Trenger vi egentlig 4hjulstrekkere??
#1
Posted 18 November 2008 - 22:37
Broderen mener at en 4x4 er TOTALT bortkasta. Det er ingen positive sider med en 4x4 . De er store og tar mye plass, de er dyre, de er vanskelige å skru på (sier han ... ), de bruker mye drivstoff og er ikke bra for miljøet. Dessuten trenger man aldri en bil med 4x4 i norge. De få dagene det snør, så er det jo bare å la vær å ta bilen, og evt ta bussen. Ellers på året kommer man mer enn lang nok med hvilken som helst annen bil.
Så hvorfor har vi egentlig firehjulstrekkere, gutter?? (og jenter)
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#2
Posted 18 November 2008 - 22:51
Nei, med det forfallet man har på vegane idag, som kommer til å fortsette endel år til, så trenger man snart enten 4x4, eller hest og kjerre.
Ingen andre skal bestemme over hvilken bil eg skal ha i framtida....
#3
Posted 18 November 2008 - 23:22
4x4 i seg selv er jo positivt
De er store og tar mye plass, de er dyre, de er vanskelige å skru på (sier han ... ),
Suburban med bare drift på bakhjulene er like stor, tar like mye plass og er likedan å skru på i hovedsak.
de bruker mye drivstoff og er ikke bra for miljøet.
Når jeg ikke har 4x4 innkoblet er forbruket og miljøforurensningen omtrent den samme som om jeg kun hadde bakhjulsdrift.
Dessuten trenger man aldri en bil med 4x4 i norge. De få dagene det snør, så er det jo bare å la vær å ta bilen, og evt ta bussen. Ellers på året kommer man mer enn lang nok med hvilken som helst annen bil.
Bor tre mil nord for Oslo, men fortsatt så usentralt til at jeg ikke kommer meg på jobb til 0645 med buss. Når jeg går nattevakt så er det ofte ikke prioritert å brøyte ut av byen.
En annenting er jo at med en bil med egenvekt på 2700, så er nesten et must å ha 4x4. Kjører du deg fast med en slik bil kun med bakhjulsdrift så er det ikke bare å vinke på næreste frue med barnevogn og høre om hun kan dytte litt....
Bror din har ikke behov for 4x4, la han bli respektert for det.... andre har behov for 4x4... la de bli respektert for det...
Edited by Chevy-LPG, 18 November 2008 - 23:23.
#4
Posted 18 November 2008 - 23:59
Kjøpte min første pajero etter å ha kjørt meg fast midt på en vei under vårløsninga. Gikk ut av bilen og så den stakkars sunnyen synke sakte ned i veibanen. Jobbet i to timer med å stabilisere den med busker og stein fra fjæra, slik at slepefestene ikke skulle forsvinne og understellet suge seg fast i gjørma. Måtte slepes opp med traktor og legge ut plank for å komme fram. Det verste med hele historien er at jeg ikke overdriver heller.
Med andre ord: Norge er et vidstrakt land, og det er ikke alle veier som har samme standard som E18.
#5
Posted 19 November 2008 - 00:12
Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en bil med GOD høyde under, som også gikk å komme seg hjem med, selv om veien opp her på fjellet verken var brøyta eller vedlikeholdt på noen måte
Funker som F...
Har ALDRI vært så fornøyd, og jeg har vært innom 14+ biler i "karrieren"
That`s why I drive a JEEP
Btw: alle som bor her, har såkalt 4x4, men jeg er eneste med "orntli" 4X4
Edited by Rocker, 19 November 2008 - 20:31.
#6
Posted 19 November 2008 - 07:38
MEN. Når det snør, så er gata jeg bor i sist prioritert. Dermed er det jeg som sørger for at alle de andre komer ut, og på jobb.
OG. Hvorfor kan ikke jeg få nyte friheten i skogen med bilen, når alle andre bråker der inne alikavel med bikjer, unger og orienteringsløpere...???
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#7
Posted 19 November 2008 - 17:45
Jeg kjører MYE og overalt i Norge og grunnen til at jeg valgte stor 4hjulstrekker var at jeg var lei av å subbe nedi på hvert telehiv på innlandet og sitte med hjertet i halsen
så snart jeg bevegde meg mer enn 2-3 mil ut av en storby. Ikke at det er noe bedre å kjøre i storby med alle idioter på veien...
Kunne helt klart kjøpt noe lite rask med 4hjulstrekk, men jeg vil ha noe stort og brutalt som tåler en trøkk om du skulle smelle i grøfta + at en får med seg mye.
Er det NOE sted en trenger 4hjulstrekk er det i Norge.
