Gå til innhold



Foto

SJ med plog


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#21 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 22:16

plowmount_t.jpg
Fant denn hos: www.samuraisalvage.com
Der er bedere bilde av festeanordning

#22 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 22:27

For oss som har gårdsplass som vi ikke kan dytte snøen innover eller til siden. Da blir løsningen å henge på et skråskjær bak på kula og dra snøen ut av gårdsplassen. Noen forslag.

#23 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 20:09

QUOTE
For oss som har gårdsplass som vi ikke kan dytte snøen innover eller til siden. Da blir løsningen å henge på et skråskjær bak på kula og dra snøen ut av gårdsplassen. Noen forslag.


Snøfres. Det er jo ikke umulig å henge snøfres på bilen heller wink.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 11:32

QUOTE(Snømannen @ 28 Oct 2008, 20:09) <{POST_SNAPBACK}>
Snøfres. Det er jo ikke umulig å henge snøfres på bilen heller wink.gif


Fordelingskassa har også mulighet til å ta ut et kraftuttak rett fremover. Eller kjøpe en gammel gråtass. whistle.gif whistle.gif

#25 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 11:42

Bakover...

med et slitk kraftuttak (PTO) som kjem ut av kassa i forlengelsen av inputaksel får en samme turtall som inn, med muligheit til å sjalte inn/ut, med eller uten samtidig drift på hjula.

klipt frå nettet:
PTO for Samurai T-Case

--------------------------------------------------------------------------------

I emailed them about the pto they use for their boat hybrid this is what I got back from them.


AMPHIBIOUS CARS LTD
Littlehampton Marina tel 01903 721139
Littlehampton info@amphijeep.biz
West Sussex amphijeep.biz
BN17 5DS
ENGLAND

PTO for Suzuki SJ410/413/419 Samurai/Sierra/Gypsy/Potohar/Katana
Manufactured in Japan/Spain/India/Pakistan

We have been using our own manufactured PTO on the Dutton/Amphijeep range of amphibious cars since 2000; it is designed to transmit the full 65 bhp @ 5000 rpm

The conversion consists of extending the transfer box input shaft with drive shaft grade steel and drilling out the transfer box end casing to 23mm dia. There are 4 off M8 pre-tapped holes around this end casing suitable for attaching brackets etc

DIMENSIONS: -
Shaft 22mm dia x 65mm long from rear face of bearing to spigot
Keyway 6mm wide x 3mm deep x 23mm long
Spigot 15mm dia x 25mm long, machined finish to run in bush. This can be cut off if not required
The standard Suzuki rear end bearing must be the type fitted with double rubber oil seals (2RS), if your bearing is a plain ball bearing without seals it must be replaced.
If you are interested in a drive shaft/dog clutch assembly as per our amphibious set up please ask

ORDER: -
Modify input shaft and supply 6mm key £78.00
2RS double seal rear end bearing with 2 rubber oil seals £14.80
Carriage UK £8.50

UK sales add 17.5% vat

Edited by yakuza, 29 October 2008 - 11:45.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#26 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 12:03

I dag har det snødd 10cm, kjærringa har måkt sa da er problemet løst. whistle.gif Som jeg sa til hun så er ikke snøen mitt problem da jeg har bil som kommer fram om det er 50 cm, skal du opp med bilen din så får du måke. whistle.gif tongue.gif laugh.gif thumbsup.gif

#27 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 12:16

QUOTE(Svein54 @ 29 Oct 2008, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
I dag har det snødd 10cm, kjærringa har måkt sa da er problemet løst. whistle.gif Som jeg sa til hun så er ikke snøen mitt problem da jeg har bil som kommer fram om det er 50 cm, skal du opp med bilen din så får du måke. whistle.gif tongue.gif laugh.gif thumbsup.gif


Åjåjåj...dristig mann du.... smile.gif Hehehe

Bor nord for polarsirkeln...men hær er det ikke ett snøfnugg

Edited by Annnte, 29 October 2008 - 12:17.

Fis en bris...

