Trykk i kjølesystemet
#1
Posted 11 November 2008 - 00:24
Er jeg "in deep shit" ?
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#2
Posted 11 November 2008 - 16:09
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#4
Posted 11 November 2008 - 17:40
Hvis kjølesystemet ditt er potte tett og ikke lekker en dråpe, og det samtidig er lite kjølevæske så kan du klare å lagre trykk over lengre tid. Du kan i hvertfall sørge for at radiatoren er full, slik at du ikke får luftlommer som kan lagre trykket. Jeg tviler på at that shit er særlig deep
Edited by Snømannen, 11 November 2008 - 17:41.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#5
Posted 11 November 2008 - 17:51
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#6
Posted 11 November 2008 - 18:07
Dvs. hold deg godt unna julekarken. God butikkjul!
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#7
Posted 11 November 2008 - 18:45
Ja, at systemet er tett skal gudene vite. Dette har jeg aldri opplevd på noen av bilene mine, så jeg lurer jo fælt på om noe er galt. Særlig siden den ikke blåser varmt i varmeapp. før jeg begynner å kjøre. Og når jeg har oppnådd driftstemp. og lar bilen gå på tomgang, så begynner den å blåse kaldt innen få minutter. Men holder jeg den på 1500 rpm., så går det tålig greit.
Tempnåla ligger normalt på midten under kjøring, og alt ser tilsynelatende greit ut, men det bobler av og til oppi radiatoren. Jeg mener sjøl jeg skal ha fått ut all lufta, så jeg funderer på toppakning eller topp. Jeg har ikke hatt bilen i mer enn ca. 2 mnd. Og 2.8 TD toppene er jo ikke mest kjent for soliditet. Men siden kjølesystemet er så tett, så er det kanskje ikke noe galt med toppakningen eller toppen ?
Joa, jeg har ekspansjonstank. Den er midt mellom max og min.
Jeg er bare veldig bekymra, for jeg har en unik evne til å ha maks uflaks med alt jeg foretar meg
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#8
Posted 11 November 2008 - 18:46
Den ene er på kottet og den andre er ute, så jeg har nok tatt riktig
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#9
Posted 11 November 2008 - 22:12
Tempnåla ligger normalt på midten under kjøring, og alt ser tilsynelatende greit ut, men det bobler av og til oppi radiatoren. Jeg mener sjøl jeg skal ha fått ut all lufta, så jeg funderer på toppakning eller topp. Jeg har ikke hatt bilen i mer enn ca. 2 mnd. Og 2.8 TD toppene er jo ikke mest kjent for soliditet. Men siden kjølesystemet er så tett, så er det kanskje ikke noe galt med toppakningen eller toppen ?
Joa, jeg har ekspansjonstank. Den er midt mellom max og min.
Jeg er bare veldig bekymra, for jeg har en unik evne til å ha maks uflaks med alt jeg foretar meg
Har samme problemet, ble bedre etter ei skjølling gjennom kjølesystemet, skal prøv å ta en kraftig radiatorrens i morgen . da ska du få høre utfallet.. skal samtidig bytte termostat.... e ikke så morsomt å lufte systemet at æ gjør det to ganger...
rapport på hva som skjer kommer
Man slutter ikke å leke på grunn av at man blir gammel, man blir gammel på grunn av at man slutter å leke
#10
Posted 11 November 2008 - 22:35
Venter i spenning.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#11
Posted 14 November 2008 - 11:38
Tempnåla ligger normalt på midten under kjøring, og alt ser tilsynelatende greit ut, men det bobler av og til oppi radiatoren. Jeg mener sjøl jeg skal ha fått ut all lufta, så jeg funderer på toppakning eller topp. Jeg har ikke hatt bilen i mer enn ca. 2 mnd. Og 2.8 TD toppene er jo ikke mest kjent for soliditet. Men siden kjølesystemet er så tett, så er det kanskje ikke noe galt med toppakningen eller toppen ?
Joa, jeg har ekspansjonstank. Den er midt mellom max og min.
Jeg er bare veldig bekymra, for jeg har en unik evne til å ha maks uflaks med alt jeg foretar meg
Det du beskriver her er at det bygger seg opp trykk i kjølesystemet ditt,mest sannsynlig så er det sprekk(er) i toppen,2.8 toppene er seriøst dårlig,og eg har sett ganske mangen etterhvert med seriøst mangen sprekker!men kan seff være toppakning også men det tror eg faktisk ikke det er.
Når det ikke kommer varm luft i varmeapparatet før du må ruse opp motoren,så tyder det på mye luft i systemet og det kommerikke av seg selv,da må noe produsere luft og det er eksos som er det mest sannynlige desverre! men prøv de enkleste tingene først og se om det hjelper! selv om eg har mine tvil!
#12
Posted 14 November 2008 - 16:21
Gratulerer. en ting er 100% sikkert jeg hadde det samme på min Patrol og det var TOPPakning men tillhørende arbeid. kostet 8000,- kroner og få det fikset, men da var det byttet alt som kunne byttes. Og jobben gjort på verkested.
#13
Posted 14 November 2008 - 16:54
Når det ikke kommer varm luft i varmeapparatet før du må ruse opp motoren,så tyder det på mye luft i systemet og det kommerikke av seg selv,da må noe produsere luft og det er eksos som er det mest sannynlige desverre! men prøv de enkleste tingene først og se om det hjelper! selv om eg har mine tvil!
Gratulerer. en ting er 100% sikkert jeg hadde det samme på min Patrol og det var TOPPakning men tillhørende arbeid. kostet 8000,- kroner og få det fikset, men da var det byttet alt som kunne byttes. Og jobben gjort på verkested.