#8
Posted 19 November 2008 - 18:11
Har faktisk opplevd med toyota hiace å bli stående på glatta (utrolig,men sant...) Var første vinteren med denne bilen,å skulle vise kona hvorden kjettingene skulle legges på.Gikk ut av bilen,og la kjettingene under hjulene (hurtigkjettinger) Da jeg skulle svinge på venstre kjetting,ville ikke bilen mer og stakk av.Stoppet i autovernet 10 meter nedi bakken....Skal legge til at det satt 3 unger i bilen.Etter dette har vi hatt 4x4 .Var ikke såverst så lenge bilen stoppet der,men det kunne gått mye verre!
Nei,vi trenger ikke 4x4,men det er utrolig kjekt å ha!Har en VW caravelle.Den er ikke verken større eller bruker stort mer diesel enn en 2wd av samme typen Fantastisk bil,men ingen offroader.
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#9
Posted 19 November 2008 - 18:17
Vi kan jo selvsagt begynne å argumentere med Antarktis, Sibir, Sahara og slikt, men da ødelegger jeg kanskje poenget ditt bittelitt?
Har du noengang prøvd å dratt en fireskjærsplog uten firehjulstrekket innkoblet? Eller slept fram tømmeret i skogen?
Joa, vi trenger 4wd.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#10
Posted 19 November 2008 - 23:33
for det andre så er 4hjulstrekkere som regel litt høyere og det er utrolig godt å se over brøytekantene på vintern og i tillegg vite med sikkerhet at en kommer seg ut av alle kryss uten å hindre de som står bak å venter på tur...
man MÅ ikek ha 4hjulstrekk, men jeg syns dte er kjedleig å gå ut av bilen, montere kjettinger feks for å komme ut av et kryss i en oppoverbakke der det er veldig glatt for så å komme ut og opp på veien, finne et egnet sted også demontere kjettingen for å komme kjøre vidre til jobb kl 07 om morran.... da er det bedre med en ekstra girspak inni bilen og 4x4
men igjen, mest for morro skyld og det teller aller mest:)
#11
Posted 20 November 2008 - 10:16
ville vel heller si at der er flere i norge som faktisk skulle hatt 4x4 en det egentlig er .diskusjonen her er kanskje svære 4x4 og det er det vel ikke alle som har bruk for men det går vel litt mer på hva du liker og kanskje hva du har hengenes på bak.
99451185
allt jeg har er til salgs når prisen er riktig
Medlemsnr. 126,
#12
Posted 20 November 2008 - 15:32
#13
Posted 20 November 2008 - 15:47
og over til en stor 4-hjulstrekker. Mye av grunnen er at jeg forbandte meg over alle de gangene jeg ble
stående fast i en liten oppoverbakke når det kom snø. En god del andre grunner er at jeg driver som
Lakseguide/roer om sommeren å da blir del en del kjøring ned til elva, med mye løs grus, steiner osv.
Skulle likt å sett broren din kjørt der med en opel omega:P hehe..
Driver også å kjører snøscooter om vinteren, og da å dra med seg en 300kg scooter å 2-300kg henger over fjellet med en
gammal bakhjulstrekker er ikke akurat morsomt. Er litt derfor det ble pick up og , men det har vel strengt tatt ikke noe med saken og gjøre:P
Konklusjonen min er i værtfall at hvis man BRUKER bilen, er nesten 4x4 et must. da tenker jeg ikke på å kjøre fra og til jobb,
men hvis man driver med vedhoggst, jakt, fiske, snøscooter osv osv. Er altid en eller annen gang man får buk for det i de sammenhengene!
#14
Posted 20 November 2008 - 16:26
Da er jeg heldig! Har både 4x4, tre hester og ei kjerre. La forfallet komme!
Edited by aerialis, 20 November 2008 - 16:26.
Equus AERIALIS
#15
Posted 20 November 2008 - 20:37
Det er her allerede. Oh joy!
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#16
Posted 20 November 2008 - 21:19
Kan ta et typisk dumstut eksempel fra min egen hverdag....Muttern begynner jo å dra på åra, og ville kjøpe seg en ny bil for å slippe tekniske problemer. Hu har en bil fra 1979. Da sa jeg til henne at hu burde velge en bil med konstant 4x4. Hu ville på liv og død ha en Skoda Octavia. Det er jo knallbiler det, så det hadde jeg ingenting imot. Men hu skulle på liv og død ikke ha med 4x4. Hu hadde jo kjørt bil i over 30 år uten, så da trengte hu jo ikke det nå heller ??!!
