Gå til innhold



Foto

Trenger vi egentlig 4hjulstrekkere??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#21 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 22:48

QUOTE(slimjim @ 18 Nov 2008, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg og en av brødrene mine har alltid hatt den evige diskusjonen om hva som er fornuftig bilvalg. Jeg har alltid hatt en 4x4. Helt fra min bil nr. 2, som var en 4x4 bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle ha noe annet igjen. Det er jo min smak.

Broderen mener at en 4x4 er TOTALT bortkasta. Det er ingen positive sider med en 4x4 . De er store og tar mye plass, de er dyre, de er vanskelige å skru på (sier han ... rolleyes2.gif ), de bruker mye drivstoff og er ikke bra for miljøet. Dessuten trenger man aldri en bil med 4x4 i norge. De få dagene det snør, så er det jo bare å la vær å ta bilen, og evt ta bussen. Ellers på året kommer man mer enn lang nok med hvilken som helst annen bil.

Så hvorfor har vi egentlig firehjulstrekkere, gutter?? (og jenter)


først og fremst fordi at jeg er bitt av basillen, og så kommer jo alle de andre positive tinga inn etterpå.
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#22 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 23:14

Og at nå som snøen kom er det bare überkos å finne seg en skogsvei med halvmeter nysnø og blåse innover i fin fart.

Road Warrior

#23 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 10:51

QUOTE(slimjim @ 20 Nov 2008, 21:54) <{POST_SNAPBACK}>
Som han sier " Det finnes kun en bil, og det er VOLVO 240! Alt det andre på hjul, er søppel! Og de som klarer å sette seg fast med en Volvo på snøføre, har ingenting bak et ratt å gjøre..." rolleyes.gif


Nei for er du så dum at du kjører rundt i en Volvo 240 så skulle du ikke hatt lappen. Det er for det første ikke en ekte Volvo, akurat som dagen S40 som er en reinspikka Ford.

Jeg har en S60 og selv om den er bra på vinterføre med rett dekk så er det ingen tvil overhodet hvem som stopper først av en Volvo S60 og en Suzuki 413 som er hevet og med med 2x ARB, eller kliss original for den saks skyld. Ingenting som slår 4x4 på vinterføre. Må i så fall være 6x6 eller noe med belter.

#24 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 13:29

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Nov 2008, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Nei for er du så dum at du kjører rundt i en Volvo 240 så skulle du ikke hatt lappen. Det er for det første ikke en ekte Volvo, akurat som dagen S40 som er en reinspikka Ford.

Jeg har en S60 og selv om den er bra på vinterføre med rett dekk så er det ingen tvil overhodet hvem som stopper først av en Volvo S60 og en Suzuki 413 som er hevet og med med 2x ARB, eller kliss original for den saks skyld. Ingenting som slår 4x4 på vinterføre. Må i så fall være 6x6 eller noe med belter.


prøvd å prøve å styre en graver på is noen gang?
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#25 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 17:04

4wd nå og 4wd seinere

i vinter hadde jeg på slep etter chevyn en mercedes sprinter med tvillinghjul full av folk og boggi henger med bagasje opp en vei her i område den ikke kom opp pga nettop mangel av trekk på 2 ekstra hjul.. var en av de dagene det snødde mest her veien var ikke blitt måkt og cirka 10cm med snø i veibanen , da innser man forskjellen med 2 og 4 hjul som trekker wink.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#26 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 17:44

QUOTE(vegsir @ 21 Nov 2008, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
prøvd å prøve å styre en graver på is noen gang?


Eller på fjell...... whistle.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#27 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 17:49

QUOTE(vegsir @ 21 Nov 2008, 14:29) <{POST_SNAPBACK}>
prøvd å prøve å styre en graver på is noen gang?


Har du ikkje hørt om gummibelter?? Kan pigges dei og hehe
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#28 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 18:22

QUOTE(Jeeps @ 21 Nov 2008, 17:49) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ikkje hørt om gummibelter?? Kan pigges dei og hehe


er jo minimalt hvor mye det hjelper før du pigger de da.er jo ikke akkurat myk gummi i de beltene. du får forresten plastikk belter også tongue.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#29 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 22:29

QUOTE
Har du ikkje hørt om gummibelter?? Kan pigges dei og hehe

Stålbelter kan jo pigges de også. Kemmpi-pigg devil.gif


Jeg passerte en bil som hadde kjørt av veien i dag. 5 jenter på jentetur som hadde vært litt uheldig. En av dem kom bort til bilen min, jeg sveivet ned ruta og det første hun sa var: Har du firehjulstrekk?

