Gå til innhold



Foto

Dårlig kompresjon på nr 2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 14:02

Har byttet toppakning, og måler ca 150psi på 1, 3 og 4, men bortimot ingen komp på 2 (35psi).
(Har litt dårlig starter, så jeg får ikke 800o/m)

Målte i sommer og hadde ikke så dårlig avlesning da.

Har jeg montert feil i så fall? Hvordan gjør man det feil?
Har fulgt haynes manualen.



-Eystein-

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 14:54

du har nok ikke montert så mye feil... med mindre du har hatt fra hverandre ventiler osv...


prøv å helle ei spiseskje med olje ned i plugghullet og ta ny test...

er den det samme har du iallefall eliminert at det er noe feil med stempelringene dine som slipper trykket ned i bunnpanna...

jeg holder en knapp på en ventil som ikke tetter... sjekk ventiljustreinga... og at alle ventilene kommer like langt opp når du tørner motoren.


#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 15:32

Har du klaring på ventilstammene, og olje i sylinderen ikke hjelper kan det være rask mellom ventilen og ventilsetet. Vær da forsiktig så du ikke lager hakk i ventilsetet.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 15:55

Ingen forskjell med olje i plugghullet...
Drar motoren rundt, kan ikke med øyemål si om det er noen forskjell på høyden på ventilene.
Virker veldig likt...
målte nr 1 igjen og den har komp på 100psi, men uansett mye bedre enn nr 2 som fortsatt har ca 35psi...
Dobbeltsjekket TDC på topp og blokk og det stemmer...
Hvordan justerer jeg ventilene? Er litt slakk på mellom skruene og ventilene når de er lukket.
Skal dette være sånn?



-Eystein-

#5 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 16:34

Åpningen mellom vippearmene og ventilstammen er ganske viktig, og den er nok skrevet som ventilklaring i den boka di. Klaringen måler du med føleblekk, og når du måler må du være helt sikker på at ventilen er stengt. Begge ventilene er stengt når stempelet står på topp mellom kompresjonstakten og arbeidstakten.

Hvis klaringen er for stor vil du få ventiltikking og ventilene vil ikke åpne helt, på bekostning av ytelsen. Er åpningen for liten derimot, vil ikke ventilen stenge helt, og kompresjon blir ett fremmedord. Husk at når ventilen blir varm så blir ventilstammen lengre, det samme gjelder støtstengene. Det er nettopp derfor at klaringen må være så nøye, og den står garantert i haynes boka. Eksosventilen skal vanligvis ha større klaring, siden eksosventilen blir varmere.

Edited by Snømannen, 30 October 2008 - 18:38.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 18:34

Sjekket du om toppen var plan før du satte den på? Har du dratt til med momentnøkkel?

Skru inn tennpluggene og start opp så fort du har sjekket ventilklaringen da finner du fort ut hvor eventuell feil ligger hen, enten går den greit eller så går den som ei gammel ei.

#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 13:09

Byttet toppen med en jeg hadde slengende, og fikk komp igjen på nr 2 smile.gif
Nytt problem, får ikke start, lager rare "knitre-aktige" lyder....

Hva kan jeg gjøre galt når jeg installerer?

Satte kranken på TDC , satte toppen med merket på kamhjulet oppover, og satte fordeler på 1...
Målte komp på alle fire.

Hva mer må jeg egentlig passe på?

Spiller det rolle hvilken runde jeg er på blokka bare nr 1 er på topp? Altså i forhold til toppen?

-Eystein-

#8 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 13:30

Virker som om jeg får trykk ned i bunnpanna, kommer ihvertfall pustelyder ut av hullet til olje-peilepinnen...
Mulig jeg har gjort noe helt feil med toppakningen....?

Måler komp fra 100 til 150 psi....
Det er jo heller ikke noe å skryte av... sad.gif

Edited by eybjerke, 31 October 2008 - 13:32.


-Eystein-

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 16:04

Ta ut fordeleren.

sett den med merkene på veiv og kam overett...

vri veiva en omdreining... nå skal merkene på veiva matche, men kammen skal stå 180 grader feil

sett i fordeleren igjen til tenning på nummer en...


Da ordner det seg nok





#10 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 18:19

Takker, prøver imorgen tidlig :-)


-Eystein-

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 14:40

QUOTE(sven @ 31 Oct 2008, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
Ta ut fordeleren.

sett den med merkene på veiv og kam overett...

vri veiva en omdreining... nå skal merkene på veiva matche, men kammen skal stå 180 grader feil

sett i fordeleren igjen til tenning på nummer en...


Da ordner det seg nok


Lurer på hvor mange som har montert dette 180 grader feil? Det er fort gjort.

