Gå til innhold



Foto

Hvor mange grader?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#21 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 23:56

QUOTE(terje takras @ 13 Nov 2008, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Skikkelig greier ja wink.gif (hakke peiling wink.gif )
kostet 2200,-
fikk montert den idag og klarte å finjustere tenningen etter ca 30 forsøk....har ingen tenningsbank lengere smile.gif Snakk om å være ømfintlig med 1 grader.....
Ps...hadde vakumlekasje i den ventilen som gå på innsuget(oljedampen) og ei vakumledning.

MEN...verdiene på lambdan var ikke det beste ;(

tomgang gikk den på 13.0 men når jeg gir full gass viser den fra 10,0 og ved 0,3 13,1 og så gjør den et hopp til 16,2 for så når trykket er max(o,5) ligger den stabilt på 14,6...har justert bensintrykksregulatoren på nesten max.

Tilleggsprut neste kansje og går det på gasser`n ?


Måleren er digg den, har 2 stk selv biggrin.gif 1 brukes til justering på div, mens andre skal i Mercen (300ce24v m/man sportskasse) når twinturbo-satsen kommer på (ligger i garasjen tongue.gif )

Fikk nå endelig nok bensin på tomgang rolleyes.gif Prøv og strup den ( på blandingsskruen) ned til 14,5 på tomgang. Dette vil forhåpentligvis øke verdiene på mellomregisteret litt, for 10 er alt for fet blanding. Hoppet til 16,2 du nevner kan skyldes at du har klusset med bensintrykket..
Vet ikke hvilken forgasser du kjører, men bensintrykksregulatoren bør du ikke klusse med uten og vite hva du gjør.. På tomgang skal du ha ca 0,2-0,4 kg bensintrykk. Malpassien er kalibrert til overtrykk på 0,2 orginalt. Veivhusventilasjonen du nevner, regner jeg med du har bygget om slik at ikke der er noen slanger mellom innsuget på motoren og toppdekselet..?
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#22 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 00:46

QUOTE(Gi Gass @ 13 Nov 2008, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
Måleren er digg den, har 2 stk selv biggrin.gif 1 brukes til justering på div, mens andre skal i Mercen (300ce24v m/man sportskasse) når twinturbo-satsen kommer på (ligger i garasjen tongue.gif )

Fikk nå endelig nok bensin på tomgang rolleyes.gif Prøv og strup den ( på blandingsskruen) ned til 14,5 på tomgang. Dette vil forhåpentligvis øke verdiene på mellomregisteret litt, for 10 er alt for fet blanding. Hoppet til 16,2 du nevner kan skyldes at du har klusset med bensintrykket..
Vet ikke hvilken forgasser du kjører, men bensintrykksregulatoren bør du ikke klusse med uten og vite hva du gjør.. På tomgang skal du ha ca 0,2-0,4 kg bensintrykk. Malpassien er kalibrert til overtrykk på 0,2 orginalt. Veivhusventilasjonen du nevner, regner jeg med du har bygget om slik at ikke der er noen slanger mellom innsuget på motoren og toppdekselet..?


Nå er det ingen slanger der whistle.gif
renault 5 turbogasser...har litt problemer med å få tak i repp sett...finnes 11 typer forskjelige forgassere

Bensintryllsregulatoren fulgte det med bruksanvisning der det sto:
skru ned for mere bensintrykk:opp for mindre
Kjører med 0,3 på tomgang og når turbotrykket øker,øker bensintrykket og men vet ikke hvor mye pga at måleren ligger i motor rommet

#23 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 00:59

QUOTE(terje takras @ 14 Nov 2008, 01:46) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det ingen slanger der whistle.gif
renault 5 turbogasser...har litt problemer med å få tak i repp sett...finnes 11 typer forskjelige forgassere

Bensintryllsregulatoren fulgte det med bruksanvisning der det sto:
skru ned for mere bensintrykk:opp for mindre
Kjører med 0,3 på tomgang og når turbotrykket øker,øker bensintrykket og men vet ikke hvor mye pga at måleren ligger i motor rommet


Konge med 0,5 kg ladetrykk inn i veivhusventilasjone og inn i motorblokka.. Bankers på og blåse ut simmerringer og annet gøyt.. rolleyes2.gif Blind hullet i innsuget, og hiv slange fra toppdekselet til luftfilter eller før turboen. Beste er ikke inn i motoren i det hele tatt. Oljedampen senker oktantallet som igjen kan bidra til tenningsbank, nedsoting av plugger, ventiler osv.. Monter en catchtank med filter ut i det fri.

