Gå til innhold



Foto

Hvor mange grader?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 07:52

Jeg tenkte eg skulle justere tenningen skikkelig nå
Orginalt skal den ligge på -10 fortenning men når fordeleren bygger opp trykk istede for vakum hvilken vei går tenningen da?
med vakum går den vel mere mot fortenning eller er det bare tull?
Går ikke å sjekke tenning med ladetrykk pga at den lader ikke uten motstand og det er fryktilig ubehagelig å stå på fangeren med bånn gass og tenningslampen nedi motoren...

#2 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 12:25

Du bør montere en tennings modulator som justerer tenning etter turbotrykket jeg satser på noe som denne ikke den typen men det var den eneste jeg fant i farten.

http://www.slickcar....?ProductID=1908
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 15:36

det som vil skje er at når du presser trykk inn i "klokka" på fordeleren er at du kunne like gjerne kjørt uten... den vil holde tenninga på innstilt verdi...



#4 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 18:34

hmm...må vel bygge om til 413 i turbo nå smile.gif

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 19:11

hva med en SJ420i turbo med 330 hk da eller opp til ca 800 som Jens Hannestad har plukka ut av en slik motor


Edited by sven, 07 November 2008 - 19:16.



#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 22:59

Kan vel få 800 hk ut av min motor når dem har klart å få 3600 hk av en 1.8 honda civic
Spørs bare hvor mye penger som skal legges i.....DÆR kjente eg en lusing kom fra kjærringa.....blir den motoren jeg har

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 23:04

jau, disse kjerringene... skal heller bruke penger på sånne unødvendige ting som husholdning, klær, hus osv....

hadde ikke mi gått og lagt meg hadde jeg nok fått en lusing jeg og rolleyes.gif


#8 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 19:43

Men bør jeg ha mer fortenning eller ettertenning?

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 21:08

QUOTE(terje takras @ 7 Nov 2008, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kan vel få 800 hk ut av min motor når dem har klart å få 3600 hk av en 1.8 honda civic
Spørs bare hvor mye penger som skal legges i.....DÆR kjente eg en lusing kom fra kjærringa.....blir den motoren jeg har


Bygg om til en 416i Turbo. Da løser du fryktelig mange problemer. Bruk Megasquirt til styring av inj så blir det justerbart i alle retninger.

#10 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 13:14

hehe...og hva koster ikke det da smile.gif
skal nå få fiks på bilen min igjen....må bare få bredbåndslmbdaen på slik at jeg kan utelukke bensinmangel

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 14:48

QUOTE(terje takras @ 9 Nov 2008, 13:14) <{POST_SNAPBACK}>
hehe...og hva koster ikke det da smile.gif
skal nå få fiks på bilen min igjen....må bare få bredbåndslmbdaen på slik at jeg kan utelukke bensinmangel


La oss si at du må gi ca 5 tusen for en G16 motor med hele ledningsnettet, du trenger jo ikke ha med injstyringen. Så bruker du 2 tusen på å overhale motoren med nytt registerrem, oljepumpe, oljefiler, plugger, pluggledninger, luftfilter etc.

En tusenlapp til motorfester og adapter til girkassa.

4 tusen for Megasquirt siden du sikkert ikke gidder lage det selv fra bunnen av men kjøper det ferdig bygget i boks.

0 kroner for programmet til å justere innsprøytningen.

Bredbåndslambda har du allerede så det trenger du ikke kjøpe og smalbåndslambda sitter på G16 motoren og du kan justere Megasquirt i forhold til hvem av dem du vil bruke. Bredbånd gir muligheter til å justere for både minimalt forbruk eller minimalt utslipp eller maksimal effekt mens smalbånd er beregnet på minimalt utslipp.

Et skikkelig bra tenningsystem fra MSD kan du legge 4 tusen i.

Det vil si at om du setter av ca snaut 15 tusen kan du bygge om til en G16 motor med inj med full justering og da mener jeg full justering.

Så kommer kostnadene med turboen ved siden av men den har du jo allerede så det vil ikke koste all verdens.

Det er lite i forhold til hva du har brukt på bilen så langt.