Trenger vi 4wd? Hun gjorde iallefall det.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#30 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 12:05

Sjefen sa til meg en dag at firehjulstrekkere er til for å kjøre seg fast der man egentlig ikke skal kjøre rolleyes.gif

Edited by Jonass, 23 November 2008 - 13:34.

Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#31 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 12:49

QUOTE(Jonass @ 23 Nov 2008, 12:05) <{POST_SNAPBACK}>
Sjefen sa til meg en dag at firehjulstrekkere er til for å kjøre seg fast der man egentlig ikke skal kjøre


Hehe,... det har han helt rett i.... mimrer over en gammel historie når bensinpumpen min tok kvelden langt inne i de dype skoger... skal klippe noen gamle innlegg inn under her...

------------------


whistle.gif
-----------------

Jeg befant meg langt til skogs, for å ta bilder. Var så langt inne i skogen at det var slutt på brøyta vei. Men siden det var brøytestikker der så kjørte jeg videre. Var såpass mye snø at det ble et bra brøytespor. Var litt overrasket faktisk over fremkommeligheten, snøen var våt og pakket seg og de Pirelly dekkene har jo ikke det beste mønsteret....

Når dette skjedde, så følte jeg at både GM guden og Telenor hadde forlatt meg..... var jo ikke dekning der en gang....sad.gif

Når jeg endelig fikk tak i Falken, (etter å ha vasset i snø til en høyde så jeg fikk dekning) så tenkte jeg lettet... takk og pris for at jeg har GPS, var jo på ganske ukjent sted. Men neida... de hadde ikke GPS, de kjørte etter kjentskap de... Så etter en del minutter så trodde og mente de at de viste hvor jeg var. Etter en times tid så kom det en 4X4 for å se på saken, hadde jo sagt at jeg stod på ubrøytet vei.

Den skulle prøve å trekke meg ned til vei så vognen kunne komme frem, men den gravde seg bare ned. Så da måtte vi "berge" den også. tongue.gif

Så, slik gikk nå den formiddagen. Bilen står hos Skaug nå, så jeg kom hjem med toget.....også jeg som HATER kollektiv transport.... mad.gif

-----------------

Edited by Chevy-LPG, 23 November 2008 - 12:51.


#32 folkevogna

folkevogna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 22:59

Har min 3 bmw med bakhjulstrekk i tillegg til cherokeen og selv i Hammerfest kommer jeg meg stortsett fram med bmw'en.Men jeg trekker tilhenger med to snøscootere til hytta og da er det rimelig greit med 4wd,selv om det går helt greit med bare bakhjulstrekk.
Argumentet med at man må ha 4wd for å komme seg på jobb 3 mil utafor oslo må jo bety at man bor en plass det ikke er vei.
Dessuten ringer Kristin Halvorsen og takker meg en gang i uka når jeg har fyllt tanken på jeepen mens når bmw 'en har fått sin månedlige slump med diesel så sender hun meg ikke et takkekort engang. Så miljø har vel ikke med 4wd å gjøre akkurat.

#33 folkevogna

folkevogna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 23:03

QUOTE(folkevogna @ 26 Nov 2008, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Har min 3 bmw med bakhjulstrekk i tillegg til cherokeen og selv i Hammerfest kommer jeg meg stortsett fram med bmw'en.Men jeg trekker tilhenger med to snøscootere til hytta og da er det rimelig greit med 4wd,selv om det går helt greit med bare bakhjulstrekk.
Argumentet med at man må ha 4wd for å komme seg på jobb 3 mil utafor oslo må jo bety at man bor en plass det ikke er vei.
Dessuten ringer Kristin Halvorsen og takker meg en gang i uka når jeg har fyllt tanken på jeepen mens når bmw 'en har fått sin månedlige slump med diesel så sender hun meg ikke et takkekort engang. Så miljø har vel ikke med 4wd å gjøre akkurat.