Prøv og juss som fortalt i forrige post. Kjenner ikke de gasserne, så vet ikke hvordan de er bygget opp med dyser osv...


"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#24 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 11:46

skal sette en ny lengre slange med ei flaske på først...har ikke mere kroner å bruke nå på oljetaimot tank smile.gif
Trur O-ringen til justerings skruen er sleten...lekker litt luft inn og bensin ut.
Trenger bare å komme borti skruen så forandrer ting seg på måleren sad.gif
Har hatt gasseren i småbiter og rensket den for dritt

#25 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 10:34

QUOTE(terje takras @ 14 Nov 2008, 11:46) <{POST_SNAPBACK}>
skal sette en ny lengre slange med ei flaske på først...har ikke mere kroner å bruke nå på oljetaimot tank smile.gif
Trur O-ringen til justerings skruen er sleten...lekker litt luft inn og bensin ut.
Trenger bare å komme borti skruen så forandrer ting seg på måleren sad.gif
Har hatt gasseren i småbiter og rensket den for dritt


Det er virkelig på tide med inj på bilen din terje. Det ville spart deg for ufattelig mange bekymringer.

#26 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 01:55

tja...hvordan gjør man det med tenninga?
må det ikke være noe sensorer på svinghjulet og slikt?

#27 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 10:52

Alt for mange tror at inj er løsningen på alle problemer. Hvis du har slitt med og få en forgasser til og funke med turbo, så ønsker jeg deg lykke til med inj. Er langt fra "bare".... Ikke billig heller.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 13:08

QUOTE(Gi Gass @ 22 Nov 2008, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
Alt for mange tror at inj er løsningen på alle problemer. Hvis du har slitt med og få en forgasser til og funke med turbo, så ønsker jeg deg lykke til med inj. Er langt fra "bare".... Ikke billig heller.


Det er enklere å justere i alle fall, samtidig som det er et lite helvete å få på plass de rette verdiene. Det er vel ingen ting som er bare egentlig.

Pris kommer an på system en bruker og en del av dem er uanstendig dyre men noen av dem koster bare noen få tusen.

Tror jeg kunne bygd en brukbar inj for rundt 5 tusen, ikke inkludert programmeringsenheten min som kostet ti tusen. Men det baserer seg på å bygge om et eksisterende anlegg og sette inn en programmerbar hjerne.. Jeg kan bare programmere for sugemotor så da måtte jeg lært meg hva som er anderledes med turbo, og det er sikkert en del.

Men alt kan læres om en kan lese.

#29 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 13:18

QUOTE(terje takras @ 22 Nov 2008, 01:55) <{POST_SNAPBACK}>
tja...hvordan gjør man det med tenninga?
må det ikke være noe sensorer på svinghjulet og slikt?


Det er en mulighet. Skille mellom selve inj og tenningen. Du kan bytte ut forgasseren med injdyser som datastyrt spruter bensin etter hva en komputer sier de skal sprute basert på mengde luft inn og hvor mye uforbrent som kommer ut pluss en del faktorer til. Slik som gasspedalens posisjon, temperatur etc.

Så kan du enten beholde tenninga eller bygge om den og fjerne hele fordeleren og sette på sensorer og få en datajusterbar tenning.

Skal vel være enig med GiGassat det er ikke bare enkelt å gjennomføre denne ombyggingen og det går garantert ikke så godt ved første oppstart, hvis den i det hele tatt starter ved første forsøk.

Men på den andre siden vil jeg påstå at programmerbar inj og programmerbar tenning er det ypperste når det kommer til mulighet for justering og å kunne komme seg tilbake til utgangspunktet igjen. Om en gjør en endring og den ikke funker tilfredstillende er det bare å sette tilbake de opprinnelige verdiene.