#12 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 18:39


Skal jeg først sette inn en 1600 blir jeg å oppgradere jeg stempel og topp pakning(4000,-+ekstra) slik at jeg kjører safe,ikke sånn som jeg gjør nå med alt orginalt med klump i halsen om når han skal skjære seg smile.gif
Men du er inne på noe gunnar,letter og bedre alternativ å sette inn 1600 og sikkert enklere med inj en det jævla gasser systemet(sikkert en grunn til at inj ble oppfunnet) smile.gif
Hadde vært kjekt med over 200 hk

Spørsmålet er hvor mange timer dette vil ta,har jo ingen nr 2 biler:(
Brukte ca 100 timer totalt med motoren jeg har nå

Skulle til bergen å kjøpe meg en 1600 motor men hørte ikke mere fra fyren som skulle selge den motoren



#13 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 21:05

D u justerer til 60grader fortenning, etter prøveturen selger du turboen billig til nordnorge for å slippe å se den mer
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 22:03

QUOTE(terje takras @ 9 Nov 2008, 18:39) <{POST_SNAPBACK}>
Skal jeg først sette inn en 1600 blir jeg å oppgradere jeg stempel og topp pakning(4000,-+ekstra) slik at jeg kjører safe,ikke sånn som jeg gjør nå med alt orginalt med klump i halsen om når han skal skjære seg smile.gif
Men du er inne på noe gunnar,letter og bedre alternativ å sette inn 1600 og sikkert enklere med inj en det jævla gasser systemet(sikkert en grunn til at inj ble oppfunnet) smile.gif
Hadde vært kjekt med over 200 hk

Spørsmålet er hvor mange timer dette vil ta,har jo ingen nr 2 biler:(
Brukte ca 100 timer totalt med motoren jeg har nå

Skulle til bergen å kjøpe meg en 1600 motor men hørte ikke mere fra fyren som skulle selge den motoren


Jeg ville kjøpt en 1600 motor og overhalt og gjort den helt ferdig, satt på overhalt girkasse inj og turbo. Så kunne du løftet ut 1300 motoren du har nå og solgt den med turbo og gasser og hele pakka. Sikkert noen som gir deg noen kroner for den.

Da hadde du vært uten bil bare ei litt hektisk helg.
'
Eller så kan du gjøre som meg. Ta bussen i ett år. Og siden det ikke går noen buss går jeg.

#15 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 23:33

QUOTE(Harald Th @ 11 Nov 2008, 21:05) <{POST_SNAPBACK}>
D u justerer til 60grader fortenning, etter prøveturen selger du turboen billig til nordnorge for å slippe å se den mer


Morsom du dry.gif ha ha ha ha..... wink.gif

#16 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 23:36

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 Nov 2008, 22:03) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ville kjøpt en 1600 motor og overhalt og gjort den helt ferdig, satt på overhalt girkasse inj og turbo. Så kunne du løftet ut 1300 motoren du har nå og solgt den med turbo og gasser og hele pakka. Sikkert noen som gir deg noen kroner for den.

Da hadde du vært uten bil bare ei litt hektisk helg.
'
Eller så kan du gjøre som meg. Ta bussen i ett år. Og siden det ikke går noen buss går jeg.



BUSS?.....klart det.... smile.gif
fiksa nytt eksos idag 2"1/5 sidepipes :)og montert bredbåndslambdan.....Bråker FÆLT
Må ha 2 potter på
Har ikke brydd meg om tenninga enda....skal få meg time i bergen på benk til jusering

Edited by terje takras, 11 November 2008 - 23:37.


#17 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 00:02

Hvilken bredbåndslambda har du montert, og hvor har du montert giveren?
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#18 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 19:30

Monterte den som anbefalt i bruksanvisningen rett opp.
Det sto at jeg skulle montere den 9" fra manifoilden...men hadde ikke plass så det ble litt nærmere.
Har kikket på div biler og der varierer det fra manifoild til grenrøret og heilt til mitten av hele eksosen.
En kompis av meg har montert samme på cossien sin 10cm fra turboen og det gikk fint.





#19 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 19:44

AEM Uego ser det ut som du har kjøpt. Gode greier!! Var litt redd for at du hadde kjøpt noe jalla-greier. Men da har du jo riktige verdier og jobbe utifra!! wink.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#20 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 22:38

Skikkelig greier ja wink.gif (hakke peiling wink.gif )
kostet 2200,-
fikk montert den idag og klarte å finjustere tenningen etter ca 30 forsøk....har ingen tenningsbank lengere smile.gif Snakk om å være ømfintlig med 1 grader.....
Ps...hadde vakumlekasje i den ventilen som gå på innsuget(oljedampen) og ei vakumledning.

MEN...verdiene på lambdan var ikke det beste ;(

tomgang gikk den på 13.0 men når jeg gir full gass viser den fra 10,0 og ved 0,3 13,1 og så gjør den et hopp til 16,2 for så når trykket er max(o,5) ligger den stabilt på 14,6...har justert bensintrykksregulatoren på nesten max.

Tilleggsprut neste kansje og går det på gasser`n ?