Da stiller jeg et spm.tegn ved inteligensen.....jeg spurte henne om følgende....har du aldri behøvd å rygge ned en bakke, fordi du ikke har kommet opp da du måtte ta bakkestart, og at dette gjerne berører andre biler som er bak deg også ? Svaret var...jo, det hadde jo skjedd innimellom hver vinter det da. Og da sa jeg at det hadde du antageligvis ikke trengt hvis du hadde 4x4. Svaret var at nei, jeg trenger ikke det, så hu gikk å kjøpte seg en Octavia uten 4x4 for ca. 2 mnd. siden. Knallfin bil, 1 eier, godt vedlikeholdt, alle sevicer fulgt, pen pris....men jeg hadde nå lagt på noen tusen, og fått meg en med 4x4 jeg da. Ja, hu har råd til det. Uten problemer. På mandag holdt hu på å ta en traktor som hu skulle kjøre forbi fordi bilen sklei rett ut for henne.
Men enda så skjønner hu ikke dette. Jeg sa til henne at hvis hu står fast så kan hu ringe til NAF, for jeg driter i det.
Hver og en får gjøre som dem sjøl vil, men jeg mener det blir for dumt å gjøre livet vanskeligere for seg sjøl i en alder av snart 60 år. Men å prate til en vegg nytter ikke.
Og til broren til trådstarter, så får jo han også gjøre som han vil, og leve i sin lille boble og tru at han forurenser mindre enn oss andre. Jeg har en Patrol på nåværende tidspunkt, og den er bakhjulstrekka helt til jeg drar i spaken, så jeg tviler på at jeg forurenser så alvorlig mye mer enn han. Og en liten ting til....hvis han ringer deg og sier at han står fast, så si at han kan ringe NAF, og ikke plage deg med sånt tull
Edit: Det var broren, ikke kameraten som jeg skreiv først.
Glemte å få med meg noe istad. Jeg driver i tillegg med jakt, og har ikke den enkleste veien å hanskes med på vintern, så det er også en stor grunn til at jeg vil ha 4x4, men om jeg ikke hadde jakta også, så hadde jeg hatt det. Jeg bor litt i utkantnorge, og jeg har opplevd mer enn 1 gang at det blir måkt snø her på ettermiddagen. Og ved nullføre, så er det helseskadelig med vanlige biler her. Vi er flere oppi grenda her som har skjønt det, men det er jaggu mange som ikke har skjønt det, og som det hender jeg ser står etter veien og klundrer. Tida mi er verdt mer enn å klundre med ting jeg ikke trenger.
Edited by Kenneth32, 20 November 2008 - 21:30.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#17
Posted 20 November 2008 - 21:23
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#18
Posted 20 November 2008 - 21:54
At min storebror velger å kjøre Volvo 240 stv er jo helt greit for meg. Samma det. Men at han er så fryktelig i mot 4x4 biler, synes jeg er rart. Som jeg sier til han "Forskjellen på deg og meg er at jeg er avhengig av bil nesten hele døgnet hele året. jeg kjører 60k i året, og du kjører 6k i året. Når du er hjemme fra sjøen og ser at det snør ute, så velger du å sette deg i sofan å se på tv til våren kommer. Så heldig er ikke jeg.."
Når dette er sagt, så må jeg jo si at det er ikke noen sure miner mellom oss. Vi er bare veldig uening når det gjelder bil og de gangene han ringer for å spørre meg om å trekke han løs fra ei snøfonn, eller for å dra tunge hengere, så skal jeg love dere at han får høre det, men jeg hjelper han etter det
Som han sier " Det finnes kun en bil, og det er VOLVO 240! Alt det andre på hjul, er søppel! Og de som klarer å sette seg fast med en Volvo på snøføre, har ingenting bak et ratt å gjøre..."
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#19
Posted 20 November 2008 - 21:58
At min storebror velger å kjøre Volvo 240 stv er jo helt greit for meg. Samma det. Men at han er så fryktelig i mot 4x4 biler, synes jeg er rart. Som jeg sier til han "Forskjellen på deg og meg er at jeg er avhengig av bil nesten hele døgnet hele året. jeg kjører 60k i året, og du kjører 6k i året. Når du er hjemme fra sjøen og ser at det snør ute, så velger du å sette deg i sofan å se på tv til våren kommer. Så heldig er ikke jeg.."
Når dette er sagt, så må jeg jo si at det er ikke noen sure miner mellom oss. Vi er bare veldig uening når det gjelder bil og de gangene han ringer for å spørre meg om å trekke han løs fra ei snøfonn, eller for å dra tunge hengere, så skal jeg love dere at han får høre det, men jeg hjelper han etter det
Som han sier " Det finnes kun en bil, og det er VOLVO 240! Alt det andre på hjul, er søppel! Og de som klarer å sette seg fast med en Volvo på snøføre, har ingenting bak et ratt å gjøre..."
Med nærmere 20 Volvoer i mitt eie må je NESTEN væra enig med'n... Bortsett fra 7 og 9 serien... Der har dom bomma stygt!!! Er en bra bil på vinterføre, med riktige dekk vel og merke.
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#20
Posted 20 November 2008 - 22:14
Da har dere sikkert mye å snakke om
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....