#30 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 16:41

Klart alt kan gjøres smile.gif
Men som tidligere sagt er dette en bil som må brukes minst 5 dager i uken.
Gidder ikke å kjøpe en sleten gammel bil som jeg er nødd å skru mere på den en sukien for at den skal gå smile.gif
Har muligens fått tak i en forhandler som kan kansje skaffe meg en heilt ny turboforgasser.

Er det mulig å sette inn ei dyse rett før gasseren som kan bli aktivert når trykket øker,som et tillegg sprut?
Feks en tank som får trykk fra turboen og trykker bensin ned til dysa og inn i gasseren?
Vet at vakumen i begynnelsen kan suge ut bensin igjenom dysa men det kan vel kansje også gjøres noe med på en eller annen måte smile.gif

#31 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 22:42

QUOTE(terje takras @ 22 Nov 2008, 16:41) <{POST_SNAPBACK}>
Klart alt kan gjøres smile.gif
Men som tidligere sagt er dette en bil som må brukes minst 5 dager i uken.
Gidder ikke å kjøpe en sleten gammel bil som jeg er nødd å skru mere på den en sukien for at den skal gå smile.gif
Har muligens fått tak i en forhandler som kan kansje skaffe meg en heilt ny turboforgasser.

Er det mulig å sette inn ei dyse rett før gasseren som kan bli aktivert når trykket øker,som et tillegg sprut?
Feks en tank som får trykk fra turboen og trykker bensin ned til dysa og inn i gasseren?
Vet at vakumen i begynnelsen kan suge ut bensin igjenom dysa men det kan vel kansje også gjøres noe med på en eller annen måte smile.gif



Dette blir bare tanker hentet fra litt fantasi og litt virkelighet. Om du tar styringen fra en TBI og forenkler den, kobler sammen noen sensorledninger og tar og setter på luftmengdemåleren på innsuget og setter på en fast motstand i stedet for lambdasensoren så kan en gjøre det slik at den kun spruter bensin mens gasspedalen er trykket til bunns. Men å få justert dette til å fungere noe særlig vil bli jævli krevende. Og en må sette injdysa etter forgasseren men det vil ikke bli suget noe bensin ut av ei slik dyse. Når den er stengt så er den stengt er den åpen er den åpen.
Konklusjon min er vel at jeg mener det kan gjøres men det blir vanskeligere enn å bygge om hele til inj.

#32 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 21:51

Dysa åpnes vel med strøm?
Lager bare en kontakt ved gasseren som kobles på mekanisk ved bruk av vieren og når gassen er nesten i bunn aktiveres den
Har en extra bensinutgang på bensintryksregulatoren,men det kan jo hende trykket blir for svakt

Dysa kan jeg jo sette før forgasseren som dem gjør med NOZ(der bruker dem dyse til NOZ og bensin)...kansje jeg kan bruke samme system som NOZ bare skipper gassen....eller ikke wink.gif

#33 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 23:53

Det vil ikke funke...

om du styrer den på gasspedalen vil du drukne motoren om du legger pedalen i gulvet før turboen har spunnet opp.

en bekjent av meg gjorde dette, og det funka ikke videre bra....



#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 08:56

QUOTE(sven @ 25 Nov 2008, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
Det vil ikke funke...

om du styrer den på gasspedalen vil du drukne motoren om du legger pedalen i gulvet før turboen har spunnet opp.

en bekjent av meg gjorde dette, og det funka ikke videre bra....


Da må en sette inn en betingelse til i kretsen og det er at dysa ikke åpner før turbotrykket er oppe på maks. Det lar seg gjøre men dette er mildest talt på forskningsnivå og ikke helt lett å få til å funke.

Kanskje ei dyse som ikke gir så mye bensin er en mulighet. Ei dyse som gir veldig lite bensin og så åpner den kun når turboen er spunnet opp og gassen er i bunn.

Vil jo bli en fryktelig bil på vinterføre for først kommer turboen og så slår dysa inn. Omtrent som en tretrinns rakett. Men på en slik måte trenger en ikke noe avansert styring av dysa. Bare av og på.