#28 TEL

TEL

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 14:13


Kan jo montere en slik foran på SJ'en, den blir jo drevet av egen motor. http://www.motorscoo...til_atv/cms/234

#29 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 17:12

QUOTE(TEL @ 29 Oct 2008, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>
Kan jo montere en slik foran på SJ'en, den blir jo drevet av egen motor. http://www.motorscoo...til_atv/cms/234


Det blir nesten et spørsmål om hva er poenget til slutt. Jeg har en beltedrevet snøfreser så den tar seg frem gjennom snøen nesten uansett.

Fordelen med en skyffel/plog montert på bilen vil jo være at den kan dytte sørpe for der har snøfresen problemer. Blir det for vått så renner det jo bare ut av skovlene for den tar ikke vann men det tar en skyffel seg godt av.


#30 Buford T Justice

Buford T Justice

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 17:44

Med ein sann snøfres so må du omtrent slure deg fram for den tek onda snøv so seint men tøft er det. Pappa hadde også beltesnøfres heilt til han kjøpte traktor med snøfres, berre snøfresaren til traktoren var mykje dyrare ein Honda beltefresen tongue.gif Men den kom seg bra fram ja.
There's no substitute for cubic inches

#31 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 19:07

jeg betaler 270,- i året for måking med traktor....for prisen av snøplog eller fres så kan han brøyte i 140 år for samme kostnad og om 140 år er det 30 grader og palmer på vestlandet og da slipper jeg snøen wink.gif



#32 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 10:52

Jeg har skjær på min hensatte Pajero. Konstruksjonen er griseenkel, og jeg brukte ikke mange timene på å lage dette, men det gikk maaange timer til tenking, for å få til en best mulig løsning. Og jeg vil påstå at jeg fant den absolutt beste løsningen til mitt bruk. Jeg har lagd alt sammen av ting jeg hadde liggende her, så kostnaden ble et par hundre kroner + tida jeg brukte. Den er det meninga at skal tjenestegjøre som brøytebil her i vinter, men vinsjen har ryki, så det blir manuell heving og senking. Pga. tyngden på skjæret kan det bli en utfordring, så vi får se hvor mye måking det blir her. Kan jo sette på en kasteblokk eller 2, så jeg får litt løftehjelp.

Du her oppe som sa at kjærringa måtte måke sjøl pga. bil uten 4x4 var i overkant tøff i trynet, men det så jo ut til å funke det også laugh.gif

Kjærringa mi skulle absolutt ha min nye '99 mod. Hyundai Elantra da jeg kjøpte Pajero'n i 2001. Sjøl om jeg sa at grunnen til at jeg kjøpte meg Pajero, var at Hyundaien var bare ræva på vinterføre. Hu kunne ikke forstå at det var såååå ille, så da sa jeg bare at hu fikk kjøre bil og kose seg. Den var jo bare snaut 2 år gammel, så det var jo en ny og bra bil. I sommerhalvåret....

Det gikk ca. 6 mnd.(altså en vintersesong), så bytta hu den bilen i en 4x4, og nå får ingen makt i verden hu til å kjøpe seg en bil uten 4x4. Hu vil på liv og død ha en med konstant 4x4, og det er jo veldig behagelig da, å vite at dette er med rundt hele tida. Det gir jo et sikkert grep.....alltid. Jeg vil bare ha biler med manuell 4x4 og skikkelig lavgir + høy bakkeklaring.

Nå har jeg en '91 Patrol, og hu en '93 Subaru Legacy. Hu prøver seg på piggfritt i år, for det var det som fulgte med bilen, men jeg holder en knapp på at hu har piggdekk fra Nokian før vintern er over.

Jeg har Nokian med pigg 215/85-16 for første gang på en så stor bil som Patrol. På Pajen hadde jeg Cooper Discoverer med pigg 235/75-15 fra 2003 og pr. idag. Fra 2001-2003 hadde jeg et eller annet Wintermaster. Det var jeg ikke fornøyd med, men dem var godt brukt, så det får ta en stor del av skylda.