Men hvis det er sprekk i toppen eller gåen toppakning hvordan i all verden kan den lagre det trykket så lenge?! Da er det jo teknisk sett en lekkasje i kjølesystemet?
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#14
Posted 14 November 2008 - 18:16
Man slutter ikke å leke på grunn av at man blir gammel, man blir gammel på grunn av at man slutter å leke
#15
Posted 14 November 2008 - 19:39
Vann under trykk har høyere kokepunkt enn vann som ikke er under trykk.... så radiator lokket skal slippe ut trykk vis det blir høyere enn ett vist trykk,hvilket trykk kommer litt ann på produsenter og slikt!
så kjøle systemet skal holde på trykket heilt til du åpner lokket,og vis det er på grensen til at trykket blir sluppet ut vil du på ett greit poff i vannet og det kan sprute litt!
er bilen varm derimot så vil sprekkene som er i toppen/pakningen utvide seg og eksos lekke ut i kjølesystemet,og eksos er som sagt ganske varmt og då vil eksosen være varmere enn kjøle vannet til tider og da koker det med ein gang du åpner lokket,pga vann under trykk har høyere kokepunt enn vann i friluft...
Håper det svarte på spørsmålet...
God Helg:)
#16
Posted 14 November 2008 - 22:20
Jeg vet ikke hvordan den lagrer trykket men det hadde noe med hvor sprekken i toppakningen er, og om den blåser det inn i motoren eller ut, og i ditt tilfelle høres det ut for at det er slik som hos meg og da blåst den trykket inn i kjølesystemet
#17
Posted 16 November 2008 - 01:14
så kjøle systemet skal holde på trykket heilt til du åpner lokket,og vis det er på grensen til at trykket blir sluppet ut vil du på ett greit poff i vannet og det kan sprute litt!
er bilen varm derimot så vil sprekkene som er i toppen/pakningen utvide seg og eksos lekke ut i kjølesystemet,og eksos er som sagt ganske varmt og då vil eksosen være varmere enn kjøle vannet til tider og da koker det med ein gang du åpner lokket,pga vann under trykk har høyere kokepunt enn vann i friluft...
Håper det svarte på spørsmålet...
Du vil som sagt aldri få høyere trykk i kjølesystemet enn det radiatorlokket tillater. Og når vi snakker om temperatur så kan den leses av inne i bilen, på termometeret, og hadde tempen vært for høy så tipper jeg kenneth hadde fortalt det til oss. Det med for stort trykk i kjølesystemet under drift er en forholdsvis vanlig feil og er så og si synonymt med toppakning eller sprekk i toppen som nevnt her. Men det som er så unikt med dette tilfellet er at selv to dager etter at motoren sist ble startet så er det trykket der fremdeles. Og om ikke annet så er ihvertfall kjølevæska kald etter så lang tid, så temperatur er ikke noe tema.
Hvis kenneth har en ødelagt toppakning eller sprekk i toppen så kan litt av kompresjonstrykket lekke ut i kjølesystemet, og skape ett unormalt høyt trykk. Men når han da stanser motoren så forsvinner jo kompresjonstrykket med en gang, og da er plutselig trykket i klølesystemet høyere enn trykket i sylinderen. Mao vil trykket gå den andre veien gjennom sprekken og inn i sylinderen, og ut gjennom en åpen ventil eller evt. stempelringene og veivhusventilasjonen. Etter to dager ville det ikke vært trykk i det hele tatt i kjølesystemet! Selv om det så skulle være en sprekk som krymper nå motoren er kald, så tar det en liten stund fra motoren stopper og til den blir såppas kald.
La meg ta ett eksempel: Du har en kompressor med ett trykk på 2 bar og ett bilhjul med en ventil som lekker. Kompressoren er fast tilkoblet bilhjulet, altså er de hele tiden koblet sammen. Kompessoren står og turer og holder ett konstant trykk på 2 bar, og bilhjulet har selvsagt samme trykk. Men så slår du av kompressoren når du tar kvelden, og siden kompressoren også har en liten lekkasje er den tom etter 3-4 timer. Når du da kommer tilbake neste mandag, hvor stort trykk er det i bilhjulet? Her er altså kompressoren sylinderen, bilhjulet kjøleanlegget og ventilen som lekker representerer en sprekk i toppen.
Jeg tror egentlig Kenneth roper litt ulv, det som sannsynligvis er "problemet" hans er en kombinasjon av luft i kjølevæska og ett potte tett kjøleanlegg. Bare vær flittig med å ettefylle kjølevæske, så skal det gå så bra så.
Edited by Snømannen, 16 November 2008 - 01:18.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#18
Posted 16 November 2008 - 18:18
Har hatt litt av samme syndromet på min y60.
Var en gang tempen gikk veldi høyt på tomgang, men kald luft i varmeappatatet. Da eg begynte å kjøre blei det varm luft og tempen normaliserte seg med en gang.
Blir også ofte høy temp ved kjøring på bilskogsveier, mens det er normalt etter vanlig vei.
Mistenker (håper) at det bare er for lite vann... ny radiator for et halvt år sia så den skulle vere ok.
#19
Posted 16 November 2008 - 21:50
Man slutter ikke å leke på grunn av at man blir gammel, man blir gammel på grunn av at man slutter å leke
#20
Posted 17 November 2008 - 20:28
Foreløpig diagnose på min bil er lekkasje i vannpumpa, hurra for at det "bare" var det. Gikk nesten 3 liter kjølevæske på radiatoren, så vannmangelen forklarer vel at den til tider har vert varm.
Får håpe den blir iorden med ny vannpumpe