#12 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 15:56

Fikk start på bilen ved å trekke den igang, men den tikker kjempehøyt, og røykla hele nabolaget....

Nå er jeg rådvill her.....

Noen som vet hva jeg har gjort feil?

Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?

-Eystein-

#13 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 15:56

Fikk start på bilen ved å trekke den igang, men den tikker kjempehøyt, og røykla hele nabolaget....

Nå er jeg rådvill her.....

Noen som vet hva jeg har gjort feil?

Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?

-Eystein-

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 18:13

QUOTE(eybjerke @ 1 Nov 2008, 15:56) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk start på bilen ved å trekke den igang, men den tikker kjempehøyt, og røykla hele nabolaget....

Nå er jeg rådvill her.....

Noen som vet hva jeg har gjort feil?

Så vidt jeg kan forstå så har jeg kanskje ødelagt den nye toppakninga jeg satte på?


Kjempehøy tikking = for stor åpning på ventilene. Justere ventiler så er det stor sjansefor at det ordner seg.

Røyk. Hvit eller blå/sort. Hvit er vann og sort/blå er olje.

Fare for at pakningen din er kaputt om du er sikker på at det er rett pakning og at det ikke er noen sprekk i blokka eller toppen.

#15 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 12:56

hvis du har satt toppakningen opp-ned, så får ikke toppen tiltrekkelig med olje = tikktikk
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 16:39

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 1 Nov 2008, 14:40) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer på hvor mange som har montert dette 180 grader feil? Det er fort gjort.

Veldig fort gjort. Eg brukte lenger tid på å finne ut at fordeler sto feil enn på sjølve bytte av register og toppakning. Eg vart lurt av en illustrasjon i manualen der en kunne sjå fordeler, men illustrasjonen var der ikkje for å vise korleis den skulle stå, men illustrere noko på et anna avsnitt.. Skumlesing straffa seg...

Det deilige er at når ting sto rett starta motoren som et skudd.

pass også på at du ikkje har fått G16 pakning, er et lite høl på eine sida som må være åpent. du ser kjapt om pakninga stenger for ei åpning. er vel samme hølet shuduck referer til.

Edited by yakuza, 02 November 2008 - 16:40.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 09:24

Vel, bestilte den av Lars i Danmark, så regner med at det er riktig, tok også og sammenliga den nye og gamle toppen, og så ingen forskjell..
Hvordan sette den opp ned??!
For meg så det ut som den bare passer én vei....

Bilen står nå i garasjen i Oslo, og jeg skal ikke hjem før jul...
Regner med at bilen blir stående fram til sommeren, så får vi se hva jeg klarer da. sad.gif (Hater å stå ute i minusgrader og mørket og skru) tongue.gif


-Eystein-

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 15:33

QUOTE(eybjerke @ 6 Nov 2008, 10:24) <{POST_SNAPBACK}>
Vel, bestilte den av Lars i Danmark, så regner med at det er riktig, tok også og sammenliga den nye og gamle toppen, og så ingen forskjell..
Hvordan sette den opp ned??!
For meg så det ut som den bare passer én vei....

Bilen står nå i garasjen i Oslo, og jeg skal ikke hjem før jul...
Regner med at bilen blir stående fram til sommeren, så får vi se hva jeg klarer da. sad.gif (Hater å stå ute i minusgrader og mørket og skru) tongue.gif



Bare ikke gi den opp.... Du er jo en av "gamlekara" i miljøet her:)


#19 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 16:32

den passer begge veier, derfor det står "top" på den. Men du får nok fiksa det til våren igjen, du kan jo eventuelt se etter en ny motor som tilstanden er kjent på, i vinter
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#20 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 17:16

smile.gif Gir nok ikke opp så lett...
Men har verken råd eller tid til å ordne den nå sad.gif

QUOTE
den passer begge veier, derfor det står "top" på den. Men du får nok fiksa det til våren igjen, du kan jo eventuelt se etter en ny motor som tilstanden er kjent på, i vinter


Joda, her hatt en annonse liggende på "kjøpes-forumet" en stund... Er mange som har motorer, ja, men som Gunnar sier, det blir færre og færre av dem der ute fordi når en motor ryker blir de som regel tatt ut og erstattet av en annen... Da blir det jo ikke så mange igjen tongue.gif

Har jo yakuzi-adapterplate liggende, og er jo da kanskje mer interessant å prøve seg en 1.6 cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif
Nå begynner jo G16 -motorene å bli lettere å få tak i når de overlever bilene sine...
...også blir det etterhvert samme regla med Vitara, flere biler enn motorer smile.gif smile.gif smile.gif

-Eystein-