Dårlig kompresjon på nr 2
#1
Posted 30 October 2008 - 14:02
(Har litt dårlig starter, så jeg får ikke 800o/m)
Målte i sommer og hadde ikke så dårlig avlesning da.
Har jeg montert feil i så fall? Hvordan gjør man det feil?
Har fulgt haynes manualen.
-Eystein-
#2
Posted 30 October 2008 - 14:54
prøv å helle ei spiseskje med olje ned i plugghullet og ta ny test...
er den det samme har du iallefall eliminert at det er noe feil med stempelringene dine som slipper trykket ned i bunnpanna...
jeg holder en knapp på en ventil som ikke tetter... sjekk ventiljustreinga... og at alle ventilene kommer like langt opp når du tørner motoren.
#3
Posted 30 October 2008 - 15:32
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#4
Posted 30 October 2008 - 15:55
Drar motoren rundt, kan ikke med øyemål si om det er noen forskjell på høyden på ventilene.
Virker veldig likt...
målte nr 1 igjen og den har komp på 100psi, men uansett mye bedre enn nr 2 som fortsatt har ca 35psi...
Dobbeltsjekket TDC på topp og blokk og det stemmer...
Hvordan justerer jeg ventilene? Er litt slakk på mellom skruene og ventilene når de er lukket.
Skal dette være sånn?
-Eystein-
#5
Posted 30 October 2008 - 16:34
Hvis klaringen er for stor vil du få ventiltikking og ventilene vil ikke åpne helt, på bekostning av ytelsen. Er åpningen for liten derimot, vil ikke ventilen stenge helt, og kompresjon blir ett fremmedord. Husk at når ventilen blir varm så blir ventilstammen lengre, det samme gjelder støtstengene. Det er nettopp derfor at klaringen må være så nøye, og den står garantert i haynes boka. Eksosventilen skal vanligvis ha større klaring, siden eksosventilen blir varmere.
Edited by Snømannen, 30 October 2008 - 18:38.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#6
Posted 30 October 2008 - 18:34
Skru inn tennpluggene og start opp så fort du har sjekket ventilklaringen da finner du fort ut hvor eventuell feil ligger hen, enten går den greit eller så går den som ei gammel ei.
#7
Posted 31 October 2008 - 13:09
Nytt problem, får ikke start, lager rare "knitre-aktige" lyder....
Hva kan jeg gjøre galt når jeg installerer?
Satte kranken på TDC , satte toppen med merket på kamhjulet oppover, og satte fordeler på 1...
Målte komp på alle fire.
Hva mer må jeg egentlig passe på?
Spiller det rolle hvilken runde jeg er på blokka bare nr 1 er på topp? Altså i forhold til toppen?
-Eystein-
#8
Posted 31 October 2008 - 13:30
Mulig jeg har gjort noe helt feil med toppakningen....?
Måler komp fra 100 til 150 psi....
Det er jo heller ikke noe å skryte av...
Edited by eybjerke, 31 October 2008 - 13:32.
-Eystein-
#9
Posted 31 October 2008 - 16:04
sett den med merkene på veiv og kam overett...
vri veiva en omdreining... nå skal merkene på veiva matche, men kammen skal stå 180 grader feil
sett i fordeleren igjen til tenning på nummer en...
Da ordner det seg nok
#10
Posted 31 October 2008 - 18:19
-Eystein-
#11
Posted 01 November 2008 - 14:40
sett den med merkene på veiv og kam overett...
vri veiva en omdreining... nå skal merkene på veiva matche, men kammen skal stå 180 grader feil
sett i fordeleren igjen til tenning på nummer en...
Da ordner det seg nok
Lurer på hvor mange som har montert dette 180 grader feil? Det er fort gjort.
#12
Posted 01 November 2008 - 15:56
Nå er jeg rådvill her.....
Noen som vet hva jeg har gjort feil?
Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?
-Eystein-
#13
Posted 01 November 2008 - 15:56
Nå er jeg rådvill her.....
Noen som vet hva jeg har gjort feil?
Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?
-Eystein-
#14
Posted 01 November 2008 - 18:13
Nå er jeg rådvill her.....
Noen som vet hva jeg har gjort feil?
Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?
Kjempehøy tikking = for stor åpning på ventilene. Justere ventiler så er det stor sjansefor at det ordner seg.
Røyk. Hvit eller blå/sort. Hvit er vann og sort/blå er olje.
Fare for at pakningen din er kaputt om du er sikker på at det er rett pakning og at det ikke er noen sprekk i blokka eller toppen.
#15
Posted 02 November 2008 - 12:56
#16
Posted 02 November 2008 - 16:39
Veldig fort gjort. Eg brukte lenger tid på å finne ut at fordeler sto feil enn på sjølve bytte av register og toppakning. Eg vart lurt av en illustrasjon i manualen der en kunne sjå fordeler, men illustrasjonen var der ikkje for å vise korleis den skulle stå, men illustrere noko på et anna avsnitt.. Skumlesing straffa seg...
Det deilige er at når ting sto rett starta motoren som et skudd.
pass også på at du ikkje har fått G16 pakning, er et lite høl på eine sida som må være åpent. du ser kjapt om pakninga stenger for ei åpning. er vel samme hølet shuduck referer til.
Edited by yakuza, 02 November 2008 - 16:40.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#17
Posted 06 November 2008 - 09:24
Hvordan sette den opp ned??!
For meg så det ut som den bare passer én vei....
Bilen står nå i garasjen i Oslo, og jeg skal ikke hjem før jul...
Regner med at bilen blir stående fram til sommeren, så får vi se hva jeg klarer da. (Hater å stå ute i minusgrader og mørket og skru)
-Eystein-
#18
Posted 06 November 2008 - 15:33
Hvordan sette den opp ned??!
For meg så det ut som den bare passer én vei....
Bilen står nå i garasjen i Oslo, og jeg skal ikke hjem før jul...
Regner med at bilen blir stående fram til sommeren, så får vi se hva jeg klarer da. (Hater å stå ute i minusgrader og mørket og skru)
Bare ikke gi den opp.... Du er jo en av "gamlekara" i miljøet her:)
#19
Posted 06 November 2008 - 16:32
#20
Posted 06 November 2008 - 17:16
Men har verken råd eller tid til å ordne den nå
Joda, her hatt en annonse liggende på "kjøpes-forumet" en stund... Er mange som har motorer, ja, men som Gunnar sier, det blir færre og færre av dem der ute fordi når en motor ryker blir de som regel tatt ut og erstattet av en annen... Da blir det jo ikke så mange igjen
Har jo yakuzi-adapterplate liggende, og er jo da kanskje mer interessant å prøve seg en 1.6
Nå begynner jo G16 -motorene å bli lettere å få tak i når de overlever bilene sine...
...også blir det etterhvert samme regla med Vitara, flere biler enn motorer
-Eystein-