Gå til innhold



Foto

Trykk i kjølesystemet


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#21 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 17 November 2008 - 22:16

QUOTE
så vannmangelen forklarer vel at den til tider har vert varm.


Husk at om du har så lite vann at temperaturføleren ikke er i kontakt med væska så vil ikke temperaturen vises på termometeret wink.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#22 ahess

ahess

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 02 March 2009 - 22:07

Hva ble konklusjonen på problemet? Jeg har nemlig et lignende problem med navaraen min. Men der forsvinner kjølevæska, men ingen vet hvor.
Ca. 1 liter på ca. 500km. De på Buskerud bilsenter (nissan) har sett på bilen i dag og de kan ikke finne noe feil. De har satt trykk på kjølevannsystemet, hatt fargestoff i kjølevæska osv, men finner ingenting. Jeg er redd for at lekkasjen er liten og at det går i kjølevannet, men toppen er nesten ny, bare 6mnd gammal. Motortemperaturen er helt normal, men jeg sliter ofte med å få varme i varmeapparatet. Er det noen her som har peiling på hva problemet er eller som har noen gode tips til feilsøking?
Takker for alle svar!

#23 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 09:32

Tja, jeg fant vel egentlig ikke ut selve grunnen til at trykket holdt seg i dagesvis, men jeg hadde en totalhavarert topp. Den hadde sprekt mellom innsug/utblås ventiler på flere sylindre.

Så jeg har skifta topp, slipt ventiler, skifta ventiltetninger, og montert sammen + brukt rød frostvæske. Nå forsvinner trykket i kjølesystemet etter det jeg kaller normal tid av det jeg har opplevd med andre biler.

Hvis toppen er så ny, og du sliter med temp. i varmeapp., så kan det være :

1. luft i kjølesystemet.
2. defekt termostat.
3. tett varmeapp.register.
4. sjekk at vaieren fra håndtak og til spjell funker som den skal. Dem kan hoppe av, eller strømpa kan skli i holderen sin, og da stilles jo ikke spjeldet i riktig posisjon.

Lykke til biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#24 ahess

ahess

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 21:23

Oki, takker for tips. Men det største problemet mitt er at kjølevannet forsvinner. Jeg får håpe at det enten har vært luft i systemet eller at det lekker ut å fordamper på motorblokka en plass. Toppen er jo ny, så vi det skulle skje ett eller anna med den så har jeg vel garanti på jobben.

Jeg lurer også på hvor mye vann det skal være i radiatoren? Skal det være synlig nivå når du kikker ned i radiatoren? Det er ivertfall mye kjølevann i
ekspansjonstanken, så jeg lurer på om kjølevannet ikke går fra tanken å tilbake til radiatoren?