Men jeg tror at GiGass vill kommentert dette med Lykke til! Og det vil en jammen trenge på en slik forehavende. Hvor høyt bensin trykk har du til forgasseren? Kanskje jeg kan regne litt på det.



#35 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 11:16

Det man må ha er ei dyse styrt av en trykkgiver... feks en lettere modda oljetrykksføler... og en pulsgiver...

men hvorfor da ikke bare sette inn større dyser i gasseren...




#36 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 11:36

QUOTE(sven @ 26 Nov 2008, 12:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det man må ha er ei dyse styrt av en trykkgiver... feks en lettere modda oljetrykksføler... og en pulsgiver...

men hvorfor da ikke bare sette inn større dyser i gasseren...


Nei, hvorfor gjøre det lett, når man kan gjøre det vanskelig.. rolleyes.gif
Tillegssprut som du nevner her, er ikke uvanlig men da på biler med inj orginalt. Brukes da for og kompensere for de orginale dysene som er for små. Men og lage et piggybacksystem til en forgasser, da er der masse som må endres/modifiseres slik Sven nevner. Tips: Glem det, og få dyst om gasseren du har.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#37 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 13:47

eller som jeg har sagt før..... sleng oppi en sånn biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif






#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 16:39

QUOTE(Gi Gass @ 26 Nov 2008, 11:36) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, hvorfor gjøre det lett, når man kan gjøre det vanskelig.. rolleyes.gif


Jeg tror det vi diskuterer her ikke bare er vanskelig men både vanvittig og vanvittig vanskelig å få til å virke. Om en ikke bryr seg om hva det koster og hvor mye jobb det blir så kan det lages.

Men det fornufyige og enkle som er lettest å få til å virke er nok å dyse om hvis problemet er at den ikke gir nok bensin.

Jeg har vært med på å sette på to sett med dyser for dysene var alt for små så de klarte ikke gi i nærheten nok bensin og det fikk vi til å virke relativt bra, men det var inj/inj og ikke forgasser/inj. Men det er nok mulig.

#39 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 20:19

Da er saken avgjort.....blir en 1600 i med turbo til sommeren.....
Skal til karmøy å se på en krasja suki,men den var frontkolidert i ræva på enn annen bil i 50 kmt så det kan hende ikke motoren er brukbar..dem hadde flere stk men var ikke sikker på hva motor eller mod det var.
Har fått leid meg et verkstedlokale fra første desember ca 100 kvm med 4 søyla bukk smile.gif smile.gif
Vi er 5 stk som leiger og det kommer på 1200,- per stk med strøm i mnd
Da blir det bygging så det river i .....garasjepengene wink.gif
Hvor mange hk er det i 1600 16V ?
satser dobbelt så mange hester denne gang....trust me....it will be done gun.gif

#40 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 11:54

QUOTE(terje takras @ 26 Nov 2008, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Da er saken avgjort.....blir en 1600 i med turbo til sommeren.....
Skal til karmøy å se på en krasja suki,men den var frontkolidert i ræva på enn annen bil i 50 kmt så det kan hende ikke motoren er brukbar..dem hadde flere stk men var ikke sikker på hva motor eller mod det var.
Har fått leid meg et verkstedlokale fra første desember ca 100 kvm med 4 søyla bukk smile.gif smile.gif
Vi er 5 stk som leiger og det kommer på 1200,- per stk med strøm i mnd
Da blir det bygging så det river i .....garasjepengene wink.gif
Hvor mange hk er det i 1600 16V ?
satser dobbelt så mange hester denne gang....trust me....it will be done gun.gif


Det er vel 96 HK i utgangspunktet. Vet ikke hvor mye dysene klarer levere, men det vet jeg at jeg har et sted.

Bare pass på at du får med hele ledningsnettet du trenger og at du får med tenning, nøkler og motorsperrestyringen på litt nyere motorer ellers får du ikke hjernen til å fungere.

Se i garasjen til Svein der står alt det der beskrevet.

Blir spennende prosjekt det der. biggrin.gif