#34 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 23:34

Om vi trenger biler med firehjulstrekk.... nei vi gjør ikke det. En normal person trenger da ikke slik naturødeleggelsesutstyr.. kommer det snø, eller om stedene man skal kjøre er i en slik stand at jeg ikke kan kjøre der med min Nissan Micra er det heller ikke meninga at man skal kjøre der. Det må da alle forstå!! rolleyes.gif




#35 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 03 December 2008 - 14:22

Ser ut til at 4x4 kan komme godt med i Arendal til vinteren ja.....

http://video.agderpo...?id=10000002402

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#36 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 13:25

Trenger vi 4wd?
Tja, morsomt spørsmål å diskutere det. Jeg trenger det jo strengt tatt ikke. Men da samfunnet Norge setter pris på at jeg faktisk jobber regelmesig og forutsibart slik at staten får skatteintekter må jeg jo på jobb.
For og komme meg på nevnte jobb må jeg flytte meg fysisk fra bopell til arbeids sted, offentlig komenikasjon finnes faktisk ikke bor bare 110km fra Oslo sentrum faktisk. Altså må andre alternativ til, man kan jo spasere eller sykle, eventelt ski når det er riktig føre da, det er jo ikke mere en 52 km fra sted til sted da, å tilbake i gjenn. Tror vel sjefen min faktisk hadde blitt litt grinet om jeg hadde gjort det, må jo være i stand til og jobbe også, ikke bare komme meg til og fra? Men det er kansje anderledes som statlig ansatt? har aldrig prøvd så jeg veit ikke.
Vell har vi på kartet veier, og joda de er der i terenget også, men en "vanlig" personbil med 2wd i vinterhalvåret er jo en utfordring da huh.gif Og så er det jo noen samfuns økonomiske sider da, burde fått julekort av ledelsen i Esso, synes det burde kommet et fra finans ministerens kontor også. Videre så sørger jo alle vi som kjører litt større biler for og holde en masse menesker i arbeid, hva skulle alle koridorpolitikkere, miljøfanatiker, politikere (de klarer jo og syselsette seg selv med masse unytig arbeid alikkevell, dårlig eksempel) osv ellers tatt seg til? produktift arbeid? Miraklenes tid er ikke over men undre er sjeldene, desverre. sad.gif
For ikke å glemme min egen livskvalitet da? eller er det et storby og teater/ opra fenomen? Jeg liker bilen min jeg biggrin.gif Og ikke bruker jeg mye av statens skatte intekter heller, har lite planer om oprabesøk, ikke bruker jeg mye tid på og kaste stein og rakketer på oslopolitiet heller. altså er jeg en yter til felleskapet, over skattesedelen og pensinpumpa.
For de som mener at jeg bruker av felleskapskassa når jeg kjører på en ofentligvei, de veioene jeg kjører på betalte bestefar min i sin tid, der er vedlikeholdet så ille lite utbred at å påståd at det koster penger, vell da er det noen som forsyner seg groft av lasset på veien hit til mine veier hjemme.
Minner på ay jeg bor 110 km fra Olslo sentrum ikke langt langt vekk innerst i en fjeldall. sku gjerne gjort det da:)

Så ja jeg trenger 4wd, om ikke annet for og dra opp postmann når hans lille franske blikkboks ligger i grøfta.

Venlig hilsen Goblin:)
Ingenting er umulig!
Det umulige tar bare litt lengere tid:)

#37 værst

værst

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 23:52

QUOTE(Snømannen @ 19 Nov 2008, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kan jo selvsagt begynne å argumentere med Antarktis, Sibir, Sahara og slikt, men da ødelegger jeg kanskje poenget ditt bittelitt? happy.gif


Har du noengang prøvd å dratt en fireskjærsplog uten firehjulstrekket innkoblet? Eller slept fram tømmeret i skogen?

Joa, vi trenger 4wd.

treng itj 4hjulstrekk i sahara men i norge ja..
it`s not the TAKING PART, it`s the BREAKING DOWN that count`s!
No Asslicker Foundation

#38 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 00:24

QUOTE(Goblin)
Så ja jeg trenger 4wd, om ikke annet for og dra opp postmann når hans lille franske blikkboks ligger i grøfta.


Amen, Renault Kangoo har ingenting på en norsk distriktsvei å gjøre. Min mor jobber i postverket, og bilen alle sloss om der er en gammel Hiace, for det er den eneste bilen de har med 4wd...
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#39 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 17:36

QUOTE(værst @ 20 Jan 2009, 23:52) <{POST_SNAPBACK}>
treng itj 4hjulstrekk i sahara men i norge ja..


Joda,trenger 4x4 i Sahara.Vært der og sett det smile.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#40 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 17:48

Dakar bilen til Hummer er vel bare bakhjulstrekk på mener jeg de sa... noe jeg egentlig stusset litt på.