal ha 8 hvis jeg ikke husker feil). Tenkte da at dette kan være en årsak til problemene, men neida!

Saken er at bilen er helt fin når den er kald, men absolutt ikke bra når den er varm. Jeg justerte flotørhøyden når jeg overhalte gasseren, kan det ha noe med problemet å gjøre? Jeg justerte alt etter hva som stod i papirene til rep. settet.......... Det virker som den får alt for mye suppe. Er det noen som har tips eller råd å komme med er jeg veldig takknemlig for svar/hjelp smile.gif
Er du "on-road" gi gass, er du "offroad" gi FULL gass
-Tommy-

#2 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 18:33

Høres ut som om choken ikke kobler helt ut?
Roar, Lightfoot Racing

#3 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 20:18

QUOTE(Roar @ 20 Oct 2008, 18:33) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut som om choken ikke kobler helt ut?


Hei og takk for svar! Jeg har justert choken, byttet tennplugger og luftfilter, så jeg har gått tom for ideèr blink.gif
Er du "on-road" gi gass, er du "offroad" gi FULL gass
-Tommy-

#4 Rogerlaredo

Rogerlaredo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 21:37

Hei, jeg har engang opplevd noe lignende. Bilen brukte mye bensin og motoren gikk dårlig på tomgang. Etter å ha rengjort pluggene noen ganger uten at det gjorde ting noe bedre kom jeg på at bensinfilteret nylig var byttet. Jeg dro bensinslangen av forgasseren og skrudde av rørstussen inn til flottørkammeret. Der fant jeg synderen, en gummibit som holdt ventilen i åpen posisjon. Gummibiten ble fjernet, og flottøren klarte igjen å stenge ventilnåla når kammeret var fylt opp. Årsak? Gummibiten ble antagelig klipt av da jeg tredde slangen på filteret da jeg byttet det. Ikke sikkert at du har samme feilen, men det er jo enkelt å sjekke.

Roger Rasmussen
Roger Rasmussen

#5 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 22:45

Hei Roger!
Jeg byttet bensinfilteret likt med at jeg monterte forgasseren etter overhaling rolleyes.gif Da skal jeg sjekke dette, og håper det er dette som har skjedd.
Takk for svar thumbsup.gif

-Tommy-
Er du "on-road" gi gass, er du "offroad" gi FULL gass
-Tommy-

#6 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 20:20

Da har jeg skrudd litt og funnet ut følgende.

1. Jeg hadde en slik gummibit i ventilen inn til flotørkammeret. Tok da ut denne, men det hjalp lite (eller ingenting :s)

2. Åpnet opp forgasseren og justerte flotørhøyden ned til sånn "passe" høyde. DVS. ikke slik som bruksamvisningen på rep. settet sier..... Skrudde gasseren sammen igjen og fyrte opp....... og JA det virket! laugh.gif

Etter noen prøveturer har jeg funnet ut at jeg må senke flotørhøyden enda litt til, men da blir den "tipp topp". Skal gjøre dette til helgen for bilen skal på eu-kontroll til neste uke cool.gif skulle vært inne for alt for mange måneder siden...... men men sånn har det blitt whistle.gif
Er du "on-road" gi gass, er du "offroad" gi FULL gass
-Tommy-