Gå til innhold



Foto

Jeep Cherokee - 2,5 vs 2,1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 20:03

Ser egentlig litt på Jeep Cherokee om dagen, ettersom jeg egentlig er i markedet for en passe stor 4x4.

Er veldig skeptisk til 2,5VM motoren, med alt det tullet med topper og støtstenger.
2,1l motoren er vel den kjente PSA motoren, brukt bla.a i Citroen XM. Denne er eldre, har lavere effekt, men etter det jeg har oppfattet er den mer solid.

Altså kan man velge mellom en sterk motor, som går i filler, mot en litt mindre sterk motor, som holder mål.

Hva har jeg misforstått ?

Initium

Edited by Initium, 20 October 2008 - 20:08.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#2 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 20:49

Man kan også velge bensin........! Da får man power, slitestyrke og en utmerket automat.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#3 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 21:09

Om denne motoren (2,1) har sitter i Citroen vet jeg ikke, men vet såpass at det er en Renaultmotor, utviklet i samarbeid med Jeepfabrikanten på den tiden.

VM diesel har som du sier et til dels dårlig rykte med topper som sprekker og støtstenger som hopper ut. På den annen side er motoren meget sterk og rask når alt fungerer, og det gjør det som oftest.

Støtstenger som hopper av er noe som ofte skjer. Dels fordi motoren ikke er beregnet til å gå lenge på høye turtall (den hydrauliske løfteren reagerer ikke raskt nok, støtstangen blir stående og stampe) (marinemotor opprinnelig), og dels fordi støtstengene er laget av litt for simpelt metall. etter noen 1000 km blir støtstangen rett og slett for kort med det til følge at den hopper ut av sitt leie i vippearmen. Imidlertid er disse støtstengene billige i forsterket utgave, og byttet i løpet av en drøy time, med kaffepause.

Toppene ryker fordi de ikke tåler høye temperaturer. Følger en med på tempmåler, lar være å presse bilen med tung last opp bratte bakker, og ikke minst vet at det ikke lekker kjølevæske noe sted, så burde toppene holde. En hver turbodiesel skal få lov til å gå litt på tomgang før den stanses. Dette står i mange instruksjonsbøker. Hyppige oljeskift med filter og bruk av syntetisk olje vil også kunne bidra til et langt og godt motorliv.

Mange kjører en slik motor som om det var en gammel Volvo B-20, med sjekk av olje når det passer og etterfylling av kjølevæske når motoren koker. Da går det som det må gå.

Så kan man sikkert mene at det var da som pokker, motoren burde tåle både det ene og det andre uten at man skal kikke under panseret til en hver tid. Vel, det er vel noe av utfordringen i vår fordi-jeg-fortjener-det, og bruk-og-kast-tidsalder. I gamle dager var det mer enn vanlig å jevnlig sjekke vitale væsker, og generelt følge med på bilens tilstand. Gjør man det, lever denne motoren lenge. Det er mange eksempler på at montert i Chrysler Voyager, går disse motorer både 3 og-400000 uten problemer.

VM 2,5 diesel er også benyttet i Opel, Ford og Land Rover.

mvh

B.

Edited by Bie, 20 October 2008 - 21:10.

Sjølberging er alfa og omega.


#4 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 20 October 2008 - 23:55

Det som er fint er at man vet hva som er problemet med 2.5 literen.

Har selv byttet støtstenger, 8 stykker koster tilsammen ca 300 kroner hos motorteknikk.no, og tar deg en time å bytte (som Bie sier i sin post). Har byttet til syntetisk olje sammen med ProLong, og motoren høres utrolig bra ut samtidig som den virker veldig bra. I tillegg er den slitesterk.

Har ikke hatt problemer med varme i motoren etter at jeg byttet til sportsluftfilter. Du kan svi av noen lapper på K&N racingfilter importert fra usa eller et sportsluftfilter fra biltema til 159,- kroner. Passer direkte på. Minsker driftstoffbruk til 0.9 l / mil på rolig langkjøring. Seff, pusher du 140 på motorveiene så drikker den 1.1 liter...

Tror faktisk at 2.1 literen blir litt for puslete....


bjornw>

#5 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 00:18

Så temperaturen gikk ned med nytt filter? Interessant. Har du et bilde av installasjonen din?
0,9 er jo ikke mye, men min ligger på 0,7-0,8 på langkjøring.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#6 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 07:32

Påenget er at jeg bruker bilen til å trekke med. Hengere på 16-1700kg er regelen, ikke unntaket.

Har sett på 4l motoren, men syns det er veldig få av disse av litt nyere årgang. Da er det mest 2,5L bensin, eller turbodiesel.
Fant jeg en fin 95-96 4,0l til en vettug pris, er det absolutt et alternativ. Merca bruker sine gode 1,2l i snitt den også, så forskjellen blir ikke SÅ stor.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#7 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 09:52

QUOTE(Initium @ 21 Oct 2008, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har sett på 4l motoren, men syns det er veldig få av disse av litt nyere årgang. Da er det mest 2,5L bensin, eller turbodiesel.
Fant jeg en fin 95-96 4,0l til en vettug pris, er det absolutt et alternativ. Merca bruker sine gode 1,2l i snitt den også, så forskjellen blir ikke SÅ stor.

Initium


Denne f.eks, Initium?
98-mod da, men likevel...er jo nesten INGEN 4-litere til salgs lenger.
Har sikkert noe med at diesel plutselig ble dyrt biggrin.gif

#8 khnaess

khnaess

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 21 October 2008 - 10:16

Jeg kjenner litt til 2.1 literen. Den er som tidligere nevnt overaskende slitesterk. Det finnes flere eksempler på biler med over 300K på klokka. Men noen trekkbil blir ikke cherokeen med denne maskinen. Jeg ble overasket over hvor fort motoren gikk varm dersom man kjørte med henger. Til om med med tom henger steg temp nåla faretruenede. Dette var riktignok en stor 2-aksel henger. Men dersom man har planer om å kjøre med henger så tro jeg ikke 2.1 L er noe å satse på.