Jeg kommer aldri til å ha dekk uten pigger, siden jeg bor "litt" utafor sentrum, og ønskelista til jul er kjørekjettinger til alle 4 hjula. På en Calibra 4x4 vi hadde fra 2002-2007 hadde vi Nokian med pigg. Det er det råeste grepet jeg noengang har hatt på en bil. Den lå klistra til veien uansett føreforhold.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#33 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 12:52

QUOTE
Fordelen med en skyffel/plog montert på bilen vil jo være at den kan dytte sørpe for der har snøfresen problemer. Blir det for vått så renner det jo bare ut av skovlene for den tar ikke vann men det tar en skyffel seg godt av.


Har du en snøfres med en stor vifte og høyt turtall så takler snøfresen sørpe helt fint, problemet er jo selvsagt at kraftbehovet blir mye større. Selv har jeg en V-fres hengende bak traktoren, den har ett lavt kraftbehov i forhold til kapasiteten og den fungerer upåklagelig på tørr snø. Men allerede ved 1 pluss og kram snø er det håpløst, snøen pakker seg i kammeret og kommer ikke engang fram til viften.

Har kjøpt traktorskjær nå biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#34 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 16:48

Jepp, har rekonstruert plogplenene litt. Har funnet ut at skal jeg orke å lage en plog må den være enkel. Derfor har jeg tenkte å fjerne muligheten for å justere den mellom høyre og venstre. At den er låst på en stilling. Vil gjøre selve jobben med å lage plogen adskillig enklere, og kostnadene rimeligere. Da den kun skal brukes på gårdsplassen gjør det ingenting å bare ha den vendt èn vei. Har akkurat fiksa vinsjen, så heving og senking burde være greit biggrin.gif

Ingen snø i dag heller hær i nord...
Fis en bris...

#35 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 18:24

Har funnet ut at kanskje varmekabler i oppkjørselen er enklere, kun termostat i bakken så slipper du tilogmed å skru av og på brytern tongue.gif biggrin.gif

#36 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 20:01

Da skal du ha selvregulerende kabel, og koble den på kursen til naboen....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#37 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 14:43

QUOTE(Bergum @ 30 Oct 2008, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Da skal du ha selvregulerende kabel, og koble den på kursen til naboen....


På en del gamle strømmålere kunne du koble om slik at de gikk bakover.

Men det er mange måter å lure måleverket på. Den enkleste er å koble utvendige varmekabler utenom måleren. Jeg har nylig hatt kontroll på anlegget så de kommer ikke igjen på de neste 15 åra.

#38 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 15:40

Gunnar da, dette er jo ikke helt lovlig ohmy.gif laugh.gif Jeg koblet meg på kabeltv til naboen og dette blei ikke oppdaga på 5 år. whistle.gif

#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 18:18

QUOTE(Svein54 @ 1 Nov 2008, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
Gunnar da, dette er jo ikke helt lovlig ohmy.gif laugh.gif Jeg koblet meg på kabeltv til naboen og dette blei ikke oppdaga på 5 år. whistle.gif


En av nabone mine i Trondheim har trådløst nett som jeg har brukt mens min egen router er kaputt. Men det var helt åpent så jeg gikk inn og programmerte opp litt med MAC-nummer filtrering. Kikket på loggen og det var bare en maskin pluss meg der så de har tydeligvis ikke mer enn 1 maskin og nå har de et sikkert nett biggrin.gif biggrin.gif

Det er mye som ikke er lov, og like mye som er drit kjedelig.

Irriterende at jeg ikke har fått noe svar fra Vegdirektoratet. Lurer på hva jeg skal gjøre i forhold til anke der. Kongen i Statsråd biggrin.gif biggrin.gif

#40 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 22:31

QUOTE
For oss som har gårdsplass som vi ikke kan dytte snøen innover eller til siden. Da blir løsningen å henge på et skråskjær bak på kula og dra snøen ut av gårdsplassen. Noen forslag.




Denne saken imponerer stort, den måker steinhard snø selv om den blir båret av en amerikaner. Det er jo som om bambi skulle vært bulldozer laugh.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere